Jump to content
Annons

Varför dör alltid dom bästa?


KillwithSkill

Recommended Posts

Alla ska dö, that's it! Finns inget du kan köpslå med. Men varför är det så att dom "bästa"(smaksak) inom musiken dör på tok för tidigt? Dom som verkligen levererar musik på en nivå som ingen här eller för övrigt kommer i närheten av?

Eva Cassidy

Dimebag Darrell Abbott

Elvis Presley

Cliff Burton

Jimi Hendrix

Steve ray Vaughn

Bon Scott

Curt Cobain

Ray Gillen

Freddy Mercury

osv..

En del har ju sumpat livet genom droger och fick betala med det. Men dom andra då? Cancer, Aids å allt va fan det finns för skit!

Dom gudarna älskar dör tidigt eller?

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 105
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Alla ska dö, that's it! Finns inget du kan köpslå med. Men varför är det så att dom "bästa"(smaksak) inom musiken dör på tok för tidigt? Dom som verkligen leverear musik på en nivå som ingen här eller för övrigt kommer i närheten av.

Eva Cassidy

Dimebag Darrell Abbott

Elvis Presley

Cliff Burton

Jimi Hendrix

Steve ray Vaughn

Bon Scott

Curt Cobain

Ray Gillen

Freddy Mercury

osv..

En del har ju sumpat livet genom droger och fick betala med det. Men dom andra då. Cancer, Aids å allt va fan det finns för skit!

Dom gudarna älskar dör tidigt eller?

lasse berghagen och howard jones till exempel.

dom lever fortfarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju faktiskt vara så att dom har en viss missbildning i hjärnan som gör att dom känner ångest över att dom inte kan bli av med allt genom musiken och därför blir... Missbrukare av olika slag eller helt enkelt knäppa och förr än senare leder dessa två stora sjukdomar till döden.

Kan bara se till mig själv hur frustrerad jag blir när jag inte får sitta och komponera. Tänk då hur det måste vara för stjärnorna 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla ska dö, that's it! Finns inget du kan köpslå med. Men varför är det så att dom "bästa"(smaksak) inom musiken dör på tok för tidigt? Dom som verkligen levererar musik på en nivå som ingen här eller för övrigt kommer i närheten av?

Eva Cassidy

Dimebag Darrell Abbott 

Elvis Presley

Cliff Burton

Jimi Hendrix

Steve ray Vaughn

Bon Scott

Curt Cobain

Ray Gillen

Freddy Mercury

osv..

En del har ju sumpat livet genom droger och fick betala med det. Men dom andra då? Cancer, Aids å allt va fan det finns för skit!

Dom gudarna älskar dör tidigt eller?

Droger är nog svaret! Var det nån på listan som inte knarkade? Eller man skulle annars kunna säga depression (där eventuellt knark bara är tillfällig bedövning.)

Då får du med ännu fler, exempelvis ett antal svenska begåvningar som tog livet av sig!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

bah, de som avlidit "för tidigt" har inte bara drogat eller krökat som de flesta felaktigt läser in i myten...

glöm inte alla bil och flyg och ramlingolyckor, skottdraman osv osv, detta gäller för övrigt för hela mänskligheten!

det är alltid en gnutta mer spänning i mytbildningen över skådisar och andra kreativa människor och visst, de element som kanske gör dem till dessa är just pain in the ass egenskaper som ingen normal människa orkar med, helst inte i relationer på närmare plan, fast det finns ju alltid självspäkare-offerlamm eller masochister som väljer att inte avvika från deras plågoandar och genier till döddagar, trots deras vidriga beteenden...

jag är en stor musiker och kompositör, bara det att man inte är redo för mig ännu (troligtvis erkänd efter min död vilket vore trist...) jag är en jobbig jävel osv men jag har gjort lumpen och vet fler kändisar som gjort den dock med undermåliga muckbetyg om dom ens muckade... 🙁

---ni glömmer förresten de riktigt stora om ni vill ha lite blajpåfyllning:

John Bonham

Frank Zappa

Keith Moon

Janis Joplin

Buddy Holly m.fl. i samma plan...

m.fl.

Link to comment
Dela på andra sajter

ovesäntlig nu blajar du lite väl mycket tycker jag...

ha nu lite mer koll på vad du säger...bara för att din brorsa inte reggade speciellt mycket avseende vissas dödsfall betyder inte det att resten av musikvärlden etc var lika såsade i pallet!

zappa dog i prostatacancer så det där med rökningen gäller visst inte här,hopssan... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar inte när artister HYPAS till max efter sin död, då de bara hunnit brinna i ett par år och vara aktiva. Tydligaste exemplen är Jimi Hendrix, Kurt Cobain. Jag undrar om inte de hade tynat bort p g a bristande kreativitet efter ca 10 år. Bägge hade en "livslängd" på 3-4 år innan de dog. Samma med Jim Morisson. Och sist men inte minst Randy Rhoads gitarristen med Ozzy Osbourne. Stackars han!

Det hypas som fan - speciellt i USA - om "what could have been". Min storebrorsa kommer väl ihåg Jimi Hendrix och Jim Morrisson. De var bara artister mitt i mängden, och var så att säga en del av psykedeliska eran. När Jimi Hendrix dog, var det bara ett "jasså, jaha ja..jasså han...som eldar upp guror... jaja trist..." samma med The Doors. De var inget speciellt.

Kurt Cobain, var också likadan. Liksom "efteråt" har hans arbete och inflytande på resten av grupperna som kom i grungens kölvatten hypats till vansinne. Syd Barrett likaså, vilken jag tycker "gjort sig" mest oförtjänt av all hype. En som varit väck, död ifrån marknaden i över 30 år och totalt oförmögen redan då, skall helt plötsligt hypas, precis som om han gjorde musik ända fram till hans "fysiska" död.

listan kan utökas med fler, som exempelvis eva cassidy, som nämnts. jag vill minnas att hon släppte två skivor innan hon dog i cancer. sedan började hon spelas på en engelsk radiostation och blev populär.

efter det har fyra skivor med tidigare outgivet material givits ut, samt en samlings-cd.

den egentliga frågan borde kanske vara vad det är vi finner så faschinerande med döden, som gör att vi helt plötsligt börjar hylla personer som tidigare bara var en i mängden?

vad hade elvis varit om han levat idag? och vilka av dagens artister kommer att vara helt glömda om 20 år, just bara för att de fortfarande råkar vara i livet?

nä, jag har faktiskt inte tid att sitta här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dimebag och John Lennon kunde kanske inte hjälpa detta själv, de blev mördade, skjutna. Men visst exponerar alla superkändisar sig för allehanda filurer som vill bidraga sina namn till historien. De blir liksom "knäppgöksmagneter" på kuppen p g a sin offentlighet och superstjärnestatus. Zappa dog väl i cancer tror jag, men han rökte ju också vanlig tobak som en annan andas vanlig luft.

Vad är för tidigt för er?

När dör en artist "för tidigt" då? När är det dags isåfall? Just som Itzhak sade, om Lasse Berhagen och Howard Jones dör "på riktigt", hade någon brytt sig? 😄

Jag gillar inte när artister HYPAS till max efter sin död, då de bara hunnit brinna i ett par år och vara aktiva. Tydligaste exemplen är Jimi Hendrix, Kurt Cobain. Jag undrar om inte de hade tynat bort p g a bristande kreativitet efter ca 10 år. Bägge hade en "livslängd" på 3-4 år innan de dog. Samma med Jim Morisson. Och sist men inte minst Randy Rhoads gitarristen med Ozzy Osbourne. Stackars han!

Det hypas som fan - speciellt i USA - om "what could have been". Min storebrorsa kommer väl ihåg Jimi Hendrix och Jim Morrisson. De var bara artister mitt i mängden, och var så att säga en del av psykedeliska eran. När Jimi Hendrix dog, var det bara ett "jasså, jaha ja..jasså han...som eldar upp guror... jaja trist..." samma med The Doors. De var inget speciellt.

Kurt Cobain, var också likadan. Liksom "efteråt" har hans arbete och inflytande på resten av grupperna som kom i grungens kölvatten hypats till vansinne. Syd Barrett likaså, vilken jag tycker "gjort sig" mest oförtjänt av all hype. En som varit väck, död ifrån marknaden i över 30 år och totalt oförmögen redan då, skall helt plötsligt hypas, precis som om han gjorde musik ända fram till hans "fysiska" död.

Låt de vila i frid. Och ge "credit where credit is due". Zappa är väl den ende, p g a hans fans, som inte har getts någon högre status än vad han hade under sin livstid.

/Ove

🙂 Håller fullständigt med!

Det dör tusentals människor "för tidigt" varje dag i vår grymma värld. Men vi uppmärksammar bara de fall där en kändis är inblandad. Jag skulle snarare vilja vända lite på frågan. Varför bör "kändisar" förskonas mot världens farsoter? Är de mer värda än min polare, kusin, bror, arbetskamrat etc.

ps. Jag är inte kommunist trots mitt "lika värde snack" 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvis !TYCKER JAG! är en rätt stor hype också. <- (OBS! OBS! OBS! OBS! PERSONLIG ÅSIKT! OBS! OBS! OBS! OBS!)

/Daniel

Du behöver inte ursäkta dig!

Personligen tycker jag att Elvis är en av de mest överskattade artisterna i "vår tid". Med risk att få halva världen emot mig. 🙁

Jag säger inte att han var dålig utan snarare att han inte var SÅ bra att han ska gudförklaras. Vad jag vet så skrev han inte en enda låt själv!? Eller??? Och där tycker jag minst halva geniförklaringen ska ligga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Det hypas som fan - speciellt i USA - om "what could have been". Min storebrorsa kommer väl ihåg Jimi Hendrix och Jim Morrisson. De var bara artister mitt i mängden, och var så att säga en del av psykedeliska eran. När Jimi Hendrix dog, var det bara ett "jasså, jaha ja..jasså han...som eldar upp guror... jaja trist..." samma med The Doors. De var inget speciellt.

Nä fan håller inte med det var stort när Hendrix dog i alla fall i Danmark jag bodde där då han var ingen dussinkille för musikintresserade direkt. Sen var han väl en av dom riktigt stora och nyskapande som banade väg för andra. Om ni kollar in på publiken på en av dom där Woodstock filmerna då där han går på tidigt på morgonen. Dom bara freakar iväg har aldrig hört nåt sånt förr det är som om dom inte fattar vad som händer riktigt helt jävla uppslukade och det är nog inte bara pga. drogerna. Om man sätter in det i ett tidsperspektiv jag menar tänker på vad som hade funnits i popmusikväg innan Hendrix så framgår det att han är en av dom riktigt stora genom tiderna. Men när det gäller som gitarist tekniskt sett så är han passerad för länge sen, iofs. kanske alla redan då fanns nog fler som kunde lira då oxå. Det var väl mer en del av hans musik som var så där oerhört ny och dom ljudbilder han skapade och det sättet som han använde effekter och stärkare på. Doors var oxå stora men pisstråkiga på många sätt tykte jag och tycker än idag. Hur länge han skulle ha kunnat fortsättas vara så där nyskapande det kan man ju bara spekulera om. Det jag har sett i filmer och intervjuer verkar tyda på att han var på väg in i nått helt annat musikläge med nytt folk förmodligen bort från idolskapet på pop och rock scenen.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

bah, de som avlidit "för tidigt" har inte bara drogat eller krökat som de flesta felaktigt läser in i myten...

glöm inte alla bil och flyg och ramlingolyckor, skottdraman osv osv, detta gäller för övrigt för hela mänskligheten!

det är alltid en gnutta mer spänning i mytbildningen över skådisar och andra kreativa människor och visst, de element som kanske gör dem till dessa är just pain in the ass egenskaper som ingen normal människa orkar med, helst inte i relationer på närmare plan, fast det finns ju alltid självspäkare-offerlamm eller masochister som väljer att inte avvika från deras plågoandar och genier till döddagar, trots deras vidriga beteenden...

jag är en stor musiker och kompositör, bara det att man inte är redo för mig ännu (troligtvis erkänd efter min död vilket vore trist...) jag är en jobbig jävel osv men jag har gjort lumpen och vet fler kändisar  som gjort den dock med undermåliga muckbetyg om dom ens muckade... 😉

---ni glömmer förresten de riktigt stora om ni vill ha lite blajpåfyllning:

John Bonham

Frank Zappa

Keith Moon

Janis Joplin

Buddy Holly m.fl. i samma plan...

m.fl.

Hear, hear!

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om Hendrix ja, han var ju helt enorm rent tekniskt också, vem kan vända på en strata och lira vänsterhänt med en högerhäntgura utan att skifta strängläge-INGEN-det får inte glömmas och kan faktiskt gälla intill vår tid trots att Steve Vai och flera uzi-sprutande killar överglänst honom i snabbhet (Yngwie...hmmm) så betyder det ingenting egentligen.Lyssna på honom i hans känsliga låtar, inte bara de 2-3 som folk i allmänhet brukar känna till och referera till...klart folk freakade ut på den tiden,behövdes ingen holk/tripp för det-här räckte musiken som var helt före sin tid och importerad från rymden faktiskt!!!

Gäller att se saker ur ett rimligt perspektiv, inte så lätt för alla som inte varit med på den tiden, jag var väl bara en 5-6 år 1970 så jag sprang ju knappast på hans konsert i Stockholm men mina äldre polare har berättat och berättat osv, man är ju ändå född med Beatles och de andra i bröstmjölken, hemma spelades allt från Beatles till Bach via Jazz och BossaNova etc vilket jag minns i hela min kropp,mina föräldrar var unga på 60-talet och moderna, började väl lyssna på Hendrix runt 1979-håller honom högt trots att jag inte orkar med musiken speciellt ofta dock, kanske lyssnade man så intensivt under några år...samma med Zeppelin fast dom började jag lyssna på 1976 och svänger fortfarande på en vinyl när andan faller på!

Doors är inte speciellt tråkiga tycker jag, dom är grymt sköna att lyssna på, speciellt första plattan och vissa spår från Strange Days och Morrisson Hotel...karismatisk sångare utan motstycke!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Legender växer efter det att de har dött. När de levde så var de inte de kulturella ikoner som de har växt till idag så alltihop är efterkonstruktion - det är så jag väljer att se på detta fenomen. Jag säger inte att de inte var begåvade eller så men finns minst lika många begåvningar som är i livet men de kommer inte att bli lika stora förrän efter sin död. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på honom i hans känsliga låtar, inte bara de 2-3 som folk i allmänhet brukar känna till och referera till...klart folk freakade ut på den tiden,behövdes ingen holk/tripp för det-här räckte musiken som var helt före sin tid och importerad från rymden faktiskt!!!

Måste bara hålla med till 100 000%, under 70-talet så tyckte folk mest om Hendrix för hans låtar istället för hans uppfinningar med guran, för jag menar, om ni kollar på hans konserter så är det väldigt många tjejer i publiken som troligen inte bryr sig ett smack om hur någon spelar med sin gura, Hendrix var helt enkelt fenomenal.

Själv är jag bara helt uppsluppen i hans musikaliska kreationer, hans lyrik och komposition är något som ingen någonsin gjorts förut.

Lyssna bara till texten på Crosstown Traffic, nyckfulla spelandet i Wait until tomorrow eller stillsamma harmonin i Little Wing.

Jag hörde Hendrix's version av Bob Dylans 'All along the watchtower' innan Dylans och trodde givetvis att Hendrix skrivit den själv, och efter att ha hört Dylans version så trodde jag att Dylan hade 'försökt' att göra en cover, det var då jag insåg att Jimi hade helt enkelt för stort inflytande med sin musik.

Varför inte folk kan förstå sig på Hendrix musik såsom 60-talets ungdomar gjorde kanske beror på att människor förr i tiden mognade vid tidigare ålder, och det kanske berodde på kargare förhållanden.

Hendrix var ingen liten spottstyver innan han dog, den berörde till och med Paul Kossoff (gitarristen från Free) såtillsvida att denne försjönk i en depression och dog själv av en överdos ett par år senare.

De som inte vet vem Paul Kossoff är så kan jag bara rekommendera Free's platta "Fire and water", en milstolpe inom rockens historia.

En väldigt viktig person dog vid 60-talets andra hälft, Otis Redding.

Redigerat av Makkara
Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om Hendrix ja, han var ju helt enorm rent tekniskt också, vem kan vända på en strata och lira vänsterhänt med en högerhäntgura utan att skifta strängläge-INGEN-................

Jo, Ted Gärdestad gjorde samma sak.

Där har vi förresten också en väldigt tragisk historia. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

den egentliga frågan borde kanske vara vad det är vi finner så faschinerande med döden, som gör att vi helt plötsligt börjar hylla personer som tidigare bara var en i mängden?

vad hade elvis varit om han levat idag? och vilka av dagens artister kommer att vara helt glömda om 20 år, just bara för att de fortfarande råkar vara i livet?

nä, jag har faktiskt inte tid att sitta här.

WORD!

Stjärn- och legendstatusen hos de flesta som nämnts i tråden har ju definitivt inte minskat efter deras död.

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Hörrni är inte allt det här - efterdödhajpandet (nytt ord?) - egentligen bara större eller mindre varianter av Jesus å sånna? Snacka om någon som HYPATS upp efter sin död!

Efterdödhajpandet = Kanonisering, helgonförklaring?

Apro på Jesus och hype så läste jag en upplysande och intressant bok nyligen; "Döda havsrullarnas hemlighet" av M.Baigent och R. Leigh. De framkastar en intressant teori om att Jesus mirakel var just hype, skapad av aposteln Paulus. Jag skall inte gå in på detaljerna (läs boken själv!) men det är intressant vare sig man är troende eller ej. Samma författare skrev för övrigt en annan bok som kom ut 1981 som handlade om att tempelriddarnas största hemlighet var att Jesus ättlingar lever än idag... om någon nu känner till en viss annan bok som baserar sig på samma sak. .) Uff. Off topic, sorry. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...