Jump to content
Annons

Recommended Posts

• 7 mĂ„nader senare...
Annons
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat

sampling?

Àr det bara sÄnadÀra som Àr loopar?

Vad kallas sÄnt som bara Àr ett ljud dÄ?

NÀr anvÀnds loopar egentligen? I FL sÄ blir det ju konstigt.

Postat
sampling?

NÀr man anvÀnder loopar mÄste man veta vilken bpm loopen gÄr i.

Antingen stÀller man samma bpm i sitt musikprogram eller sÄ timestretchar man loopen sÄ att det stÀmmer:-)

One shots kallas det visst nÀr det Àr bara ett ljud.

Postat (redigerat)
sampling?

Antingen stÀller man samma bpm i sitt musikprogram eller sÄ timestretchar man loopen sÄ att det stÀmmer:-)

En explosion, Ă€r det en HOT SHOT dĂ„? đŸ˜±

Redigerat av Wernborg
Postat
sampling?

En explosion, Ă€r det en HOT SHOT dĂ„? đŸ˜±

Hipshot Percussion heter det dĂ„ det smĂ€ller 😆

Postat
sampling?

En explosion, Ă€r det en HOT SHOT dĂ„? 😄

Hipshot Percussion heter det dĂ„ det smĂ€ller 😆

NÀÀ? Nu blir man förvirrad?

Hmm, heter det one shot? Var hittar man sÄnna? Vad ska man söka pÄ, pÄ gÄggel?

Postat
sampling?

Eller sÄ anvÀnder man Reason och fixar in loopen i

DrRex eller vad den heter sĂ„ kan man styra BPM sjĂ€lv...... 😆

• 4 veckor senare...
Postat

ok, men snÀlla!

Vad heter det egentligen? Vad ska jag söka pÄ? Finns det olika namn för ljud dÀr det Àr ett slag?

Är det ett bra sĂ€tt att skapa musik genom att anvĂ€nda "One Shots" ? För jag ser ingen annan vĂ€g att arbeta pĂ„.

Är det nĂ„gon som vet nĂ„gra bra hemsidor med gratis One Shots till TranceDanceTechno-musik?

Postat
ok, men snÀlla!

Vad heter det egentligen? Vad ska jag söka pÄ? Finns det olika namn för ljud dÀr det Àr ett slag?

Är det ett bra sĂ€tt att skapa musik genom att anvĂ€nda "One Shots" ? För jag ser ingen annan vĂ€g att arbeta pĂ„.

Är det nĂ„gon som vet nĂ„gra bra hemsidor med gratis One Shots till TranceDanceTechno-musik?

Hmm vet inte var man skall börja, men börja med att reda ut begreppen lite. One Shots Àr precis som tidigare sagt enstaka ljud samplade. T e x en virveltrumma eller en cymbal eller ett percussivt ljud eller en baston eller sÄ. Till skillnad frÄn loopar som Àr ett stycke musik t e x fyra takter trummor eller en basgÄng eller liknande.

Hur du skall jobba beror mycket pÄ vilken typ av mjukvara du anÀvnder. För att spela oneshots sÄ bör du ha en sampler av nÄgot slag,. Det Àr ju ganska meningslöst att sitta och lÀgga in one shots som audiofiler i din sequencer. Ta t e x trumsamplern BAttery. DÀr kan man lÀgga upp en rad oneshots och bygga upp ett trumkit som man sedan kan spela pÄ.

Loopar Àr lÀttare att arbtea med. DE kan du klippa in i en sequencer t e x Cubase och ordna ihop med andra Loopar sÄ att det lÄter som en lÄt. Föga orginellt skulle nog vissa sÀga.

För att jobba med Trance/Dance föredrar nog mÄnga att skaffa sig mjukvaruinstrument. T e x Reason som har en en rad olika mjukvaruprogramm i sig. Jobbar man med andra program t e x Cubase sÄ fÄr man anvÀnda olika former av plugins, syntar trummaiskern o s v. Det finns mÄnga gratisinstrument. AnvÀnd sökfunktionen eller kolla hÀr.

Det kan kÀnnas rörigt i början men det mesta klarnar nÀr man arbteat ett tag.

Vilka program anvĂ€nder du? 😊

Postat
ok, men snÀlla!

Hmm vet inte var man skall börja, men börja med att reda ut begreppen lite. One Shots Àr precis som tidigare sagt enstaka ljud samplade. T e x en virveltrumma eller en cymbal eller ett percussivt ljud eller en baston eller sÄ. Till skillnad frÄn loopar som Àr ett stycke musik t e x fyra takter trummor eller en basgÄng eller liknande.

Hur du skall jobba beror mycket pÄ vilken typ av mjukvara du anÀvnder. För att spela oneshots sÄ bör du ha en sampler av nÄgot slag,. Det Àr ju ganska meningslöst att sitta och lÀgga in one shots som audiofiler i din sequencer. Ta t e x trumsamplern BAttery. DÀr kan man lÀgga upp en rad oneshots och bygga upp ett trumkit som man sedan kan spela pÄ.

Loopar Àr lÀttare att arbtea med. DE kan du klippa in i en sequencer t e x Cubase och ordna ihop med andra Loopar sÄ att det lÄter som en lÄt. Föga orginellt skulle nog vissa sÀga.

För att jobba med Trance/Dance föredrar nog mÄnga att skaffa sig mjukvaruinstrument. T e x Reason som har en en rad olika mjukvaruprogramm i sig. Jobbar man med andra program t e x Cubase sÄ fÄr man anvÀnda olika former av plugins, syntar trummaiskern o s v. Det finns mÄnga gratisinstrument. AnvÀnd sökfunktionen eller kolla hÀr.

Det kan kÀnnas rörigt i början men det mesta klarnar nÀr man arbteat ett tag.

Vilka program anvÀnder du? :rolleyes:

Oww, tack sÄ jÀttemycket för att nÄgon svarat!

Jag har tÀnkt att börja med FLstudio. Jag har kollat lite pÄ Reason, men den verkar pÄ tok för svÄr i början!

PÄ vilket sÀtt Àr det bÀst att arbeta i FLstudio? Jag misstÀnker att det med hjÀlp av one shots som Àr ett bra alternativ. Att göra musiken med fÀrdiga loopar, dÄ kÀnns det inte som man gjort hela musiken sjÀlv.

Kan man anvĂ€nda sig av One Shots i FL? Kan det vara bra? Är det nĂ„gon annan som gör det? Om inte, vad anvĂ€nder man sig av isĂ„fall?

Och en annan sak om jag anvÀnder mig av One Shots, nÀr jag tar en högre tonart av ljudet eller en lÀgre, dÄ Àndras inte bara tonarten, utan ocksÄ hastigheten. Det Àr irriterande. Hur fÄr man bort det?

Postat

Jag har tÀnkt att börja med FLstudio. Jag har kollat lite pÄ Reason, men den verkar pÄ tok för svÄr i början!

PÄ vilket sÀtt Àr det bÀst att arbeta i FLstudio? Jag misstÀnker att det med hjÀlp av one shots som Àr ett bra alternativ. Att göra musiken med fÀrdiga loopar, dÄ kÀnns det inte som man gjort hela musiken sjÀlv.

Kan man anvĂ€nda sig av One Shots i FL? Kan det vara bra? Är det nĂ„gon annan som gör det? Om inte, vad anvĂ€nder man sig av isĂ„fall?

Och en annan sak om jag anvÀnder mig av One Shots, nÀr jag tar en högre tonart av ljudet eller en lÀgre, dÄ Àndras inte bara tonarten, utan ocksÄ hastigheten. Det Àr irriterande. Hur fÄr man bort det?

Njaee Fruity Ă€r jag inte alls inne pĂ„. StĂ€ll frĂ„gan i Fruityavdelningen sĂ„ fĂ„r du sĂ€kert hjĂ€lp. En bra sampler kompenserar ju för lĂ€ngden i förhĂ„llande till tonhöjningar, men jag vet inte hur det exakt fungerar i Frutiy som sagt var. 😄

Postat

Njaee Fruity Àr jag inte alls inne pÄ. StÀll frÄgan i Fruityavdelningen sÄ fÄr du sÀkert hjÀlp. En bra sampler kompenserar ju för lÀngden i förhÄllande till tonhöjningar, men jag vet inte hur det exakt fungerar i Frutiy som sagt var. :rolleyes:

Ok, heter det vÀrlkigen One Shots dÄ? Det lÄter lite konstigt om jag fÄr sÀga det sjÀlv. Heter det itne nÄgot annat? För hÀr blev dom sura och irriterade nÀr jag frÄga om det: http://tranceland.org/forum.php?pid=62766 . nÄgra visste om att det kan heta sÄ ibland, men det var mÄnga som börja klaga.

hmm, och sĂ„ funderade jag ocksĂ„ pĂ„ en annan sak. Vad Ă€r en samling för nĂ„got? Är det en loop? eller vad finns det för skillnade mellan dom?

Postat

Äsch de bara tykar sig lite.

One shots Àr en vedertagen term. Sedan kanske det inte Àr sÄ mÄnga som jobbar med den typen av samplingar till Trance eller technomusik.

Du skrev "samling" men jag förmodar att du menar "sampling". En sampling Àr helt enkelt ett inspelat ljud. T e x en trumma, ett piano eller dylikt. Till skillnad frÄn en del mjukvaruinstrument som Äterskapar ljuden, "hÀrmar" dem pÄ olika sÀtt. Sedan finns ju syntar som skapar ljuden syntetiskt. För att förivrra det ytterligare sÄ kan man ju sampla av en synt, d v s spela in syntljuden. NÄja...

Samplingar kan naturligtvis vara lÄnga eller korta b eroende pÄ hur lÄngt det samplade ljudet Àr.

Loopar Àr ju lÀngre sekvenser. Tex ett trumbeat som löper över en eller flera takter eller en syntslinga som varar ett par taklter eller sÄ.

Det hĂ€r Ă€r ganska sĂ„ basic saker, sĂ„ det kan hĂ€nda att folk trĂ„kar dig lite om du frĂ„gar om sĂ„dana hĂ€r saker.. Köp ett par nummer av studiotidningen och lĂ€s gamla trĂ„dar hĂ€r pĂ„ forumet. HĂ€r finns tonvis med information om du anvĂ€nder sökfunktionen (uppe i vĂ€nstra hörnet) 😼

Prova Àven att kolla igenom fruity loops avdelningen:

https://www.studio.se/index.php?showforum=41

Postat

Om jag vore trÄdskaparen sÄ skulle jag anvÀnda one shots till att skapa mina trummor (och eventuellt bas som vissa gör har jag hört talas om) och anvÀnda VST-instrument till leads och allt annat. Det lÄter som det Àr dÀr du har problem. Sök i instrumentplugg-avdelningen efter vettiga gratispluggar, finns ett antal trÄdar om trance-/technosynthar dÀr.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.