Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Nu är det så att jag var inne på musikbörsen idag och köpte ett par Event TR-5, trodde jag....

Men när jag kommer hem så upptäcker jag att det är ett par Event ALP5.

Så då är min fråga till er, vad är skillnaden mellan dessa två:

TR-5

ALP5

och självklart ska jag gå tllbaka till affären och byta eller ska jag behålla dessa.

Väldigt tacksam för svar.

//Tranback

Annons
thrinithan (oregistrerad)
Postat

tjaa... beror ju som på lite. Det verkar ju deffinitivt inte vara något fel på alp5 monitorerna (dom verkar ju till och med lite exklusivare än tr-5orna).

Du kan ju alltid försöka läsa lite recensioner och försöka bedömma utifrån dem om ALP eller TR-5 är bäst för dig.

Sen kan det ju dock bli lite knivigt ifall dom skulle börja krångla och du vill lämna in dem på garanti... osså står det TR-5 på kvittot =/

Postat

Men det står ALP5 på kvittot bara att jag inte kollade på det innan jag kom hem, det var han i affären som sa att det var TR-5 så det blir inga problem med garanti.

Ska jag behålla dem?

Postat (redigerat)

aha... såg först nu att TR-5 var pris per styck... och ALP var parpris... Då blir det ju att kasta om steken... då verkar det ju vara TR-5 som är bättre (om man enbart går efter prisklass)

Men som sagt... ljudet är ju det viktigaste så den enda som kan bestämma om du ska byta eller behålla är ju du själv och dina öron =)

Redigerat av thrinithan
Postat (redigerat)
Hej!

Nu är det så att jag var inne på musikbörsen idag och köpte ett par Event TR-5, trodde jag....

Men när jag kommer hem så upptäcker jag att det är ett par Event ALP5.

Så då är min fråga till er, vad är skillnaden mellan dessa två:

TR-5

ALP5

och självklart ska jag gå tllbaka till affären och byta eller ska jag behålla dessa.

Väldigt tacksam för svar.

//Tranback

Det beror lite på...

De kostar ju samma (skiljer 100:- på listpriset) - men jag blir lite misstänksam när jag läser att ALP5 har "tydligt mellanregister". Det väcker misstankar om ett obehagligt överdrivet mellanregister á la NS10... Det är kanske fel, men ibland är det bra att läsa mellan raderna lite... 😕

Jag skulle rekommendera att du går tillbaks till butiken och ber att få provlyssna på båda modellerna för att se vilken DU tycker låter bäst. Glöm inte att ta med skivor som du är van att lyssna på, så att du vet hur det ska låta...

EDIT: Såg att det var kampanj på ALP5, så att den är extra billig. Då är det inte längre en hundring styck som skiljer i pris... 😮

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

hur dom låter 😕

I en studio vill man ju ha ett bra referens ljud som återger ljudet som det är... inge mer och inge mindre (inge mer bas och inge mindre bas osv osv.

Något som brukar funka bra är att ta en cd-skiva som man lyssnat på i en herrans många olika cdspelare så man vet hur skivan låter. sen lyssna på den i monitorerna och därigenom göra en bedömning av hur "rent" ljudet är. Det är inte direkt lätt att bedömma om man aldrig har tänkt på ljud i dem banorna så för ett otränat öra kan mycket låta likadant fast det egentligen inte gör det eftersom man inte vet vad man ska lyssna efter.

Redigerat av thrinithan
Postat
Jag skulle rekommendera att du går tillbaks till butiken och ber att få provlyssna på båda modellerna för att se vilken DU tycker låter bäst. Glöm inte att ta med skivor som du är van att lyssna på, så att du vet hur det ska låta...

Mycket bra ide =) Där hör du störst skillnad... genom att lyssna på samma skiva på samma plats under samma tid och kunna switcha mellan olika högtalarpar. Det du tycker låter bra är det du ska köpa.. inte vad andra tycker låter bra.

Postat
vad är det man ska lyssna efter när man testar monitorer?

För att vara lite brysk och elakt mot dig.

Om du inte ens vet vad du skall lyssna efter, är du säker på att du behöver monitorer då ?

Ett par bra hörlurar kanske skulle vara bättre hjälp.

Postat
För att vara lite brysk och elakt mot dig.

Om du inte ens vet vad du skall lyssna efter, är du säker på att du behöver monitorer då ?

Ett par bra hörlurar kanske skulle vara bättre hjälp.

Alla måste ju börja någonstans. Och för det mesta börjar man på newbie nivå så även om han inte vet vad han ska lyssna efter så kommer han ju lära sig det.

Mitt första par monitorer (som jag köpte i min okunskap) var riktiga skräpmonitorer men fungerade bättre än HiFi högtalare och lärde mig skillnaden mellan färgat och ofärgat ljud.

Bottom line is: Jag tänkte samma sak som du skrev när jag läste hans inlägg, men tänkte att det är bättre att hjälpa honom lära sig istället.

Postat

Ny har jag satt mig ner och lyssnat ordentligt på mina ALP5 på en skiva som jag kan som min egen ficka och tycker att det låter helt rätt och med tanke på att det är ett prishopp på nästa 2000 kr till TR-5 så funderar jag på att behålla de här jag menar är det värt 2000 kr till?

Postat
Ny har jag satt mig ner och lyssnat ordentligt på mina ALP5 på en skiva som jag kan som min egen ficka och tycker att det låter helt rätt och med tanke på att det är ett prishopp på nästa 2000 kr till TR-5 så funderar jag på att behålla de här jag menar är det värt 2000 kr till?

Förmodligen inte. Listpriset är 2395:-/st för TR-5 och 2295:-/st för ALP5 - så jag misstänker att skillnaden definitivt inte är värd så mycket som mellanskillnaden mellan kampanjpriset på ALP5 och ordinarie pris på TR-5...

Postat

jag skulle nog fortfarande ta och lyssna på affären som Claes föreslog. När du sitter hemma och enbart lyssnar på de monitorerna kanske du inte tycker att det är värt det men ifall du hör skillnaden i affären kanske du tycker att det är självklart att du ska ha dom andra.

Bara för att svara lite extra på frågan Är det värt det? så kan jag ju säga att jag mest troligt ska köpa mig ett par Mackie HR624 eller Tannoy Reveal 6D (måste lyssna vilka som låter bäst först) och dom monitorerna kostar ungefär 9000:- paret och jag kommer inte tveka att slänga ut dom pengarna för jag vet vilken skillnad det kommer bli.

Är det värt det?... Om du tycker att dom låter bättre... Ja

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.