Jump to content
Annons

Inget ljud från extern synth till Cubase

camouflage (oregistrerad)

Recommended Posts

Cubase och mitt RME digi9636 funkar inte riktigt ihop, e de nån som vet hur man får igång midin på nåt sätt så att jag kan spela mina TRITON ljud genom midi, har ett Audigy 2 ljudkort också som jag tänkte kanske skulle behövas till midi med tanke på att digi9636 har ingen midi alls, snälla skriv tillbaks

Dela på andra sajter

Annons

Vet inte riktigt hur ditt kort funkar, men för

att höra ljudet från synthen ska denna kopplas

externt till en mixer eller liknande.

Om ditt kort inte har midi in/out kan det bli

problem med kopplingarna. Cubase skickar ju

bara en "midi"signal till synhten så den vet

hur den ska uppföra sig.

Dela på andra sajter

men jag kör genom interfacet Alessis ai3 som e ju till just det här, att jag ska kunna höra ljud från ex. synth osv externa grejer. Det här e för jävligt måste jag säga, mdid e ju det viktigaste av allt o så finns den inte på den här ljudkortet.

Har nyligen köpt ljudkortet.

Dela på andra sajter

kan det va så att den kör på annat sätt, med tanke på att den e digital, finns inga analoga ingångar alls.

Dela på andra sajter

Har du läst i manualen som jag länkade till, på RME:s website?

Det är ett rent audiokort du har, så det hanterar inte midi över huvud taget - utan midi måste fixas på annat sätt.

Själv har jag storebror till ditt kort; ett Hammerfall9652 - och det är kopplat till min digitalmixer och externa omvandlare. Sådant fungerar dessa RME-kort ypperligt bra till... Midi hanteras genom Midex8 (externt midiinterface som kopplas på USB-porten) hos mig.

I ditt fall, så måste du alltså köra midi genom ditt Audigy-korts midiinterface för att kunna skicka midisignaler mellan synten och Cubase.

För att förstå hur det SKA fungera, är det också viktigt att skilja på midi och audio. Midi är kontrollsignaler som berättar för synten vad som ska spelas - och innehåller alltså inget ljud alls. Audio är det ljud du får ut från synten. För att kunna styra synten från datorn och höra vad som spelas, så behöver du alltså koppla in både midi och audio.

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.