Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Först fråga om låtskrivare.

Hur mycke får låtskrivare betalt per låt?

Hur tar dom betalt? (Stim, royalties, försäljning av rättigheterna etc.)

Sen frågor om producenter.

Hur mycke får producenter betalt per låt, album etc.?

Hur får dom betalt? (% per skiva/låt, stim, etc.)

Yes nån som vet detta? Och sen nån som vet nåt om hur man går tillväga för att träffa en producent som kan fixa artist som passar sina låtar?

Annons
Postat

Är väl ganska vanligt att låtskrivaren är producenten, förutsatt att artisten inte är låtskrivaren. Exempel typ Max Martin, Timbaland.

Postat (redigerat)
producent som kan fixa artist som passar sina låtar?

Det är nog snarare managment eller skivbolag som du isåfall söker.

Tex skulle nog Max Martin inte fixa ihop dig med Britney utan du måste gå via

hennes Managment eller skivbolag.

En Producent har hand om att producera Låtar eller Album och har

egentligen inget med artister att göra.

tex. ( hypotetiskt ) Carola skall göra ny skiva och jag blir tillbedd att producera skivan.Då är det mitt jobb att se till att alla inspelningar ligger i skema , att medverkade musiker kommer och får betalt , att låtarna passar Carola som jag i samråd med henne väljer ( kan vara mina egna men även andras ) att mixningen tar fram det " Sound " vi är ute efter , att masteringen görs ordentligt m.m m.m m.m

Oftast så är ju stora artister just Producenter av sina egna album och har den slutgiltiga ansvaret att allt rullar på.

Sedan har du ju låtskrivarna som gör låtarna i sig.Skriver melodier , texter , arrar låten och idag är dessa oftast även producenter av just specifika låtar så artisten behöver i stort sett bara lägga sin sång och Låtskrivaren/Producenten sköter resten.

Så begreppet Producent/Låtskrivare har smält samman idag p.g.a datorer och möjligheten att för relativt små medel kunna ostadkoma proffesionella resultat jämfört med tidigare då man var tvungen att hyra en studio för att överhuvudtaget få nått inspelat.

Redigerat av Piccazzo
Postat
producent som kan fixa artist som passar sina låtar?

Det är nog snarare managment eller skivbolag som du isåfall söker.

Tex skulle nog Max Martin inte fixa ihop dig med Britney utan du måste gå via

hennes Managment eller skivbolag.

En Producent har hand om att producera Låtar eller Album och har

egentligen inget med artister att göra.

tex. ( hypotetiskt ) Carola skall göra ny skiva och jag blir tillbedd att producera skivan.Då är det mitt jobb att se till att alla inspelningar ligger i skema , att medverkade musiker kommer och får betalt , att låtarna passar Carola som jag i samråd med henne väljer ( kan vara mina egna men även andras ) att mixningen tar fram det " Sound " vi är ute efter , att masteringen görs ordentligt m.m m.m m.m

Oftast så är ju stora artister just Producenter av sina egna album och har den slutgiltiga ansvaret att allt rullar på.

Sedan har du ju låtskrivarna som gör låtarna i sig.Skriver melodier , texter , arrar låten och idag är dessa oftast även producenter av just specifika låtar så artisten behöver i stort sett bara lägga sin sång och Låtskrivaren/Producenten sköter resten.

Så begreppet Producent/Låtskrivare har smält samman idag p.g.a datorer och möjligheten att för relativt små medel kunna ostadkoma proffesionella resultat jämfört med tidigare då man var tvungen att hyra en studio för att överhuvudtaget få nått inspelat.

typ som jag sa... 🙂

Postat

picazzo väldigt bra beskrivning.. 😄

producenten står med pekpinne

låtskrivare skriver grunden, o får ändra allt efter prod. tycke o smak

teknikern sköter inspelning/mix/master

musiker, ja dom spelar.. 🙂

skivbolaget bestämmer allt.. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.