Jump to content
Annons

Enorma dropouts, tjut och missljud

Torwald

Recommended Posts

Till min stora förvåning har jag plötsligt fått stora problem med audio i Cubase. Vid inspelning får jag stora dropouts, tjut som låter som rundgång och kopiösa mängder brus.

Jag har följande system:

ASUS P5B Deluxe

Intel Core2Duo E6600 @ 2.4GHz

2048Mb DDR2 6400 RAM @ 800MHz

och jag kör Windows XP Home Edition

och har ljudkortet MOTU 828mkII

och har dessutom ett UA UAD-1 dspkort.

Vad kan vara den felande länken och varför? Jag har de facto haft en del problem sedan jag installerade UAD-1-kortet, bland annat med IRQ-konflikter, men det känns väl inte riktigt som att det är det som spökar just nu. Jag kan inte komma på någon ändring jag har gjort i systemet, utan det förefaller mig som om det här problemet uppstod över en natt.

Sluligen;

.

Mycket tacksam för snabba svar, eftersom jag sitter här med en Line Audio DMP som jag köpt på en veckas öppet köp 😎

Dela på andra sajter

Annons
jollehojje (oregistrerad)

Den där testen låter nästan lika dant som hos mig efter jag gjort nåt med Asio grejen.. Nu är denna dator helt borta. Jag använder en annan nu.

Dela på andra sajter

Verkligen ingen som vet vad det här kan vara?

Jag har kommit till slutsatsen att felet måste bero på Cubase eller MOTUkortets ADomvandlare; vad tror ni om det?

Jag har testat såväl kortets inbyggda preamps som externa preamps direkt till kortes line-in-ingångar, men med oförändrat resultat.

Det jag hade tänkt göra nu är att flasha BIOS; mest för att kunna utesluta att det är ett sådant fel. Sedan tänkte jag uppgradera till Cubase Studio 4, vilket ju borde innebära en "ominstallation" av Cubase.

Fungerar det inte efter det måste det vara ljudkortet, och vad kan jag göra åt det? Tvivlar på att det finns garanti kvar... Går det att få det "servat"? Fan, 828mkII kostar ju typ 12 000, man tycker ju att det borde funka...

Dela på andra sajter

jollehojje (oregistrerad)

Hmm, ja för mig hjälpte det inte att avinstallera ett program jag styrt med som definetivt fixat strulet. Är det säkert att du inte ställt om något i Asiogrejen?

Dela på andra sajter

Innan man börjar göra drastiska saker så kan man ju börja med att kontrollera alla inställningar. Låna ett ljudkort av en polare, se om det är det som krånglar, gå vidare och kolla UAD kortet (känd strulfaktor på dem... vi hade gruvliga problem med vårt i PCn). Inaktivera alla pluggar man installerat (tills vidare) och börja felsöka den vägen. Datorer gör märkliga saker, det sista problemet vi hade med vår PC (mycket lik konfiguration, Motu 828 Mk2och UAD och datorn) var att den mer eller mindre inte ville starta. Problemet bestod i något kryptiskt med ljudkortet, efter ett tiotals timmar krångel omstarter och kontroll av kontakter i datorn, rycker vi firewirekabeln till ljudkortet och sätter i den igen, sen funkar allt som det ska (samma vecka köpte vi en mac och ställde pcn i skrubben....). Så det kan ju vara allt mellan himmel och jord ibland.

Ett tips kan vara att göra en liten lista över de saker man vill kontrollera, och eventuella kombinationer. Kontrollera varje punkt mycket noga, sedan är det bara att bocka av på listan.

Dela på andra sajter

Tack för svaren... Jag jobbar för fullt med att minimera antalet möjliga fel.

Jag har nu testat att uppdatera BIOS och installera om (eller snarare nyinstallera) Cubase, och inget har hjälpt. Dessutom körde jag BurnInTest för att testa hårdvaran, och det verkade inte vara några problem med något...

Precis som du säger Neko kan vad som helst hjälpa, känns det som ibland. Jag har förstås installerat om ljudkortet flera gånger, men jag ska försöka göra det igen, innan jag får tag i ett annat firewirekort att testa med. Mina kompisar envisas med att köra med PCIanslutna ljudkort, så det blir ju lite krångligare att testa...

Du har så rätt i att UADkortet är en stor problemkälla. Dum fråga, men hur inaktiverar jag pluggar jag inte har installerade? Jag har Mackiekortet, vilket ju är ungefär som Projekt Pak, förutom att man får 1176LN och LA2A med. Det finns ju massa "demos" jag inte har authorizat, och jag skulle mer än gärna inaktivera och avinstallera dem!

jollehojje, jag har verkligen inget minne av något sådant, men det är klart att det kan vara så? Jag har ju installerat uppdaterat Cubase nu, men det är klart, den importerar väl inställningar från tidigare verisioner.. Ska testa att nollställa allt så mycket jag kan och testa igen!

Om fler har tips så vore det guld!

Dela på andra sajter

Nu har jag även installerat MS firewirehotfix för SP2, och det hjälpte inte heller. Jag har testat att inaktivera UAD-1kortet, men det hjälpte inte heller.

NU har jag dock insett något förargligt. Det verkar faktiskt som att CPUn peakar med jämna och ojämna mellanrum när jag spelar in! Jag ska försöka spela in lite video på det med något program så att ni kan se...

Känner någon igen detta fenomen? Jag har ju aldrig haft problemet tidigare, och jag menar, Core2Duo är ju fortfarande rätt nytt. Jag kanske borde höra mig för hos min återförsäljare om jag kan få den ersatt?

EDIT: Äh, det verkar inte vara det heller. Det är inte så farligt, och uppstår egentligen bara efter att jag ändrat en inställning någonstans... Knappast värt att be om en ny CPU...

Fan det här suger, jag vill ju göra musik!!

Redigerat av Torwald
Dela på andra sajter

Bump? =(

Kan det hjälpa att installera om Windows?

det gör det nog.. tyvärr är windows ett sånt tråkigt OS så man måste installera om det hela tiden.. 😆

Dela på andra sajter

Bump? =(

det gör det nog.. tyvärr är windows ett sånt tråkigt OS så man måste installera om det hela tiden.. 😆

Och det suger verkligen GNUPUNG, om ni ursäktar kraftuttrycket. Jag är så jävla trött på att ringa MS telefonaktivering och be om en ny aktiveringskod.

Dela på andra sajter

Bump? =(

Och det suger verkligen GNUPUNG, om ni ursäktar kraftuttrycket. Jag är så jävla trött på att ringa MS telefonaktivering och be om en ny aktiveringskod.

fy fan.. jag lider med dig.. fast jag har fått mitt windows stabilt nu.. relativt iaf.. har iofs inga musikprogram där.. kör alla mu.pr. på macen.. 😄

Dela på andra sajter

Om du har gjort allt du säger och det inte heller hjälpte med att rycka UAD-kortet, skulle jag prova med att

1. Rycka nätverkskabeln (eller inaktivera internetanslutningen). Jag satt vid en dator för ett tag sedan som hade just dessa belastningstoppar du talar om. Där berodde det på drivrutiner till trådlöst nätverk.

2. Kontrollera grafikkortet, se så att det inte krockar med irq för firewire, uppdatera dess drivrutiner, prova att köra i svga om inget hjälper.

Kommer du ingen vart, kolla upp vilken process som orsakar belastningstopparna. Gå in i Aktivitetshanteraren (ctrl-alt-delete). Under fliken Processer/Processes ser du i kolumnen CPU hu mycket en enkild process gör anspråk på. Förhoppningsvis kan du identifiera vilken och därefter agera.

Rätt vad det är kan det bero på någon autouppdaterare som får tuppjuck av att inte hitta nätet om du har låtit bli att nätansluta datorn.

Dela på andra sajter

Om du har gjort allt du säger och det inte heller hjälpte med att rycka UAD-kortet, skulle jag prova med att

1. Rycka nätverkskabeln (eller inaktivera internetanslutningen). Jag satt vid en dator för ett tag sedan som hade just dessa belastningstoppar du talar om. Där berodde det på drivrutiner till trådlöst nätverk.

2. Kontrollera grafikkortet, se så att det inte krockar med irq för firewire, uppdatera dess drivrutiner, prova att köra i svga om inget hjälper.

Kommer du ingen vart, kolla upp vilken process som orsakar belastningstopparna. Gå in i Aktivitetshanteraren (ctrl-alt-delete). Under fliken Processer/Processes ser du i kolumnen CPU hu mycket en enkild process gör anspråk på. Förhoppningsvis kan du identifiera vilken och därefter agera.

Rätt vad det är kan det bero på någon autouppdaterare som får tuppjuck av att inte hitta nätet om du har låtit bli att nätansluta datorn.

Tack för tipsen, här var en del grejer jag inte har gjort än. Jag har redan testat att inaktivera nätverksanslutningen (hela nätverkskortet, förstås), men det hjälpte inte. Jag har haft problem med instabila drivrutiner, men jag har försökt uppdaterat att jag kunnat tänka på.

Jag fick bluescreens för att 1394-drivisen gjorde violate memory acces, det var därför jag uppdaterade de drivisarna med MS 1394-hotfix. Det hjälpte mot det problemet, tror jag än så länge, men inte mot det här.

Jag ska testa det där med grafikkortet, och gå igenom processerna, se om jag kan ta bort några onödiga...

Återkommer med resultat 😲

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.