Danny Cort (oregistrerad) Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 Börjar det inte bli läge att se över offtopic-avdelningen? Kanske på något vis se till att det inte går inflation i offtopictrådarna, ju st nu är det övervägande trådar som INTE handlar om musik på Studio Forum. Jag menar trådar som Fråga Oknytt/fråga uttern/fråga bävern och när "forumets längsta tråd" spårar ur till tre-fyra trådar som behadlar exat samma ämne. En idé kan vara att hålla allt som inte har med musikskapande att göra i en enda tråd - till exempel nämda Forumets Längsta Tråd. Som jag ser det så håller det här forumet på att balla ur totalt och det behövs en uppryckning, Flashback finns väl fortfarande, eller? Jag skulle önska att Studio Forum kunde vara det som var meningen från början - ett forum för heads att byta erfarenheter och tips gällande musikskapande och inte ett forum där någon kan fråga om han ska gå och handla eller inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 Låter sunt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 Jag har vid flera tillfällen tagit upp ämnet med Olsberg, då jag har samma linje som du i denna fråga. Klockan är mycket nu, men jag ska se vad som kan göras. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 (redigerat) Jag har sett att vissa på offtopic också är vädligt irriterade över detta, fast är det något jag har missat här? Är inte offtopic just offtopic för att avlasta forumet? Och till detta ändamål verkar det ju fungera alldeles utmärkt! Så om man nu inte gillar OffTopic finns det ngt som hindrar en ifrån att helt enkelt inte vara där, eller har jag som sagt missat något? Redigerat 7 oktober 2006 av Hans Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Jag tittar knappt i Off-Topic delen längre... just för att det är så... insane. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Jag har sett att vissa på offtopic också är vädligt irriterade över detta, fast är det något jag har missat här?Är inte offtopic just offtopic för att avlasta forumet? Och till detta ändamål verkar det ju fungera alldeles utmärkt! Så om man nu inte gillar OffTopic finns det ngt som hindrar en ifrån att helt enkelt inte vara där, eller har jag som sagt missat något? Håller med Hans, varför kollar man i offtopic om man inte är intresserad av offtopic? Är det ett musikforum som har en o.t.-avdelning så skall ju denna per definition inte handla om musik. Gjorde den det så skulle den vara on topic. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Jag håller med. "Off-topic"-avdelningen borde modereras hårdare. Som det är nu så är det nästan snudd på anarki. Nu kanske en del tänker: "Kolla vem som snackar. Spamkungen som startade forumets längsta tråd". Tanken med tråden var dock inte först och främst att dra ihop en massa inlägg och slå något slags rekord utan att den faktiskt skulle fungera lite som en chatkanal, så vi skulle slippa tusentals trådar om allt mellan himmel och jord. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Jag har sett att vissa på offtopic också är vädligt irriterade över detta, fast är det något jag har missat här?Är inte offtopic just offtopic för att avlasta forumet? Och till detta ändamål verkar det ju fungera alldeles utmärkt! Så om man nu inte gillar OffTopic finns det ngt som hindrar en ifrån att helt enkelt inte vara där, eller har jag som sagt missat något? Håller med Hans, varför kollar man i offtopic om man inte är intresserad av offtopic? Är det ett musikforum som har en o.t.-avdelning så skall ju denna per definition inte handla om musik. Gjorde den det så skulle den vara on topic. 🙂 Jo, men det stora problemet är att man är tvungen att gå igenom allt för att kunna sortera ut de, som jag upplever det, procentuellt sett allt färre seriösa trådarna. I alla fall om man som jag går in via "Dagens aktiva ämnen"/"Aktiva trådar" för att få ett grepp om vad som hänt på forumet. Ett av mina motiv att gå in på forumet är att man ibland kan hjälpa till med information eller möjligen något, förhoppningsvis, gott råd. Men jag blir allt mindre motiverad, eftersom det tar allt mera tid att sortera bort trådar som innehåller nonsens. Jag tvivlar på att jag är ensam om detta. Ta bort "Off topic" från sorteringsfunktionen "Dagens aktiva ämnen"! Och så behövs det även en betydligt aktivare moderatorsinsats nu också i den nuvarande utförsbacken... Kvantitet är inte alltid enbart av godo. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tordA Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 offtopic skall vara anarki !! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
herwhisper Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Trådarna i Off Topic avdelningen ska väll vara just off topic? Eller har jag missat något? Det är väll därför den finns, för att kunna ventilera allt sådant annat som inte har med musik att göra? Så där inne tycker jag personligen inte att det finns något för en moderator att styra upp. Det skulle väll vara ifall trådarna ballar ur och det blir personangrepp osv, då är det ju en annan femma. Men som det är nu så tycker jag att det funkar aldeles utmärkt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Overkill Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 offtopic skall vara anarki !! Typ! Men jag (som, herrm, är rätt mycket i OT 🙂) kan hålla med om att det startas lite många trådar, lite "för lätt". Men ändå så är det det som är grejen! Men alla "låt oss skapa"-trådar är ju onödiga, det håller jag helt klart med om. Men för guds skull - ta inte bort off topic-delen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linkowich Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Problemet är ju att man tvingas se offtopic-trådarna eftersom de är aktiva. Förvisso inte på förstasidan, men så snart man klickat på "Fler trådar..." Om off-topic istället bara visades för den som aktivt gick in på just off-topic vore det ju inte heller nåt problem. En annan (och otroligt trevlig) lösning vore ju att man i forumet kunde spara en egen profil i sin kontrollpanel. En radda kryssrutor för alla ämnen, typ: [X] Visa 'Demoinspelningar' [ ] Visa 'Off-topic' ... osv Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Om off-topic istället bara visades för den som aktivt gick in på just off-topic vore det ju inte heller nåt problem. Så borde det ju absolut vara! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Gör det något att OT-avdelningen är rörig? Den ska väl inte handla om musik? 🙂 Om man inte trivs OT är det väl lättare att undvika den avdelningen likväl som en Cubase-användare undviker Logic-avdelningen 🙂 .Viktor Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Gör det något att OT-avdelningen är rörig? Den ska väl inte handla om musik? 🙂 Om man inte trivs OT är det väl lättare att undvika den avdelningen likväl som en Cubase-användare undviker Logic-avdelningen 🙂 .Viktor word! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 (redigerat) Jag har sett att vissa på offtopic också är vädligt irriterade över detta, fast är det något jag har missat här?Är inte offtopic just offtopic för att avlasta forumet? Och till detta ändamål verkar det ju fungera alldeles utmärkt! Så om man nu inte gillar OffTopic finns det ngt som hindrar en ifrån att helt enkelt inte vara där, eller har jag som sagt missat något? Håller med Hans, varför kollar man i offtopic om man inte är intresserad av offtopic? Är det ett musikforum som har en o.t.-avdelning så skall ju denna per definition inte handla om musik. Gjorde den det så skulle den vara on topic. 🙁 Jo, men det stora problemet är att man är tvungen att gå igenom allt för att kunna sortera ut de, som jag upplever det, procentuellt sett allt färre seriösa trådarna. I alla fall om man som jag går in via "Dagens aktiva ämnen"/"Aktiva trådar" för att få ett grepp om vad som hänt på forumet. Ta bort "Off topic" från sorteringsfunktionen "Dagens aktiva ämnen"! Mycket bra förslag! Offtopic borde verkligen, som Violiner skriver ovan, separeras helt ifrån det riktiga forumet. Dvs att man aktivt måste söka sig till offtopic ifall man är intresserad och inte som nu att offtopic smyger sig på som en objuden gäst som inte alltför sällan tagit ett par glas för mycket 🙂! Redigerat 7 oktober 2006 av Hans Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Violiners förslag känns bra. Jag stör mig också lite på alla dessa meninglösa offtopictrådar som förstör översikten totalt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Violiners förslag känns bra. Jag stör mig också lite på alla dessa meninglösa offtopictrådar som förstör översikten totalt. Word ja. Jag har inget problem med att inte titta i O.T-trådar, jag förstår också att det bara är att inte klicka på dom om jag inte är intresserad. Men som skrivits innan så blir översikten förstörd, ibland när jag tittar in på forumöversikten så är det åtminstone hälften av trådarna som inte har något som helst med musikskapnade att göra, för mig har trådar som fråga uttern/fråga oknytt/fråga bävern inget att göra på ett musikforum, jag är säker på att det finns en plats på nätet där den typen av trådar är av intresse. Likaså trådar som Musik's märkliga frågor - visst är killen oftast enormt underhållande, men när det postas trådar med frågor som "ska jag gå och handla nu eller sen?" så känns det som om det ballar ur totalt. Bra Neko att du är on the case. Hej! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stinkey Zwei Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Håller helt med om att det vore bra om off-topic inte vore "in your face" utan måste sökas lite mer aktivt. (Neko on the case! LOL!) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 (redigerat) JO det håller jag med om. Off topic borde väl separeras lite bättre..på någe vis. Själv älskar jag off topic iofs.. men detta är ju ändå i första hand ett musikforum. Redigerat 7 oktober 2006 av Grahn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kornsan Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Problemet är ju att man tvingas se offtopic-trådarna eftersom de är aktiva. .... En annan (och otroligt trevlig) lösning vore ju att man i forumet kunde spara en egen profil i sin kontrollpanel. En radda kryssrutor för alla ämnen, typ: [X] Visa 'Demoinspelningar' [ ] Visa 'Off-topic' ... osv Mycket bra förslag! Håller med till fullo! 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Problemet är ju att man tvingas se offtopic-trådarna eftersom de är aktiva.Förvisso inte på förstasidan, men så snart man klickat på "Fler trådar..." Om off-topic istället bara visades för den som aktivt gick in på just off-topic vore det ju inte heller nåt problem. En annan (och otroligt trevlig) lösning vore ju att man i forumet kunde spara en egen profil i sin kontrollpanel. En radda kryssrutor för alla ämnen, typ: [X] Visa 'Demoinspelningar' [ ] Visa 'Off-topic' ... osv Vad är "Fler trådar" för nå't? Det har jag aldrig tryckt på! När jag går in på Studio Forum, så loggar jag in och trycker på Studio Forum längst upp till vänster. Då hamnar jag på sidan som visar alla avdelningar. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mornel Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Problemet är ju att man tvingas se offtopic-trådarna eftersom de är aktiva.Förvisso inte på förstasidan, men så snart man klickat på "Fler trådar..." Om off-topic istället bara visades för den som aktivt gick in på just off-topic vore det ju inte heller nåt problem. En annan (och otroligt trevlig) lösning vore ju att man i forumet kunde spara en egen profil i sin kontrollpanel. En radda kryssrutor för alla ämnen, typ: [X] Visa 'Demoinspelningar' [ ] Visa 'Off-topic' ... osv Vad är "Fler trådar" för nå't? Det har jag aldrig tryckt på! När jag går in på Studio Forum, så loggar jag in och trycker på Studio Forum längst upp till vänster. Då hamnar jag på sidan som visar alla avdelningar. 😄 https://www.studio.se/index.php?&act=Search&CODE=getactive Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Problemet är ju att man tvingas se offtopic-trådarna eftersom de är aktiva.Förvisso inte på förstasidan, men så snart man klickat på "Fler trådar..." Om off-topic istället bara visades för den som aktivt gick in på just off-topic vore det ju inte heller nåt problem. En annan (och otroligt trevlig) lösning vore ju att man i forumet kunde spara en egen profil i sin kontrollpanel. En radda kryssrutor för alla ämnen, typ: [X] Visa 'Demoinspelningar' [ ] Visa 'Off-topic' ... osv Vad är "Fler trådar" för nå't? Det har jag aldrig tryckt på! När jag går in på Studio Forum, så loggar jag in och trycker på Studio Forum längst upp till vänster. Då hamnar jag på sidan som visar alla avdelningar. 😛 https://www.studio.se/index.php?&act=Search&CODE=getactive Om man inte loggar in syns inte "Utanför ämnet"-trådarna bland "Fler trådar". Kul! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Off-topic gör tyvärr att detta forum inte upplevs som seriöst. Det är rena lekstugan där. Jag föreslår att admin stänger det helt. Förslag: Stäng off-topic med en månads varsel. Då hinner en frivillig ot-tomte sätta upp ett eget forum där man kan dravla på utan att behöva störas av musiker. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
milton Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Jag har sett att vissa på offtopic också är vädligt irriterade över detta, fast är det något jag har missat här?Är inte offtopic just offtopic för att avlasta forumet? Och till detta ändamål verkar det ju fungera alldeles utmärkt! Så om man nu inte gillar OffTopic finns det ngt som hindrar en ifrån att helt enkelt inte vara där, eller har jag som sagt missat något? Håller med Hans, varför kollar man i offtopic om man inte är intresserad av offtopic? Är det ett musikforum som har en o.t.-avdelning så skall ju denna per definition inte handla om musik. Gjorde den det så skulle den vara on topic. Jo, men det stora problemet är att man är tvungen att gå igenom allt för att kunna sortera ut de, som jag upplever det, procentuellt sett allt färre seriösa trådarna. I alla fall om man som jag går in via "Dagens aktiva ämnen"/"Aktiva trådar" för att få ett grepp om vad som hänt på forumet. Ta bort "Off topic" från sorteringsfunktionen "Dagens aktiva ämnen"! Mycket bra förslag! Offtopic borde verkligen, som Violiner skriver ovan, separeras helt ifrån det riktiga forumet. Dvs att man aktivt måste söka sig till offtopic ifall man är intresserad och inte som nu att offtopic smyger sig på som en objuden gäst som inte alltför sällan tagit ett par glas för mycket 😠! Instämmer helt. Borde inte va särskilt svårt att ordna heller. Do it! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Egghuvud Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Verkar vara en klassisk vägdelare det här. Vissa gillar det vissa inte. Jag försöker hålla mig på en ömsom vin ömsom vatten nivå. Det är kul med lite trams emellanåt. När man kollat de vanliga trådarna efter intressanta saker så blir det lätt att man varvar med lite strunt, eftersom det rör sig ganska fort i off-t också. Eller så postar jag tramisga trådar själv (typ Jonny Weismullertråden eller mangeltråden som jag känner mig skyldig till). Men det är väl rätt och riktigt att det inte borde tryckas upp i nyllet på folk om de inte vill. Gör det möjligt att slippa om man vill tycker jag verkar vara en strålande idé. Tittar man på Off-Topic så är det trots allt en hel del trådar som fortfarande handlar om musik på ett eller annat sätt. t e x Linus musiktidningsbortskänkningstråd eller trådar som handalr om vilka låtar det är eller så. Att moderera för mycket har en tendens att döda kreativitet. Det är trots allt medlemmarna som skapar innnehållet i en sånt här forum samtidigt som det kan vara av värde att tänka sig för innan man postar allt för fjompiga grejor Vill man att Forumet skall vara ett seriöst musikforum som endast rör sig om musik så tror jag att det ganska snart kommer att bli mer off-topic i ontopic trådarna. Så fungerar människor enligt min erfarenhet. 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Overkill Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 Off-topic gör tyvärr att detta forum inte upplevs som seriöst. Det är rena lekstugan där.Jag föreslår att admin stänger det helt. Förslag: Stäng off-topic med en månads varsel. Då hinner en frivillig ot-tomte sätta upp ett eget forum där man kan dravla på utan att behöva störas av musiker. Hey, nu tar vi dte lite lugnt va. Vi behöver ju inte överreagera Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 (redigerat) Off-topic gör tyvärr att detta forum inte upplevs som seriöst. Det är rena lekstugan där.Jag föreslår att admin stänger det helt. Förslag: Stäng off-topic med en månads varsel. Då hinner en frivillig ot-tomte sätta upp ett eget forum där man kan dravla på utan att behöva störas av musiker. Jag har föreslagit eget forum för utanför ämnet, dock ingen som har nappat än. Visserligen i endast en tråd, så jag får skylla mig själv. Danny, jag håller med dig om att Utanför ämnet är mycket av en lekstuga och det var inte tanken när avdelningen öppnades. Avsikten med Utanför ämnet har aldrig varit anarkistisk lekstuga, den är avsedd för sköna diskussioner som inte har med musik att göra - men fortfarande med någon form av "verkshöjd". Humoristisk, diskuterande eller reflekterande. Då vi har många viljor här på forumet, möts vi tills vidare halvvägs. * Utanför ämnet ska innehålla relevanta trådar med tydliga ämnen som inte har med musik att göra. * Betrakta "Låt oss starta forumets längsta tråd" som allmän chattråd. * Nya avdelningen Papperskorgen startad. Dit flyttas trådar som inte platsar under Utanför ämnet, bara innehåller smileys, eller för den delen dubbla trådar. Trådar som ligger i Papperskorgen kan inte få nya svar, de kan endast läsas. Nyhet på förstasidan går ut senare ikväll. Om någon vill starta ett chattforum för att posta smileys i, skicka mig ett PM och vi lägger upp en länk. EDIT: Förtydligade. Redigerat 7 oktober 2006 av Olsberg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 7 oktober 2006 Dela Postat 7 oktober 2006 bra olsberg....!!! istället för att bara ta emot alla klagomål, blire istället omhändertaget på ett seriöst sätt!! tycker personligen det har blivit lite för mycket smileytrådar vs klagomålstrådar!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts