Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Men åhh va besviken jag blir 😳😉

Jag som trodde det var en VST plugg 😄🙁😠

• 1 månad senare...
Postat
Men åhh va besviken jag blir 🙂🙁

Jag som trodde det var en VST plugg 🙁🙁😉

ingen vst-plugg skulle kunna emulera en äkta virus! skulle vara alldeles för krävande!

btw så finns de en nerbantad TDM till ProTools! fast de e nog inte äns i närheten av orginalet..

Postat
Men åhh va besviken jag blir  🙂  🙁

Jag som trodde det var en VST plugg  🙁  🙁  😉

ingen vst-plugg skulle kunna emulera en äkta virus! skulle vara alldeles för krävande!

btw så finns de en nerbantad TDM till ProTools! fast de e nog inte äns i närheten av orginalet..

Det är inga som helst problem att emulera en riktig virus synt då det är mjukvara som körs på processorer. TDM versionen är vad jag förstått inte nedbantad, inte den gamla åtminstone. Virus använde samma processorer som dsp korten i protools vilket gjorde det relativt enkelt att göra en TDM version av synten.

De gamla virussyntarna är ganska enkla, 3 oscillatorer, 2 filter med modulation och en vocoder. Den subtraktiva delen i Virus är välgjord, dock är den svagare på t.ex. FMsyntes. Personligen tycker jag att Virussyntarna är trevliga men överskattade, finns många andra kraftfulla mjukvarubaserade syntar som Absynth2, Virsyn Tera, Virsyn Cube, CS80-V o.s.v.

/Majken

Postat
Men åhh va besviken jag blir  🙂  🙁

Jag som trodde det var en VST plugg  🙁  🙁   😉

Det är inga som helst problem att emulera en riktig virus synt då det är mjukvara som körs på processorer. TDM versionen är vad jag förstått inte nedbantad, inte den gamla åtminstone. Virus använde samma processorer som dsp korten i protools vilket gjorde det relativt enkelt att göra en TDM version av synten.

De gamla virussyntarna är ganska enkla, 3 oscillatorer, 2 filter med modulation och en vocoder. Den subtraktiva delen i Virus är välgjord, dock är den svagare på t.ex. FMsyntes. Personligen tycker jag att Virussyntarna är trevliga men överskattade, finns många andra kraftfulla mjukvarubaserade syntar som Absynth2, Virsyn Tera, Virsyn Cube, CS80-V o.s.v.

/Majken

virusen äger ju alla synthar.. mjukvara som hårdvara... inget slår de varma ljudet som kan användas till allt från bas till pads... har aldrig hört nån mjukvarusynth som kan låta äns i närheten som en virus!

Postat (redigerat)

Virusen låter inte varmt 🙂 Fast det är ju klart, allting är relativt 😎

Redigerat av dbd
Postat
Virusen låter inte varmt 🙂 Fast det är ju klart, allting är relativt 😎

jämfört med nordlead så e den ökenvarm ju!

Postat

Det finns ingen som helst anledning till att man inte skulle kunna göra en virus i datorn. En genomsnittlig hemdator har bra mycket snabbare processor än de som sitter i en Virus.

Postat
Det finns ingen som helst anledning till att man inte skulle kunna göra en virus i datorn. En genomsnittlig hemdator har bra mycket snabbare processor än de som sitter i en Virus.

Aa... o en uråldrig hemdator har mycke snabbare processor än TB-303an... o har du hört nån emulera den till 100%? audiorealism har lyckats väldigt bra... men inte till 100%! o 303an e ändå väldigt simpel!

1 OSC

SAW eller SQUARE

18db LP filter

reserverar mej för fel osv... 🙂

Postat
Aa... o en uråldrig hemdator har mycke snabbare processor än TB-303an... o har du hört nån emulera den till 100%? audiorealism har lyckats väldigt bra... men inte till 100%! o 303an e ändå väldigt simpel!

1 OSC

SAW eller SQUARE

18db LP filter

reserverar mej för fel osv... 🙂

TB303'an är analog och har ingen som helst processor, därför är den svår att emulera. På samma sätt som ett piano eller en gitarr är svår att emulera. Acess Virus däremot är en virtuell analogsynt som är 100% processorbaserad. Finns även virtuella analogsyntar med riktiga analoga filter, men Acess Virus är inte en av dem.

/Majken

Postat

Exakt. Skillnaden kan sägas vara att om du trycker ned mellersta C på en Virus, slöpper tangenten och sedan trycker ned den igen är de interna signalerna (dvs, hur signalerna set ut innan de konverterats från digital till analog och passerat genom högtalarna) identiska (förbehållet att anslag, aftertouch, tonens längd osv är densamma). En TB-303, å andra sidan, påverkas av förhållanden som temperatur, luftfuktighet, om det är den första tisdagen i månaden osv osv och beter sig i den bemärkelsen mer som ett akustiskt instrument som exempelvis ett piano än en digital synt som Virusen.

Postat

Aaa... just de.. sry... men ändå... ja har fortfarande inte hört nån som emulerar en virus... inte äns kommer i närheten...

Postat

@ Sista ordet-Carl_B:

Man kan inte emulera en virtuell synt. Att emulera innebär att man bygger upp digitala modeller av dom analoga komponenterna i form av programkod. Och Virusen är enbart programkod. Powercore-Virus såväl som TDM-Virus såväl som Fysiskt-byggd-Virus-B är helt identiska trots att dom körs på olika processorer. Precis som en .wav låter likadant på en Mac och en PC.

Hursomhelst har lilla jag ett Powercore och snart har jag en Virus.

Postat

Att Virus låter smaskigt beror ju också på att den har smaskiga effekter. Om man bygger ljud noggrant med Subtractor i Reason och använder några effekter kan man absolut komma upp i samma klass tycker jag. Men det är ju alltid en annan känsla med en hårdvarusynt, som "direkt" bara är "där" förstås. Beror lite på hur man jobbar och sådär.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.