Florian le Sage Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 jag erkänner också att jag har lite småfel ibland, självklart, trodde blint på detta faktum eftersom en polare för mååånga år sedan som var Hendrix fantast påstod just detta, sent blir man varse 🙂
ViktorDenStore Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 Tro det eller ej men även solen har sina fläckar 🙂
Florian le Sage Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 (redigerat) ja, och månen också 😏 ville bara berätta om ännu en bra "dokumentär" eller snarare historisk konst och kulturskildring av stor vikt, Wien 1900 som gick nyss på kunskapskanalen och där man gjort framförallt 2 mkt bra porträtt utav 2 av mina favoritkonstnärer: Gustaf Klimt och Egon Schiele, dessa har haft stor betydelse för 1900-talskonsten och med sina tavlor som bringade moralens väktare bl.a totalt ur balans genom sina både sexualiserade/erotiska motiv men samtidigt så oerhört symboliskt viktiga i flera avseenden, speciellt Schiele som omkullkastar i princip allt-sådant gillar jag, jag "upptäckte" dom för många år sedan via böcker och har besökt VARTENDA museum i Europa för att se deras verk=sant! Klart man blir glad när det visas välgjorda program om sådana killar, båda dog ju i Spanska sjukan,Egon bara 28 år gammal några dagar efter att hans gravida hustru gått bort i samma åkomma, med sina sista ord: nu lämnar jag er men mina verk kommer att visas på all världens muséer... I kväll om 10 minuter skall ni titta på kanal 5 och programmet 100 höjdare, där jag hoppas att Erik Aschan-Zürcher är med (annars är det i nästa veckas program) han som jag bjöd in till min studio förra året för ett par 3 låtar och som resulterade i 2 cd´s-han fick ju pröjsa såklart men ändå...intressant och helt udda man som bott i koja i skogen i 5 år,trubadur och gamma proggare-en kvarleva minst sagt i en kall värld...kolla 21.55...repris senare i veckan för er som missar... 😆 Redigerat 9 oktober 2006 av Florian le Sage
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 Fan jag tror att Erik och jag har gått i samma klass i högstadiet uppe i Västerås, fråga honom om du träffar honom igen är du bussig Florian skulle vara skoj att få reda på om det är samma man. Har ju nått svagt minne av att jag träffade honom senare i livet och att han gjorde låtar. Sen tillbaka till ätet, så Phil Lynnot har alltså fått en "sund" efterhype, OK då vet vi läget . Fan det är lite skoj att käfta här klart bättre än i Politiktrådarna nere i utanför ämnet 😛 . Hypen om Phils minst sagt osunda leverne är den viktigaste av två anledningen till att jag överhuvudtaget känner till och har lyssnat några gånger på Thin Lizzy efter hans död. Den andra är att en klasskompis (en man i min ålder ungefär) på Fritidsledare utbildningen som jag gick på sa att han faktiskt hade känt honom personligen och sa att han oxå fick ett erbjudande att lira trummor i bandet av Phil själv. Det kan ju låta lite otroligt men jag tror faktiskt naiv som jag är att det är sant. Göran
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 Vist fan är det Erik har kollat upp det han kom till min klass i sjuan eller nåt så vi gick nåt år tillsammans sen flyttade jag till Malmö. Han var lite poppis en annan var lite för grå och udda.
Florian le Sage Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 Du och Erik har gått i samma klass, han bodde i V-ås vid dessa år, fast han gillade inte den staden, en säregen typ vill jag lova, både uppe i det blå men samtidigt besvärande envis (vi hade vissa duster ang. hans produktion som jag ville rädda undan katastrofen då han skulle lägga på och lägga på en massa skrammel som dödade känslan...)vilket sammanträffande, du borde höra hans senaste skiva-gillar den faktiskt...inte bara för att jag proddat här, utan för dess rena och nakna karaktär med stooor känsla!
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 9 oktober 2006 Postat 9 oktober 2006 Är på hans sida nu ska se om det finns några samples där. Fan Världen är lite du, minns inte riktigt var det var jag stötte på honom igen kanske i Linköping eller i Skåne kanske i Köpenhamn nåja skitsamma. Ska försöka kolla på programmet om det går i repris. Säg hej från mej om du träffar honom igen. Nä det var lite märkligt läge i Vås men det blev ännu konstigare i Malmö kan jag lova så han slapp nog undan billigt ändå, ja det var inte skoj det var minst sagt en befrielse att morsan och farsan flyttade till Köpenhamn.
Egghuvud Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 (redigerat) Intressant tråd som jag inte orkat ta mig igenom förrän nu. JAg håller nog inte heller med trådskaparen om att de bästa dör tidigt. Däremot finns det ju artister som man skulle viljat se var de tog vägen - som man funderat på i efterhand om de hade fortsatt att utvecklas. Ett par exempelt är Sångaren David Byron och basisten Gary Thain från Uriah Heep. Byron hade precis startat sin solokarriär när han krökade ihjäl sig. Synd på en så bra röst. Gary Thain hade en väldigt speciell spelstil som jag fortfarande försöker kopiera ibland. Jim Honeyman Scott i Pretenders (hette han så..orkar inte googla) var ju den egentliga orsaken till Pretenders speciella sound (ja ja Chrissies röst också då) Förresten så hade jag en mer morbid vändning i en offtopic tråd en gång . Hur skulle man helst vilja dö själv? https://www.studio.se/index.php?showtopic...l=Death+by+rock edit: minns inte om någon länkat till den här kyrkogården för rockstjärnor? http://www.geocities.com/SunsetStrip/Front...2547/grave.html Redigerat 10 oktober 2006 av Egghuvud
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Fan jag tror att Erik och jag har gått i samma klass i högstadiet uppe i Västerås, fråga honom om du träffar honom igen är du bussig Florian skulle vara skoj att få reda på om det är samma man. Har ju nått svagt minne av att jag träffade honom senare i livet och att han gjorde låtar. Sen tillbaka till ätet, så Phil Lynnot har alltså fått en "sund" efterhype, OK då vet vi läget 😄 . Fan det är lite skoj att käfta här klart bättre än i Politiktrådarna nere i utanför ämnet 😄 . Hypen om Phils minst sagt osunda leverne är den viktigaste av två anledningen till att jag överhuvudtaget känner till och har lyssnat några gånger på Thin Lizzy efter hans död. Den andra är att en klasskompis (en man i min ålder ungefär) på Fritidsledare utbildningen som jag gick på sa att han faktiskt hade känt honom personligen och sa att han oxå fick ett erbjudande att lira trummor i bandet av Phil själv. Det kan ju låta lite otroligt men jag tror faktiskt naiv som jag är att det är sant. Göran Det jag menar med att Phil inte fick oförtjänt mycket mer eller minde efterhype, än vad t ex Kurt Cobain fick (eller Syd, Eva). Man kan mycket väl ha uppmärksammat Phil efter hans död och hans osunda leverne. Jag menade inte med "SUND EFTERHYPE" i något avseende på hans utsvävande leverne, utan, hur fan skall jag förklara då: " I media, press, av allmänhetens och andra musikers uppfattning - ett väl avvägt eftermäle som stod i proportion till hans verk, hans inflytande, som han hade likväl under hans levnadstid och aktiva musikerkarriär " Hur han blev "munnen" 😳 eller hur fan man nu kan böja ordet minne. Fattar du bättre nu då? Var det en noggrannare förklaring, eller vill du ha en sprängskiss? 😎 Jaru kan du dra dit en sprängskiss vore det guld. Jag vet inte om det har undgått dig på nåt sätt men jag delar typ inte din uppfattning 😉 i den här frågan. Det är där kärnan ligger, det handlar om olika uppfattning inte om vetenskapligt belagd fakta. Det känns lite som om du har missat det på nåt sätt. Jag refererar till hur jag personligen uppfattat läget omkring vissa av våra så kallade musikhjältar som inte finns hos oss längre. Tycker det är för jävligt att alltför många inte kan få den uppskattning dom så väl behövt i livet såväl som det faktum att allt för många gått på Rock myten "lev hårt dö ung" . Vem som i verkligheten har fått eller inte fått eller gått på myten elller inte ja du det vet varken du eller jag och förbanne mig inte nån jävla musikjournalist eller statistiker. Detta på grund av musikens underfundiga beskaffenhet, den säger oss olika beroende på vad vi gillar och utifrån detta så skapar vi vår egen högst personliga historia. Har ingen koll på Gothköret så där kan du dilla i mig att fem miljoner eller att ingen har dött och blivit hypad i efterhand för att branschen ska kamma hem stålarna. Har inga personliga referenser till goth (ett jävla namn på musik föresten 😄 ) överhuvudtaget så därför kan jag inte säga emot där. Tro nog åxo att det är lite långsökt att tro att musik och media branschen genom åren på ett utstuderat sätt skulle tänkt att nu väntar vi med att släppa fram folk till efter dom har dött så vi exklusivt tar hem stålarna i egen ficka. Har jag uttryckt mig klart nog nu eller vill du oxå ha en sprängskiss 😉 . Göran
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 😲 OK nu fattar jag man är lite gramse på Florian 😄 jaja så så han tycker som han gör och du och jag tycker som vi gör så lätt är det. Vi träffades på Östgöta IRL:en och jag kan försäkra dig om att det är en jäkla trevlig kille. När det gäller vem som kan eller inte så är det nog subjektivt det oxå. Jag hävdar dock att vi alla som har pratat i den här tråden bara refererar till hur vi har uppfattat en viss situation. Sen har vi alla påhäng och mothugg i vår uppfattning. Skulle vara intressant om du kunde gräva fram lite seriös statistik. Jag håller med dig i det där (och det hoppas jag har framgått) att det är för jävligt att vissa aldrig får uppskattning när dom lever. Göran
lavrell Postat 26 oktober 2006 Postat 26 oktober 2006 Alla bästa har inte dött. Stevie Wonder lever fortfarande 😉
sozo Postat 28 oktober 2006 Postat 28 oktober 2006 Jag måste dock påpeka att Tommy Bolin (som ingen har nämnt förvånandsvärt 😆 ) dog omotiverat tidigt 25 -års ålder. För er som inte vet vem Tommy Bolin var så medverkade han på En av Deep Purple´s bästa platta, Come Tast The Band. Han hann dock bara släppa 2 soloplattor, men medverkade på en del andra plattor bla. Billy Cobham - Spectrum och Alphones Mouzon - Mind transplant. Några plattor som jag tror en del trummisar och fusion lövers känner till 😉😉
IDF Postat 28 oktober 2006 Postat 28 oktober 2006 Just det.. florian.. du nämnde hundra höjdare..!!! han som kom två, är från kalmar.. har basker o kostym o ser ut att ha löshår samt lösmustasch"!! han e asfräck o kommer som sagt från kalmar.. sitter väldigt ofta på larmgatan i kalmar o spelar orgel.. du o ja skulle ringa honom o spela in honom i din studio!!!! sen remixar jag det.. 😉 en som e död: svullo.. aka.. micke dubois! synd. han var bra!!
IDF Postat 28 oktober 2006 Postat 28 oktober 2006 Jag måste dock påpeka att Tommy Bolin (som ingen har nämnt förvånandsvärt 😆 ) dog omotiverat tidigt 25 -års ålder. För er som inte vet vem Tommy Bolin var så medverkade han på En av Deep Purple´s bästa platta, Come Tast The Band. Han hann dock bara släppa 2 soloplattor, men medverkade på en del andra plattor bla. Billy Cobham - Spectrum och Alphones Mouzon - Mind transplant. Några plattor som jag tror en del trummisar och fusion lövers känner till 😉😉 tommy bolin görs ju en fruktansvärt bra parodi på i percy tårar!!! "man kan ju fortfarande höra hans toner över ljungby!!" (anestesia (pulling teeth) spelas för fulla muggar!!!) fan va felciterat! nu blire metallica - kill em all!! sen tillbaks till kraftwerk!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.