Jump to content
Annons

AD/DA och preamp's

Recommended Posts

Baffen (oregistrerad)
Postat

Har funderingar på att skaffa ett RME 9652 men då behöver jag ad/da omvandlare och preamps. Just nu behöver jag inte kunna spela in mer än 2 kanler samtidigt.

Vad jag vill kunna spela in är sång, akgura, elgura (använder Vamp, POD eller VST effect’s, Amplitude, Nigel) och elbas med VST effect’s

Om jag då för lyssning vill kunna ha ett par aktiva monitorer, hörlurar och eventuellt vill använda min stereo för reference. Vad behöver jag då, 4 eller 8 kanalers da eller är jag helt ute och cycklar. hjälp...

Har precis köpt ett UAD-1 Flexipack kort och min tanke är att använda tex CS-1, Neve 33609, Fairchild 670 från uad kortet och därför skulle jag vilja ha en bra preamp som inte färgar ljudet så mycket, eller tänker jag fel?

Så kom gärna med förslag eller komentarer, OBS bra om jag oxå kan plugga in guran utan DI-box..

Just de ja, mic e ju en annan sak som jag funderar på. Det gäller som sagt att spela in sång och akgura och just nu faller mitt val på Röde NT2A men jag vill gärna ha kommentareroch förslag när det gäller mic oxå.

Gillar allt från ganska hård rock till hur man i jazz kan höra luft strömmen i en klarinett

Min budget för AD/DA och preamps är max 20k och för mic , max 4k

Tacksam för alla förslag och komentarer.

/Baffen

Annons
Postat

Det låter som att du just nu behöver få in/ut, vilket gör att du skulle kunna satsa på lite ordentlig kvalitet för dina pengar. Samtidigt är det aldrig fel att satsa på ett system som du kan växa i.

Samtidigt igen måste jag säga att jag kan känna att du fördelar din totala budget på 24k lite knasigt. Så länge övriga delar i inspelningskedjan inte är direkt skräp, spelar mikrofonen ojämförligt störst roll för det resulterande ljudet.

Med bakgrund av detta skulle jag rekommendera:

Lynx Two modell A (10.390 kr). PCI-kort med fyra in och fyra ut av mycket hög kvalitet. Utbyggbart för ytterligare 8 in/ut på antingen AES/EBU eller ADAT. Lynx Two finns också i modell B (två in, sex ut – 9990 kr) och modell C (sex in, två ut – 11.390 kr), om du tror att någon sådan konfiguration passar bättre.

Preamp: LineAudio 2MP (2.875 kr). Ren, tyst, lågdistorderande. Inget sexigt, men som du säger kan du ju färga signalen vid ett senare skede.

Lite beroende på vilket Lynx-kort du kör har du då cirka 10k kvar till mikrofon. Ska du satsa på en enda mik i det prisläget skulle jag säga antingen Microtech Gefell M930 eller Brauner Phantom AE. Phantom är lite mer färgad och sexig, M930 lite "ärligare" på gott och ont. Men frågan är om det inte ger dig mer kräm för pengarna att satsa på några stycken mikar med helt olika karaktär. En finfin idé skulle då vara ett stereopar LineAudio CM3 (linjär småmembrans konding, fin till akustiska instrument, rumsmikrofoner och mycket annat – 2390 kr för paret), en Shure SM7 (dynamisk mik, grym till rocksång, elgitarr, elbas, blås, trummor, you name it – 4675 kr) och en ADK Hamburg Edition (stormembrans konding, varm och snygg karaktär, fin till sång, acke, trummor på lite håll – 1995 kr).

Detta tror jag blir en grym setup, som du kan växa i och där ingen del är så nybörjaraktig att du någonsin kommer att växa ur dem. Samtliga priser jag har nämnt är dessutom listpris, och jag tror säkert att din favorit-återförsäljare kan ge dig ett schysst paketpris så att du kommer en bra bit under dina 24k.

Hälsningar

/Henrik

Baffen (oregistrerad)
Postat

Tack för ett intressant svar, uppskattar verkligen all din information och dina tankar kring detta.

Lite svårt att hitta återförsäljare för lynx (leyman) kortet men det verkar vara ett väldigt bra kort

Så om jag då har behov av 2st aktiva monitorer + 2 st hörlurar och att använda min stereo för att jämföra, hur skulle jag då koppla detta. En massa dumma frågor men jag vill verkligen vara säker på att jag förstår;.)

Nu är jag inte helt up to date när det gäller allt detta men när det tex pratas om adat vad menas då.? I min gamla värd så var adat en 8 kanals digital bandare. är det numera bara ett interface?

Jag kan fortfarande se fördelar med att ha allting separerat, ad/da omvandlare, preamps och sedan byta ut svagaste länken i kedjan allt eftersom.

10k låter som väldigt mycke pengar för en mic i mina öron och kanske borde jag lägga större vikt vid ad/da omvandlare i stället.

Jag har mer eller mindre fri access till http://www.bohussound.com/ studio och kan vid behov låna en mic eller 2.

Nu är jag lite vilsen men en bra mic för akgura och sång, om vi pratar riktig super proffsklass så kan jag som sagt göra om all i studio bohus.

Kan någon förklara hur det hänger i hop med ad/da omvandlar så skulle jag bli glad och vad jag behöver om jag vill separera detta från ljudkortet

Baffen (oregistrerad)
Postat

OK så en förklaring när det gällermig själv.

Jag har spelat gitarr i ca 20 år diverse olika coverband kors och tvers i landet.

Nu mera (sedan 1997) är jag en dator fjant och jobbar med drift av windows servrar.

Postat

Jag tror du överskattar AD/DA-omvandlarnas betydelse för ljudkvalitén lite grand.

Postat
Tack för ett intressant svar, uppskattar verkligen all din information och dina tankar kring detta.

No sweat.

Lite svårt att hitta återförsäljare för lynx (leyman) kortet

Det finns en länk i min signatur...inte alla varor är upplagda i webbshopen än (har inte hunnit), men vi har hela Lynx-sortimentet.

men det verkar vara ett väldigt bra kort

Enda alternativet jag kan se för dig är Metric Halo ULN-2, men det kräver att du kör Mac. Där får du även med jättebra preampar, så då kan du skippa LineAudio 2MP. Annars är det ett hopp upp till Lavry om du ska ha det bättre än Lynx.

Så om jag då har behov av 2st aktiva monitorer + 2 st hörlurar och att använda min stereo för att jämföra, hur skulle jag då koppla detta.

Du KAN koppla monitorerna direkt till Lynx-kortet, och skulle också kunna koppla en hörlursförstärkare till kortet. Jag skulle nog rekommendera att du för smidighets skull ordnade någon form för högtalarväxel där du får analog volymkontroll för monitorerna, kan ansluta flera olika monitor-par som du växlar mellan, och har hörlursutgång. Till exempel Samson C-Control eller Mackie Big Knob.

Nu är jag inte helt up to date när det gäller allt detta  men när det tex pratas om adat vad menas då.? I min gamla värd så var adat en 8 kanals digital bandare. är det numera bara ett interface?

ADAT var mycket riktigt en digital åttakanalsbandare. Bandarna är stendöda, men den digitala signalöverföringen gick via så kallad ADAT Lightpipe. Det formatet finns kvar, och är det jag menar när jag lite slarvigt talar om ADAT in/ut. Det finns enheter med åtta analoga in-/utgångar, som omvandlas till åtta digitala in/ut och skickas/tas emot via ADAT Lightpipe (exempel: Alesis AI3, Marian ADcon, Lucid 8824). Det är också vanligt att åttakanals preampar har ADAT-utgångar. Skaffar du ADAT-expansionen till ett Lynx Two kan du alltså ta emot och sända digitala signaler i ADAT-formatet. Expansionen kostar 2590 kr (åtta in/ut). En ADAT Lightpipe-kabel kan överföra åtta kanaler digitalt ljud i upp till 24 bit /48 kHz upplösning.

Ett annat vanligt format för digital signalöverföring är AES/EBU. Detta är proffsstandarden, och används på alla dyrare AD/DA-omvandlare. Om du sneglar på riktiga high-end omvandlare kan du alltså istället för ADAT utöka ett Lynx Two för att ta emot och sända ut åtta kanaler digitala signaler via AES/EBU. Den expansionen kostar 4890 kr. Återigen, alla priser är list och kan diskuteras.

Hoppas du hänger med – fråga igen, annars.

Jag kan fortfarande se fördelar med att ha allting separerat, ad/da omvandlare, preamps och sedan byta ut svagaste länken i kedjan allt eftersom.

Precis! Jag är inte mycket för allt-i-ett-lösningar just av den anledningen.

10k låter som väldigt mycke pengar för en mic i mina öron och kanske borde jag lägga större vikt vid ad/da omvandlare i stället.

Jag har mer eller mindre fri access till http://www.bohussound.com/ studio och kan vid behov låna en mic eller 2.

Trevligt med sådana kompisar! Svårt för mig att avgöra hur tillgängliga Bohus Studios mikar är för dig. Men jag kan lova att de har gott om mikar över 10kkr...det är ingen hisnande summa för en bra mikrofon.

Hälsningar

/Henrik

Baffen (oregistrerad)
Postat

Tackar så mycket för din inpot.

Är inte Lynx Two modell ett ljudkort som inehåller både ad och da konverters.

Jag vill försöka hålla mig till saker som jag kan uppgradera.

’Om du d sneglar på hårdvara som ni inte säljer, vad tycker du då om rme hdsp 9652

All inpot är välkomen..

Postat

Jag gillar också sådana kort, eftersom man kan välja omvandlare efter smak och/eller plånbok. Man kan fortfarande köra samma ljudkort om 5 år utan att behöva tvivla på om det fortfarande är bra eller inte. 😄

RME gör suveränt bra ljudkort. Jag kör med ett HDSP9652 själv - och jag bytte för ett halvår sedan från mitt då ca 8 år gamla Hammerfall 9652 för att jag lättare skulle kunna rationalisera bort min digitalmixer. Tack vare Total Mix, så kan man trixa ihop medhörning precis hur som helst. 😄

HDSP9652 saknar helt analoga I/O - så till det måste du skaffa externa omvandlare. Själv kör jag en härlig setup med RME ADI-8 DS, Benchmark DAC1 och ADC1, samt RME ADI-96 Pro (som dock måste dela på S/Pdif-ingången med ADC1 genom en switch... 😄 ).

Postat (redigerat)
HDSP9652 saknar helt analoga I/O - så till det måste du skaffa externa omvandlare. Själv kör jag en härlig setup med RME ADI-8 DS, Benchmark DAC1 och ADC1, samt RME ADI-96 Pro (som dock måste dela på S/Pdif-ingången med ADC1 genom en switch... 😄 ).

Jag trodde AD/DA var den tunga kostnaden på ett ljudkort, men t.ex.här (HDSP9652) betalar man då över över 6000:- för kortet och sedan från ca: 4000:- och uppåt för att kunna använda det med analog utrustning!?

Men vad är det som är så bra med det eller liknande kort. Jag tror inte jag fattar det riktigt. Kopplar man det till i princip vad-&-hur-bra-som-helst-grejer och det är bara så bra på det det gör och man behöver aldrig byta det (om man inte vill ha mer kanaler) utan bara fylla på med väljudande externa ting? (Jag vet inte riktigt hur jag skall formulera mig vilket säkert märks).

Redigerat av DåligtGehör
Postat (redigerat)

Jag trodde AD/DA var den tunga kostnaden på ett ljudkort, men t.ex.här (HDSP9652) betalar man då över över 6000:- för kortet och sedan från ca: 4000:- och uppåt för att kunna använda det med analog utrustning!?

Men vad är det som är så bra med det eller liknande kort. Jag tror inte jag fattar det riktigt. Kopplar man det till i princip vad-&-hur-bra-som-helst-grejer och det är bara så bra på det det gör och man behöver aldrig byta det (om man inte vill ha mer kanaler) utan bara fylla på med väljudande externa ting? (Jag vet inte riktigt hur jag skall formulera mig vilket säkert märks).

RME står för tysk orubblig kvalitet. De har superstabil hårdvara, superstabila drivrutiner och ger helt enkelt en bekymmersfri tillvaro för användarna - något som är värt mycket om man jobbar mycket med sin dator. 😄

Den interna klockan är RME kända för att ha gjort väldigt stabil. I de nya HDSP-korten finns dessutom Total Mix, som är en omfattande DSP-mixer/router i ljudkortet, som ger dig möjlighet att skapa typ 52 OLIKA monitormixar för 52 sångare med varsin mikrofon, utan latency om du vill det. Extremt flexibelt, alltså.

Med tanke på att jag hade mitt förra RME-kort i lite över 8 år, så säger det kanske en del om hur bra det fungerar? Det kortet lever vidare hos en god vän och fungerar ypperligt fortfarande, tillsammans med hans digitalmixer. Enda anledningen att jag bytte till det nyare HDSP9652, var att jag ville rationalisera bort mixern.

Visst är omvandlare en tung post i en bra rigg - och därför är det ju extra bra att man har möjlighet att byta upp sig efter hand som plånboken tillåter. Bara mina omvandlare ligger runt 65000:- totalt - och då är ju kostnaden för ljudkortet inte så mycket att prata om egentligen... 🥰 Det fina i kråksången, är att man kan börja med en billig begagnad Alesis AI3 eller en billig omvandlare från SM Pro Audio - och fortsätta med samma ljudkort även om man senare byter upp sig till Apogee några år senare. 😄

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Baffen, jag tycker också att RME 9652 är en utmärkt produkt, ingen jag känner som använder den har någonsin haft några problem. Dock är man tvungen att köpa externa AD/DA-omvandlare för att kunna spela in/upp musik (till skillnad från Lynx Two som alltså är redo att köra direkt med 2/6, 4/4 eller 6/2 in/ut – av hög kvalitet). De enda rena AD/DA-omvandlare jag vet som har ADAT in/ut och håller hygglig kvalitet är de som Claes nämner, RME's egna. I valet mellan RME och Lynx skulle jag ändå satsa på Lynx eftersom det är en professionell produkt och RME aldrig tar sig ur semipro-skiktet hur mycket de än försöker. Det finns en anledning till att det sitter Lynxkort i nästan varenda dator på SR och SVT.

Men du gör förstås en korrekt observation – jag säljer inte själv RME, och därmed förmodar jag att min blick är lite färgad. Och även oavsett det kommer du säkert att kunna hitta någon fullständigt objektiv bedömare som hävdar att RME är bättre än, eller åtminstone lika bra som, Lynx.

Anledningen till att jag inte säljer RME är att RECORDISTA!s hela grej är att erbjuda prisvärda prylar. I RME's prisklass finns det bättre saker (Lynx, Metric Halo), och i RME's kvalitetsklass finns det billigare saker (MOTU, Echo Audio). Så...vi säljer inte RME.

Hälsningar

/Henrik

EDIT: Felaktig info om Apogee-produkter borttagen.

Redigerat av Vogel
Baffen (oregistrerad)
Postat

Tackar för alla fina inlägg i detta ämne, det blev ju riktigt roligt eller vad säger ni Claes och Vogel 😄

Men det blev ju inte precis lättare att välja utrustning. 🙂

Om jag nu väljer RME 9652 så måste jag ha ad/da omvandlare det är jag med på.

Jag kommer antagligen inte att spela in mer är två kanaler samtidigt men då undrar jag lite om antal kanaler som jag kommer att behöva när det gäller ad/da omvandlare.

Vill kunna använda aktiva monitorer, 2st hörlurar och kunna köra ut ljudet i min stereo för reference. Finns det nån slags switch som man kan använda och klarar jag mig i så fall med 2 kanals ad/da?

Känns som om det blir enklare med ett Lynx Two model A och sen bara skaffa bra preamp’s men då är det svårare att uppgradera??? 😲

Postat (redigerat)
Tackar för alla fina inlägg i detta ämne, det blev ju riktigt roligt eller vad säger ni Claes och Vogel  😄

Men det blev ju inte precis lättare att välja utrustning.  😄 

Om jag nu väljer RME 9652 så måste jag ha ad/da omvandlare det är jag med på.

Jag kommer antagligen inte att spela in mer är två kanaler samtidigt men då undrar jag lite om antal kanaler som jag kommer att behöva när det gäller ad/da omvandlare.

Vill kunna använda aktiva monitorer, 2st hörlurar och kunna köra ut ljudet i min stereo för reference. Finns det nån slags switch som man kan använda och klarar jag mig i så fall med 2 kanals ad/da? 

Känns som om det blir enklare med ett Lynx Two model A och sen bara skaffa bra preamp’s men då är det svårare att uppgradera???  😲

Du kan också klara dig bra med ett HDSP9632 (som ju har bra A/D- och D/A-omvandlare inbyggda från början), så att du inte behöver börja med att dessutom skaffa en omvandlare. Preamp får du förstås skaffa en separat i så fall.

Du kan i så fall lägga till en extern omvandlare den dag du vill uppgradera till en Benchmark. 🙂 Du kan också bygga på med 8 ytterligare I/O med hjälp av en extern omvandlare med ADAT Lightpipe-I/O.

Lösningen på dina routingproblem, kan kanske vara en M-Patch2, som har ett listpris på 1595:- ?

Redigerat av Claes
Baffen (oregistrerad)
Postat

Jo M-Patch2 skulle nog lösa routingen.

Om jag spelar in 2 kanaler samtidigt och har 2 kanals ad/da då kommer jag väl inte kunna separera de kanaler jag spelar in?

Postat
Jo M-Patch2 skulle nog lösa routingen.

Om jag spelar in 2 kanaler samtidigt och har 2 kanals ad/da då kommer jag väl inte kunna separera de kanaler jag spelar in?

Du menar med HDSP9632, eller?

På det kortet kan du köra alla kanaler samtidigt, så det är inga problem att köra både de inbyggda omvandlarna, S/Pdif och en 8-kanalig A/D-omvandlare - alla in på separata spår samtidigt i Cubase (eller vilket program du nu använder), om du behöver det. 🙂

Baffen (oregistrerad)
Postat

Det känns lite som om ju mer man lär sig desto mer fattar man att man inte förstår 🙂

Jag tänkte nog på separat 2 kanals ad/da omvandlare och om jag vill spela in 2 analoga signaler samtidigt kan jag då separera dem i tex Cubase.

Postat
Det känns lite som om ju mer man lär sig desto mer fattar man att man inte förstår 🙂

Jag tänkte nog på separat 2 kanals ad/da omvandlare och om jag vill spela in 2 analoga signaler samtidigt kan jag då separera dem i tex Cubase.

Absolut! Det är bara att ställa in Cubase på att spela in två monokanaler - och så anger du omvandlarens vänsterkanal som källa för den ena kanalen och höger som källa för den andra. 😎

Postat
I valet mellan RME och Lynx skulle jag ändå satsa på Lynx eftersom det är en professionell produkt och RME aldrig tar sig ur semipro-skiktet hur mycket de än försöker. Det finns en anledning till att det sitter Lynxkort i nästan varenda dator på SR och SVT.

På vilket sätt menar du att Lynx är profisionell och RME inte, handlar det om ljudkvalitet eller om andra saker?

I din nätbutik så finns inte just LynxTWO utan LynX22 alltså med två in och två ut av samma kvalitet som LynxTWO eller? När behövs SMPTE Reader/Generator?

Postat (redigerat)
Apogee har så vitt jag vet inga prylar med ADAT Lightpipe.

Hej Henrik.

Då vet du fel. :rolleyes:

Rosetta800, AD16x och DA16x har alla både AES och ADAT lightpipe, dessutom med SMUX.

Även MiniDAC klarar att ta emot 2 kanaler via ADAT och du kan då välja vilket stereopar som skall tas emot.

Redigerat av fredrik @ mi7
Baffen (oregistrerad)
Postat

OK, så nu har jag nästa bestämt mig för att köpa följande

1st RME 9652 och 1st RME ADI 2 och när det gäller switchbox så verkar det stå mellan M-Patch2 och Samson C-control.

Nu återstår ju bara en bra micpreamp och en mic.

Tycker att Line Audio Design's DMP verkar vara vettig men då beheöver jag Kanske skaffa en DI-BOX?

Kollade lite på Apogee Mini-MP ca 6500:- i USA och den verkar ju intressant. Apogee gör ju bra saker eller?

Hörde testet på din sida Claes med Black Knight och den gillar jag men 4000:- verkar vara väldigt högt pris. Röde NT2 är ju oxå ett alternativ;)

Behöver nog ett par nya monitorer oxå men då får jag nog börja äta gräs eller så får någon snäll person skänka dessa till mig.

Postat

1st RME 9652 och 1st RME ADI 2 och när det gäller switchbox så verkar det stå mellan M-Patch2 och Samson C-control.

Tycker att Line Audio Design's DMP verkar vara vettig men då beheöver jag Kanske skaffa en DI-BOX?

Kollade lite på Apogee Mini-MP ca 6500:- i USA och den verkar ju intressant. Apogee gör ju bra saker eller?

Hörde testet på din sida Claes med Black Knight och den gillar jag men 4000:- verkar vara väldigt högt pris. Röde NT2 är ju oxå ett alternativ;)

Behöver nog ett par nya monitorer oxå men då får jag nog börja äta gräs eller så får någon snäll person skänka dessa till mig.

Förstår inte hur du resonerar när du ska ha så dyra omvandlare men tycker en mic för 4000kr är för dyr och knappt har råd med monitorer.

Postat

Jag skulle föredra M-Patch2, eftersom den är passiv och därför inte tillför brus och distorsion, som aktiv elektronik gör.

Apogee är utan tvekan mycket bra prylar.

Funderar du på en preamp i det prisläget, så kan också True Systems P-One vara värd att tänka på - eller om du vill ha en som färgar lite kraftigare, Summit Audio 2BA-221.

Line Audios DMP har numera döpts om till 2MP efter att ha anpassats till ROHS-direktivet, förbättrats ytterligare lite - och försetts med förberedelse till ett kommande S/Pdif-interface. 😆 Den är mycket riktigt enbart micpreamp, så du behöver ha en DI-box - förslagsvis en Line Audio ADIB - om du ska kunna koppla in en gitarr eller bas direkt, i stället för at micka upp...

Black Knight är det lite pinsamt med - för den har jag missat att ändra priset på. 😱 Numera ligger den på 3495:- i listpris. Jag ska ta och rätta till det under kvällen...

Baffen (oregistrerad)
Postat

Tack för alla tips Claes det är verkligen uppskattat.

Jo jag kommer att micka upp sång min akgura och även om jag har en vamp och en POD så kommer jag antagligen att mest att köra min elgura direkt in i preampen och sedan avända tex Amlitude eller Nigel eller någon anna VST förstärkare. Min Tanke är att använda mitt nya UAD-1 kort med tex Fairchild, Neve 1073 EQ och CS-1 för att färga ljudet och då kanske jag inte behöver en preamp som färgar ljudet så mycket.

True Systems P-One hittar jag inte men det finns en som heter True Systems P-Solo me då är det bara en kanal. Det finns oxå en som heter True Systems P2 Analog men den e jäkligt dyr.

Postat
Apogee har så vitt jag vet inga prylar med ADAT Lightpipe.

Hej Henrik.

Då vet du fel. 🙂

Rosetta800, AD16x och DA16x har alla både AES och ADAT lightpipe, dessutom med SMUX.

Även MiniDAC klarar att ta emot 2 kanaler via ADAT och du kan då välja vilket stereopar som skall tas emot.

Ouch. Skammens rodnad på mina kinder. Jag editerar mitt inlägg, så att det inte ligger kvar en massa felaktig info i åratal framöver.

/H

Postat
Spelar det roll ljudmässigt om man använder en billig eller dyrare DI-box eller är det mest bara en hållbarare stryktåligare produkt man betalar mer för?

Prislappen är ofta en mycket dålig värdemätare. Vissa grejer är billiga men fungerar jättebra, andra är dyra vilket inte alls motsvaras av deras kvalitet. Men visst är det skillnad på DI-boxar liksom på allt annat.

Jo, och du frågade om varför vi inte har Lynx Two i webbshopen – svaret är att vi helt enkelt har haft för fullt upp för att hinna lägga upp den. Vi säljer iallafall hela Lynx' sortiment.

Hälsningar

/Henrik

Baffen (oregistrerad)
Postat

Jo Phobos det ligger nog något i det du säger men jag kan om jag behöver

låna en eller två riktigt bra mickar.

Och jo jag har monitorer men jag skulle vilja ha bättre 😄

Postat (redigerat)

Ja menar, självklart har omvandalrna betydelse men jag tror att om du skaffade ett Motu Ultralite och en riktigt bra preamp så blir det nog mycket bättre ljud än med ett superkort med suveräna omvandlare tillsammans med en preamp från Line Audio.

Redigerat av Phobos

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.