Jump to content
Annons

AD/DA och preamp's

Recommended Posts

Elof (oregistrerad)
Postat
Ja menar, självklart har omvandalrna betydelse men jag tror att om du skaffade ett Motu Ultralite och en riktigt bra preamp så blir det nog mycket bättre ljud än med ett superkort med suveräna omvandlare tillsammans med en preamp från Line Audio.

Så sant som det var sagt, även om du kan låna grymma mickar från bohus så kommer dem inte komma till sin rätt utan en riktigt bra limpa... Du kommer dessutom höra att det är en riktigt bra limpa, vare sig det är motu, rme, lynx eller nåt ännu mer hi-end bullshit 😛

Annons
Baffen (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jo Moto Ultralight är säkert ett bra ljud kort men det har ju redan preamps inbyggt.

men du kanske menar att de som ingår i Moto kortet inte riktigt håller måttet.

Att jag skulle få bättrer ljud med ett Moto Ultraligt och en extra premap är nog inte så många som håller med om 😛

Jag vill kunna byta upp mig allt eftersom jag växer ur min utrustning. Jag vill oxå att de som ingår skall vara bra på just det som jag behöver och inte tex ha preamps redan från början som inte är tillräckligt bra.

Kanaske skall tilläga att jag inte kommer att köpa Line Audio utan antagligen Summit Audio 2BA-221

Redigerat av Baffen
Postat
Ja menar, självklart har omvandalrna betydelse men jag tror att om du skaffade ett Motu Ultralite och en riktigt bra preamp så blir det nog mycket bättre ljud än med ett superkort med suveräna omvandlare tillsammans med en preamp från Line Audio.

Så sant som det var sagt, även om du kan låna grymma mickar från bohus så kommer dem inte komma till sin rätt utan en riktigt bra limpa... Du kommer dessutom höra att det är en riktigt bra limpa, vare sig det är motu, rme, lynx eller nåt ännu mer hi-end bullshit 😛

Vad är en limpa?

Postat (redigerat)
Jo Moto Ultralight är säkert ett bra ljud kort men det har ju redan preamps inbyggt.

Att jag skulle få bättrer ljud med ett Moto Ultraligt och en extra premap är nog inte så många som håller med om  😛

Jag vill kunna byta upp mig allt eftersom jag växer ur min utrustning. Jag vill oxå att de som ingår skall vara bra på just det som jag behöver och inte tex ha preamps redan från början som inte är tillräckligt bra

Du överskattar definitivt omvandlarnas betydelse nu, dessutom har Motu-kortet väldigt bra sådana som definitivt håller för professionella inspelningar. Huruvida de inbyggda preampsen är tillräckligt bra för dig kan jag inte svara på men du måste ju inte använda dessa. En sak är säker och det är att omvandlare för 5000 med en micpreamp för 15.000 låter bättre än omvandlare för 15.000 med en micpreamp för 5000.

Redigerat av Phobos
Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Att jag skulle få bättrer ljud med ett Moto Ultraligt och en extra premap är nog inte så många som håller med om  😛

Jag vill kunna byta upp mig allt eftersom jag växer ur min utrustning. Jag vill oxå att de som ingår skall vara bra på just det som jag behöver och inte tex ha preamps redan från början som inte är tillräckligt bra

Motus preamps håller nog inte samma klass som Line Audio, nej.

Preampsen i 828an är tex inte så jätteroliga, men okej.

Det jag menade (och phobos antagligen) är att du kan köpa ett billigare kort/omvandlare (man kan ju alltid köra rmes adatkort med en annan omvandlare än ADI-2an) och få mer pengar över till det som verkligen lyfter en mick och en inspelning, dvs en bra preamp.

Visst, du kommer få jättefin omvandling med ADI-2an, men den kommer göra så himla mycket mindre skillnad med ljudet än som du köper än fin preamp.

I mina öron känns det ganska meningslöst att ha bra omvandlare om man inte har nån bra kringutrustning. Ungefär som att köpa en förlovningsring utan att ha nån att gifta sig med 🙂

Redigerat av Elof
Postat

Motus preamps håller nog inte samma klass som Line Audio, nej.

Preampsen i 828an är tex inte så jätteroliga, men okej.

Det jag menade (och phobos antagligen) är att du kan köpa ett billigare kort/omvandlare (man kan ju alltid köra rmes adatkort med en annan omvandlare än ADI-2an) och få mer pengar över till det som verkligen lyfter en mick och en inspelning, dvs en bra preamp.

Visst, du kommer få jättefin omvandling med ADI-2an, men den kommer göra så himla mycket mindre skillnad med ljudet än som du köper än fin preamp.

I mina öron känns det ganska meningslöst att ha bra omvandlare om man inte har nån bra kringutrustning. Ungefär som att köpa en förlovningsring utan att ha nån att gifta sig med 🙂

Word

Elof (oregistrerad)
Postat

Vad är en limpa?

Limpa = channelstrip = micpre+kompressor(+eq och/eller annat godis)) eller micpre+eq, ja lite vad man vill, bara det inte bara är micpre.

(kan man göra en parentes i en parentes?).

Postat

Vad är en limpa?

Limpa = channelstrip = micpre+kompressor(+eq och/eller annat godis)) eller micpre+eq, ja lite vad man vill, bara det inte bara är micpre.

(kan man göra en parentes i en parentes?).

Ja definitivt, i matematik använder man ofta flera parenteser.

Postat

Fast samtidigt kan man ju inte för den saken köra på världens sämsta ad-omvandlare från Clas Ohlson, kedjan är inte starkare än sin svagaste länk liksom. 😛

Baffen (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu börjar det bli roligt 😛

Jag uppdaterade mitt förra in lägg alttså jag kommer inte att köpa nån Line Audio utan antagligen en Summit Audio 2BA-221 och den är nog rätt så hyfsad.

Sedan är det ju en smak sak med vilka delar man lägger mest pengar på och vilka delar man kommer att byta ut först.

Jag vill som sagt inte lägga pengar på något jag inte använder tex preamps.

Vad jag vet så kostar inte ADI-2an 15000 utan snarare 5300.

Om du sedan jämför firewire med PCI så är PCI alltid snabbare även om du hare ett 1394b kort så är PCI bättre

Redigerat av Baffen
Postat (redigerat)

Skulle det då enligt er - Phobos & Elof - vara bättre att lägga ännu mindre pengar på omvandlare/kort typ m-audio 2496 och desto mer på en bra preamp (och mic osv) eller stämmer inte formeln här?

Vad säger andra?

Redigerat av DåligtGehör
Postat (redigerat)
OK, så nu har jag nästa bestämt mig för att köpa följande

1st RME 9652 och 1st RME ADI 2

[...] Nu återstår ju bara en bra micpreamp och en mic.

Tycker att Line Audio Design's DMP verkar vara vettig men då beheöver jag Kanske skaffa en DI-BOX?

Min ödmjuka åsikt är att det verkar onödigt att slå till på ett 9652, bara för att sedan köpa till en tvåkanals AD/DA från samma tillverkare. Om du känner att RME verkar vara en vettig tillverkare av både ljudkort/drivrutiner och AD/DA-omvandlare tycker jag du ska kolla in Fireface 800 istället. För 1700 spänn mer (i riktpris räknat) får du så mycket mera. Utöver 2 ADAT I/O får du 8 analoga in/ut varav en ingång dubblerar som instrumentingång (slipper skaffa en extra DI-box) och två dubblerar som mikrofonförstärkare. Dessutom får du två rena mikrofoningångar, summa summarum 10 analoga ingångar, 10 analoga utgångar plus 16 digitala I/O via ADAT.

Jag har inte A/B-testat men min uppfattning är att mickförstärkarna på en RME Fireface är i ungefär samma klass som Line Audio. Rena och klara utan att för den sakens skull bli tråkiga.

Ja, du har rätt. PCI är snabbast. Jag har länge varit en anhängare av PCI-kort framför andra anslutningar (USB, firewire etc), men min erfarenhet av fireface är att det är ett superstabilt interface med låg latency. Och vill du vara flexibel går det även att köra fireface från en bärbar dator. Firewire är tillräckligt snabbt för att du ska kunna använda alla anslutningar på ett fireface (28 kanaler simultant!).

Mickar. Lägg vad du tycker att du har råd med och köp en mick som du använder som arbetshäst. Spela in allt med den. Och i dom fall du känner att den inte räcker till, låna en mick. På det sättet kommer du antagligen ha bra kännedom om vad du letar efter när det är dags för mick nummer två.

Edit: La till och justerade lite...

Redigerat av joachime
Postat
Nu börjar det bli roligt 🙂

Jag uppdaterade mitt förra in lägg alttså jag kommer inte att köpa nån Line Audio utan antagligen en Summit Audio 2BA-221 och den är nog rätt så hyfsad.

Sedan är det ju en smak sak med vilka delar man lägger mest pengar på och vilka delar man kommer att byta ut först.

Jag vill som sagt inte lägga pengar på något jag inte använder tex preamps.

Vad jag vet så kostar inte ADI-2an 15000 utan snarare 5300.

Om du sedan jämför firewire med PCI så är PCI alltid snabbare även om du hare ett 1394b kort så är PCI bättre

Listpriset för ADI2 är 6795:- - men listpriser är ju listpriser... 😉

Summit 2BA-221 har ett skönt sound - och är extra flexibel tack vare variabel inimpedans och tack vare att man kan stänga av rörinblandningen helt om man vill det. Den är bara enkanalig, så om man behöver spela in två mikrofoner samtidigt, så behövs två preampar - precis som med TrueSystems P-Solo (inte P-One, som jag skrev tidigare - jag har ju en P-Solo i min egen rigg, precis framför näsan, men får väl skylla på taskig syn eller något... :rolleyes:😆 ).

Vissa tycker att Summit-preampen brusar lite - men tack vare att den har ett riktigt gött ljud, så är det inget som stör, tycker jag.

Postat

Men alltså...

om det är klok pengafördelning så borde man lägga mest krut på:

Ljudkällan

Mikrofoner

Högtalare

Akustikbehandling

Efter detta -

Mikrofonförstärkare

och till sist A/D/A

Givietvis är ljudkällan det absolut viktigaste.

En fin Martingitarr i välklingande rum genom medioker apparatur låter överlägset bättre än en sunkig gitarr med dom dyraste mickarna, preampsen och A/D/A omvandlarna i världen.

Mvh Omni

Baffen (oregistrerad)
Postat

Håller nog med dig om detta Omni.

Ljud källan är bra: har tex en TAYLOR 410CE

Mic är väl oxå ganska hyfsad: antagligen en Violet Design Black Knight

Högtalare: Även om jag har bra lurar så är nog mina högtalare sämsta länken i kedjan.

Akustiken: är väl inte den absoulut bästa hemma i min omgjorda klädkammare men den är hyfsad i alla fall.

Mikrofonförstärkare: Hyfsad, Antagligen en Summit Audio 2BA-221

AD/DA: ADI-2 är ju bra.

Jag kan inte köpa eller uppgradera alla saker på en gång 😉

Postat

Nästa steg att ge dig på, är alltså lyssningen - för ingångssidan kommer absolut att vara bra med de prylarna. 😳

Man får ta det i etapper beroende på vad plånboken säger - och om du inte har råd med bättre lyssning i nuläget, så kan du i alla fall se fram emot att få ännu bättre glädje av de nya prylarna när du så småningom skaffar bättre lyssning... 😕

Postat (redigerat)

Mic är väl oxå ganska hyfsad: antagligen en Violet Design Black Knight

Högtalare: Även om jag har bra lurar så är nog mina högtalare sämsta länken i kedjan.

Akustiken: är väl inte den absoulut bästa hemma i min omgjorda klädkammare men den är hyfsad i alla fall.

Mikrofonförstärkare: Hyfsad, Antagligen en Summit Audio 2BA-221

AD/DA: ADI-2 är ju bra.

Jag kan inte köpa eller uppgradera alla saker på en gång 😆

Jag tycker du tar i i överkant när du lägger så mycket pengar på en separat tvåkanalig AD/DA-omvandlare för att använda i en hemmastudio, typ klädkammare. Framförallt eftersom din lyssning verkar vara den svaga länken i kedjan. Hur korrekt dina analoga signaler överförs till den digitala domänen och vice versa betyder inte så mycket om du samtidigt har svårt att lita på det du hör.

Om du vill arbeta med HDSP 9652, kolla istället upp expansionskorten AEB4-I, AEB8-I, AEB4-O och AEB8-O. Bra AD/DA-omvandlare som monteras på ledig PCI-plats. Mycket omvandlare för pengarna (8 in/ut för ca en tusenlapp mindre än ett ADI-2).

Kolla annars upp Fireface (tycker definitivt det är RMEs starkaste produkt). Med lite eftertanke klarar du dig definitivt med ett Fireface 400. 8 analoga in (2 med preamp, 2 med valbar impedans (10 kohm eller högohmig) för elgitarr, bas etc). 8 analoga ut samt ytterligare 10 digitala in/ut (ADAT plus S/PDIF). Allt detta för några tusenlappar mindre än vad HDSP 9652 och ADI-2 kostar tillsammans.

Pengar som du istället kan lägga på annan utrustning! 🙂

Edit: Ändrade lite...

Redigerat av joachime
Postat

Jag började i samma ände - och resonerade som så, att om man har en riktigt bra ingångskedja, så kommer alla inspelningar att hålla hög klass - och fortfarande inte behöva göras om om jag skulle vilja göra nya mixar efter att ha skaffat bättre lyssning. Jag körde alltså fortfarande med Alesis Monitor One när jag skaffade min RME ADI-96 Pro... 😆

Jag är nog inne på att HDSP9632 kanske skulle vara lämpligare - för där finns två analoga lineingångar - och så kan man koppla in en 2-kanalig preamp med S/Pdif-utgång och därmed få 4 ingångar utan för stora utgifter. Behöver man komplettera med fler analoga in/ut, så kan man lägga till en RME ADI-8 DS eller liknande 8-kanalig A/D-D/A-omvandlare.

Om de framtida planerna däremot är att kunna bygga på med upp till 3st 8-kanaliga A/D-D/A-omvandlare, så är det inte mycket att fundera på, utan då är det HDSP9652 som gäller.

Instämmer också i att Fireface-interfacen är mycket intressanta alternativ. 🙂

Postat (redigerat)
Jag började i samma ände - och resonerade som så, att om man har en riktigt bra ingångskedja, så kommer alla inspelningar att hålla hög klass

[...] Jag körde alltså fortfarande med Alesis Monitor One när jag skaffade min RME ADI-96 Pro... 😲

Den ena änden, den andra änden. 🙁

Jag upplever det mer som en cirkel där akustiken (ur ett ljudteknikerperspektiv) är en av de viktigaste komponenterna, både för ljudkällan (om den är akustisk) och för lyssningen.

Lyssningen är betydelsefull därför att man behöver höra hur de övriga komponenterna påverkar ljudet. Och visst är D/A en viktig del av lyssningen, men inte (IMHO) lika viktig som akustiken, högtalare och högtalarplacering.

Edit: Ändrade lite, igen...

Redigerat av joachime
Baffen (oregistrerad)
Postat

HDSP9632 kan ju vara ett alternativ för jag kommer ju aldrig att 3st 8 A/D-D/A-omvandlare eller så men jag behöver ett åskskydd, blixten slog ner aldeles här i närheten och datorn och allt bara slockna i ett par minuter 😲

Postat
Men alltså...

om det är klok pengafördelning så borde man lägga mest krut på:

Ljudkällan

Mikrofoner

Högtalare

Akustikbehandling

Efter detta -

Mikrofonförstärkare

och till sist A/D/A

Jag skulle likställa mikrofonförstärkare med mikrofonen. Lägg lika mycket pengar på mikrofonförstärkaren som på mikrofonen.

Har du många mikrofoner lägg betydligt mer på mikrofonförstärkaren än per mikrofon! Akustik behandling beror ju lite på vad du ska spela in, närmickar du

så spelar ju akustiken betydligt mindre roll, även för sång!

Vet inte ens om jag riktigt håller med om det där om ljudkällan, en vokalist eller en musikers spelskicklighet kommer givetvis alltid på plats

nr 1, 2, 3 samt 4 men en 30,000 kr´s gitarr genom kass mikrofon & Co kan nog låta ungefär likabra som en bra 3000 kr´s gitarr genom ypperlig mikrofon & Co!

Båda är lika viktiga!

Baffen (oregistrerad)
Postat

Då kanske det ändå är bätter att lägga mera pengar på en bra pream tex jomeek twinq

Det är ingen större ide för mig att just nu lägga pengar på nya monitorer eftersom mina grannar är lite känsliga .

Postat
Jag började i samma ände - och resonerade som så, att om man har en riktigt bra ingångskedja, så kommer alla inspelningar att hålla hög klass

[...] Jag körde alltså fortfarande med Alesis Monitor One när jag skaffade min RME ADI-96 Pro... 😲

Den ena änden, den andra änden. 🙂

Jag upplever det mer som en cirkel där akustiken (ur ett ljudteknikerperspektiv) är en av de viktigaste komponenterna, både för ljudkällan (om den är akustisk) och för lyssningen.

Lyssningen är betydelsefull därför att man behöver höra hur de övriga komponenterna påverkar ljudet. Och visst är D/A en viktig del av lyssningen, men inte (IMHO) lika viktig som akustiken, högtalare och högtalarplacering.

Edit: Ändrade lite, igen...

I dag skulle jag välja att ta det från andra hållet - och börja med uppgradering av lyssning och akustikbehandling, eftersom man kommer att höra detaljerna i alla andra förbättringar lättare med bättre lyssning - och lyssningen underlättar mixningen och allt pillande enormt mycket.

Sedan måste det förstås också kännas rätt - och i Baffens fall, så verkar det inte vara riktigt läge för att ge sig på lyssningen för stunden - och då är det ändå vettigt att börja i ingångssidan och skaffa bra prylar som inte behöver bytas ut på väldigt länge. 🙂 Byte till bättre lyssning i framtiden kommer då dessutom att ge dubbel effekt. 🙁

Postat
Då kanske det ändå är bätter att lägga mera pengar på en bra pream tex jomeek twinq

Det är ingen större ide för mig att just nu lägga pengar på nya monitorer eftersom mina grannar är lite känsliga .

Tycker ändå som de tidigare talarna att högtaleriet inte ska underskattas. Du måste ju inte spela tokhögt bara för att du har bra lyssning. TwinQ är OK och är ju lite variabel i och med att man kan köra den trafo- eller elektroniskt balanserad. Det ger lite olika karaktär. Men ser man enbart till preampdelen skulle jag ändå föredra LineAudio 2MP. TwinQ har lite småtaskig headroom, känns som att man lite för lätt hamnar nära klipp – och då är jag verkligen inte någon som ligger och slickar nollan i inspelningsprogrammet. Samtidigt har ju TwinQ EQ och kompressor, samt digitala utgångar med i paketet. Så man får en hel del för pengarna ändå. Frågan är om du verkligen behöver de sakerna?

Låt dig inte luras av det låga priset på 2MP, det är en kvalitetsprodukt rakt igenom.

Hälsningar

/Henrik

Postat

Baffen:

VERY NICE! 🙂

Hans:

Jag skulle likställa mikrofonförstärkare med mikrofonen.

Inte en chans att olika mickstärkare påverkar signalen lika mkt som olika mickar.

Om du har tight budget så borde man prioritera mick framför mikrofonförstärkare.

Samma sak gäller deras motsvarigheter:

Prioritera högtalare framför förstärkare/slutsteg.

Postat

Jag kommer ihåg att det var många som blev förvånade över att det var så stor skillnad mellan olika preamps när jag gjorde mina första stapplande steg som senare ledde fram till min stora testsite - så jag skulle inte underskatta preampens betydelse...

Postat

Tjena Claes. 😄

Äh, du vet ju hur petig jag är med preamps. 🙂

Har själv en av dom bästa och skulle aldrig få får mig att ha ngt mediokert.

Preamps ÄR viktigt men fortfarande är ljudskillnaderna grymt mkt större på olika mickar än mikrofonförstärkare.

Vi har plöjt igenom ett 30-tal preamps i olika tester.

Postat

Visst är det så i många fall - men det finns ju många preamps som är kända just för sin speciella färgning. Är man däremot ute efter transparenta preamps, så är det dock små nyansskillnader det rör sig om - och det vill till att lyssningen är av bra kvalisort för att man ska kunna känna sig säker på skillnaderna mellan vissa modeller.

Mikrofonerna är det ofta mer självklara skillnader mellan - även om det numera förekommer många "märken" som är mer eller mindre identiska, eftersom de bara får olika loggor tryckta på skalet beroende på vem som beställer... 🙂

Att sedan ändra placering eller vinkling av mikrofonen, kan också ge en våldsam skillnad, beroende på rummets beskaffenhet, så det finns väldigt många faktorer som spelar in.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.