surikatmamma Postat 5 oktober 2006 Dela Postat 5 oktober 2006 Härligt med den gamla diskussionen om vilka instrument som är "riktiga" igen. Men Omni, upp till bevis nu för fan, imorrn vid midnatt ska du ha laddat upp en hiphopdänga i demoavdelningen, du ska ha skrivit en bra text som du ska leverera med ett snyggt flow, och all musik ska vara proddad av dig. Samplingar får du ju inte använda på det här forumet så då slipper du frestas till att fuska. Om låten inte håller måttet är det bara ett bevis på att du är så kass att du inte ens kan göra hiphop. Chop chop! Nu när jag ändå är igång kan du gärna få definiera vad en musiker är. Jonas 18 år, som är så trög att han fortsätter spela british metal från 80-talet 20 år för sent och spenderar fem timmar om dagen på att lära sig spela Eruption i 250 bpm, är han en bättre musiker än till exempel Dr Dre som står bakom så mycket av den skit du ser på mtv idag? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 5 oktober 2006 Dela Postat 5 oktober 2006 Ok Omni, du har kanske en poäng där att man inte behöver någon vidare musikalisk talang för att stapla loopar Men sen när betyder "musikalisk talang" något annat än "talang för att göra (bra) musik"? Varför skulle det betyda typ "talang för att spela 'riktiga' instrument"? Omni verkar tro det och på nåt konstigt sätt så fick han Danny av alla människor att hålla med. 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 5 oktober 2006 Dela Postat 5 oktober 2006 Riktigt jävla bra hiphop tycker jag missy Elliot gör. Innehåller mkt intressanta rytmer, toner och sång - inte bara snodda loopar och banal text. Helt klart originellt. OCH musikaliskt! Ursäkta, men att ta upp en journalistfavorit som Missy i detta sammanhang är ungefär lika intressant som a-fil. Som jag ser det finns det två stora tankefel i ditt resonemang om en så pass stor och snårig genre som hiphop: 1. Musiken du hör låter enkel. Din slutsats blir att den också var enkel att framställa och att detta gjordes av inkompetenta musiker. Så är det ju inte. Som vi alla vet är den enklaste musiken också oftast den mest effektiva - och den svåraste att skriva. Fråga Mozart, som ju var rätt banal. 😳 2. Stilkänsla och emotionell precision kan inte mätas i högskolepoäng. Att man är duktig musiker innebär inte att man kan skriva bra låtar eller effektivt förmedla en känsla. Ramones och Depeche Mode startades av ickemusiker och gitarrklåpare - men lyckades beröra fler än alla hoovendroovare och dreamtheatrare tillsammans. Kort sagt - det spelar ingen roll hur skickliga musikerna är, det viktiga är att dom kan nå fram till lyssnaren och skaka om lite. Och där har bevisligen akterna du hett föraktar lyckats bättre än många andra på popscenen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
xarl Postat 5 oktober 2006 Dela Postat 5 oktober 2006 Undrar om Labak blev så mycket klokare av den här tråden 😉 /X Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 5 oktober 2006 Dela Postat 5 oktober 2006 Ok Omni, du har kanske en poäng där att man inte behöver någon vidare musikalisk talang för att stapla loopar Men sen när betyder "musikalisk talang" något annat än "talang för att göra (bra) musik"? Varför skulle det betyda typ "talang för att spela 'riktiga' instrument"? Omni verkar tro det och på nåt konstigt sätt så fick han Danny av alla människor att hålla med. 😳 Men du var ju inte alls med på vad jag menade ju! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pazo Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 (redigerat) Jag kan göra progressive house å techno. Kan göra pop/rock låtar också. Men hiphop hur mkt jag än försökt har jag inte lyckats med 😳 FRÅGA: Ska kicken kicka å basen basa? 🙁 EDIT: Räknar man med trummandet finns det mååånga genrer jag "kan göra", iof ligger hiphop med där men inte produceringsmässigt 😳 Redigerat 6 oktober 2006 av Pazo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Omni Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 (redigerat) Demomannen: 1. Musiken du hör låter enkel. Din slutsats blir att den också var enkel att framställa och att detta gjordes av inkompetenta musiker.Så är det ju inte. Som vi alla vet är den enklaste musiken också oftast den mest effektiva - och den svåraste att skriva. Fråga Mozart, som ju var rätt banal. 2. Stilkänsla och emotionell precision kan inte mätas i högskolepoäng. Att man är duktig musiker innebär inte att man kan skriva bra låtar eller effektivt förmedla en känsla. Ramones och Depeche Mode startades av ickemusiker och gitarrklåpare - men lyckades beröra fler än alla hoovendroovare och dreamtheatrare tillsammans. Kort sagt - det spelar ingen roll hur skickliga musikerna är, det viktiga är att dom kan nå fram till lyssnaren och skaka om lite. Och där har bevisligen akterna du hett föraktar lyckats bättre än många andra på popscenen. Näe, det är nog du som snurrar till det ordentligt. 😳 Har aldrig påstått att men måste pluggat på musikhögskolan för att få vara en artist. Skulle nog vilja sticka ut hakan och påstå att det kan i vissa fall vara en nackdel. Men det är fina musiker som knallar ur den skolan och viss musik KRÄVER bra musiker. Jag har proddat hiphoppare utan talang som fått skivkontrakt. Som jag skrev så är rap en av få stilar som detta funkar. Därmed självklart inte sagt att det inte finns skickliga musiker som är hiphoppare. Jag känner själv en kille som är bra musiker och pysslar med hiphop. Fast hans musik innehåller mkt spelande. Att ta upp Mozart i en Raptråd är och kalla hans musik för enkel är pinsamt. Enkla melodier för att vara Wienerklassisism och jämfört med vissa andra "Hitmakare" under efterföljande romantiken. Du får läsa på lite bättre och inte citera ngn musikprofessor som jämför 12-tons kompositörer med mozarts menuetter och inte med rapmusik. Seriöst alltså. Enkel musik kan vara bra? Självklart - har aldrig sagt ngt annat. Jag lyssnar själv mkt på enkel musik. Men att den skulla vara svårast att skriva har du fått om bakfoten. Du menar kanske vad som säljer bäst? Det är stor skillnad. Visst, jag fördrar Depeche framför DreamTheatre. Lätt. Men Depeche spelar och sjunger och gör låtar fortfarande. Så Missy Elliot är sunkig hiphop? Tycker inte jag. Men vad är bra hiphop då? Måste säga att det som matas på MTV är så sjukt trist och slätstruket. Det stämmer säkert att mIssy snor en massa loopar - det har jag ingen koll på alls. Jag bara noterara att det händer mkt intressant musikaliskt i några av hennes låtar. Rytmiskt, melodiskt. Skulle MER ÄN GÄRNA hitta hiphop som är bra - vad rekommenderas? Alltid villig att pröva mina åsikter och expandera min musiksmak. En enkel sanning som enbart Danny verkar ha insett är fortfarande att det är enklare att sno ngt som andra ha gjort än att behöva komponera, utföra (spela, sjunga) och spela in det själv. Är det verkligen ngn här som inte inser det? Att stapla loopar är enklare än att traktera ett instrument. Jag hjälpte en polare med ljudet på en rapkoncert i Sthlm och jag kunde inte skilja på ngn av låtarna. Det var bara en trummaskin och tre snubbar som snackade och skrek i mickarna hela kvällen. Dom sjöng inte en enda ton. Låtarna (ordet använd i dess bredaste bemärkelse) var sanslöst lika varandra. I princip i samma puls t.o.m. Rap när den är som sämst tycker jag, men den drog ändå en ganska nöjd publik. Undrar ärligt om det är sånt ni föredrar? Är det dåligt med toner, harmonier, rytmik, sång? Alltså, jag är inte spydig denna gång (som jag var i mitt första inlägg), utan jag undrar verkligen... Danny: Ok Omni, du har kanske en poäng där att man inte behöver någon vidare musikalisk talang för att stapla loopar, men å andra sidan så väljer många omusikaliska ungdomar att spela hårdrock just därför att det är lätt att gömma sitt bristande takt- och tonsinne genom överdrivna distdelayguror, skramliga cymbaler och genom att vråla konstiga ord istället för att sjunga. 😳 Hehe - håller med. Har också spelat in obegåvade hårdrockare fast inga som fått skivkontrakt. Snubbarna som bara howlar i micken utan att kunna ta en enda ton har jag ingen respekt för alls. Men om bandet inte kan lira så blir det inget signat hos skivbolagen. Hmm, intressant aspekt Danny. Det kanske är så att hårdrocken är motpol pga att hiphoppare och rockare föraktar varandra mest? Men hur är det då med Rage against the machine - funkar det i båda lägren? Redigerat 6 oktober 2006 av Omni Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Omni Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 (redigerat) Surikatmamman: Men Omni, upp till bevis nu för fan, imorrn vid midnatt ska du ha laddat upp en hiphopdänga i demoavdelningen, du ska ha skrivit en bra text som du ska leverera med ett snyggt flow, och all musik ska vara proddad av dig. Samplingar får du ju inte använda på det här forumet så då slipper du frestas till att fuska.Om låten inte håller måttet är det bara ett bevis på att du är så kass att du inte ens kan göra hiphop. Chop chop! Nu när jag ändå är igång kan du gärna få definiera vad en musiker är. Jonas 18 år, som är så trög att han fortsätter spela british metal från 80-talet 20 år för sent och spenderar fem timmar om dagen på att lära sig spela Eruption i 250 bpm, är han en bättre musiker än till exempel Dr Dre som står bakom så mycket av den skit du ser på mtv idag? Chop chop! 😳 För det behöver jag en fungerande dator vilket jag inte har - därför som jag hänger här överhuvudtaget. Dålig på PC sidan om DAW-träsket. Men sen kanske vi kan göra musik du och jag. Men nu får du väl bestämma dig. Klart jag ska sno loopar/samplingar - det är ju det man gör inom hiphop. Men då för du förstås göra en bra hårdrockslåt så vi kan jämföra. Skulle jag göra en hiphop låt skulle det antagligen bli skitdåligt. Har ingen aning om vad det är ni vill ha eller går loss på. En förutsättning för att göra bra musik är att man gillar det man skapar, tror jag. Är det du på din avatar? Snubben ser duktigt köttig ut. Lite sugen på att gå en sparringmatch med dig. Susp, tandskydd och grapplinghandskar. Svettiga karlar som argumenterar musik. 😳 Redigerat 6 oktober 2006 av Omni Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 (redigerat) Omni, Att bråka om smak & värderingar är poänglöst. Alla tycker olika. Att göra det bara för att vara provokativ är än mer poänglöst. Att göra det i en hiphoptråd börjar också bli pinsamt förutsägbart.. Redigerat 6 oktober 2006 av maxmaxmax Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 Viktigaste instrumenten i hiphop är en "bad ass gun" och "big fucking car", så man har något att rappa om. En liten släng av lättfotade damer är också att föredra tydligen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 Näe, det är nog du som snurrar till det ordentligt. 😏 Jaha... undrar varför? ---Man snor all musik och repeterar en obegåvad text i all oändlighet. --- Du ska inte komma med ngt nytt, publiken vill ha samma skit. --- Kort sagt, du ska ha ett superego men inga instrument och ingen talang. I ovanstående läste jag okunskap och en barnslig provokation. Mitt svar blev därefter, men du verkar ju vara en riktig renässansman när det gäller musik (producerar hiphop, nere med både wienklassicism och vevlira) så jag kanske hade fel... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Omni Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 Aha, då förstår jag dig bättre Demomannen. Dessutom noterade jag din smiley först nu - innebörden blir genast annorlunda. Utan tvekan var mitt första inlägg infantilt och provocerande. Jag gör så ibland - blir lite hetsigt men det brukar mynna ut i nya infallsvinklar. Ofta intressanta. Tänk om ngn kan lyckas visa mig bra hiphop här. Hurdygurdy är ett grymt ballt instrument för övrigt. Har spelat in det men aldrig testat själv. Maxmax: Att bråka om smak & värderingar är poänglöst. Alla tycker olika.. I agree. Att göra det i en hiphoptråd börjar också bli pinsamt förutsägbart.. Nä, det är ju här jag ska argumentera. På ett forum med hyllningstråd till hårdrock får jag ju inget motstånd och kan således inte lära mig ngt nytt. Ju. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 Tänk om ngn kan lyckas visa mig bra hiphop här.Hurdygurdy är ett grymt ballt instrument för övrigt. Har spelat in det men aldrig testat själv. [ Gå genast och köp Common's Like Water For Choclate. Tror det kommer övertyga dig om hur bra hiphop kan vara. Vuxet och jävligt snyggt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 Viktigaste instrumenten i hiphop är en "bad ass gun" och "big fucking car", så man har något att rappa om. En liten släng av lättfotade damer är också att föredra tydligen. jag tycker det är synd att alla bara ser musiken som så.. jag förstår att du e sarkastisk, men jag tycker det är jädra synd ändå!!!! det finns så himla mkt bra hiphop, o den syns inte pga. hela MTV looken me3d bilar kläder smycken o tjejer.. LOOP TROOP är fruktansvärt bra tex. innan dom blev riktigt "stora" vägrade dom släppa musik på annat än vinylskivor.. promoe som gjorde lite karriär vidare tycker jag har gjort jädrans bra musik! och hans röst o musiken skapar ett sånt jädra gung! själv är jag mer inne på mer new yorkmusik!! typ psychological records: non phixion, ill bill, necro, goretex, e-dot etc.. det är iaf värt att kolla upp till ni som inte gillar, eller som gillar! 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 Viktigaste instrumenten i hiphop är en "bad ass gun" och "big fucking car", så man har något att rappa om. En liten släng av lättfotade damer är också att föredra tydligen. jag tycker det är synd att alla bara ser musiken som så.. jag förstår att du e sarkastisk, men jag tycker det är jädra synd ändå!!!! det finns så himla mkt bra hiphop, o den syns inte pga. hela MTV looken me3d bilar kläder smycken o tjejer.. LOOP TROOP är fruktansvärt bra tex. innan dom blev riktigt "stora" vägrade dom släppa musik på annat än vinylskivor.. promoe som gjorde lite karriär vidare tycker jag har gjort jädrans bra musik! och hans röst o musiken skapar ett sånt jädra gung! själv är jag mer inne på mer new yorkmusik!! typ psychological records: non phixion, ill bill, necro, goretex, e-dot etc.. det är iaf värt att kolla upp till ni som inte gillar, eller som gillar! 😕 Driver med stereotyper ang. mitt förra inlägg. 😄 Jag lyssnar på hip-hop, men ingen av de som du nämner. Kanske ska kolla upp dem. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 jag förstår att du e sarkastisk, men jag tycker det är jädra synd ändå!!!! men ändå.. 😳 kolla upp dom.. psychological records har släppt dom bästa plattorna i denna värld!!! 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dyngapa Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 hiphop? e inte det helt ute hahaha. försök med trummor och en bas + klinga. Lev väl och väx Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Att det inte krävs någon musikalisk talang för att stapla loopar är sant, men det krävs ingen talang för att få ljud ur en gitarr heller, om ni förstår vad jag menar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Timbuktus sista skiva Har han lagt av? ... eller dött? 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Omni: Förklara gärna hur musikalitet enbart har med instrumentalism att göra. För det är så jag tolkar ditt inlägg där en bit upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stenbergorama Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Tänk om ngn kan lyckas visa mig bra hiphop här. Hurdygurdy är ett grymt ballt instrument för övrigt. Har spelat in det men aldrig testat själv. [ Gå genast och köp Common's Like Water For Choclate. Tror det kommer övertyga dig om hur bra hiphop kan vara. Vuxet och jävligt snyggt. Håller med! Fantastiskt album. Tycker också Common's Be är bra. Trots att Kanye West har proddat. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pelle Rylander Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Tolvsträngad golvpuka. WORD! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kajan Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Äh, den riktiga hip hopen slutade med LL Cool J a la sent 80-tal 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Äh, den riktiga hip hopen slutade med LL Cool J a la sent 80-tal 😉 Nej. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Matthew L Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Typiskt hiphopare och hårdrockare att tjafsa. Ska alltid vara så tuffa 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Typiskt hiphopare och hårdrockare att tjafsa. Ska alltid vara så tuffa 🙂 Det är en sak som jag tycker är väldigt tråkig. De flesta hårdrockarna hatar hiphop, och vice versa. Jag är iofs mer på hiphoparnas sida men tycker ändå att man kan lyssna på båda utan problem. Så länge det är bra liksom... Samma sak gäller mes/indiepopare och hårdrockare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 the RootsDead Prez Guru & dj premier 2 pac Multicyde notorious BIG Petters första skiva Timbuktus sista skiva Pour righteous teachers The Roots har ju typ inte gjort nåt bra på tio år, och Petter har jag aldrig förstått. Däremot borde alla lyssna på Onry Ozzborn. Inklusive Omni, så han kanske utvecklar lite smak. Skämtar du eller har du inte hört Roots två senaste album? Den senaste Rootsplattan är ju minst sagt superjävla bra... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.