Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag håller på att översätta Ardour2 (http://ardour.org) och hittar inte några bra översättningar av följande termer:

Plugin -- just nu kör jag med Insticksprogram, vilket kommer från Mac-världen/Photoshop och grafikfiltersmoduler

Insert -- en insert är en omroutning av en signal som sedan kommer tillbaka. Hur fan? Instick?!?! NAMNKONFLIKT!

Tacksam för alla tips!

Annons
Postat

Bra initiativ, ett musikinspelningsprogram på svenska!

Men att döma av det exempel du tar upp verkar det som att du är på väg att skapa en helt ny terminologi! Bergreppet 'insert' är väldigt etablerat, även i Sverige. Du måste nog söka dig till veteraner på SR för att hitta någon som använder ett annat namn (samma människor som envisas med att kalla 'patch' för 'jackväxel').

Samma sak med plugin. Om man känner behov av att försvenska det kanske man kan tänka sig sig plugg. En plugg, flera pluggar. Eller effektplugg?

Postat

Vad trevligt, jag såg på ardours hemsida att det inte fanns någon svensk översättning men jag vågade mej inte på att försöka själv. I Sverige är väl som sagt många engelska ord väl etablerade, så det blir ju lite krångligt att avgöra hur pass mycket man ska översätta, en hel del ord passar nog bättre på engelska.

Finns det några andra sequencers/daws översatta till svenska att jämföra med?

Postat

Insert fungerar jättebra och kan användas i meningar som "Lägg kompressorn som insert-effekt på ljudspåret."

Plugin fungerar dock bättre om du kallar det för plugg, då är det enkelt att böja i text "Ardour innehåller flera olika pluggar". Till skillnad från "pluginer" vilket ser konstigt ut i skrift eller "instickningsprogram" som är onödigt långt.

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.