Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har ju helt missat allting som heter 24-bitars inspelning. Det är bara nyligen som jag plockat upp det faktum att det blir lägre brusnivå vid högre volym (GRRRRRREAT!). Kikade runt och insåg att mitt M-Audio Delta 1010LT faktiskt klarade av inspelning med 24-bit och 96kHz.

Men ... men. Då har jag bara en lite fråga:

Är det bara att välja 96kHz i M-audio 1010LT's Control Panel, eller blir det 16-bit och 96kHz? Behöver jag då göra ngn inställning i Cubase SX? Om inte: om jag spelar in i 24-bit 96kHz - blir det då inte en konstig mixdown då filen (efter mastering) ska dras ned till 16-bit 44.1kHz ... eller blir det bara konstigt då man har lyckats spela in i 48kHz?

Annons
Postat
Jag har ju helt missat allting som heter 24-bitars inspelning. Det är bara nyligen som jag plockat upp det faktum att det blir lägre brusnivå vid högre volym (GRRRRRREAT!). Kikade runt och insåg att mitt M-Audio Delta 1010LT faktiskt klarade av inspelning med 24-bit och 96kHz.

Men ... men. Då har jag bara en lite fråga:

Är det bara att välja 96kHz i M-audio 1010LT's Control Panel, eller blir det 16-bit och 96kHz? Behöver jag då göra ngn inställning i Cubase SX? Om inte: om jag spelar in i 24-bit 96kHz - blir det då inte en konstig mixdown då filen (efter mastering) ska dras ned till 16-bit 44.1kHz ... eller blir det bara konstigt då man har lyckats spela in i 48kHz?

Det beror på vad du menar med mastering. Kör du över en mastermix

till en DAT så blir dynamiken klart bättre i 16/44 från en källa med

24/96.

Har du tidigare projekt med Cubase som innehåller wav filer i det

gamla formatet så blir det inte så mycket bättre om du ändrar till

24/96, då wav filerna är hårdkodade i 16-bitar.

Postat

Tror att du ställer in 24bit recording i cubase (är inte säker men det borde vara så). Samplingsfrekvensen har egentligen ingenting att göra med bitljupet.

Det är jäkla skönt rent inspelningstekniskt att köra 24 bitar för du behöver aldrig bekymra dig så mycket om signalen är lite för låg till ljudkortet.

Postat
Tror att du ställer in 24bit recording i cubase (är inte säker men det borde vara så). Samplingsfrekvensen har egentligen ingenting att göra med bitljupet.

Jopp!

Du anger bitdjupet i menyn "Projekt/Project setup..."

Där kan du även ange samplingsfrekvens, men efter alla diskussioner som varit här på forumet om det, så tror jag att vi är överrens om att det funkar utmärkt att köra i 44.1khz

(En liten sak bara. Det KAN kanske vara så att du får ställa in på ditt ljudkort om det skall använda inställningar ifrån programmet eller sina egna inställningar. Det märker du..! )

Postat

Du kanske bör vara medveten om att köra både 96kHz oxh 24bitar tar en massa mer utrymme på din disk. Detta tar också mer av ditt ramminne dock så kommer det belasta din prossesor mindre.

Postat

För refens,

24 bitar, 96 kHz tar ca 4 gånger mer plats än vid 16 bitar, 44 kHz (cd-kvalitè). Det innebär också att din hårddisk arbetar 4 gånger mera. Plus att proccessorn arbeta dubbel så mycket vid dsputräkningar(pluggar) blir dubbelerade av den höjda samplingfrekvensen. Att arbeta 24 bitar tycker jag gör större skilland än att arbeta med 96 kHz. Dock kan det låta bättre i 96 kHz det beror ofta på att samplingsfilteret på ett ljudkort ibland introducerar distorition i de hörbara registerna. Det gäller ofta billigare hemstudioljudkort. Men jag själv har aldrig tyckt att det är ett problem, jag hör inte så bra 😛

Postat

Tilllägger med att en del pluggar, särskildt filter/eq (är ju samma sak rent tekniskt) låter faktiskt bättre vid 96 kHz det tycker jag är hörbart. Men på inspelning tycker jag det inte är så stor skilland. Men dsputräkningar gör det skilland anser jag. Men jag skippar ofta detta, för jag tycker det blir för tungt för datorn. De pluggar jag använder uppsamplar ofta ändå, så det är inte problem. Vi pratar verkligen i marginalerna. Med ett par billigare monitorer lär man inte märka skilland alls, det betyder inte alls att de är sämre. Men det kräver enormt bra utrustning för uppfatta dessa små nyanser. När man kör 96 kHz på billigare ljudkort så är det oftare kan höra skillanden med att distoration från samplingsfiltern kopplas loss. På dyra enheter, så är dessa ofta så bra att det introduceras så lite att man klara sig med dåliga 44 kHz 😄

Jag tror man vinner mer på invenstera i bättre micpreamp än att köra 96 kHz om vi pratar ljudkvalitè. Kejdan är ju som bekant sällan starkare än den svagaste länken 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.