Jump to content
Annons

Det var länge sedan man hörde låtsas-rap


Egghuvud

Recommended Posts

Informer you no say daddy me Snow me I'll go blame

A licky boom boom down

Detective mon said daddy me Snow me stab someone down the lane

A licky Boom Boom Down.

😕

Såg den här videon för någon dag sedan och då kom jag till att tänka.

Alla (över tjugo) minns väl dessa ljuva rader av killen Snow. På den tiden så skulle man till varje pris få fram en vit rappare som skulle kunna sälja musiken vidare till vita medelklass Amerikaner, eftersom skivbolagen nog förstod potentialen. Svårt att motivera att vita medelklasskilalr skulle lyssna på NWA eller gangsta.

Så då kom man fram med Vanilla Ice (pfft... kan inte låta bli att skratta när jag tänker på ice ice baby...hela konceptet får en att vilja spy)

Och sedan Snow då med "informer". Vad menas med detta. En vit kille som förösker låta som en västindier fast på låtsas. Dessutom vill han vara så mycket street det bara går. Så man kastar in en färgad kille för att ge det hela lite legitimitet. Sången förmodar jag handlar om någon som tjallar på någon som påstås har mördat någon då.. vilket ger ännu mer streetcred....

Sen kom Eminem och då blev det lite mer okej med vita rappare. Men det råflörtas inte lika mycket med genren längre eller? Och det var länge sedan man såg sånt här uppenbart trams eller?

(sedan är förståss egghuvudet en medelålders fet vit västerländsk man så han har inte heller så mycket streetcred, men han gillar inte när saker är för mycket på låtsas)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fruppe69 (oregistrerad)
Men det råflörtas inte lika mycket med genren längre eller? Och det var länge sedan man såg sånt här uppenbart trams eller?

Du måste ha missat Västerås stoltaste svarte man, Promoe?

Promoe180.jpg

(Nej det är inte Bad Boy Rune från Byxelkrok på bilden...)

Han kämpar för att avskaffa slavmentaliteten och rasförtrycket på Rudbeckianska och sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schjaujn Pjualj tänker jag på. Nej, just det, så uttalar han förmodligen sitt namn själv men det stavas Sean Paul, kanske inte så mycket gangsta men inte riktigt vad han utger sig för att vara heller om jag inte fel. Annars är det väl sånt här som man skall ge så lite uppmärksamhet som möjligt tror jag 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Schjaujn Pjualj tänker jag på. Nej, just det, så uttalar han förmodligen sitt namn själv men det stavas Sean Paul, kanske inte så mycket gangsta men inte riktigt vad han utger sig för att vara heller om jag inte fel. Annars är det väl sånt här som man skall ge så lite uppmärksamhet som möjligt tror jag 😕

Han kör ju ragga/dancehall ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det råflörtas inte lika mycket med genren längre eller? Och det var länge sedan man såg sånt här uppenbart trams eller?

Du måste ha missat Västerås stoltaste svarte man, Promoe?

Promoe180.jpg

(Nej det är inte Bad Boy Rune från Byxelkrok på bilden...)

Han kämpar för att avskaffa slavmentaliteten och rasförtrycket på Rudbeckianska och sånt.

mäh! Promoe är ju bra 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Schjaujn Pjualj tänker jag på. Nej, just det, så uttalar han förmodligen sitt namn själv men det stavas Sean Paul, kanske inte så mycket gangsta men inte riktigt vad han utger sig för att vara heller om jag inte fel. Annars är det väl sånt här som man skall ge så lite uppmärksamhet som möjligt tror jag 😕

Han kör ju ragga/dancehall ju.

Som somliga sayer; whatever. Han är en falsking som tjänar pengar. *

* ...och det skulle jag med vilja göra. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Han kämpar för att avskaffa slavmentaliteten och rasförtrycket på Rudbeckianska och sånt.

Är det tramsigt? Gör det honom mindre trovärdig? Jag är vit, får inte jag spela bongotrummor då? Varför inte låta dem köra sitt race, de har ju uppenbarligen lyckats eftersom så många lyssnar på dem. Det kanske inte är artisterna det är fel på, det kanske är den stora massans fel som väljer att lyssna på sådant som många musiker inte vill kalla musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
mäh! Promoe är ju bra 😕

Äh det är bara fjantigt när man lånar ett komplett artistiskt uttryck från ett sammanhang man inte tillhör. Speciellt när det handlar om ghettokultur, grejer som uppstått ur en specifik social situation.

Lite som när Roffe Wikström sjunger blues om hur fattig och jävla eländig han är, fast han i verkligheten bor i bostadsrätt på söder och käkar Grevéost till frukost.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Är det tramsigt?

Ja.

Gör det honom mindre trovärdig?

Ja.

Jag är vit, får inte jag spela bongotrummor då?

Jo.

Varför inte låta dem köra sitt race, de har ju uppenbarligen lyckats eftersom så många lyssnar på dem.

Nej.

Det kanske inte är artisterna det är fel på, det kanske är den stora massans fel som väljer att lyssna på sådant som många musiker inte vill kalla musik?

Nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Så då kom man fram med Vanilla Ice (pfft... kan inte låta bli att skratta när jag tänker på ice ice baby...hela konceptet får en att vilja spy)

Personligen tycker jag Ice Ice Baby är en bättre poplåt än allt Promoe har varit inblandad i. Försäljningssiffrorna visar att jag inte är ensam. Dessutom är Vanilla Ice ärligare - han rappar inte om sociala orättvisor eftersom han aldrig upplevt dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så då kom man fram med Vanilla Ice (pfft... kan inte låta bli att skratta när jag tänker på ice ice baby...hela konceptet får en att vilja spy)

Personligen tycker jag Ice Ice Baby är en bättre poplåt än allt Promoe har varit inblandad i. Försäljningssiffrorna visar att jag inte är ensam. Dessutom är Vanilla Ice ärligare - han rappar inte om sociala orättvisor eftersom han aldrig upplevt dem.

Men handlar begreppet "artist" inte om att bygga upp sitt varumärke kring saker och ting man vill uttrycka, även om man nödvändigtvis inte har upplevt det? Brian Warner är inte synonym med Marilyn Manson. George Lucas har (mig veterligen) inte varit i en galax långt, långt borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Så då kom man fram med Vanilla Ice (pfft... kan inte låta bli att skratta när jag tänker på ice ice baby...hela konceptet får en att vilja spy)

Personligen tycker jag Ice Ice Baby är en bättre poplåt än allt Promoe har varit inblandad i. Försäljningssiffrorna visar att jag inte är ensam. Dessutom är Vanilla Ice ärligare - han rappar inte om sociala orättvisor eftersom han aldrig upplevt dem.

Men handlar begreppet "artist" inte om att bygga upp sitt varumärke kring saker och ting man vill uttrycka, även om man nödvändigtvis inte har upplevt det? Brian Warner är inte synonym med Marilyn Manson. George Lucas har (mig veterligen) inte varit i en galax långt, långt borta.

Jo men Promoe verkar ju inte i en fantasygenre precis? Samhällstillvänd hiphop är det nog meningen att man skall ta på allvar och tro på, tror jag.

Och då funkar det liksom inte att vara vit medelklass från Västerås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så då kom man fram med Vanilla Ice (pfft... kan inte låta bli att skratta när jag tänker på ice ice baby...hela konceptet får en att vilja spy)

Personligen tycker jag Ice Ice Baby är en bättre poplåt än allt Promoe har varit inblandad i. Försäljningssiffrorna visar att jag inte är ensam. Dessutom är Vanilla Ice ärligare - han rappar inte om sociala orättvisor eftersom han aldrig upplevt dem.

Men handlar begreppet "artist" inte om att bygga upp sitt varumärke kring saker och ting man vill uttrycka, även om man nödvändigtvis inte har upplevt det? Brian Warner är inte synonym med Marilyn Manson. George Lucas har (mig veterligen) inte varit i en galax långt, långt borta.

Jo men Promoe verkar ju inte i en fantasygenre precis? Samhällstillvänd hiphop är det nog meningen att man skall ta på allvar och tro på, tror jag.

Och då funkar det liksom inte att vara vit medelklass från Västerås.

Nej Promoe har nog inte så mycket med Star Wars att göra (även fast han liknar Liam Neesons karaktär lite) men han är en artist som målar upp olika scenarion på ett artistiskt vis. Och om han nu bekämpar rasförtrycket med sin musik, tummen upp! Jag har aldrig blivit utsatt för rasistiska påhopp men jag hoppas och tror ändå att om jag skulle göra en antirasistisk låt så skulle nog de flesta inte likställa den med "trams". Om jag nu råkar vara vit och leva i en trygg miljö så innebär det inte automatiskt att jag aldrig kommer/får ge uttryck för de orättvisor jag ser i samhället. Man kan se längre än vad näsan räcker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så då kom man fram med Vanilla Ice (pfft... kan inte låta bli att skratta när jag tänker på ice ice baby...hela konceptet får en att vilja spy)

Personligen tycker jag Ice Ice Baby är en bättre poplåt än allt Promoe har varit inblandad i. Försäljningssiffrorna visar att jag inte är ensam. Dessutom är Vanilla Ice ärligare - han rappar inte om sociala orättvisor eftersom han aldrig upplevt dem.

Jag höll med dig där uppe det var väl liksom min poäng. Men som jag minns det så var det väl precis så det var med Vanilla ICe. Han marknasfördes som uppväxt i ghetto typ och sjöng om det också.. (måste hitta texten)

typ:

The chumps acting ill because they're so full of eight balls

Gunshots rang out like a bell

I grabbed my nine all I heard were shells

Falling on the concrete real fast

Jumped in my car slammed on the gas

Bumpet to bumper the avenue's packed

I'm trying to get away before the jackers jack

Police on the scene you know what I mean

They passed me up confronted all the dope fiends

If there was a problem yo I'll solve it

Check out the hook while my DJ revolves it

från winekepa:

Van Winkle's image also began to falter. His claims that he had attended an all-black high school in Miami, Florida and had led a crime-riddled life were revealed to be false, and had been manufactured to lend his image street credibility. This first occurred when student-reporters at Miami Palmetto Senior High School, a mostly white high school in Miami, attempted to locate him in the local district records, they became the first people to discover Vanilla Ice's real name.[citation needed] He had actually attended R. L. Turner High School in Carrollton, Texas, a suburb of Dallas, Texas. His flamboyant stage outfits and over-stylized grooming also eventually led to great ridicule. Van Winkle could not shake the perception that he embodied the white mainstream's commercial appropriation and watering down of traditionally African-American music, and the backlash from the hip hop community all but turned him into a pariah.

Nåja. Den här diskussionen kanske inte är så intressant idag (som typ uttjatad för tio år sedan). Det var mest för att jag såg videon till informer och skrattade.

Om promo kan ses som legitim eller inte... hmmm. Han verkar ju vara seriöst politiskt intresserad. Eller så gråter han varje gång han går till banken 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

eller den här Vanilla klassikern Free styling:

Taking rappers like hot dice, like hot nights in vegas

Got says they hate us ‘cause they are f*****g with the greatest

Ni@@ers that pull gats and steal gats just like potatoes

Knowing they couldn’t break us or take us now fake us take us out - no doubt

Make us serve your ass with a teck

Making rappers bow down like the westside connect

I want the ice like cube, so I blast with the mac 10

But trust me, I’m throwing up the dub just like dub c

Plus we f***s it up on both coasts

Don’t show clouts when I rip shot, putt ni@@ers in zip lock

F*****g with this hip hop fanatics still automatic

Yes I smoke kryptonite, get it right, my s^^t is tight

Got wicked ways like mr. mike

Get the gauge in the night these ni@@ers running loose, get the bodies

These ni@@ers in khakis and not versace

Somebody should have told you, son it’s on like that

With the ice man bitch and I am gone like that

Lite kul är det.... eller? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

😎 Riktigt kul t o m.

Nåja, jag fortsätter låtsas som om mr Vanilla bara var en one hit wonder utan ghettoambitioner. Det blir bättre så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju massa bra vit hiphop: Brother Ali (ok inte så jättebra men albino!), Aesop Rock, Cage (är vit tror jag?), Eminem, RJD2, K-Fed etc etc. Danger Mouse ser ganska vit ut också om man räknar bort frippan.

Dessutom undrar jag hur Fruppe kan ha så stor insikt i Promoes liv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju massa bra vit hiphop: Brother Ali (ok inte så jättebra men albino!), Aesop Rock, Cage (är vit tror jag?), Eminem, RJD2, K-Fed etc etc. Danger Mouse ser ganska vit ut också om man räknar bort frippan.

Dessutom undrar jag hur Fruppe kan ha så stor insikt i Promoes liv?

Jo det var väl det jag var inne på där Eminem ses väl som hyfsat legitim även i vissa hiphopkretsar eller? Men är de killarna du rabblar upp på låtsas eller? Typ hänger de i hoddan och så..? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Jo det var väl det jag var inne på där Eminem ses väl som hyfsat legitim även i vissa hiphopkretsar eller?

Eminem klarar sig eftersom han är trailerpark trash och konsekvent avlossar sina salvor från det hörnet. Man tror på det han säger. Beastie Boys funkar också - för att dom bara är glammiga som typ Sugarhill, utan kvasipolitik.

För Promoe är det värre, redan hans vita dreads signalerar fjollwhigger och fjäsk och fusk. När han sen öppnar truten och försöker låta som om han slår ur underläge blir det direkt löjligt - vad är det värsta som kan hända honom liksom? Att sojamjölken tar slut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det var väl det jag var inne på där Eminem ses väl som hyfsat legitim även i vissa hiphopkretsar eller?

Eminem klarar sig eftersom han är trailerpark trash och konsekvent avlossar sina salvor från det hörnet. Man tror på det han säger. Beastie Boys funkar också - för att dom bara är glammiga som typ Sugarhill, utan kvasipolitik.

För Promoe är det värre, redan hans vita dreads signalerar fjollwhigger och fjäsk och fusk. När han sen öppnar truten och försöker låta som om han slår ur underläge blir det direkt löjligt - vad är det värsta som kan hända honom liksom? Att sojamjölken tar slut?

Haha! ...

Okej jag har inget emot promoe och han har släppt en del sköna saker. Men han är lite klyven snubben. Ibland kör han raggastyle och ibland ey yo yo-style.

Och vad är det för skitsnack ni kommer med om att man inte kan rappa om problem som man själv inte upplevt? Genom att tänka och bry som om olika problem och uppmärksamma andra om dem... räcker det tycker jag, inte fan behöver personen i fråga som uppmärksammar om det vara autentiskt/drabbad för att det skall tas med respekt! 😄

Så länge det är vettiga saker som kommer ur munnen i stället för "Yo bitch get down and suck my *ick while i count my cash and worship my bling bling"

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det råflörtas inte lika mycket med genren längre eller? Och det var länge sedan man såg sånt här uppenbart trams eller?

Du måste ha missat Västerås stoltaste svarte man, Promoe?

Promoe180.jpg

(Nej det är inte Bad Boy Rune från Byxelkrok på bilden...)

Han kämpar för att avskaffa slavmentaliteten och rasförtrycket på Rudbeckianska och sånt.

Jag trodde det var Gandalf! 😄🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...