Jump to content
Annons

Creative räddar världen


tsmalmbe (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Spännande att se stapeln 'Studio Quality'. Jag undrar lite varför stapeln DVD saknas, om Creative skulle sätta DVD som sämre än 'Studio Quality' eller nånstans mellan SQ och CD.

Och med ett Soundblaster X-Fi skulle en mp3:a upplevas bättre än originalinspelningen från studion?

Man skulle kanske stämma Creative. Hmmm, har jag ork med det?

För tydligare exempel på falsk marknadsföring har jag inte sett. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

För tydligare exempel på falsk marknadsföring har jag inte sett.  😄

Creative är småkända för liknande grepp har gjort det en rad gånger tidigare - något de vid minst ett tillfälle blivit både stämda och dömda för (i USA) och där kunder fick pengar tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

För tydligare exempel på falsk marknadsföring har jag inte sett.  😉

Creative är småkända för liknande grepp har gjort det en rad gånger tidigare - något de vid minst ett tillfälle blivit både stämda och dömda för (i USA) och där kunder fick pengar tillbaka.

Ja, men dåså! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Saken är väl den att de inte kan bli stämda för en sån sak eftersom det är högst subjektivt vad som är bra ljud. Creative själva kanske tycker att ljudet med hjälp av deras X-Fi-rutiner blir bättre än vad det var från början.

Ungefär som att en del tycker att det är bättre ljud i HIFI-system än i studiomonitorer och tvärtom.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan de bli stämda. Om man påstår att man är bättre än alla andra tillverkare och inte kan bevisa det, så är man rökt. Otillbörlig marknadsföring, har jag för mig att det kallas...

Det är också därför många annonsörer garderar sig med ett frågetecken när de skriver "Sveriges billigaste". med ett utropstecken, måste de kunna bevisa det, men med ett frågetecken, är det inte så kinkigt... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, fast diagrammet säger ju bara att ens erfarenhet (experience) blir högre med X-Fi än utan... 😉

Experience kan ju iofs även översättas till "upplevelse", men det är ju ungefär lika kryptiskt det...

Så Creative-snubbarna har nog lärt sig sin läxa och försöker slippa stämningar den här gången... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan de bli stämda. Om man påstår att man är bättre än alla andra tillverkare och inte kan bevisa det, så är man rökt. Otillbörlig marknadsföring, har jag för mig att det kallas...

Det är också därför många annonsörer garderar sig med ett frågetecken när de skriver "Sveriges billigaste". med ett utropstecken, måste de kunna bevisa det, men med ett frågetecken, är det inte så kinkigt... 😛

Carlsberg, Probably the best beer in the world 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Har sett det där ljudkortet marknadsföras hårt i Sverige... OnOff, ElGiganten och allihop har det. Skulle vara kul att höra en säljare förklara precis just hur kvaliteten på mp3:orna kan återställas. 😛 Ska nog gå in och fråga dom nån dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat kortet och provade i detalj vad som hände när man använde de magiska mp3-funktionerna. Nu minns jag förståss inte vad funktionen heter längre men den bygger på en ratt från 0-100 där man kan välja hur mycket "bättre" ljudet ska bli.

Först och främst bygger den på en kompressor som gör ljudet lite snärtigare och eventuellt även en limiter som trycker ihop dynamiken och höjer nivån en smula. Men den innehåller också en exciter som ger krispigare diskant och mer bas.

Helt klart är att riktigt dåliga mp3'or säkert kan låta lite piggare. Jag tror också att funktionen kan göra en positiv skillnad med dåliga datorhögtalare. Det känns lite som en uppdatering av Mega-Bass knappen på gamla bergsprängare helt enkelt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat kortet och provade i detalj vad som hände när man använde de magiska mp3-funktionerna. Nu minns jag förståss inte vad funktionen heter längre men den bygger på en ratt från 0-100 där man kan välja hur mycket "bättre" ljudet ska bli.

Jag tror att du syftar på Creative's "Crystalizer" som helt enkelt är, som du beskriver, en mega-bass knapp, eller rättare sagt, gör ljudbilden aggressivare.

Digit-life hade en väldigt bra artikel på det.

http://www.digit-life.com/articles2/multim...x-fi-part2.html

Min tillit till Creative är snart bortblåst, låter inte alls professionellt med sina nya slogans.

Lägg därmed till benämningarna X-fi och Xtreme så får du ett fullgott arsenal till en cool reklamkampanj riktad mot coola awesome-whatever-tonåringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är man bra på att använda fantastiska ord, men jag måste ändå ge Creative beröm för X-Fi ljudkorten. Det är en kraftfull processor som sitter i dem och ljudmässigt låter de helt okej vilket tillsammans med bra asio-drivrutiner gör att de funkar riktigt bra för de som vill göra musik mellan spelomgångarna.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, jag tror att Creative kan göra ljudkort! "Problemet" är nog snarare att de har allt för bred målgrupp för att de ska kännas riktigt proffsiga; speciellt i studiosammanhang.

Sån här reklam lockar köpare; så är det bara.

Ungefär som folk hellre tittar på en bils hästkrafter och extratillbehör än säkerhet och bensinåtgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...