Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Trummor och bas.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Treble & Bass

drloop (oregistrerad)
Postat

Akai MPC nånting...

Postat

I NorthsideHip-Hop är nyckelharpan väldigt viktig så skicka ett pm till Umemagnus.

Postat
I NorthsideHip-Hop är nyckelharpan väldigt viktig så skicka ett pm till Umemagnus.

Såklart.

Dirtynorth!

Postat (redigerat)

Inga instrument.

Man snor all musik och repeterar en obegåvad text i all oändlighet.

Du ska inte komma med ngt nytt, publiken vill ha samma skit.

Bitches och hoes är lika ballt nu som för 20 år sedan.

Hitta ett säreget och musikaliskt uttryck - som snubben med ett plåster mitt i nyllet. Verkligen coolt!

Vifta med armarna men dansa för fan inte.

Gör inget originellt utan gör precis som dom gör i USA - annars blir det fel.

Det viktigaste är att du går på gym och säger pinsamheter som "Word", "you-know-what-I'm-saying", "peace out y'all"

Kort sagt, du ska ha ett superego men inga instrument och ingen talang.

Lycka till!

Redigerat av Omni
Postat
Inga instrument.

Hitta ett säreget och musikaliskt uttryck - som snubben med ett plåster mitt i nyllet. Verkligen coolt!

Det viktigaste är att du går på gym och säger pinsamheter som "Word", "you-know-what-I'm-saying", "peace out y'all"

Lycka till!

Erkänn att du spelar hårdrock. 🙂

Postat

Ah, det krävs ingen talang? Ser fram emot nästa hiphop-storsäljare från dig då.

Postat (redigerat)

För alla er som inte uppskattar hiphop än (eller bara söker inspiration): stäng av MTV och gå till närmaste napster/åhlens och lyssna på följande:

the Roots

Dead Prez

Guru & dj premier

2 pac

Multicyde

notorious BIG

Petters första skiva

Timbuktus sista skiva

Pour righteous teachers

mm mm

Redigerat av funky monk
Postat (redigerat)
Vad använder man för instrument vid inspelning av hiphop låtar?

hur menar du då? inspelnings utrustning eller musik intsrument?

det finns samplings baserade låtar och det finns akustiskt baserade låtar... en mix av båda brukar bli fint...

som att använda en elbas och congas.. och sen köra nåt 808 och 909 kit

eller vad man känner för, kan bli riktigt fett med ett vanligt trumset oxå, jag anser att det inte finns några gränser... så länge det låter bra 😆

vill man att det ska låta "smutsigt" eller "rent" det finns vissa frågor att ställa sig...

och det finns tusentals metoder...

läs på dig lite, det finns info att finna..

http://www.rapdogs.com/message-board-forum/

http://forums.undergroundhiphop.com/

sen så har det ju alltid funkat att lyssna på musiken man är intresserad av och höra vad för slags instrument de använder...

Redigerat av Ackelito
Postat (redigerat)
Inga instrument.

Lycka till!

Ah.

En hårdrockare som inte fattar ett ett jävla dugg om musik.

Kul!

Redigerat av Danny Cort
Postat

musikstilen kallas horrorcore och ja nyckelharpan har varit välidgt intressant att jobba med och det låter utmärkt.

😐

Postat
För alla er som inte uppskattar hiphop än (eller bara söker inspiration): stäng av MTV och gå till närmaste napster/åhlens och lyssna på följande:

the Roots

Dead Prez

Guru & dj premier

2 pac

Multicyde

notorious BIG

Petters första skiva

Timbuktus sista skiva

Pour righteous teachers

mm mm

Känns som att det är svårta att sätta sig in i hiphop när man ska lyssna på rappare/hiphopband med så enormt skilda stilar som dom du listar.

Gangstarr använder ju uteslutande samplingar i sin musik, medan The Roots spelar allt "live".

Svaret är väl egentligen att hiphopmusik, i likhet med annan musik, innehåller och kan innehålla i stort sett alla instrument som finns. Både traditionella och mer ovanliga instrument.

Postat

musikstilen kallas horrorcore och ja nyckelharpan har varit välidgt intressant att jobba med och det låter utmärkt.

😐

Nej, musikstilen kallas Dirtynorth.

Horrorcore är en märklig hardcore/speedmetalhybrid.

Postat
En hårdrockare
Till
som inte fattar ett ett jävla dugg om musik
Postat
the Roots

Dead Prez

Guru & dj premier

2 pac

Multicyde

notorious BIG

Petters första skiva

Timbuktus sista skiva

Pour righteous teachers

The Roots har ju typ inte gjort nåt bra på tio år, och Petter har jag aldrig förstått.

Däremot borde alla lyssna på Onry Ozzborn. Inklusive Omni, så han kanske utvecklar lite smak.

Postat
The Roots har ju typ inte gjort nåt bra på tio år

Jodå.

I don't caaaare, as long as the basslines pumpin!

Postat

Jodå.

Ja jag överdrev, tycker bara att de på senare år (sen Phrenology typ) har börjat dra åt det mesiga, gubbvita hållet.

Postat

Jodå.

Ja jag överdrev, tycker bara att de på senare år (sen Phrenology typ) har börjat dra åt det mesiga, gubbvita hållet.

Jag håller med.

Det gubbvita, dödligt långtråkiga Alicia Keys-träsket.

Postat

Vaffan är hiphoppare såpass väluppfostrade?

Jag trodde att man skulle bli mosad efter mitt provokativa inlägg... 😱

Danny Cort

A contradiction in terms my dear Danny.

Är man utövande hårdrockare måste man kunna spela eller sjunga - det behövs inte om man är rappare. Således fattar hårdrockare generellt mer om musik.

Givetvis kan en hiphoppare vara bra musiker men det behövs inte för att lyckas i branchen - det skulle inte funka för en rockare. För en syntare skulle det däremot gå bra. Ett band som Kraftwerk eller ngt hårdare... t ex Prodigy- skulle kunna vara snubbar som programerar allt och inte kan lira alls.

Lustigt hur folk alltid tror att man måste lyssna på hårdrock bara för att man tycker Rap är dåligt.

Många studiomusiker jag spelat in har inte varit hårdrockare men avskyr hiphop.

Skulle hårdrocken vara en antipol till rap?

På vilket sätt då?

Själv spelar jag klassiskt och folkmusik. Lyssnar på det mesta, även rock i alla dess former. Hur bra som helst.

Riktigt jävla bra hiphop tycker jag missy Elliot gör. Innehåller mkt intressanta rytmer, toner och sång - inte bara snodda loopar och banal text. Helt klart originellt. OCH musikaliskt!

Det behövs mer sånt inom denna genre tycker jag.

Alltid på med att hitta intressanta band som levererar.

Ska kolla in listan som Funky Monk rekommenderade.

P.S. Som DJ spelade jag asmycket hiphop en gång i tiden och scratchade sönder många vinyler.

Postat
Inga instrument.

Lycka till!

Ah.

Kul!

Rysk kaviar på mitt fat...

Hearts on fire...

Pest och kolera...

Postat

Ok Omni, du har kanske en poäng där att man inte behöver någon vidare musikalisk talang för att stapla loopar, men å andra sidan så väljer många omusikaliska ungdomar att spela hårdrock just därför att det är lätt att gömma sitt bristande takt- och tonsinne genom överdrivna distdelayguror, skramliga cymbaler och genom att vråla konstiga ord istället för att sjunga.

Dom allra flesta hiphopproducenter och rappare har en enastående känsla för musik och spelar ofta instrument, annars skulle det inte vara möjligt att toppa Billboard.

Du har inte lyssnat mycket på hiphopmusik om du tycker som du gör. Det är typiskt för dom som av hävd inte tycker om hiphop - avfärda hela genren som manschauvinistisk, förutsägbar och omusikalisk och sedan säga att "men (vald rappare) är jättebra" och "jag lyssnade jättemycket på hiphop för några år sen" för att på något vis kunna visa att dom minsann vet vad klockan är.

Missy Elliott använder sig av precis samma klyschor i både rap och musik som flertalet andra rappare/producenter, bara det att hon är kvinna, och det kanske gör att du lyssnar en extra gång. Och, hennes loopar är lika "snodda" som andra.

Hårdroch är formodligen inte hiphopens antites - men det är oftast just hårdrockare som ger sig in diskussioner oim att hiphop är dåligt bara därför att...

Och för att spela hårdrock behöver man inte alls kunna spela eller sjunga.

Om du gillar den mer organiska hiphopen, så ska du defenetivt kolla in Commons bländande mästerverk Like Water For Choclate. Vuxen, spelad hiohop med intressant budskap.

Ha det så bra!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.