Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har nästan ingen erfaranhet av multibandskompressorer, har alltid bara kört L1 eller L2 som sista grej men har fattat att man skall köra lite multibandskompressor innan oxå.

Undrar om ni har någon erfarenhet av dem inbyggda presets som finns i LinMB, tex Multi electro mastering eller Multi opto Mastering. Man kanske klarar sig att köra en sån inställning, måste väl ändå vara bättre än att hoppa över det helt o hållet eller??

Annons
Postat

Jag tror att det är bäst att du först tar reda på exakt varför du skulle vilja använda en multibandskompressor. Det blir lite galet om du börjar tänka att du "skall" använda den, bara för att den finns.

Tanken med en multibandskompressor är ju att du kan komprimera valfria frekvensområden och även om det enligt mig är en av de absolut intressantaste effekterna så är det inte säkert att man alltid behöver det.

Lägg aldrig på en effekt utan att du vet vad du vill uppnå, utan ta reda på vad som fattas i dina mixar och utgå ifrån det. Vill du använda multibandskompressor så ta reda på hur dessa fungerar innan du slänger på den.

Svaret på din fråga är alltså att INTE alltid är bättre att lägga på den, och oftast alltid bättre att inte lägga på den så länge du egentligen inte vet vad du vill uppnå. 🙂

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Jag håller inte med.

Släng på multibandarn + L2 och få en "ahh-är-det-så-dom-gör?"-upplevelse.

Man måste visst inte ha pluggat exakt vad en burk gör för att få använda den, snacka om att ta kål på att experimentlusta...

Postat

Två svar - Två olika skolor... 🙂 Har du gjort en låt som ska gräva sig in innanför pannbenet, på med grov L2 och LinMB, EQ m.m... men var beredd på att musiken vid en viss punkt blir mindre och mindre, volymmässigt.. så LinMB's vara eller inte vara måste du lyssna dig fram till och sen ställa dig frågan: är det här det jag är ute efter?...

Så ta inte för givet att du alltid ska göra på samma sätt, fast vet du inte vad du är ute efter tycker jag att du ska experimentera hej vilt och bara mangla en låt för skojs skull.. du lär dig med tiden hur du ska använda grejerna för att uppnå en viss effekt.

Postat (redigerat)

Du Nattvaktaren...

Om killen var ute efter att bejaka sin experimentlusta så skulle han knappast fråga innan han provar använda presets på multibandkompressorn.

Här pratar snubben om mastering och har "fattat att man skall köra lite multibandskompressor innan oxå".

Du kanske känner till att det inte finns någon regel som säger att man alltid skall använda en multibandskompressor? Ok? Vidare så pratar personen i fråga om att det "måste väl ändå vara bättre än att hoppa över det helt o hållet". Citatet visar att han utgår ifrån att det finns en allmän definition om vad som är Bra och att den aktuella effekten automatiskt skulle leda till en förbättring.

Eftersom du kanske känner till att en felaktigt använd multibandskompressor lika gärna kan förstöra en mix, så finns det bara två sätt att angripa en multibandskompressor:

Antingen provar man hej vilt och ser om man tycker det blir bättre. Det är tydligen inte aktuellt, eftersom han frågar om saken.

Eller så tar man reda på vad multibandskompressorn gör och på vilket sätt den eventuellt skulle förbättra en given mix.

Sen, nattvaktaren, det här med att "Man måste visst inte ha pluggat exakt vad en burk gör för att få använda den", så vet jag inte vad du får det ifrån? Skulle jag ha sagt det? Knappast.

Om man är ute efter att hitta skojiga ljud, eller bara allmänt leka med effekter så är det väl fritt fram att ratta, men vi pratar om mastering här, och då funkar det inte att trava effekter på varandra och utgå ifrån att de vet hur det skall låta, istället för ens egna öron. Visst kan en ren chansning leda till förbättring, men det är öronen som avgör, inte parametrarna på en effekt.

Därav: Om man är ute efter att förbättra sin mix, så kan man inte lita på effekten, för även om den tillför något så är det dina öron som avgör om det är bra eller dåligt.

Så snacka inte om att ta kål på experimentlusta. Här frågar en snubbe (som uppenbarligen inte ville prova sig fram) och jag uppmanar till att först utgå ifrån vad man tycker låter fel och vad man vill uppnå, snarare än att utgå ifrån att det blir bättre bara för att man lägger på en viss effekt (vilket personen tydligen hade fått för sig när det gäller multibandskompressorn).

Redigerat av Andreas L
Postat

Jag föreslår att titta igenom manualen till både LinMB och C4 då Waves alltid ger bra tips på hur saker funkar och vad de kan användas till. Även om jag själv inte använder Waves plugins så har jag manualerna till hands då de är en bra referens.

/Majken

Postat (redigerat)
brukar ni ändra parametrar över tiden?

Nej, det har jag aldrig gjort. Oftast använder jag den bara för att hålla i topparna, man kan förståss tänka sig att man vill ha en mer hörbar komprimering även på lite tystare partier.

Jag använder den oxå gärna för att hålla nere basen ifrån sången, vilken annars ofta blir för stark när man står nära en stormembranare och sjunger. 🙂

Redigerat av Andreas L
Postat

En mastringsingenjör använder mer eller mindre aldrig mer än två band för mastring. Multiband används för att rätta till mer allvarliga problem i en sämre mix.

När jag gör dansmusik så kör jag linMB på basen, sen lite t-racks tubkompressor och sen 1-4dB L2.

Postat (redigerat)
En mastringsingenjör använder mer eller mindre aldrig mer än två band för mastring. Multiband används för att rätta till mer allvarliga problem i en sämre mix.

När jag gör dansmusik så kör jag linMB på basen, sen lite t-racks tubkompressor och sen 1-4dB L2.

Tjenare.

Det finns väl lika många sätt att jobba som det finns mastringstekniker?

Jag har suttit med tre gubbar och sett dom jobba helt olikt varandra.

Själv kör jag med tre eller fyra band beroende på maskin.

Förresten så ska man inte lita på folk som snackar dB.

Redigerat av nattvaktaren
Postat
...

Så snacka inte om att ta kål på experimentlusta. Här frågar en snubbe (som uppenbarligen inte ville prova sig fram) och jag uppmanar till att först utgå ifrån vad man tycker låter fel och vad man vill uppnå, .....

Tagga ner Rock-Ola.

Jag menade bara att man ibland har lika stor nytta av att slänga på en effekt och se vad den faktiskt gör, jämfört med att först läsa på om alla funktioner och bestämma vilka man vill använda.

Inga regler.

Tänk om killen kommer på att han vill skruva på helt andra sätt än de vedertagna, liksom..?

Postat

Tagga ner själv nattvakten...

Jag har inget emot att du yppar dina åsikter i frågan men här handlar det om ett par väldigt enkla saker, som personen i fråga hade fått om bakfoten. Jag utgår ifrån det när jag svarar och motiverar det oxå. Jag har heller inte påstått att det skulle vara något fel i att prova sig fram, exprimentera etc. om man känner för det.

Det handlade inte om det här och det vet du lika väl som jag (om man inte vet hur en effekt fungerar så skall man inte utgå ifrån att det ändå alltid är bättre att använda den, bara för att man har hört det någonstans).

Jag gillar inte din stil med spydiga kommentarer och jag reagerar på det. Tyck vad du vill om hur man använder effekter av olika slag och säg det gärna, men kom inte med påståenden som "snacka om att ta kål på att experimentlusta", för inget kunde stämma sämre på min syn, vare sig det gäller musikskapande eller inspelningsteknik. Det var dock inte det saken handlade om.

Så i fortsättningen; kommentera inte mina inlägg om du inte kan göra det sakligt, eller åtminstone utan spydigheter etc.

I övrigt så håller jag med dig om att prova sig fram och inte ha en massa regler. Man bör däremot inte ta för givet att det alltid blir bättre för att man använder en viss effekt (vilket var vad frågan handlade om från början)

Nu drar jag på semester!

Väl mött!

😉

Postat
...

Så i fortsättningen; kommentera inte mina inlägg om du inte kan göra det sakligt, eller åtminstone utan spydigheter etc.

Jag är oerhört saklig.

Du retar dig på att jag tipsar trådskaparen om ett annat sätt än ditt att upptäcka vad en multibandskompressor gör.

Lägg ner. Det är trots allt bara en sketen effekt vi talar om.

Dessutom: Forumet bygger på administratörernas regler, som jag självklart respekterar. Om du gillar min stil eller ej struntar jag blankt i.

Jag kommer att kommentera dina inlägg så mycket jag vill och på det vis jag önskar även i fortsättningen. Bara så du vet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.