Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Idag släpptes bidragen till KVR Developer Challenge 2006. Sammanlagt rör det över trettio gratispluggar och program till både Mac och PC. Under de närmaste två veckorna kan medlemmar på KVR ladda hem bidragen och rösta. I mitten på oktober presenteras sedan de tre vinnarna som delar på 1500 dollar.

http://www.kvraudio.com/developer_challenge.php

Annons
Postat

Och givetvis kunde jag inte hålla fingrarna borta utan var tvungen att knåpa ihop ett bidrag tillsammans med min kanadensiske kompis Cyan. Grizzly heter han och är en söt liten björn som gillar att trumma.

Det ligger en version på KVR audio, men det tycks vara lite trassel med hurvida fonten installeras. Om någon testar pluggen och ser att fonten inte stämmer så får ni gärna hojta till. En uppdaterad version finns här:

http://www.majken.se/vst/download/grizzly.exe

Så fort jag löser font-problemet kommer jag att ladda upp en ny version som kan spridas på hemsidan.

/Majken

Postat (redigerat)

Åhå, är det trumsampleplayern du jobbat på?

Kul kul, ska definitivt ladda hem och testa!

Ang GUI, jag kom att tänka på Tobybear när jag såg den lilla nallen i det övre högra hörnet. En ren slump? 🙂

Edit: Vilka pluggar! Bland annat en VST-flygel (Balthor) & en multibandskompressor med 25 band (!) som verkar tagit inspiration från Voxengos Soniformer (BuzzRizerFree). En sampler som verkar tänkt för livebruk, lite åt loop station hållet kanske (Repeatler). En Pultec-liknande EQ! Åtminstone till namn och utseende (Pushtec 5A+1). Grizzly den kramgoa trumsampleplayern! En kombinerad harmonizer/autotuner (Choralozoide). En dynamisk EQ för att förstärka transienter (EQ22)! Ska bli spännande att se om den kommer i närheten av Transient Designer. En kompressor som beskrivs i så tekniskt avancerade termer att något gott bara måste komma ut ur den (MASB Compressor)! En plugg som simulerar olika mickpositioner i förhållande till ett trumset (Drum Mic Positioner)! 😄

Det här är lite julafton faktiskt!

Redigerat av joachime
Postat

Testade Pushtec idag. Blev positivt överraskad. Den låter inte på långa väger lika bra som UADs Pultec, men har ändå lite samma effekt. Framförallt mellanregistret tycker jag att den lyfter fram material på ett musikaliskt sätt.

Choralozoide var en besvikelse. 🙁

Använargränssnittet kändes laggigt, plottrigt och var ointuitivt. "Tune" ON eller OFF? 😲 Visade sig vara autotune av eller på. Inga parametrar att ställa, bara på eller av...

Drum mic positioner gillade jag också. Tänk dig ett enkelt studiorum med en uppställd ORTF- stereomickning. Tänk dig sedan en ljudkälla i rummet som du kan flytta omkring med musen! 🙂 Lite den upplevelsen fick jag.

EQ22 var svårrattad. Det är något med grafiska EQs som gör att resulatet alltid känns omusikaliskt. Gillade dock rörsimulationen. Grovkornig!

Har däremot inte hunnit provkrama grisslybjörnen än. Kanske till helgen! 🙂

Postat

Testade Grizzly till slut. Imponerande jobb! Den klart mest välarbetade pluggen jag testat av de tävlande. Kan tänka mig att den och DBlue glitch är en mycket farlig kombination! 😄

Har hittat ytterligare en favorit, buzzrizerfree.

Det går att få ut en grym botten ur den här pluggen! För att inte tala om stereobredd och ambiens. Rekommeneras som kreativ plugg på trumbussen! Eller varför inte lägga både trummor och bas på samma grupp och få dom att pumpa, slamra och svänga ihop!

Postat

Tack och bock Joachime, fortfarande lite småtroll i maskineriet att jaga ut men den blir bättre och bättre. Ser att du testade inatt, under dagen ska en ny version ha dykt upp som har buggfixar, använder mindre processorkraft och går snabbare att ladda. Några funktioner är bortskurna men överlag ska den ändå vara hyfsat flexibel. Här hittar du senaste versionen:

http://www.majken.se/vst/download/grizzly.exe

/Majken

Postat

Intressant! Har laddat ner alla.. ska väl installera hela klabbet och försöka ta mig tid att prova 😄

Alltid trevligt med gratisplugins att öka på sin ljudarsenal med 😉

Postat (redigerat)

Gillade er plugin skarpt! Kommer nog få en röst av mig. Lite torftiga kit, men det är ju att man kan ladda egna samplingar som gör det hela mer intressant =)..

Har bara provat den och en till iofs.

Den andra var det där grandpianot. Fattar inte varför man släpper ett virtuellt pianoinstrument som inte reagerar på anslagskänslighet 🙂..

Förresten Majken, Grizzly verkar bugga ibland när man kör samplingarna baklänges.. Den klipper för tidigt..

Redigerat av D Vibe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.