Jump to content
Annons

Vad är en VST-plugg? och hur funkar midi


Andréas Hall

Recommended Posts

Jag vet att hela Sveriges musikintresserade rullar runt på golvet just nu och garvar åt min fråga, men jag måste ställa den i alla fall. Som total nybörjare med att spela in egen musik så stöter man på en uppsjö av kluriga ord och begrepp som är svåra att fatta om man inte har nån erfarenhet. T ex VST-plugg, MIDI osv. Kan någon beskriva hur VST-pluggarna fungerar? Kan man styra dem? Vad krävs för att midi skall fungera osv. Jag har ett Line6 UX2 (TonePort)-ljudkort och spelar bas och gitarr...

Enormt tacksam för snabb starthjälp!

Mvh

Andréas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

med MIDI styr du synthar eller effekter.

en synth nånting som ger ifrån sig ljud.

en effekt förändrar ett befintligt ljud.

VST är ett samlingsnamn för effekter och synthar (som i det flesta fall styrs av MIDI)

När du trycker på en knapp på en keyboard blir det en midinot. Om det låter från din keyboard så har den en synth som tar midisignalen och spelar upp ett ljud. Midisignalen kan du också skicka iväg till datorn.

En sequencer kan behandla midi-data (och oftast ansluta VST så att man får ut ljud)

Link to comment
Dela på andra sajter

en synth nånting som ger ifrån sig ljud.

en effekt förändrar ett befintligt ljud.

VST är ett samlingsnamn för effekter och synthar (som i det flesta fall styrs av MIDI)

Och en synth eller instrument kallas då VSTi och en effekt bara för VST.

Link to comment
Dela på andra sajter

en synth nånting som ger ifrån sig ljud.

en effekt förändrar ett befintligt ljud.

VST är ett samlingsnamn för effekter och synthar (som i det flesta fall styrs av MIDI)

Och en synth eller instrument kallas då VSTi och en effekt bara för VST.

Borde det inte egentligen varit VSTe för effekter? :rolleyes:

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att hela Sveriges musikintresserade rullar runt på golvet just nu och garvar åt min fråga, men jag måste ställa den i alla fall. Som total nybörjare med att spela in egen musik så stöter man på en uppsjö av kluriga ord och begrepp som är svåra att fatta om man inte har nån erfarenhet. T ex VST-plugg, MIDI osv. Kan någon beskriva hur VST-pluggarna fungerar? Kan man styra dem? Vad krävs för att midi skall fungera osv. Jag har ett Line6 UX2 (TonePort)-ljudkort och spelar bas och gitarr...

Enormt tacksam för snabb starthjälp!

Mvh

Andréas

Inga frågor är för dumma här vettu! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

en synth nånting som ger ifrån sig ljud.

en effekt förändrar ett befintligt ljud.

VST är ett samlingsnamn för effekter och synthar (som i det flesta fall styrs av MIDI)

Och en synth eller instrument kallas då VSTi och en effekt bara för VST.

Borde det inte egentligen varit VSTe för effekter? 🙂

Jo, men så är det tydligen inte. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kallar virtuella instrument för VSTi (VST instrument) - men effekter brukar jag nog säga "pluggar", "VST-plugins", "plugineffekter" eller liknande.

Att kalla dem enbart för VST, blir inte riktigt rätt, eftersom VST är ett mer generellt begrepp som handlar om protokollet för att skyffla ljudet mellan Cubase och pluggarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

TACK FÖR INFON!!

Jag tolkar det som att jag är "nödd och tvungen" att införskaffa mig ett midikeyboard fär att helt och fullt kunna nyttja VST-tekniken?!

Rock n´ roll

Andréas

Det är inte nödvändigt.

Som Claes anmärker är VST snarare ett protokoll, och inte en typ av synth. Med andra ord behöver bara ett klaviatur om du planerar att använda VST-instrument (VSTi) och därtill tänker styra dem med ditt klaviatur. Det blir naturligtvis lättare att spela in melodier på ett klviatur än vad det är att manuellt "rita" melodin i en sequencer (t.ex. Pro Tools, Cubase, Reason, Logic, Nuendo, Garage Band, etc...).

För att unyttja det du kallar för "VST-tekniken" krävs bara att du har en sequencer som har stöd för VST (eller, som i t.ex. Pro Tools fall, möjlighet att "emulera" det stödet).

Det som de flesta kallar "pluggar", "plugins" eller liknande är allt som oftast exempelvis VST-effekter i form av EQs, kompressorer, delays och åter hundratals andra effekter och hjälpmedel, och dessa är självklart lika användbara även utan ett keyboard!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Man skall inte vara rätt för att fråga. Då lär man sig inte mycket.

Skulle någon kunna vara jätteshysst och hjälpa mig.

Jag är också färsking på detta. Jag gör musik i Reason och vill skaffa mig bättre ljudbanker för orkester.

Om jag har fattat det rätt så finns det program som bara är ljudbanker som man brukar kalla för VST-pluggar/pluggins. (Står för Virtual Studio Technology har jag för mig) Och vad man gör då är att göra en koppling mellan pluggin-programmet och detta kallar för "rewire."

Exempel på VST-pluggins med orkesterljud är Collosus, EWQL, Vienna, Mirsoslav Philharmonic mm.

För trumljud finns tex. Ez-drummer, För gitarr finns tex. Guitar rig.

Jag har lyssnat på ljudexempel från Miroslav Philharmonic och vill gärna ha det som komplement till Reason, alttså göra en rewire-kopplling. Går det? Och isåfall, hur ska man göra då? Behöver man något rewire-program? Är som ni märker ganska ny på detta.

Skulle verkligen uppskatta om någon ville hjälpa mig.

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...