Jump to content
Annons

Får inget bra ljud i min nya fina mic

Recommended Posts

slashas (oregistrerad)
Postat

Jag är en total nybörjare innom det här området.

Jag och min kompis har spelat in mycket musik men använt oss av en taskig mic från claes ohlson.

Nu har vi dock investerat i en bättre mic, en MXL (cardioid condenser mic). På affären sa de att jag inte behövde någon förstärkare utan kunde koppla mic:en direkt till ljudkortet. Micken är förstärkt med ett batteri och det skulle tydligen räcka.

Men när vi kopplar in micken spelar datorn in ljud men väldigt lågt. Det låter som att ljudet inte blir förstärkt.

Är det micken eller ljudkortet som är felet. Vi har inget jätte avancerat ljudkort, men det är nytt så det är inga fel på det.

Som ni kanske hör är jag tidernas amatör och är väldigt tacksam för svar som jag kan förstå.

Martin

Annons
Postat

Vart på ljudkortet kopplar du in mikrofonen? Line in eller mikingång? Har du för övrigt XLR-ingång och mikpreamp på ljudkortet?

Annars köper du en mikpreamp och kopplar mellan mikrofon och ljudkort.

slashas (oregistrerad)
Postat

Jag kopplar in micken i mic ingången men har provat med line in också.

jag har ingen XLR ingång. Har kollat allt vanligt som ljudkontrollerna på datorn, och batteri i mic.

mitt ljudkortet är ett Soundblaster audigy 2 zs 7.1.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
mitt ljudkortet är ett Soundblaster audigy 2 zs 7.1

Bingo.

slashas (oregistrerad)
Postat

bingo? Är det ljudkortet som är problemet?

ingvar (oregistrerad)
Postat (redigerat)
MXL (cardioid condenser mic). På affären sa de att jag inte behövde någon förstärkare utan kunde koppla mic:en direkt till ljudkortet. Micken är förstärkt med ett batteri och det skulle tydligen räcka.

Martin

Hej!

En electretmikrofon innehåller en liten förstärkare som drivs av ett litet batteri.

Har du kollat så det finns spänning? Om det är ett s.k "knappbatteri" sitter det på rätt håll ?

/ Ingvar