Jump to content
Annons

Behöver hjälp med RME/ DIGI9636

Recommended Posts

camouflage (oregistrerad)
Postat

E det nån som har samma ljudkort? jag skulle gärna vilja veta hur man konfigurerar den så att jag kan höra mina synthljud (Triton synth) extern alltså, signalen kommer till interfacet men inte längre, hur konfigurear man den?

Annons
Postat

har även hämtat manualen men det e inte mycket på den kan jag säga. Mycket dåligt manual.

Postat

Skulle rekommendera att du kör det hela via en mixer istället. Även om du skulle få på monitoring så lär det bli lite fördröjt om nu inte ljudkortet har dsp-kraft som sköter routingen.

Postat

jo, jag använder zoom 1266 porta, hur skall jag koppla den? vad har jag för nytta om jag kopplar den digitalt, finns det fler funktioner, interfacet då?va har jag den till,

en sista fråga: kan jag köra midi genom mitt gammla kort (audigy2) utan att behöva ändra inställningarna? snälla svara tillbaks om du kan om det här

Postat

vet inte om jag fattat rätt från början. Jag antar att du vill "ha med" din synth som du programmerat via MIDI när du spelar upp dina audiospår/VSTi. Koppla då synthens ljudutgångar till en mixer (skulle tro att det funkar att köra genom portan och ha den som mixer) vilken du även kopplar ljudkortets audio-utgångar. Vidare från portan kopplar du till din stereo eller vad du nu spelar upp ljudet med. Vips så har du med synthen i lyssningen. Vill du sedan mixa ner rubbet till en stereofil så spelar du in det som portan skickar ut in i datorn igen så har du hela mixen i en fil...

Postat
har även hämtat manualen men det e inte mycket på den kan jag säga. Mycket dåligt manual.

Dålig manual kan jag nog inte hålla med om, eftersom den innehåller mycket mer information än vad man egentligen behöver. Det du troligen behöver göra för att förstå det hela, är att läsa igenom "Getting started"-manualen till ditt program. Är det Cubase du använder?

Postat

men vad jag menar e att det står ingenting om midi eftersom den inte har midi alls, sen e det så svårt med alla dessa kanaler o midi in o ut osv. (försöker använda mitt andra kort Audigy2) till midin, det borde ändå stå lite om midi också, bara för att ljudkortet inte har midi så ska det väl finnas support.

Postat

Jag har till och med skickat en e-mail till företaget men jag fick inga svar direkt.

Postat
men vad jag menar e att det står ingenting om midi eftersom den inte har midi alls, sen e det så svårt med alla dessa kanaler o midi in o ut osv. (försöker använda mitt andra kort Audigy2) till midin, det borde ändå stå lite om midi också, bara för att ljudkortet inte har midi så ska det väl finnas support.

I manualen till ett ljudkort som inte har midi, kan man knappast vänta sig att det ska stå något om midi... Det går ju bara att beskriva de funktioner som det kortet har. Du kan inte heller vänta dig svar från RME angående midi när det inte finns en sådan funktion på det kort du har.

Den manual där du kan förvänta dig att hitta någonting om midi, är självklart manualen till Audigy - eftersom det finns midi i det kortet.

Du måste nog också ge dig på manualen till ditt sequencerprogram (Cubase?) för att förstå hur det fungerar i programmet.

Är det för jobbigt att förstå det hela, så borde du också kunna få hjälp där du köpte ditt program.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.