Jump to content
Annons

Hur förklarar man när man inte kan?

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Sitter här och ska eventuellt inleda två musiksamarbeten med ett par professionella musiker, en svensk och en engelsk. Själv gör jag ju låtar efter någon form av gehör eller nåt. Jag vet inte vad det kan kallas, men jag kan ingen musikteori. Jag har köpt böcker om det och faktiskt även såna på högskolenivå, men jag begriper inte mycket. Jag saknar logik i musikteorin. En tonart t.ex., vad är det egentligen? Är det en samling olika toner eller ackord? Om man då kör en annan tonart i en annan del av låten eller i en annan låt, är det då en annan samling noter eller ackord? Kan alltså en och samma låt gå i olika tonarter? Jag får förfrågningar om i vilken tonart mina låtar går, men hur ska jag veta det?

Jag vet ju knappt ens vad ackorden heter, men det har jag tittat efter i ackordböcker och de flesta står ju med...

Vi har vissa problem att kommunicera beträffande låtarna redan nu.

😆

:musik

Annons
Postat

Är det inte bättre ni skickar musiken till varandra i så fall? Och kommunicera genom att helt enkelt visa musikaliskt vad ni vill?

Postat

Jag vet inte heller riktigt hur tonarter funkar, men jag märker oftast tonartsbyten. Om du samarbetar med nån teoretiker kanske du kan spela musiken för honom och låta honom översätta det i akademiska termer?

Postat

Håller med Florian, läs, läs, läs.

Destunderna du tillbringar med att fundera över vad tonart kan vara för nåt kan du lika gärna sitta och läsa om det.

Men den viktigaste frågan är: om man inte är mogen för vissa projekt så bör man inte förhasta sig själv och kompromissa med bristfällig kunskap, men å andra sidan så är det inget som hindrar dig, eller hur?

Postat

Ja, en och samma låt kan gå i flera olika tonarter. I vissa sällsynta fall kan en låt t o m gå i flera tonarter på samma gång.

En tonart är i princip en samling toner, ja, samt de ackord som går att bilda utifrån dessa toner. Ibland kan man dock ha med tonartsfrämmande element utan att det räknas som ett egentligt tonartsbyte. Alltså i tonarten C ingår ju t ex alla de vita tangenterna på pianot. Ändå kan du t ex ha med ett Hm7 som ju innehåller ett F#, dvs något tonartsfrämmande.

När/om man börjar tänka i tonarter, kombinerat med funktionsharmonik, får man nog ett snabbare grepp om vad som händer i musiken, det blir lättare att snabbt se varför det låter som det låter och vad man kan göra av det.

Man brukar säga att kunskap om detta också kan göra att man låser sig i det tänket, och kanske tappar en del av de intressanta saker som kan hända när man är mer "förvirrad". Det tror jag är helt sant, men om du har skrivit och hållit på med musik länge efter dina egna teorier och "regler", så tror jag att du kan ha kvar din egen logik även om du lär dej en andra.

Ska ni jobba över internet? Isåfall är det ju rätt smidigt om ni pratar samma "språk". Om det är ett AFK-samarbete så är det ju bara att spela och visa varandra!

Postat

Man kan beskriva det enkelt så här.. häng med i svängarna nu 😛

En tonart är inte helt olik en skala, men begreppet bör inte blandas i hop.

En tonart säger vilken skala man skall bygga alla melodier och akord på.

Ex. C-dur, A-dur mm

En tonart bestämmer vilka toner som kan och inte kan spelas (undantag finns såklart, det är örat som bestämmer om det låter rätt för dig)

Efter ett tag börjar se ett möster i tonarter mellan dur och moll, som jag inte går in på nu, kan bli för invecklat för en helt grön, men som det skrivs här, börja titta på böckerna du har eller låna på bibliotek lättare nivå, sen stegvis uppåt.

Sen när du kommit en bit så kan du direkt se vilken tonart låten går i, räcker med att du ser typ 3 akord. 😲

goood luck!

Postat

Ett tips är att i typ 90% av alla låtar så är första ackordet tonikan, dvs tonarten är samma som första ackordet. Alltså en låt som börjar på ett Dm går oftast i Dm. 😲 Men förlita dej inte helt på det, för låten kan ju som sagt plötsligt byta tonart och då är det kört om du låssas att den fortfarande går i Dm. 😛

Postat
Ett tips är att i typ 90% av alla låtar så är första ackordet tonikan, dvs tonarten är samma som första ackordet. Alltså en låt som börjar på ett Dm går oftast i Dm. 😲 Men förlita dej inte helt på det, för låten kan ju som sagt plötsligt byta tonart och då är det kört om du låssas att den fortfarande går i Dm. 😛

Om nån påpekar att man spelar i fel tonart kan man ju bara säga "min musik är uppenbarligen för svår för dig".

Postat

Studio har faktiskt kört en artikelserie med elementär musiklära som jag tror hade passat bra för dig, tror att den började i 05-11. Där står mycket som du kan lära dig.

musik (oregistrerad)
Postat

Tack för info:n!

Dåligt gehör frågade när problemen börjar. Man kan väl säga såhär, att de börjar ganska omedelbart, när jag gör några snabba ackordbyten och inte ens vet vad de olika ackorden heter. Skiftar kanske 5 ackord på 3 sekunder och hoppsan ska man plötsligt förklara lika snabbt vad de heter. Vet ju knappt om jag spelar nån ensam sträng mellan något av alla ackordbyten. Många gånger gör jag det också, utan att tänka på det. Som Claes sa, jag litar på mitt gehör, eller min förmåga att sätta samman grejer som låter bra ihop. Och ju mer "grejer" man gör i en låt, ju mer får man förklara och försöka visa. Får skriva upp allt i tabularläge (heter det så?). Notskrift kan jag förvisso förstå, men det tar sååå lång tid. Det vore mycket enklare om man kunde musikteori och noter perfekt. Vad jag förstått så går mina låtar sällan i mindre än två tonarter iaf.

Kom att tänka på att jag har rätt många låtar sedan tidigare, där jag inte skrivit upp ett dugg hur jag spelat ett enda av instrumenten och inte heller vad medmusikanter gjort på bas, blås, trummor, gitarrer etc.

Tanken är att samarbetet ska ske live resp via Internet. Ännu så länge har det varit samtal och lite visande. Men situationen blir mer av typen visa vad man pysslar med på instrumenten live s.a.s. Med engelsmannen blir det mer av Inernetskickande först. Det är två gitarrister by the way... De också.

Hursomhelst, det är kul detta.

😛

:musik

Postat

I musik teorin så indentifierar tonarten tonikan, dvs det akord, moll eller dur som ett stycke slutar på. (jo, musik kan sluta på en annat akord än tonikan, men i det flesta fall så är det tonikan).

Många musiker blandar ihop en tonart med en skala. En skal är en serie av toner som används i en tonart, en tonart är själva tyngdpunkten, själva det tonala centrat för ett stycke.

Ett stycke kan ha flera tonarter.

Ta t.ex en blues. En blues (i sin enklaste form) är uppbyggd av tre akord. De tre akorden enligt funktionsanalys kallas för Tonika, Subdominant, Dominant. De tre akorden byggs i treklanger (varannan ton) med början från akordets grundton. Tonikan byggs på tonartens första ton, subdominanten byggs på tonartens fjärde ton och dominanten byggs på tonartens femte ton.

I tonarten C så blir det (i sin enklaste form) tonikan = C, subdominanten= F, dominanten = G

I tonarten A så blir det (i sin enklaste form) tonikan = A, subdominanten= D, dominanten = E

Så om jag vet hur en blues är uppbyggd så kan jag jamma ihop med andra. Om någon säger då spelar vi en blues i F, så vet jag att jag ska använda mig av F, Bb och C.

Oftast så är tonarten för en låt det akord som den börjar och slutar på i 85% av alla fall.

Tisp när du ska jobba ihop med andra som vill veta; antingen så säger du att du vet inte, men här är låten. Eller så tar du hjälp av nån du känner som kan hjälpa dig ta fram det. Du skulle kunna ladda upp låten och låta nån av oss berätta för dig vilken tonart din låt går i. Eller så har du låten inspelad som midi, då räcker det med en midi-fil.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.