Jump to content
Annons

HÄLSOHÖRNAN


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

På allmän begäran startar denna samlande tråd om olika hälsoproblem, istället för att sprida ut dem på olika trådar (även om det är off topic-ämnen). Det är denna tråd som alltid åberopas hädanefter, oavsett det rör sig om nageltrång, mjäll eller Thoractic Outlet Syndrome.

Första frågan ut är:

Varför tar man alltid blodprov i fingerspetsen? Kan man inte lika gärna ta det nära armbågen, i kinden eller på handens ovansida t.ex. När man är gitarrist och har tagit blodprov i fingerspetsen så gör det ju ont där sedan när man ska spela.

😛

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Jag låter dom aldrig röra mitt finger. Armbågsvecket (heter det så?) är det som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jo, beroende på om man tar det upstream eller downstream (det finns säkert en riktig medicinsk term på det här..typ artär och ven eller nånting). Alltså, tar man blod från upstreamen har det ju redan tömts på syre, downstreamen har syrerikt blod.

Men, andra värden som inte påverkas av syret, är lika i hela kroppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Here we go:

jag är pissnödig hela tiden, har ont i huvet, magen är fuckt up rätt ofta och har väldigt ont i magen ibland och jag svättas som en katols präst under en juniår match i fotboll rätt ofta. (kanner inget sug efter socker)

vad är felet med mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Here we go:

jag är pissnödig hela tiden, har ont i huvet, magen är fuckt up rätt ofta och har väldigt ont i magen ibland och jag svättas som en katols präst under en juniår match i fotboll rätt ofta. (kanner inget sug efter socker)

vad är felet med mig?

Det heter Melodramaticus placebo och infinner sig när man sitter hemma och tycker synd om sig själv. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Here we go:

jag är pissnödig hela tiden, har ont i huvet, magen är fuckt up rätt ofta och har väldigt ont i magen ibland och jag svättas som en katols präst under en juniår match i fotboll rätt ofta. (kanner inget sug efter socker)

vad är felet med mig?

Det heter Melodramaticus placebo och infinner sig när man sitter hemma och tycker synd om sig själv. 😄

Skulle inte tro de. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Here we go:

jag är pissnödig hela tiden, har ont i huvet, magen är fuckt up rätt ofta och har väldigt ont i magen ibland och jag svättas som en katols präst under en juniår match i fotboll rätt ofta. (kanner inget sug efter socker)

vad är felet med mig?

Dricker du mer än 10 muggar kaffe om dagen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Here we go:

jag är pissnödig hela tiden, har ont i huvet, magen är fuckt up rätt ofta och har väldigt ont i magen ibland och jag svättas som en katols präst under en juniår match i fotboll rätt ofta. (kanner inget sug efter socker)

vad är felet med mig?

Hur har du det med matintaget? Äter du fiber? Äter du lågkaloriprodukter? Äter du produkter utan speciellt mkt fett?

Innan jag blev Viktväktare hade jag liknade problem med magen, pisseriet och svettningar. Jobbigast var nog iofs halsbrännan; vet inte hur många paket Samarin jag gjorde åt egentligen.

Nu väger jag över 35 kilo lättare (har inte nått min målvikt än; vilken den nu är), och mår hur mkt bättre som helst.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Here we go:

jag är pissnödig hela tiden, har ont i huvet, magen är fuckt up rätt ofta och har väldigt ont i magen ibland och jag svättas som en katols präst under en juniår match i fotboll rätt ofta. (kanner inget sug efter socker)

vad är felet med mig?

Det behöver inte vara något fel. Du kan ha hög metabolism bara.

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slutade att träna styrka och kondition. Dessutom började jag snusa i samma veva.

Detta har gett:

* Övervikt

* Mindre energi, både mental och fysisk

* Jag är alltid trött. Inte "sovtrött" nödvändigtvis.

Vilket gör att jag inte orkar göra lika mycket. Segare att gå upp på morgonen. Jobbigt att göra saker. Tex att tvätta och städa. Disken som var jobbig tidigare har blivit extrem jobbig.

Lösning: Börja träna och eventuellt sluta snusa. Strama upp kosten igen.

Nu låter det som om jag lider av fetma eller något. Så är det dock inte (än). Jag är 178 cm och väger ca 80kg. Det är låter kanske inte så farligt men med tanke på att jag tappat mycket muskelmassa har jag alltså blivit smalfet.

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är scenariot nästan det omvända... Jag är 180cm och väger ca 68kg. Jag gymmar 2-3 ggr/veckan. Tycker att jag får i mig tillräckligt med käk, men kanske inte ändå. Köpte ett par badshorts i somras i storlek small, men de var ändå för stora. 😎 Fast jag är inte "spinkig" liksom... Hmm, jag får inte proportionerna längd/vikt/omfång att gå ihop. 😕 Har väl en sjusatans ämnesomsättning kanske..

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är scenariot nästan det omvända... Jag är 180cm och väger ca 68kg. Jag gymmar 2-3 ggr/veckan. Tycker att jag får i mig tillräckligt med käk, men kanske inte ändå. Köpte ett par badshorts i somras i storlek small, men de var ändå för stora. 😄 Fast jag är inte "spinkig" liksom... Hmm, jag får inte proportionerna längd/vikt/omfång att gå ihop. 😎 Har väl en sjusatans ämnesomsättning kanske..

Har faktiskt samma problem...när jag var liten brukade jag proppa i mig godis och sjuhelsikes annat mycket onyttigt, bara för att gå upp lite i vikt, men det hjälpte aldrig. Jag är och förblir smal. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är scenariot nästan det omvända... Jag är 180cm och väger ca 68kg. Jag gymmar 2-3 ggr/veckan. Tycker att jag får i mig tillräckligt med käk, men kanske inte ändå. Köpte ett par badshorts i somras i storlek small, men de var ändå för stora. 🙂 Fast jag är inte "spinkig" liksom... Hmm, jag får inte proportionerna längd/vikt/omfång att gå ihop. 🙂 Har väl en sjusatans ämnesomsättning kanske..

Har faktiskt samma problem...när jag var liten brukade jag proppa i mig godis och sjuhelsikes annat mycket onyttigt, bara för att gå upp lite i vikt, men det hjälpte aldrig. Jag är och förblir smal. 🙁

wooord.

Förra sommaren spenderade jag med att äta skiiiitmkt hela tiden. inte gick jag upp ens ett kilo i vikt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

På allmän begäran startar denna samlande tråd om olika hälsoproblem, istället för att sprida ut dem på olika trådar (även om det är off topic-ämnen). Det är denna tråd som alltid åberopas hädanefter, oavsett det rör sig om nageltrång, mjäll eller Thoractic Outlet Syndrome.

Första frågan ut är:

Varför tar man alltid blodprov i fingerspetsen? Kan man inte lika gärna ta det nära armbågen, i kinden eller på handens ovansida t.ex. När man är gitarrist och har tagit blodprov i fingerspetsen så gör det ju ont där sedan när man ska spela.

😄

:musik

Vanligtvis brukar det vara för att man tar de "snabba" värdena. Blodsocker t ex tas på fingerspetsen. Tar man rör från armen så skickas dessa till labbet som tar lite tid innan man får tillbaka resultatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ljuskänslighet.

Jag undrar: är det farligt att ständigt bli bländad (av vita lampor)?

Om man korrigerar sin närsynthet och astigmatism bättre, blir man mindre bländad av vita lampor då?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Att direkt se in i en ljuskälla kan vara farligt, beroende på styrka. Vanligtvis uppfattar våra ögon reflektionen av ljus, som är attenuerad när den först träffat objektet i sig och sedan låtit det brytas så det ger upphov till olika färger. Att se in i en ljuskälla är som att exponera näthinnan för en energistorm, som nästan alltid är starkast när den kommer från ursprungskällan. Det är därför man inte ska titta in i solen - man bränner näthinnan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl en sjusatans ämnesomsättning kanske..

Lurade lite på den meningen...

Har man bra ämnesomsättning om man kan äta hur mycke som helst, och ändå vara smal? Eller är det så att det är tvärtom? Man har dålig ämnesomsättning, kroppen tar inte hand om det man stoppar i sig, utan "skickar det bara vidare" ? ...va tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Har väl en sjusatans ämnesomsättning kanske..

Lurade lite på den meningen...

Har man bra ämnesomsättning om man kan äta hur mycke som helst, och ändå vara smal? Eller är det så att det är tvärtom? Man har dålig ämnesomsättning, kroppen tar inte hand om det man stoppar i sig, utan "skickar det bara vidare" ? ...va tror ni?

Bra ämnesomsättning har man om den ämnesomsättning man har på en niogradig skala gör så att man inte blir sjuk av den. Jag har en metabolism för mediciner på 1 (extremlåg alltså), men samtidigt en metabolism för mineraler och vitaminer på 9 (extremhög), varför jag lätt blir sjuk om jag inte äter mer av vitaminer och mineraler än MedelSvensson. Jag får inte mer än "lukta på" medicin heller...

Man skulle kanske kunna säga att jag har OEKONOMISK metabolism?!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Att direkt se in i en ljuskälla kan vara farligt, beroende på styrka. Vanligtvis uppfattar våra ögon reflektionen av ljus, som är attenuerad när den först träffat objektet i sig och sedan låtit det brytas så det ger upphov till olika färger. Att se in i en ljuskälla är som att exponera näthinnan för en energistorm, som nästan alltid är starkast när den kommer från ursprungskällan. Det är därför man inte ska titta in i solen - man bränner näthinnan.

Fast att man inte ska kika in i solen är väl mer att det är UV-ljus, så man kan bli solbränd i ögonen.

Samma sak när det gäller svetsning; tittar man för mycket in i en svetslåga (utan svetshjälm naturligtvis) så blir man "sol"bränd i ögonen.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Nu gällde inte frågan det egentligen, utan den att om man är ljuskänslig för helt vanliga lampor och billjus m.m. och blir bländad av dem, är det då farligt att se in i dem också? Inte orimligt va...???

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Vad blir man muntorr av? Hur blir man av med problemet. Jag blev det av en medicin och nu håller det i sig. Klibbig liksom.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Finns det något Medicinskt Forum någonstans på Nätet? En del tycker kanske man ska ställa sina medicinska frågor just där, men jag hittar inget sådant på Nätet. Det fanns något som hette Medicinskt forum, men det var en tidning.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...