Mergel Kratzer (oregistrerad) Postat 2 oktober 2006 Postat 2 oktober 2006 Hej! Jag har i nuläget ett USB-ljudkort (M-Audio MobilePre) som jag tycker har lite väl hög latency. När vi kör live med mitt band har vi trumpads kopplade till datorn via midi, samt ljud via en trumsampler i datorn. Det fungerar lite kast då latencyn är på tok för hög för att få något vidare sväng med livetrummorna... Nu till frågan: Jag har tänkt införskaffa ett firewire-ljudkort (typ Audiophile eller Firewire 410) för att få ned latencyn både för ljudet och midi:n. Då jag använder en extern firewire-hårddisk och bara har ett firewire-uttag på min PB G4 blir jag tvungen att koppla in hd:n genom ljudkortet. Påverkar det på något sätt ljudkortets eller hårddiskens prestanda/fördröjning?
Björn Olsberg Postat 2 oktober 2006 Postat 2 oktober 2006 (redigerat) Jag kan inte säga säkert, men börja med att prova. Allt beror naturligtvis på hur mycket du belastar firewire-kanalen (ex med antal samtidigt inspelade spår via ljudkortet, eller uppspelade spår via hårddisk). Om det inte fungerar, skaffa ett extra Firewire-kort från förslagsvis www.exitdata.se som ansluts via cardbus. Då har du minst två separata Firewire-kanaler att lägga hårddisk respektive ljudkort på. Återkom gärna med dina erfarenheter i denna tråd. Lite mer läsvärt finns i tråden https://www.studio.se/index.php?showtopic=20348 Redigerat 2 oktober 2006 av Olsberg
Mergel Kratzer (oregistrerad) Postat 2 oktober 2006 Postat 2 oktober 2006 Aha, det kanske man skulle göra. Korten var ju inte så hemskt dyra. Men bör man välja vanlig firewire eller firewire 800? Vad är firewire 800? Stödjs det av några ljudkort?
Björn Olsberg Postat 2 oktober 2006 Postat 2 oktober 2006 Såvitt jag vet är det bara ett RME Fireface 800 som idag utnyttjar Firewire 800 (som i teorin ska klara av dubbelt så hög överföringshastighet som Firewire 400). Betydligt lättare är det att hitta hårddiskar, framför allt hårddiskkabinett, som utnyttjar Firewire 800.
Mergel Kratzer (oregistrerad) Postat 2 oktober 2006 Postat 2 oktober 2006 Coolt. Min hd-kabinett har endast fw-400 upptäckte jag.. så det lär bli ett sånt kort. Tack för tipset! 😲
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.