Brist (oregistrerad) Postat 15 juli 2004 Dela Postat 15 juli 2004 I nya tider får det gamla nya namn. Plötsligt har en kompressor blivit en hårdvarukompressor och ett reverb ett hårdvarureverb. Nu är det så att jag gillar hårdvarugrejer. De krashar aldrig, kräver inga resurser från någon CPU någonstans och även om de kanske inte är lika flexibla har många det - det där ljudet. Visst kan jag uppskatta möjligheten att enkelt och snabbt - helt och hållet inne i den digitala världen - koppla in en kompressor med ett par musklick, men inte alltid. Innan ni överfaller mig måste jag påpeka att jag inte har speciellt stor erfarenhet av "pluggar" men några synpunkter måste jag få vädra: Jag blev inkallad för att mixa en inspelning ett band kämpat med utan några tillfredställande resultat. Så jag tog med min gamla LXP-1:a (för er som inte vet: ett gammalt Lexicon-reverb), en JoeMeek-kompressor och lite kablar. Allting i hårdvara bör kanske påpekas. Jag grävde runt bland in- och utgångarna på deras ljudkort (Motu 828, eller nåt) och efter en stund började trummorna rinna genom kompressorn, jag ställde in komprimeringen och det lät genast fetare och bättre. När vi lysnade på mixen låg trummorna en halvsekund efter. "Latency", tror jag att det kallas. Klicka i menyer, fundera, klicka lite till - utan resultat. Vi struntade i den. Jag orkade inte ens prova reverbet. Det fick bli 100% musmixning. Jag klickade fram reverbet i Logic, ställde in ett passande ambiensljud. Det lät skit, surrigt och "elektroniskt". Hur kan en liten, sliten låda i metall från slutet av 80-talet låta så otroligt mycket bättre än denna moderna utrustning? Det finns säkert riktigt bra mjukvarureverb men hur mycket mer kostar de än den gamla LXP-1:an som man får lös för mellan 1000-1500 kronor på begagnatmarknaden? Kompressorerna i Logic är väl okej, men de låter ju ingenting. Det gör var de ska rent dB-mässigt men hur tråkigt är inte det? De som är blinda får sina andra sinnen stärkta. Vad händer när man tittar på siffror och grafer istället för att lyssna? Min JoeMeek-kompressor har så pass dåligt tilltagna mätare att jag måste lyssna - och lyssna ordentligt. Visst, man kan ju alltid blunda men då kanske man startar Excel istället. Jag vill inte ge skenet av att vara totalt hatisk mot musmixning och datorprogram - jag ska själv snart ge mig in i den världen. Men aldrig utan min hårdvara. Så hur i hela friden får jag det att fungera? Alla de där ut- och ingångarna på korten måste ju kunna användas till externa apparater, eller? Lösningen blir väl en riktig mixer och ett ljudkort med många utgångar. Tja vi får väl se. Hur som helst, man kan ju slå folk i skallen med hårdvara. Försök göra det med en virtuell förstärkaremulator. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 15 juli 2004 Dela Postat 15 juli 2004 Hehe... Har själv gått över från "riktig" mixning till musmixning succesivt. Från analog 16 kanals rullbandare och MIDI-synk till rullbandare, digital inspelning och MIDI-synk till bara digital inspelning och MIDI till enbart digital inspelning utan en endaste "riktig" synth. Någonstans på vägen försvann den stora patchen, kompressorerna (dom av metall), reverbet och de andra externa (hårda) effekterna. Denna övergång höll på i nästan två år, och skedde i stort sett utan frustration över att man så småningom satt och mixade i datorn. Minns faktiskt ett tillfälle då jag för första gången drog in alltihopa digitalt och sket i rullbandarn (tror det var nåt halvlokalt rockband som skulle spela in sin demo). Visst, trummor och basen låter onekligen bättre när den gått förbi en bra rullbandare, men frågan är om det är värt det. Men lite pluggar får man till ett ljud som duger gott och väl. Att kunna spara en mix med alla automationer och att kunna redigera ett halvtaskigt bands halvtaskiga timing på sina ställen är ju en otrolig fördel. När man mixat och bandet efter en vecka ändå tyckte att "det är lite för mycket virvel på andra låten" så tar det 3 minuter att ordna det istället för ett par timmar då man slipper lägga upp mixen helt från scratch. Logics inbyggda pluggar är inget vidare, det enda jag använder där är tapedelayet och en choruseffekt som heter Ensemble. Har inte hört logic pro's nya reverb som ska låta bra enl. dom som provat, men annars får man helt enkelt skaffa sig ett Waves-paket. Ska du använda dina utgångar till externa apparater så rekommenderar jag att du loopar runt ljudet (från ljudkortets ut till din fina kompressor och sen in i datorn igen) och spelar in paketet en vända till. Om du har många utgångar så kan du ju lägga upp olika outputs till mixern och mixa lite mer "som vanligt", skicka hela mixen till ljudkortets in och spela in. Så har jag själv jobbat ett tag innan vi hade pluggar som dög. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Disobedient Postat 18 juli 2004 Dela Postat 18 juli 2004 Köp en Digi002r och ett UAD kort med LA2A, 1176 och Fairchild. Har inget UAD men har hängt en del på deras forum, och de som använder sig av det säger att de är de bästa kompressorerna som finns i "mjuk" väg. www.uaudio.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tobbe Postat 18 juli 2004 Dela Postat 18 juli 2004 Jag tycker att med ett ljudkort som typ 002:an som funkar bra att dra in externa i och lite reglar i form av en midikontroll att dra i så tycker jag att man har det bästa av två värdar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Andreas L Postat 18 juli 2004 Dela Postat 18 juli 2004 (redigerat) Eh... Min historia liknar VacUms en del. Ett förflutet inom hårdvaruvärlden och med en långsam och stegvis övergång till den virituella. Men jag tycker istället bara att det är skönt att komma ifrån rullband och smutsiga kapstanaxlar, dyra effekter som man bara har EN instans. Jag är jätteglad för den enorma frihet som den virituella studion ger. Jag tycker visst att virituella effekter kan låta lika bra som de vi förr hade i hårdvaruformat, och det är ju faktiskt så att de digitala algoritmerna som användes i effektburkar för 15 år sedan var precis lika digitala som de är i dagens datorstudio. Alla rackreverb lät inte så jäkla bra dem heller och hittar man bara rätt plugg så tycker jag att den gör jobbet lika bra som någon effektburk. Nu använder jag egentligen bara en mickpreamt när jag spelar in. t.o.m elgitarren processas numer helt i datorn! 😛 och så skall jag vara lite peeetig... Låt gå för kompressorn, men din LXP-1:a är väl under sitt hårda skal oxå en digital effektprocessor? Det innebär ju att den är lika mjukvarubaserad (algoritmer) som vilken "mjukvaruplugg" som helst? 😠 Så till din fråga... jag tror att det skall finnas ljudkort som är speciellt anpassade för det, alternativet är väl att skaffa ett ljudkort med många in och utgångar så att du kan adressera signalerna som du vill (som med ett analogt mixerbord) 🙂 Edit: eller så får du skaffa dig bra virituella mjukvarueffekter... Redigerat 18 juli 2004 av Andreas L Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 18 juli 2004 Dela Postat 18 juli 2004 Det enda jag fortfarande saknar är hur en bas och ett trumset låter när det gått en vända genom rullbandarn. Magneto hjälper väl till en smula, men det är faktiskt en skillnad som både hörs och känns där alltså. Allt det andra väger ju helt klart upp den digitala lösningen men vissa saker går inte emulera än helt enkelt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tordA Postat 18 juli 2004 Dela Postat 18 juli 2004 en liten OT kommentar bara, Hur kan en liten, sliten låda i metall från slutet av 80-talet låta så otroligt mycket bättre än denna moderna utrustning? 😠😛 efter år av digitala procceser av gura och jox så är jag tillbaks till 1976års effektkjedja, små hårda dosor som tål att trampas på 🙂 [/OT] Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
unbornichen Postat 18 juli 2004 Dela Postat 18 juli 2004 Det finns ju så ofantligt mycket fördelar med att jobba på datorn. Ni kanske själva kan bygga en liten effekt av en gammal bandare som låter ljudet passera ett band innan det går in i datorn? Undrar en sak. Har aldrig riktigt spelat in musik med hårdvaru effekter och sånt. Om man ska lägga på lite reverb på något spår, måste man då spela upp spåret och låta effekten spelas in under 3min eller hur lång nu låten är? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 18 juli 2004 Dela Postat 18 juli 2004 Japp, men oftast låter man reverbet ligga vid sidan om ändra till man spelar in det vid slutmixen. Spela in i datorn via en bandare? Snacka om analog latency!!!! Då är det ju bättre att spela in på bandarn helt enkelt, och kanske spela in spåren i datorn innan mix, men vem har råd att ha en 16-kanals 2.25tums bandare stående i dagens läge? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Brist (oregistrerad) Postat 19 juli 2004 Dela Postat 19 juli 2004 LXP-1:an är digital. 16-bitar/32KHz, eller något sådant. Men den låter hur bra som helst. Mjukt, varmt och fylligt utan den där skarpa diskanten. Jag läste i en tidning (Sound on Sound) att reverb är en av de mest krävande effekterna och att många plugg-tillverkare därav ofta gör kompromisser för att de inte skall sluka allt för mycket resurser. Innan ni hoppar på mig så vill jag bara säga att det säkert finns jättebra reverbpluggar men prismässigt håller jag fortfarande i mina LXP-1:or som är billiga och bra. (Ja, jag har två stycken tillsammans med en LXP-5 och tillhörande MIDI-kontrollerenhet). Det där med rullband har jag också funderat på. Att köra ner vissa grejer på rullband och tanka över dem till datorn. Exempelvis en trummix. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 19 juli 2004 Dela Postat 19 juli 2004 en liten OT kommentar bara, Hur kan en liten, sliten låda i metall från slutet av 80-talet låta så otroligt mycket bättre än denna moderna utrustning? 😎😆 efter år av digitala procceser av gura och jox så är jag tillbaks till 1976års effektkjedja, små hårda dosor som tål att trampas på 😄 [/OT] Agree! Elgitarr ska spelas genom en ordentlig gitarrförstärkare (och möjligens några pedaler). Allt annat är substitut som låter sämre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hwagang Postat 19 juli 2004 Dela Postat 19 juli 2004 läste lite här...givetvis finns det hårdvara som låter superbra. Det beror ju inte bara på hur många bitar det ät frågan om, utan också på den analoga tekniken i tex en Lexicon... (A/D har ju ett A innan De-t ...remember) ...men trots detta vill jag personligen inte jobba med en massa hårdvara längre; jag har inte råd... och dom flesta av oss har inte det...så jag försöker hela tiden hitta bättre pluggar...(på tex kvr-vst) som har lagts ut som gratis-versioner. Det kommer bättre grejjer hela tiden...och man lär sej att jobba med det nya man har...flexibiliteten är ju svårslagen med plugins och ett litet Ctrl-s... mvh/Hwagang Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.