KRIS_O (oregistrerad) Postat 30 september 2006 Dela Postat 30 september 2006 Jag undrar om det är nån som kan tipsa om några små monitorer i runt 2500-3000 krs- klassen. Har inte så mkt plats så d behöver vara smidiga, och har inte jättestor budget att röra mig med så d behöver vara hyfsat billiga fast ändå bra ljud såklart. Kollat på Events alp -5..d verkar vara nåt i den stilen... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 30 september 2006 Dela Postat 30 september 2006 Event är ett bra alternativ. TR5 och TR8 är bra monitorer. Just ALP5 har jag inte hört, men jag har ingen anledning att tvivla på att de skulle hålla liknande klass. KRK RP5 eller RP8 är också bra alternativ i den priskategorin. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 30 september 2006 Dela Postat 30 september 2006 KRK V4 är trevliga också, fast dom ligger kanske något prissnäpp högre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 30 september 2006 Dela Postat 30 september 2006 Event TR5 och TR8 är bra monitorer. men tr8:orna är INTE små.. 🙁 en polare köpte sig ett par såna, o jädrar va dom snor plats!! hade du haft mer cash hade jag rekommenderat genelecs 8000 serie.. ere 8020 som minstingarna heter?? dom ska vara tokbra!!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KRIS_O (oregistrerad) Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 Tacksam för svaren! MEN snälla LÅT INTE DENNA TRÅDEN BALLA UR HELT, FRÅGAN VAR OM SMÅ MONITORER, KOMPAKTA SOM INTE TAR SÅ STOR PLATS i den prisklassen. sedan visst må d finnas jättebra monitorer som ä större eller kostar över 5-6000 men jag vill gärna hålla mig till frågan nu. tack 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 ESI nEar05 är det många som verkar tycka är ganska ok för priset... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 En halvtokig idé om man har platsbrist och liten budget. http://www.acoustic-energy.co.uk/Product_r...ries/Aego_M.asp 2 000:- hos Dustin. Låter otroligt bra för pengarna! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 Hade samma krav som du, utrymme, lyssnade och fastnade för Yamaha HS50 så det är mitt tips. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 En halvtokig idé om man har platsbrist och liten budget.http://www.acoustic-energy.co.uk/Product_r...ries/Aego_M.asp 2 000:- hos Dustin. Låter otroligt bra för pengarna! Låter för bra för att vara sant! 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 En halvtokig idé om man har platsbrist och liten budget.http://www.acoustic-energy.co.uk/Product_r...ries/Aego_M.asp 2 000:- hos Dustin. Låter otroligt bra för pengarna! Låter för bra för att vara sant! 😕 Inte det perfekta monitor ljudet, men för pengarna är det svårslaget. Blir naturligtvis en liten glipa där subben skär. Men i övrigt så är dem ljudmässigt svåra att slå i prisklassen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 Tapco S5 ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 (redigerat) Leta begagnat också. Ett begagnat par Yamaha MSP5 borde du kunna få för det priset. Vet inte om de här är kvar. http://vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=4662865 G. Redigerat 1 oktober 2006 av trombonisten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 behringer truth 2030a kostar 3000. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KRIS_O (oregistrerad) Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 En halvtokig idé om man har platsbrist och liten budget.http://www.acoustic-energy.co.uk/Product_r...ries/Aego_M.asp 2 000:- hos Dustin. Låter otroligt bra för pengarna! Ser bra ut..små och speciellt inte så dyrt..men dessa är inte gjorda för studiobruk..undara om d verkligen kan hålla samma klass som studiomonitorer i att ge ett rakt och ärligt ljud. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KRIS_O (oregistrerad) Postat 1 oktober 2006 Dela Postat 1 oktober 2006 har varit och tittat på behringer truth 2030a och dom kostar ju som sagt 3000....vilket ä i den prisklassen jag tänkte..men jag tyckte d var ena ning för stora. ä ute efter kompakta små Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 2 oktober 2006 Dela Postat 2 oktober 2006 En halvtokig idé om man har platsbrist och liten budget.http://www.acoustic-energy.co.uk/Product_r...ries/Aego_M.asp 2 000:- hos Dustin. Låter otroligt bra för pengarna! Ser bra ut..små och speciellt inte så dyrt..men dessa är inte gjorda för studiobruk..undara om d verkligen kan hålla samma klass som studiomonitorer i att ge ett rakt och ärligt ljud. Aego spelar skönt och vilsamt. Men raka och ärliga är dem inte. Du får lära dig att mixa i dem. Storleken är rätt eller hur? Annars kolla beggat, det blir mest för pengarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 2 oktober 2006 Dela Postat 2 oktober 2006 En halvtokig idé om man har platsbrist och liten budget.http://www.acoustic-energy.co.uk/Product_r...ries/Aego_M.asp 2 000:- hos Dustin. Låter otroligt bra för pengarna! Ser bra ut..små och speciellt inte så dyrt..men dessa är inte gjorda för studiobruk..undara om d verkligen kan hålla samma klass som studiomonitorer i att ge ett rakt och ärligt ljud. Rakt och ärligt ljud får du inte i ett par billiga, små monitorer heller - men det blir i alla fall bättre än datorhögtalare... 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KRIS_O (oregistrerad) Postat 2 oktober 2006 Dela Postat 2 oktober 2006 Rakt och ärligt ljud får du inte i ett par billiga, små monitorer heller - men det blir i alla fall bättre än datorhögtalare... Det är detta jag funderar kring... - Självklart är det renare ärligare ljud i studiomonitorer än datahögtalare därför de är asvsedda för just musikskapande.... - och självklart får man det man betalr för som med allt... men.... Att man inte får rakt och ärligt ljud med ett par "billiga" små monitorer, ä det verkligen så...vet folk verkligen d, ä det fakta... i vissa fall säkert men ä d alltid så... Det är ju också otroligt svårt att höra om en monitor i denna klassen t.e.x låter rent och klarar ett stort resgister av toner höga som låga, man behöver ju nästan ha mätutrustning till d. visst bra diskant,schysst mellanregister och en bra bas..allt ska vara tight och skarpt... men... Om ett specifikt ljud låter olika i 3 olika monitorer, hur vet man då vilken som visar detta rätta ljudet!? hur vet man hur ljudet ska låta..... Om det inte är extremm skillnad på kvalite på monitorerna, då är d säkerligen lättare att göra en skillnad..men örat hör ju inte heller i det oändliga...man kan öva upp lyssningen men tekniken kan åstakoma mer än vad våra öron. d känns som folk som producerar musik väldigt lätt bli liite föör pryl-kåta (bra & rätt utrustning ä en del av d, jag vet) och får för sig att en viss standard är måste och att man ser priserna och hör vad andra säger men vet inte egentligen själv.... jag vet ju bara hur jag själv kan bli ibland...man kan alltid ha bättre och bättre prylar och man lyssnar så mkt till andra istället för att också lyssna själv Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 2 oktober 2006 Dela Postat 2 oktober 2006 (redigerat) ESI nEar 04? EDIT; svatlef Redigerat 2 oktober 2006 av Danny Cort Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 2 oktober 2006 Dela Postat 2 oktober 2006 (redigerat) Det är svårt att mixa bas i små monitorer, kom över en hyfsad sub-bas från kanske ett gammalt datorhögtalarpaket eller soroundsystem. Redigerat 2 oktober 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 2 oktober 2006 Dela Postat 2 oktober 2006 I en "riktig" studio använder man inte en enstaka typ av montior. Dessa små monitorer du frågor om kallas normalt sett för närfältsmonitorer och används främst för referenslyssning. Oftast använder man ett par större studiomonitorer för mixning och växlar över till dessa små närfältsmoniotorer för att få en referens om hur det kan låta i mindre högtalare. Vid mixning är det viktigt att man lyssnar i många alternativa högtalare för att få ett grepp om hur det låter överlag. Stora studiohögtalare, små närfältare samt även hörlurar. Dock så låter många små moderna närfältare riktigt bra och används ofta i hem och projectstudio som enda monitorer (i samarbete med hörlurar). Men som tidigare sagts.. Bra prisvärda små närfältsmonitorer som jag tycker låter bra är t.ex. Event TR5 samt Tapco S5 nåra fler törs jag inte utala mig om då jag inte har hört fler små närfältare som jag kan rekomendera.. (förutom Yamaha NS-10M men dom ska du nog undvika om du inte har en bra fullysning först 😉 ) För att få lite kött på benen så har jag googlat fram lite tips åt dig. Att välja monitorer är inte det enklaste inte.. Ta med dig en CD med ett par låtar du verkligen känner till och gå ner till musikerbutiken och be att få provlyssna vet jag.. Men tänk också på att placeringen av en studiomonitor är A och O... Det är inte säkert att placeringen i butiken ger full rättvisa åt monitorn. Lycka till! 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KRIS_O (oregistrerad) Postat 2 oktober 2006 Dela Postat 2 oktober 2006 hegobald tack för att du la ner så mkt jobb i ditt svar & tips 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 2 oktober 2006 Dela Postat 2 oktober 2006 Tapco S5 ? [OT] Väldigt övertygande med frågetecken (?) efter tipset 😳 [/OT] Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wovenhand Postat 3 oktober 2006 Dela Postat 3 oktober 2006 någon som vet hur svenska XTZ's 99 WMT-monitor låter..? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 4 oktober 2006 Dela Postat 4 oktober 2006 and_machine_said_behold: Nej tyvärr, men det är inte utan att man blir lite nyfiken 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gsol Postat 4 oktober 2006 Dela Postat 4 oktober 2006 Jag är nöjd med mina Phonic P6A, minus hur idiotiskt av/på-knapparna är placerade. Gav 3000 för dom, men går säkert att få billigare på Thomann eller liknande. Men man vill ju stödja sin lokala favoritaffär 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.