camouflage (oregistrerad) Postat 15 juli 2004 Dela Postat 15 juli 2004 Cubase och mitt RME digi9636 funkar inte riktigt ihop, e de nån som vet hur man får igång midin på nåt sätt så att jag kan spela mina TRITON ljud genom midi, har ett Audigy 2 ljudkort också som jag tänkte kanske skulle behövas till midi med tanke på att digi9636 har ingen midi alls, snälla skriv tillbaks Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 15 juli 2004 Dela Postat 15 juli 2004 Vet inte riktigt hur ditt kort funkar, men för att höra ljudet från synthen ska denna kopplas externt till en mixer eller liknande. Om ditt kort inte har midi in/out kan det bli problem med kopplingarna. Cubase skickar ju bara en "midi"signal till synhten så den vet hur den ska uppföra sig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
camouflage (oregistrerad) Postat 15 juli 2004 Dela Postat 15 juli 2004 men jag kör genom interfacet Alessis ai3 som e ju till just det här, att jag ska kunna höra ljud från ex. synth osv externa grejer. Det här e för jävligt måste jag säga, mdid e ju det viktigaste av allt o så finns den inte på den här ljudkortet. Har nyligen köpt ljudkortet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
camouflage (oregistrerad) Postat 15 juli 2004 Dela Postat 15 juli 2004 kan det va så att den kör på annat sätt, med tanke på att den e digital, finns inga analoga ingångar alls. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 15 juli 2004 Dela Postat 15 juli 2004 (redigerat) Har du läst i manualen som jag länkade till, på RME:s website? Det är ett rent audiokort du har, så det hanterar inte midi över huvud taget - utan midi måste fixas på annat sätt. Själv har jag storebror till ditt kort; ett Hammerfall9652 - och det är kopplat till min digitalmixer och externa omvandlare. Sådant fungerar dessa RME-kort ypperligt bra till... Midi hanteras genom Midex8 (externt midiinterface som kopplas på USB-porten) hos mig. I ditt fall, så måste du alltså köra midi genom ditt Audigy-korts midiinterface för att kunna skicka midisignaler mellan synten och Cubase. För att förstå hur det SKA fungera, är det också viktigt att skilja på midi och audio. Midi är kontrollsignaler som berättar för synten vad som ska spelas - och innehåller alltså inget ljud alls. Audio är det ljud du får ut från synten. För att kunna styra synten från datorn och höra vad som spelas, så behöver du alltså koppla in både midi och audio. Redigerat 15 juli 2004 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.