Jump to content
Annons

Får inget bra ljud i min nya fina mic

Recommended Posts

slashas (oregistrerad)
Postat

Jag är en total nybörjare innom det här området.

Jag och min kompis har spelat in mycket musik men använt oss av en taskig mic från claes ohlson.

Nu har vi dock investerat i en bättre mic, en MXL (cardioid condenser mic). På affären sa de att jag inte behövde någon förstärkare utan kunde koppla mic:en direkt till ljudkortet. Micken är förstärkt med ett batteri och det skulle tydligen räcka.

Men när vi kopplar in micken spelar datorn in ljud men väldigt lågt. Det låter som att ljudet inte blir förstärkt.

Är det micken eller ljudkortet som är felet. Vi har inget jätte avancerat ljudkort, men det är nytt så det är inga fel på det.

Som ni kanske hör är jag tidernas amatör och är väldigt tacksam för svar som jag kan förstå.

Martin

Annons
Postat

Vart på ljudkortet kopplar du in mikrofonen? Line in eller mikingång? Har du för övrigt XLR-ingång och mikpreamp på ljudkortet?

Annars köper du en mikpreamp och kopplar mellan mikrofon och ljudkort.

slashas (oregistrerad)
Postat

Jag kopplar in micken i mic ingången men har provat med line in också.

jag har ingen XLR ingång. Har kollat allt vanligt som ljudkontrollerna på datorn, och batteri i mic.

mitt ljudkortet är ett Soundblaster audigy 2 zs 7.1.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
mitt ljudkortet är ett Soundblaster audigy 2 zs 7.1

Bingo.

slashas (oregistrerad)
Postat

bingo? Är det ljudkortet som är problemet?

ingvar (oregistrerad)
Postat (redigerat)
MXL (cardioid condenser mic). På affären sa de att jag inte behövde någon förstärkare utan kunde koppla mic:en direkt till ljudkortet. Micken är förstärkt med ett batteri och det skulle tydligen räcka.

Martin

Hej!

En electretmikrofon innehåller en liten förstärkare som drivs av ett litet batteri.

Har du kollat så det finns spänning? Om det är ett s.k "knappbatteri" sitter det på rätt håll ?

/ Ingvar

PS. Koppla inte miken på "line in"! Den ingången är för okänslig!

Redigerat av ingvar
slashas (oregistrerad)
Postat

Ja, batteriet kan bara sitta på ett sätt.

Vi har även provat med ett nytt.

slashas (oregistrerad)
Postat

nån som vet vad som är problemet?

Postat
nån som vet vad som är problemet?

Med största sannolikhet är problemet att ditt ljudkort inte alls är lämpat för musikinspelning.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Vilken modell av MXL är det? Jag tror att du kan behöva en mikförstärkare mellan ljudkortet och miken, om det kan vara så att ohm-talen spelar ett spratt. Ett högt ohm-tal på miken i förhållande till vad ljudkortet bör jobba med kan ge låg voym in. Det fixas med en mikförstärkare. Claes på detta forum eller någon musikaffär kan tipsa dig.

😆

Postat (redigerat)

Hur lågt är lågt?

jag tänka mig att du kan gå in i soundblasters inställningar och höja volymen på mic ingången... fast med högre volym kommer andra problem, brus till exemple..

kolla volymen på mic ingången i audigys mjukvara..

men som sagt, en mic preamp är nog det bästa, plus en kompressor och en gate och ett reverb, haha 😆

Redigerat av Ackelito
slashas (oregistrerad)
Postat

det var ju därför jag köpte den här micken för att slippa förstärka ljudet med ytterligare en dyr mackapär.

Tack för hjälpen! åker tillbaks till affären och trycker upp dom mot väggen i morrn.

Postat
Tack för hjälpen! åker tillbaks till affären och trycker upp dom mot väggen i morrn.

Köp en billig dynamisk mikrofon den här gången då. 😆

Postat (redigerat)

Det enda vettiga du kan göra är att byta ut ljudkortet mot ett riktigt audiokort med mikrofoningångar. Det köper du i en musikaffär (INTE databutik).

Soundblasterkortet kan du med gott samvete slänga på tippen. 😄

Redigerat av classic
Postat
Det enda vettiga du kan göra är att byta ut ljudkortet mot ett riktigt audiokort med mikrofoningångar. Det köper du i en musikaffär (INTE databutik).

Soundblasterkortet kan du med gott samvete slänga på tippen. 😄

Nu var du lite väl hård. Bara för att kortet inte är lämpat för musikerbruk innebär ju inte att det är värdelöst.

Robfan (oregistrerad)
Postat (redigerat)

...

Redigerat av Robfan
Postat
Nu var du lite väl hård. Bara för att kortet inte är lämpat för musikerbruk innebär ju inte att det är värdelöst.

Inte?

Nej. Sluta vara så elitistiska. Var sak har sitt användningsområde.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Var sak har sitt användningsområde.

...och eftersom frågan nu gällde musikbruk specifikt, så var svaret rätt: till dumpen. Han kommer att betala mer för workaround hit-och-dit jämfört med ett verkligen billigt men riktigt audiokort.

Postat

Ursäkta om jag lånar din tråd en stund.

Jag får väldigt lågt ljud när jag spelar in.

Jag har ett firebox ljudkort, spelar in i logic och micken sitter i mic-ingången.

Vad är problemet?

Postat
Dynamisk mic med låg output, kombinerat med små Gain-resurser i preampen...? 😉

Och med det vill du säga till den okunnige.. 😛

Postat

Och med det vill du säga till den okunnige.. 😳

Om det är så, att du har en dynamisk mic med låg utsignal (alla dynamiska har ganska låt output), så behöver du en preamp som har möjlighet att förstärka mycket - alltså ge hög Gain. Det kan med andra ord vara nödvändigt att byta antingen mic eller preamp för att du ska ha någon möjlighet att få högre ljud in.

Vad är det för någon mic du har?

Postat

att du behöver en starkare mic preamp =)

Postat
Dynamisk mic med låg output, kombinerat med små Gain-resurser i preampen...? 😮

Och med det vill du säga till den okunnige.. 😎

Om det är så, att du har en dynamisk mic med låg utsignal (alla dynamiska har ganska låt output), så behöver du en preamp som har möjlighet att förstärka mycket - alltså ge hög Gain. Det kan med andra ord vara nödvändigt att byta antingen mic eller preamp för att du ska ha någon möjlighet att få högre ljud in.

Jag har en Tsm mt87s.

Postat

Du okunnige, tycker du att ett ljudkort avsett för inspelningsbruk är dyrt alternativt fristående mikpreamp så är det väl lika bra att du lägger ner dina ambitioner på att spela in. Nuförtiden kostar ju prylarna en spottstyver jämfört med 70-talet när jag började spela in så smått.

Håller annars med dom som nämner att ett annat ljudkort eller mikpreamp/liten mixer är lösningen på problemet, har du kollat så att det inte är något som behöver bockas för i ljudkorts-inställningerna för att det ska bli en mik-ingång.

Postat

Jag har en Tsm mt87s.

Det är en kondensatormic som kräver fantommatning. Har du 48V fantommatning från preampen, eller är det lägre spänning? Vissa ljudkort har en "fantommatning" på 12V eller annat - och det är många kondensatormicar som inte fungerar alls eller som fungerar dåligt med lägre spänning än 48V.

En annan sak att kolla - som är ett vanligt nybörjarfel - är att du sjunger från rätt sida på micen. Eftersom det är en cardiodmic, så kan du bara sjunga mot framsidan om det inte ska låta riktigt kasst. Det brukar som regel var asidan med logotypen på, som är framsidan, emn annars kan du testa att lyssna i lurar och knäppa med fingrarna på båda sidorna och se vilken som ger starkast och mest diskantrikt ljud, så har du hittat rätt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.