Burnin Sven (oregistrerad) Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 Fan varför är det så jävla svårt att göra musiken, jag har en flock låtar som surrar inne i skallen men det är så svårt att få ner dom med musik på till Hdisken. Får slita som en idiot ta i typ med vad enda fiber i kroppen när jag sjunger, lirar guran och basen. It sucks fan det blir tråkigt det som man gillar att pyssla med 😕 . Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tewmten Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 Gör såhär, nynna dom olika slingorna, gitarren, basen, beatboxa trummorna, och spela in det i nått vettigt program. Sen mixar du ihop det så får du nån sorts acapella/beatbox version av din tänkta låt, så slipper du pilla med gitarren och basen 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 Jag har testat men det slutar med att jag sitter i timmar och sliter, tar en brejk går på muggen eller nåt och då kommer det nån liten slinga 😆 . Håller på med en gammal låtidé för till fället en Bluesjazzig gunka i tretakt med nån slags svensk folkviseton feeling eller nåt. Och det är svårt får fan klämma ur (inte på muggen då alltså 😛 ) varenda jävla ton 😄 ur kroppen, sätter det jag har på loop i Logic och sen påt bara jävlar i det 🙂 tar en jävla tid kort sagt. Det är fan mycket lättare att hitta på en melodi och sjunga eller lägga ett solo på nån annans låt. Kort sagt it suuuucks 🙂 . Men tack för tipset. Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 när jag gör låtar från scratch sätter jag mig, startar upp datorerna, pillar me lite annat, drar igång guitarrig eller reason, if reason, så drar jag på en enkel synth, och trycker record.. spelar lite grejjer fram o tillbaks.. i ett par minuter, tänkter mig inte för, o sen stoppar jag.. går till baks o lyssnar plockar ut det jag gillar, lägger på grundistrunemt så att jag har en grund, o sen börjar jag med intro, verser kanske o snt, o sen drar jag igång o arrar... med gitarren, drar jag igång guitarrig, o sitter o leker.. när jag tycker att jag har en räka, startar jag Pro Tools o drar igång en metronom, o sen har jag en melodi som jag lirar in, kollar så det är tajt, börjar mecka med trumor o sånt, o sen drar jag in allt, o arrar lite itaget.. funkar bra för mig..sen övar jag mkt me...!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 Jag slår inte ens igång datorn och tänker inte ens tanken på Logic eller DP innan jag har skrivit färdigt låten. Hela texten och melodin, ackorden. (I mitt fall på gitarr.) Blir ju svårare om man vill jobba med beats då kanske 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 man kan ju få idéer på alla möjliga sätt. jag har fått galanta idéer nbär jag funderat vad man kan göra med syntharna/effekterna!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jejje Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 man kan ju få idéer på alla möjliga sätt. jag har fått galanta idéer nbär jag funderat vad man kan göra med syntharna/effekterna!! Eller när man är full 😕😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 man kan ju få idéer på alla möjliga sätt. jag har fått galanta idéer nbär jag funderat vad man kan göra med syntharna/effekterna!! Eller när man är full 😕☺️ definitivt.. innan irl i fredags satt vi o drack innan, o då knåpade jag av misstag ihop en sweetass galen technolåt.. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 Fan varför är det så jävla svårt att göra musiken, jag har en flock låtar som surrar inne i skallen men det är så svårt att få ner dom med musik på till Hdisken. Får slita som en idiot ta i typ med vad enda fiber i kroppen när jag sjunger, lirar guran och basen. It sucks fan det blir tråkigt det som man gillar att pyssla med 😎 .Göran Du kanske har för många valmöjligheter? Så känns det för mig ibland. Jag kan inte skriva låtar för att jag har så mycket som jag kan jobba med och välja ljud och hålla på och gnöla hit och dit. Jag tror det går bättre om man begränsar sig... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 Ja en pils eller ett par kan funka ibland får inte bli så fingrarna och rösten sladdar bara 😄 . Bara dra iväg och styra upp nåt fritt improviserat läge, ja för fan riktigt jäkla helt ok. Men i det här läget som jag är i nu så har jag konkreta låtidéer som det ska göras musik till. Det är färdig tonart, musikstil (om det är nån vill säga 😄 ), tempo, taktart, mycket av texten och nu ska det göras fyndig musik som låter bra, häftigt, nyskapande (ja tjena 😄 ) ja fan ni vet allt det där. Fan det suger skiten ur en det är som om varenda liten ton måste blöda fram ur kroppen på nåt sätt. Och sen när det är klart så blir det förmodligen ändå bara en liten fingertutt och ingen varm och skön lusekofta 😄 . Så är det 😄 Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 Fan varför är det så jävla svårt att göra musiken, jag har en flock låtar som surrar inne i skallen men det är så svårt att få ner dom med musik på till Hdisken. Får slita som en idiot ta i typ med vad enda fiber i kroppen när jag sjunger, lirar guran och basen. It sucks fan det blir tråkigt det som man gillar att pyssla med 😄 .Göran Du kanske har för många valmöjligheter? Så känns det för mig ibland. Jag kan inte skriva låtar för att jag har så mycket som jag kan jobba med och välja ljud och hålla på och gnöla hit och dit. Jag tror det går bättre om man begränsar sig... Ja jag känner igen det där oxå helt klart dataålderns förbannelse för låtskrivaren 😄 . Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DåligtGehör Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 Det är fan mycket lättare att hitta på en melodi och sjunga eller lägga ett solo på nån annans låt. Kort sagt it suuuucks 😄 . Jo men då är väl det mesta redan gjort av någon annan. Så kommer man fräsch och bara gör den där sista gyllene handpåläggningen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 Jo så är det och man har liksom inget ansvar för det andra det är bara att göra sitt bästa och sen kan man inte göra mer. Tror jag ska slänga upp en länk på det lilla av låten som jag har så ni får höra vilka problem jag står inför. Det låter sopa i nuläget men så är det ju 😄 och det kanske i bästa fall blir soppa i slutet 😄 ´. Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 (redigerat) Här kommer länken till låten under konstruktion sticket är inte med ännu så det låter långtråkigt och trummorna måste meckas till och ja fy fan det är mycket kvar innan det bär iväg. På med hörselskydden 😄. Obs! forumets streaming strul är tydligen inte löst ännuså du måste ladda ner och ge nytt namn med filtyp mp3 Göran https://www.studio.se/index.php?act=Attac...=post&id=488548 Redigerat 1 oktober 2006 av Burnin Sven Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
browno Postat 2 oktober 2006 Dela Postat 2 oktober 2006 Jag brukar inte heller börja skriva med datorn på utan kommer på ett par delar/riff på gitarren först. Sen sätter jag mig vid datorn och spelar in dem, skriver ofta för 2 gitarrer, så när den första är inspelad skriver jag nästa, sen så flyttar jag runt delarna lite fram och tillbaks och kanske skriver nån mer del, fixar lite övergångar och så tills det är hyfsat klart. Sen tar jag med låten till bandet och så gör vi om alltihop 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 2 oktober 2006 Dela Postat 2 oktober 2006 Jag brukar inte heller börja skriva med datorn på utan kommer på ett par delar/riff på gitarren först. Sen sätter jag mig vid datorn och spelar in dem, skriver ofta för 2 gitarrer, så när den första är inspelad skriver jag nästa, sen så flyttar jag runt delarna lite fram och tillbaks och kanske skriver nån mer del, fixar lite övergångar och så tills det är hyfsat klart. Sen tar jag med låten till bandet och så gör vi om alltihop 😆 🙂 Fan det låter otacksamt 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DåligtGehör Postat 2 oktober 2006 Dela Postat 2 oktober 2006 Här kommer länken till låten under konstruktion sticket är inte med ännu så det låter långtråkigt och trummorna måste meckas till och ja fy fan det är mycket kvar innan det bär iväg. På med hörselskydden 😲. Obs! forumets streaming strul är tydligen inte löst ännuså du måste ladda ner och ge nytt namn med filtyp mp3Göran https://www.studio.se/index.php?act=Attac...=post&id=488548 För det första så låter det inte dåligt alls. En god start (även om sångmelodin inte direkt slår an). Jag tycker inte att det är särkilt svårt att förstå att du tycker det är svårt att få till den här. Det är ju inte direkt ett vanligt käckt "komp" du lirar, snarare ett som bygger på ett tätt och lyssnande ensembelspel som leker med låten. Svårare att göra själv en med en grupp musiker som fattat intentionen. Men måste du göra låten i ett färdigt skick in till sista fräcka gitarrinpasset som får ett snyggt svar av trummorna medan basen kör en stadig men lite oväntad nånting? Kan du inte göra låten i lite halvgrova drag och försöka få ett samarbete eller t.o.m. ett livesamarbete. Jag tycker att de redan framgår hur du vill ha svänget eller känslan i låten. Hur man som trummis skall spela osv. Änga kraften åt melodin, arret. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 2 oktober 2006 Dela Postat 2 oktober 2006 Tack för tips DåligtGehör din signatur stämmer kasst med din kompetens . Bra synpunkter och det är klart att ett band skulle det ju va men hitta folk som vill och kan stå ut med mig det blir inte lätt. Alltså stå ut musikaliskt sett då 😕 den musik jag vill göra den spretar hit och den spretar dit från visor, pop, rock, blues, country, alternativ och utspejsat till jag vet inte vart det bär iväg samt lirar live som en kratta. Men så jäkla gött det skulle vara med en trummis som vet hur man gör så man slipper sitta och redigera midifiler på känn och lyssna och påt igen och lyssna osv. 😛 . Tack igen för bra synpunkter Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DåligtGehör Postat 2 oktober 2006 Dela Postat 2 oktober 2006 Tack för tips DåligtGehör din signatur stämmer kasst med din kompetens 😛 . Bra synpunkter och det är klart att ett band skulle det ju va men hitta folk som vill och kan stå ut med mig det blir inte lätt. Alltså stå ut musikaliskt sett då 🙂 den musik jag vill göra den spretar hit och den spretar dit från visor, pop, rock, blues, country, alternativ och utspejsat till jag vet inte vart det bär iväg samt lirar live som en kratta. Men så jäkla gött det skulle vara med en trummis som vet hur man gör så man slipper sitta och redigera midifiler på känn och lyssna och påt igen och lyssna osv. . Tack igen för bra synpunkterGöran Dåligt gehör ej samma som dåligt lyssnande, dåligt "konstnärskap", dålig fantasi... så tyvärr är det inte bara ett skämt med mig själv utan min verklighet. Jag känner igen det där med problem med livelir. Jag blev lätt osäker och hade ofta en sviktande dagsform. Hur som helst, oavsett hur skicklig man är som musiker så som låtskrivare betyder låtarna mest och att man vet vad man vill med dem. Jag tror att bra skrivna låtar kan attrahera musiker som är skickligare än man själv är. Håller med dig om drömmen att hitta en bra trummis att samarbeta med vore nåt det (och en kontrabassist och en pianist, en grym trumpetare, en känslofull sax och och och en på triangel inte att förglömma). Nej lätt är det nog inte. Det vore bättre om man höll på med rock tror jag, som Stefan "Catch the moon" Andersson sa. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 2 oktober 2006 Dela Postat 2 oktober 2006 😱 Ja fan en på triangel ja vill ha en sån 😆 Jo det är fan i mig slitit att göra allt själv speciellt när man som jag inte kan så bra 😆 . Men det är bara att streta på, tur att det bara är lek och att man inte lever på det här då blev man mager 😆 . Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.