Jump to content
Annons

Högpassfilter vid mastring


Dingbats

Recommended Posts

Håller på och ska mastra min skiva nu. Jag har lagt på ett högpassfilter på 20 hz. Och med det på så hör jag en ganska tydlig skillnad mellan på och av. Är inte det konstigt? Man ska ju inte kunna höra frekvenser lägre än 20 hz? Lägger jag det så högt som 30 hz som en del tycker man ska göra blir det väldigt stor skillnad.

Vet inte riktigt varför jag skriver det här för huvudsaken är ju egentligen att det låter bra, men i vilket fall... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oj, det var snabbt jobbat! Nej, jag tycker nog att det inte blir lika fylligt med som utan. Jag tror jag ska lägga mig på 15hz, då hörs det ingen skillnad men man kan dra upp volymen på låten en hel del ändå.

Det var väl egentligen mest att jag tyckte det var lite mysko att skillnaden hördes... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu upptäckte jag att man faktiskt hör skillnad med ett filter på 15 hz! Baskaggen blir inte lika kraftig med det på. Väldigt konstigt. Och faktiskt hör man lite skillnad på basen också. Och jag är 100% säker på att det inte är inbillning, jag har gjort blindtest och har varje gång gissat rätt på om den är på eller av. :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu upptäckte jag att man faktiskt hör skillnad med ett filter på 15 hz! Baskaggen blir inte lika kraftig med det på. Väldigt konstigt. Och faktiskt hör man lite skillnad på basen också. Och jag är 100% säker på att det inte är inbillning, jag har gjort blindtest och har varje gång gissat rätt på om den är på eller av. :S

Som sagt, tror inte att du egentligen hör det men det kan definitivt kännas i kroppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken plugganvänder du?

Kolla vilken bredd filtret har. Är det brett kommer det att påverka frekvenser långt ovanför 20 Hz. Filter har också den egenskapen att de blir mer resonanta när man gör de smalare. I det här fallet skulle det kunna innebära att ett lågpassfilter vid 15-20 Hz samtidigt ger en extra skjuts någonstans vid 50-60 Hz. Filtret påverkar alltså et låga registret på flera sätt och inte enbart under det givna frekvensvärdet.

Det kan ju också vara så att du har ovanligt mycket energi i det allra lägsta registret. Ett filter märks tydligare då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken plugganvänder du?

Kolla vilken bredd filtret har. Är det brett kommer det att påverka frekvenser långt ovanför 20 Hz. Filter har också den egenskapen att de blir mer resonanta när man gör de smalare. I det här fallet skulle det kunna innebära att ett lågpassfilter vid 15-20 Hz samtidigt ger en extra skjuts någonstans vid 50-60 Hz. Filtret påverkar alltså et låga registret på flera sätt och inte enbart under det givna frekvensvärdet.

Det kan ju också vara så att du har ovanligt mycket energi i det allra lägsta registret. Ett filter märks tydligare då.

Tack, det kan nog mycket väl vara så att det hänger på att filtret är brett. Jag använder Garagebands inbygga högpassfilter och det är naturligtvis ingen fantastisk plugg... Jag ska försöka leta reda på en bättre plugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv brukar jag ofta sätta ett HPF på 30Hz eftersom det som ligger under tar så vansinnigt mycket mer energi än vad jag anser att det ger. Jag pysslar mest med akustiska instrument och inte beatbaserat. Tycker man att kaggen blir för liten av ett HPF på 30 tror jag man skruvat fram "pungen" i kaggen lite för lågt. Sen är ju brantheten på filtret, som nyss nämnt, av stor vikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som slår mig är ju att det finns ju inte direkt något HPfilter som har konsumQ (you may quote me on that), det vill säga oändligt högt Qvärde. I praktiken innebär ju alltså att om du sätter HP på 20Hz rullas det av lite mjukt och fint och skär därmed en del ända upp till 25-30Hz.

EDIT: Jag är ju herr eko idag ser jag. Läste igenom tråden och lyckades ändå med bedriften att ungå att se att folk redan kommenterat det här 😕

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Finns det inga gratispluggar med en extrem branthet, så att den bara klipper av rakt av allt under den frekvens man väljer? 😕 Det känn väl ändå som en ganska elementär funktion hos ett filter tycker jag...

EDIT: Oj nu såg jag att Torwald redan hade hunnit svara på det. Nähä, så det finns inte det... Hur ska man göra då då? Nu blir jag lite desperat! 😮

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inga gratispluggar med en extrem branthet, så att den bara klipper av rakt av allt under den frekvens man väljer? 😕 Det känn väl ändå som en ganska elementär funktion hos ett filter tycker jag...

EDIT: Oj nu såg jag att Torwald redan hade hunnit svara på det. Nähä, så det finns inte det... Hur ska man göra då då? Nu blir jag lite desperat! 😮

Problemet med ett sånt filter är att det inte skulle låta särskilt bra! Vad gäller EQ och filter är det ju så att ett brett Qvärde ofta låter mer naturligt än ett smalt, av naturliga orsaker. Jag har en känsla av att ett "stupfilter" skulle låta som att man klippt av basen med en sax, snarare än rullat av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Om du sätter ett 18dB/oktav HPF på 15Hz tror jag inte du skär bort nånting relevant. Skillnad kan du höra, men huruvida det är relevant är ju frågan. Och är det relevant att ha brummet kvar, skall du ju glömma HPF:et.

Jag brukar använda TC's eqsat med nämnda inställningar (nåja, jag lägger den på nånting mellan 20 och 30, beroende på).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka på ytterligare parametrar. Olika typer av filter påverkar fasen olika mycket. Det kan vara ett problem, framförallt när man kombinerar med den "rena" (icke-EQ'ade) signalen. Kanske inte så vanligt i mastring, däremot i ett delningsfilter.

Jag brukar använda highpassfiltret i Voxengo Elephant för att skära botten i en mix. Där fins två olika filtertyper att välja mellan: Bessel och Butterworth.

Bessel strular väldigt lite med fasen (linjärt filter), men har en förhållandevis bred kurva. Butterworth har en kurva som (IMHO) låter snyggare, men introducerar större fasförskjutningar.

I de flesta fall använder jag Butterworth, och lägger den någonstans på 18 - 30 Hz.

Edit: Texten blev lite galet omkastad, så jag bubbar om...

Edit II: Dingbats! Kan du köra VST-pluggar ska du definitivt ladda hem och testa Poshifopit. Mycket bra EQ (aningen buggig enligt vissa) med två olika karaktärer (transistor och digital) !

Edit III: Gaah!

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit II: Dingbats! Kan du köra VST-pluggar ska du definitivt ladda hem och testa Poshifopit. Mycket bra EQ (aningen buggig enligt vissa) med flera olika filtertyper så att du kan testa dig fram!

Tack, men jag kan inte köra VST bara AU. Damn!

Jag laddade hem den här nyss och försöker få till det med den. Det verkar kanske funka om jag har tur.

Det ultimata, om man har en bra mix från början, är väl egentligen om man lyckas skära bort de lägsta frekvenserna som ändå inte hörs utan bara tar massa plats utan att det blir nån hörbar skillnad, bara att man får ner topparna?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Det som inte hörs och det som inte är relevant skall bort. Det är mycket otrevligt att lyssna på en skiva, där vissa låter har mycket bummel och buller i de lägsta frekvenserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, men jag kan inte köra VST bara AU. Damn!

Två favorit-EQ's till AU:

PSP MasterQ

Eliosound AirEQ

AirEQ är den dyrare, men just nu kör tillverkaren ett "Group buy".

Tack för tipsen, men så fort jag är klar med mastringen på den här skivan ska jag byta från Garageband till Logic, och då följer det med bra EQs. Men 149 dollar är inte riktigt min prisklass ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

...så fort jag är klar med mastringen på den här skivan ska jag byta från Garageband till Logic, och då följer det med bra EQs.

Koolt att producera en hel skiva i garageband! 😕

Det går faktiskt att få rätt så hyfsade produktioner med Garageband. 😄 Det är väl mest att det är väldigt begränsat jämfört med proffsprogram, man kan bara ha två effekter per spår, det finns inga bussar, man kan bara automatisera volym och panorering osv. Men sånt går ju att komma runt om man bara vet vad man vill och är uppfinningsrik. 😄 Det blir bara mycket jobbigare och tar längre tid.

Men hur som helst så ska det bli riktigt skönt att byta till Logic! Vi har Logic i skolan, och om att jobba med Garageband är att sitta i en garderob är Logic som en katedral i jämförelse, man känner sig så himla mycket friare.

Link to comment
Dela på andra sajter

...så fort jag är klar med mastringen på den här skivan ska jag byta från Garageband till Logic, och då följer det med bra EQs.

Koolt att producera en hel skiva i garageband! 🙂

Det går faktiskt att få rätt så hyfsade produktioner med Garageband. 😄 Det är väl mest att det är väldigt begränsat jämfört med proffsprogram, man kan bara ha två effekter per spår, det finns inga bussar, man kan bara automatisera volym och panorering osv. Men sånt går ju att komma runt om man bara vet vad man vill och är uppfinningsrik. 🙂 Det blir bara mycket jobbigare och tar längre tid.

Men hur som helst så ska det bli riktigt skönt att byta till Logic! Vi har Logic i skolan, och om att jobba med Garageband är att sitta i en garderob är Logic som en katedral i jämförelse, man känner sig så himla mycket friare.

Det hade ju varit helt fantastiskt om man hade kunnat begränsa sig till max två pluggar kanalen i cubase!

Tusan vad roligare det hade varit att mixa.. och vad mycket snabbare allt hade gått.

Eloge till garageband och den utdöende minimalismen!

Redigerat av TCIM
Link to comment
Dela på andra sajter

...så fort jag är klar med mastringen på den här skivan ska jag byta från Garageband till Logic, och då följer det med bra EQs.

Koolt att producera en hel skiva i garageband! 🙂

Det går faktiskt att få rätt så hyfsade produktioner med Garageband. 🙂 Det är väl mest att det är väldigt begränsat jämfört med proffsprogram, man kan bara ha två effekter per spår, det finns inga bussar, man kan bara automatisera volym och panorering osv. Men sånt går ju att komma runt om man bara vet vad man vill och är uppfinningsrik. 🙂 Det blir bara mycket jobbigare och tar längre tid.

Men hur som helst så ska det bli riktigt skönt att byta till Logic! Vi har Logic i skolan, och om att jobba med Garageband är att sitta i en garderob är Logic som en katedral i jämförelse, man känner sig så himla mycket friare.

Det hade ju varit helt fantastiskt om man hade kunnat begränsa sig till max två pluggar kanalen i cubase!

Tusan vad roligare det hade varit att mixa.. och vad mycket snabbare allt hade gått.

Eloge till garageband och den utdöende minimalismen!

Det är det som är tjusningen med Cubase SL 🙂

Jag minns inte exakt, men visst är det väl max omkring sex pluggar per kanal plus Cubase-EQn (som jag tyvärr råkar avsky 😄)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...