Jump to content
Annons

Ny här


TuffsRuffs

Recommended Posts

Hej. jag är Tuffsruffs

jag hittade er(denna) hemsida genom att söka på googel angående ett skol uppgift om att bygga en egen hemma studio inom musik. Jag försökte läsa lite på forumet och leta lite om detta men jag förstår inget eftersom jag måste väll erkänna är inte precis insat i att hålla på med mer avanserade musik program.

Jag är väl på den lvl att jag håller på med leksaks program man köpper i leksaks affären eftersom jag varken har råd eller riktigt vet vad jag ska göra med min musik och vad jag skulle behöva till deta.

- Jag vore väldigt tackas om någon ville ta sig tid att hjälpa mig med min skol uppgift inom att bygga och han en studio hemma.

Frågor som, vad behöver man mer än en radio, om man nu vill gå över till ett mer avancerat stadiom. som mikar, musik program och sådant.

sampels, varför det är bättre med 5 kanaler i stället för 1 (ärligt tallat har jag ingen aning om vad det riktigt är) och sådansa saker. Alltså fört skriva lite om bland den änklaste studion hemma till att kanske utväkla med mer och mer program.

Vore trevligt om någon ville ta lite tid och berätta lite för mig som inte kan så mycket. Tänk så fall på att förklara olika saker eftersom jag inte har så mycket aning om allt sånt man kan använa.

----

Mer om mig kanske? om ni nu vill veta, så har jag alltid haft en viss kärlek till keybord och sådana varianter. Men mitt problem har väll vart ekonomin och okunskaper om att jag inte vet hur jag ska göra. Nu går jag på en musik och it line på gymnasiet och försöker lära mig mer. Men första året och känner mig bara änumera förvirad av allt.

Gillar att skriva som kansk märks, är en av ansariga inome en lan förening och mucket annat.

Det är väl jag det.

Jag bits inte och hoppas man är varmt välkomen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du vill få hjälp och råd har du kommit till rätt ställe.

Några saker du behöver berätta är vad du har tänkt dig att spela in hemma. Är det trubadur så behöver du inte så mycket prylar, men vill du kunna spela in ett trumset akustisk och sånt blir det ju lite svårare.

Just nu har jag ett ljudkort (externt) en bra dator en mick ett par studiolurar och en skön akustisk gura och det klarar jag mig bra på ja och så har jag cubase sx3 (inspelnings program) det klarar jag mig bra på när jag vill spela in sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Välkommen, musik ansvarar för blodproven. Lämna det i kylen när han är klar. Lägg det på samma hylla med röd saft, inte på hyllan med urinproven och ölen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen hit!

I övrigt, håller med om att detta är rätt forum om du vill komma igång! Och kom ihåg, man blir aldrig fullärd - man utvecklas ständigt! Åtminstone är det mitt motto. Själv började jag ta keyboard lektioner i vuxen ålder, men sjungit har jag alltid gjort, mer eller mindre iaf. Under minst tio, femton års tid har jag drömt om att hålla på med musik och datorer. För två månader sedan gjorde jag slag i saken. Vad jag vill säga med det är, ge aldrig upp! Du är ung och har hela livet framför dig, tänk vilken utmaning! Om jag kan bistå dig med något gör jag det gärna i den mån jag kan. Jag ska klura på lite vad jag kan delge dig! Här på forumet verkar alla kategorier finnas, allt från nybörjare till avancerade veteraner. En härlig blandning. Som sagt, välkommen hit och hoppas du ska trivas!

Hälsningar, Gladys

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar 😛

1. jag tänker inte ha hatt.

2. jag bär inte slips.

3. finns det blod i kylen?

Det jag skulle vilja veta är lite om att ha en egen hemma studio, jag vet faktist inte vad min lärare hadde tänkt sig med detta arbetet eftersom han inte gav någon djupare förklaring till det hela.

Jag tror han vill att vi ska analysera skilnader och fördelar och nakdelar med olika studios och anlämnigar till. Eller bara skriva lite om vad man behöver till en hemma musik studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

fördelar och nakdelar med olika studios och anlämnigar.

😛 Låter som om du pratar om fornlämningar...förstår vad du menar men det var bara så kul.

Edit: Du vill ha en egen studio, men varför? Vad vill du kunna spela in och till vilket syfte. Ska du bygga ett akustikbehandlat rum eller bara ha möjligheten att spela in på hemdatorn? Förklara mer ditt behov så får du lättare hjälp.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska skriva en uppsats om hemstudior så måste du först definiera en hemstudio. Kents "hemstudio" är inte samma som min t.ex. Vill du ha exempel på hur de kan se ut, jämfört med proffersionella studior och varför, så är svaret enkelt. Hemstudior är i allmänhet nischade efter en persons behov och anpassade för att kosta lite, inte förarga grannskapet (helst) och är oftast inte tänkta som mer än "verkstad" för musik (är dock väldigt olika), medan en kommersiell studio ska kunna ta nästan vilka projekt som helst.

Vad man behöver i en enkel hemstudio:

Beror helt på vilka dina behov är, men om vi för enkelhetens skull antar att du är singer/songwriter:

En dator med en ganska snabb hårddisk: 7200rpm och uppåt eftersom audio väger ganska mycket, och hårddisken måste hinna skriva in informationen.

Ett ispelnings program: t.ex Cubase, Pro Tools, Logic, Sonar osv.. Det finns säkerligen hundratals program, men de tre först nämna är klart störst.

Ett ljudkort som är anpassat efter dina behov, här kör de flesta fast, för dessa är inte direkt gratis i många fall. Frågan om ljudkort är säkerligen den vanligaste på forumet. Men som singer/songwriter behöver du helst 2 Audio-in/utgångar (kanaler) och gärna två stycken inbyggda preamps för att förstärka micksignalerna från din gitarr och röst. Fördelen med flera kanaler säger sig självt eftersom du nu har möjlighet att spela in både gitarr och sång samtidigt och dessutom lyssna på det i stereo (!).

Nu återstår mickar. En för gitarr och en för sång, vilken som gör vad avgör man generellt sett efter vad som låter bäst, men för enkelhetens skull säger vi att du vill ha en SM57 till gitarren. Den är dynamisk, vilket innebär att den inte behöver ström för att fungera, precis som micken som antagligen sitter i din telefon. Nackdelen med denna KAN vara att den har något mindre membran, och är därför inte lika lämpad för röst, även om vi inte längre kan hålla räkningen på alla som använt denna mick även som sångmick i proffsinspelningar. Som singer/songwriter vill du kanske ha ett lite "vackrare" sound och skaffar därför en stormembrans-mick till rösten. Denna kräver i nästan alla fall ström, s.k fantommatning (phantompower, +48volt DC). Fantommatning kan du hitta i de flesta mixerbord och preamps, och sitter helt säkert inbyggt i det ljudkort som jag nämnde, men kan även vara specifik för micken om den t.ex behöver mer än 48V spänning. I så fall levereras en låda med micken vars uppgift är att leverera strömmen.

Du vill gärna kunna höra vad du spelar med, så ett par bra hörlurar är att rekommendera.. du vill helst ha ett par "slutna", för annars kommer det du hör i lurarna att "läcka" in i micken, och det gör oftast inte så mycket, men är väldigt störande :rolleyes:

Detta är vad du behöver i dess enklaste och tveklöst vanligaste form.. en hemstudio helt enkelt.. Om man vill veta mer om vad man KAN ha i en hemstudio, så kan man läsa alla trådar på forumet, eller posta inlägg/PM och fråga specifikt. Tänk på att söka på forumet först, vi är många som varit nybörjare vid det här laget.

Välkommen! 😛

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Eternal, du lyckades bara göra mig ledsen.

----

Angående studio grejen så har jag faktist ingen aning om hur han vill att vi skra fixa den där uppsatsen om det hela. Kan väll inte påstå att han är skolans bästa lärare häller. Han sa tycp bara till oss att skriva ett projekt om hemastudios precis som vi visste allt redan. >.<

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...