Jump to content
Annons

Levande ljus?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Varför heter det "levande ljus"? Jag hörde precis Ernst Kitchenschappennogger säga det i bakgrunden, vilket fick mig att undra.

Om man tänder eld på en gammal tv, är det "levande tv" då?

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det heter levande ljus för att de lever. På riktigt. De gör det! Det är bara det att de står still när man tittar på dem, men när de vet att man inte ser är det röj utav bara helvete. Jag och nåra polare kom på ett gäng vaxljus en gång, de hade dragit hem typ tjugo andra ljus, massa bira och brudar, det var bara rena turen att vi hann stoppa dem innan det tog fyr i gardinerna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det heter levande ljus för att de lever. På riktigt. De gör det! Det är bara det att de står still när man tittar på dem, men när de vet att man inte ser är det röj utav bara helvete. Jag och nåra polare kom på ett gäng vaxljus en gång, de hade dragit hem typ tjugo andra ljus, massa bira och brudar, det var bara rena turen att vi hann stoppa dem innan det tog fyr i gardinerna. 🙂

Oj, vikken tur ni kom hem i tid 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skall vi lägga pussel o redaut detta..

Levande betyder enlig susning:

Levande

  1. Levande. Någonting organiskt? som har liv. Motsatsen är död.

  2. Levande, berättelse. En berättelse med många människor och personligheter. (Det är högst subjektivt vad som är en "levande berättelse".)

  3. Levande, musik. Musik som spelas upp med instrument direkt framför lyssnare?n.

  4. Levande ljus. Ett brinnande [ljus], med öppen [låga?], till skillnad från [elektrisk]t ljus.

Vissa anser att även icke-organiska ting kan ha liv, t.ex. datorvirus.

Wikipedia förklarar vad ett leveande ljus är:

Stearinljus är ljus som tillverkas av stearin. De kallas också levande ljus, eller bara ljus. Ljuskällan består av en veke placerad i mitten av en fast bränslekälla, vanligtvis stearin eller vax.

Stearinljusen började tillverkas cirka 1830 i Frankrike, och i Sverige vid Liljeholmens Stearinfabriks AB i Stockholm 1839.

Ett stearinljus av hög kvalitet kännetecknas av att veken brinner med en låga som är stor, stabil och inte sotar samt att stearinet inte rinner över kanten utan brinner upp utan att bli flytande i ljusets skål. Stearin smälter vid 65 grader celsius.

Användning [redigera]

Förr i tiden, innan elektricitet fanns eller var vanligt, tändes stearinljus (och fotogenlampor) för att lysa upp. I dag är ljus på Norra halvklotet, där december är årets mörkaste månad, mycket starkt förknippat med advent, Lucia och jul. Stearinljus sätts även ofta i tårtan då någon fyller år. Stearinljus får nytta vid strömavbrott.

Ljusstöpning [redigera]

Att stöpa sina egna ljus till julen är fortfarande en uppskattad aktivitet på många håll, men alls inte samma nödvändiga syssla som förr i tiden. Även på fritidshem och inom andra slags barnaktiviteter är det vanligt förekommande.

För bästa resultat (vilket anses vara att ljusen är raka) ska arbetet inte utföras i dragiga lokaler, ljusen påverkas till och med av luftdrag från dörrar som öppnas och stängs. I korthet går arbetet till så att man knyter fast ett antal vekar på till exempel en blompinne, cirka 3-5 beroende på bredden på den bunke man ska doppa i. Pinnen hängs över två tvärslåar av något slag så att vekarna kan hänga fritt och torka mellan varje doppning i den smälta stearinmassan. Bunken som man doppar i ska vara minst så djup som vekarnas längd, men behöver inte bestå av smält stearin i hela bunken. Stearinet väger mindre än vatten och flyter upp. Allteftersom stearinet går åt fyller man på mer av hett vatten så att vekarna blir doppade ända upp hela tiden. Doppningen sker relativt fort, man sänker och höjer blompinnen direkt i följd, utan att låta den stanna i stearinmassan. Allteftersom stöpningen fortskrider behöver man som regel klippa av bottendelen eller jämna ut dess form med fingrarna. När ljusen fått önskad tjocklek får de hänga och torka över natten.

Den stearinmassa som används är ofta specialköpt ljusstöparmassa, men kan också bestå av en egen blandning av gamla ljusstumpar, rent stearin och parafin eller uppblandat med ljusstöparmassa. Ljusstumpar som används måste efter smältning silas så att gamla vekar avlägsnas. Dessa vekar måste vara renklippta från sot för att inte missfärga stearinmassan.

Andra metoder att göra egna ljus är tillverkning av blockljus där det är vanligt att man tillsätter färgämnen och använder någon slags form som man kan bort efter stelnandet, eller gjuts direkt i den behållare där ljuset sen ska brinna.

Söker man senare på wikipedia på ordet levande får man detta:

Blästrad levande är ett livealbum med LOK, släppt den 23 februari 2003.

  1. Intro

  2. Kompanjoner

  3. Hur många grisar är vi nu?

  4. Scudmissil (den lede fi)

  5. Skrubbsår

  6. Oj oj oj (hejdå klick)

  7. Passa dig

  8. Stänkskärmar och sprit

  9. Lägg av

  10. Sug min

  11. Ta stryk

  12. Bedragaren i murmansk

  13. Taftamanabag

  14. Tommys Ponny

  15. Ensam gud

  16. Staden Göteborg

  17. LOK står när de andra faller

  18. Rosa

  19. Outro

Det var lite fakta, hur skall vi nu knytaihop detta?

Levande. Någonting organiskt? som har liv. Motsatsen är död.

Alltså så fins det saker som lever som vi inte ser har ett liv! (Tx vissa här på forumet:P)

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni provat att grilla korv över ett ljus någon gång?

över värmeljus smakar korven stearin!!!

Aha! Du har provat alltså? 😛

javisst. jag har även ätit tårtljus.. tyckte det smakade gammalt knäckebröd.. 😉

appropå det, så har vi fått insekter i vårt råris.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni provat att grilla korv över ett ljus någon gång?

över värmeljus smakar korven stearin!!!

Aha! Du har provat alltså? 😠

javisst. jag har även ätit tårtljus.. tyckte det smakade gammalt knäckebröd.. 😠

appropå det, så har vi fått insekter i vårt råris.. 😐

steklar eller vad det heter?? ser lite ut som nattfjärilar som vuxna, råkade jag ut för när jag bodde på landet många år sen.... USCH 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

steklar eller vad det heter?? ser lite ut som nattfjärilar som vuxna, råkade jag ut för när jag bodde på landet många år sen.... USCH 😠

Hupp!!! 😐 Råkade också ut för en sådan där nattfjäril en gång, fast det var i stan...

prostitute.jpg

Fast helt fel var det ju inte... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

steklar eller vad det heter?? ser lite ut som nattfjärilar som vuxna, råkade jag ut för när jag bodde på landet många år sen.... USCH 😠

Hupp!!! 😐 Råkade också ut för en sådan där nattfjäril en gång, fast det var i stan...

prostitute.jpg

Fast helt fel var det ju inte... 😠

n025.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni provat att grilla korv över ett ljus någon gång?

över värmeljus smakar korven stearin!!!

Aha! Du har provat alltså? 😛

javisst. jag har även ätit tårtljus.. tyckte det smakade gammalt knäckebröd.. 🙁

appropå det, så har vi fått insekter i vårt råris.. 😄

steklar eller vad det heter?? ser lite ut som nattfjärilar som vuxna, råkade jag ut för när jag bodde på landet många år sen.... USCH 😆

usch..sånt e otäckt.. jag stängde in dom i en plastpåse, o sen spöade jag påsen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...