Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag undrar huruvida det finns möjlighet att koppla t ex en kanalstrip med AES output till ett ljudkort (M-audioProjectMix) som saknar AES input? Kortet har ADAT lightpipe-ingång (och SPDIF).

Annons
Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

De flesta strippar som har AES brukar ha ADAT också, vad är det för strip?

Redigerat av Elof
Postat

Tack för länken, Claes. Verkade komplicerat det där 😉

Det var ingen speciell strip i åtanke. Kollade på lite olika kanalstrippar och preamps och började fundera kring detta ämne som jag tidigare inte reflekterat mkt över, och vad som var kompatibelt med mitt ljudkort.

Som jag förstår finns det tre sätt att koppla preamps/strippar vidare, AES/EBU, ADAT samt SPDIF (?). Vad är då skillnaden? AES verkar ju vara proffsstandard, hur är det med de andra, någon att föredra?

Postat
Tack för länken, Claes. Verkade komplicerat det där 😲

Det var ingen speciell strip i åtanke. Kollade på lite olika kanalstrippar och preamps och började fundera kring detta ämne som jag tidigare inte reflekterat mkt över, och vad som var kompatibelt med mitt ljudkort.

Som jag förstår finns det tre sätt att koppla preamps/strippar vidare, AES/EBU, ADAT samt SPDIF (?). Vad är då skillnaden? AES verkar ju vara proffsstandard, hur är det med de andra, någon att föredra?

Det troligaste är att det finns både AES/EBU och optisk eller elektrisk S/Pdif. Att ha ADAT Lightpipe-interface på en 2-kanalig preamp är ingen större mening... 😛

Optisk S/Pdif använder däremot samma kabel och kontakt som Lightpipe - alltså en plastfiberkabel med TOSlink-kontakter.

Elektrisk S/Pdif använder 75 ohms koaxialkabel med RCA (Phono) kontakter.

AES/EBU är 110 ohms koaxialkabel som använder XLR-kontakter.

Alla 3 varianterna fungerar mycket bra - men om du behöver ha längre kabel än 5m, så skippar du den optiska S/Pdif:en - om du inte köper svindyr glasfiberkabel i stället för plastfiber - för då kan det fungera lite längre. Generellt kan man säga att AES/EBU är bättre, eftersom den är balanserad och därmed ännu mindre störningskänslig än S/Pdif - men med normala avstånd i en hemstudio, spelar det ingen som helst roll...

• 4 månader senare...
Postat (redigerat)

Finns det att köpa en färdig adapter från aes/ebu ut till spdif ingång?

Redigerat av Jari
Postat
Finns det att köpa en färdig adapter från aes/ebu ut till spdif ingång?

Är det optisk S/Pdif (TOSlink-kontakter och fiberkabel), så finns ODL-312 från HOSA. Den ligger på 650:-.

Om det är elektrisk S/Pdif (RCA-kontakter och koaxialkabel), så finns i stället CDL-313 - också från HOSA - och den ligger på 800:-.

Postat

hahaa.... jag har ju en kabelpiska som jag inte använt än, och den har ju spdif!! 😄

(har 3st parallellkopplade pulsarII kort)

nästa fråga:

då jag har rca-spdif ut från ljudkortet och rca-spdif in till twintrack-pron,

måste det va nån speciell "digital" rca kabel?

nu blir det en XLR-utgång ledig från jludkorten... 😆

thrinithan (oregistrerad)
Postat
nästa fråga:

Hmm... Jag har liksom för mig att digital rca (s/pdif) ska vara 75ohm medans vanlig analog rca är 50ohm. Jag är inte på nått sätt 100% på detta så nån mer kunnig får rätta mig om jag har fel men jag har hur som helst för mig att den digitala och analoga rca har någon skillnad.

Postat
nästa fråga:

Hmm... Jag har liksom för mig att digital rca (s/pdif) ska vara 75ohm medans vanlig analog rca är 50ohm. Jag är inte på nått sätt 100% på detta så nån mer kunnig får rätta mig om jag har fel men jag har hur som helst för mig att den digitala och analoga rca har någon skillnad.

S/Pdif ska ha 75 ohms koaxialkabel. Vanlig analog kabel har inte någon impedans specad, utan är vanlig lågkapacitiv skärmad kabel...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.