Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena folket!

Jag har precis börjat fatta Reason rätt oki, basic nivå vill säga. Finns grymt mycket mer att hämta dock.

Till min fråga: Jag har en gammal skiva som jag köpt med massa gamla samplingar i WAV format. Jag vill använda mig av en del ljud där i som jag har i en gammal låt (tracker användare), som ska omproduceras i Reason. Hur gör jag för att använda WAV filer i Reason?

Tackar för svar!

Mvh, Pesek 😲

Annons
Fruppe69 (oregistrerad)
Postat

Det går tyvärr inte.

Postat

FAN VA B! Nu blev jag deprimerad som så ini #%"&¤&/(/¤(&(&(........ 😲

Man tycker ju det borde funka då det finns massa samplers och grejer, fan WAV är ju vanligt ändå. För man ser ju tex i NN-XT att när man laddar in en bank så står det .wav på alla filer som läses in från banken. Skulle ju vara så smidigt om man kunde samla ihop typ 10 WAV filer man gillar och döpa om den till bank namnet. Du är säket på att det inte går? Snälla säg att du skojar osv......... 🙂

Postat

Jag löste det, det gick visst att ladda in WAV filer i Reason. Hittade svaret på ett forum via google. Ladda in det via NN-XT, öppna stora fönstret, välj LOAD SAMPLE. Lägg in dom man vill ha och spara som en .sxt bank. MOHA I LOVE INTERNET! Nu vet du Fruppe69 😲

drloop (oregistrerad)
Postat

Bra gjort!

Länge leve Reason!!!

Postat

Du kan ladda in wav-filer i NNXT (som du själv upptäckt - bra med Google!!), NN-19, ReDrum,

Postat

Är verkligen nöjd över att det går! Nu återstår det bara att komma på hur man ska få ett ljud att vibrera (?). Ehm ganska svårt att förklara men så som Dj Sakin - Braveheart går. Du kanske vet?

Jag vill med andra ord få tex en string att 'hacka'. Istället för en ton som går

________________________ så vill jag att den ska gå --- --- --- --- --- ---.

Haha garvar åt mig själv när jag inser hur svårt detta va att förklara. Finns säkert ett ord för detta men jag kan det inte än. Rätta mig gärna!

Tack för mig!

Postat
Är verkligen nöjd över att det går! Nu återstår det bara att komma på hur man ska få ett ljud att vibrera (?). Ehm ganska svårt att förklara men så som Dj Sakin -  Braveheart går. Du kanske vet?

Jag vill med andra ord få tex en string att 'hacka'. Istället för en ton som går

________________________ så vill jag att den ska gå --- --- --- --- --- ---.

Haha garvar åt mig själv när jag inser hur svårt detta va att förklara. Finns säkert ett ord för detta men jag kan det inte än. Rätta mig gärna!

Tack för mig!

Lägg en tremolo på dina strings, kanske får fram den effekten du önskar.

Lånar tråden lite:

Göra egna REX loopar, nånting man gör i Reason eller måste man skaffa ett separat program till det..?

Postat

Tremolo, vart hittar man den då? Jag vet att det finns en string som heter så som svajjar men det är inte riktigt den effekten jag är ute efter. Det ska bli lite avbrott i själva hackningen. Ljudet kommer inte att höras hela tiden.

Angående din fråga tror jag att du kan göra egna loppar, du får öppna hela racken och lägga in manuellt. Jag är ny på Reason men jag har lekt runt ganska mycket och har för mig att jag lyckades få till det så som du menar.

Postat (redigerat)

Välkommen till reasons underbara värld 😛

Vill inte kritisera men läs i manualen... 😉

Vill du ha hackning i ljuden får du använda Matrix till det och koppla cv gate till volym cv bak på synten och kör på...Läs i manualen. 😎

Ps : Lyssna inte på fruppe69 för han totalt emot Reason! Eller så ÄLSKAR han reason men vågar inte säga det för sina kompisar : ds 🙂

Redigerat av Trace
Postat
Det går tyvärr inte.

Sluta sprida din propaganda/okunskap nu fruppe. Jobbar du åt Steinberg eller?

Postat

Henkera: Hahaha tror du inte jag har tänkt samma sak om han! 😉

Postat (redigerat)
Det går tyvärr inte.

Inte så konstigt att du tycker att Reason är en loopleksak för barn när du uppenbarligen inte kan ett dyft om programmet.

Redigerat av Pluffo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.