Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenis,

Nu har jag o min nyfunne vän The Key suttit och mastrat min platta. En av låtarna har ett lungt intro utan trummor och är lite sådär vackert balladig 😉 när trummorna går igång så har vi i mastringen klippt låten så att det blir två spår! Låten blir således spår 5 och 6, men övergången är inte meningen att höras. Så i de allra flesta cdspelare så märker man inte att låten ligger på 2 spår.

Problemet är att när jag spelar låten hemma i min dvdspelare där jag normalt lyssnar på cd hemma så lägger spelaren in en paus mellan spåren som egentligen inte ska finnas där! Det blir således ett hack i låten, tyst i någon sekund!

Hur pass vanligt är egentligen det här? Det låter ju inte så nice när det blir på detta sätt. Någon som har koll på hur dagens moderna skivspelare bär sig åt?

Jag skulle gärna vilja ha kvar det som det är då det dels är lite "fräckt" + att jag får ett spår extra vilket gör att plattan känns lite mer utfylld när man läser på konvolutet.

Hur ska jag bära mig åt?

/Fred

Annons
Postat (redigerat)

Om det bara är i din dvd-spelare problemet infinner sig så verkar ju allt vara tenkiskt gjort. En del äldre spelare behöver lite längre tid på sig att spela upp en trackstart korrekt så det där blir alltid en balansgång när man mastrar och sätter trackstarter i musiken.

Är din dvd-spelare av billig kvalité eller gammal så är det ofta orsaker till att de in är så snabba och spelar därför upp därefter.

Du får kompromissa är jag rädd och bestämma dig för vad som är viktigast.

Redigerat av Kryckan
Postat

Beter sig din spelare så även med "professionella" skivor? Isåfall är det ju den som gör "fel". Kan hända att det blir likadant hos andra lyssnare, men ärligt, har lyssnaren en kass spelare så är det ju lyssnarens problem, inte ditt.

Postat

varför har ni klippt upp låten? om då att en övergång inte ska höras?

om man bränner en cd-själv så går det inte att få till (eller rättare sagt det går inte att få till så att vanliga cd-spealre fixar det) smidigae övergångar på 0-sek mellan låtarna. däremot så går det att åtgärda om man pressar cd'na.

Postat

om man bränner en cd-själv så går det inte att få till (eller rättare sagt det går inte att få till så att vanliga cd-spealre fixar det) smidigae övergångar på 0-sek mellan låtarna. däremot så går det att åtgärda om man pressar cd'na.

Jag tycker det går alldeles utmärkt. Jag har gjort det flera gånger och det funkar ypperligt i alla spelare jag provat dessa cd-r.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag tycker Nero fixar till det bra. Åtminstone hör jag inte övergången, men det kan ju vara att den "finns där" på ett annat sätt än i tryckta skivor?

Postat

Jo då, det går utmärkt att göra det i det program vi använde! Jag har ju en bränd skiva nu som jag lyssnar runt i lite olika apparater för att höra hur det låter. I bilen, cdfreestylen och på div datorer funkar övergången utmärkt men i dvdn som sagt..

Men det var ett mastringsprogram vi använde som jag inte kommer ihåg namnet på!

Postat

Jo då, det går utmärkt att göra det i det program vi använde! Jag har ju en bränd skiva nu som jag lyssnar runt i lite olika apparater för att höra hur det låter. I bilen, cdfreestylen och på div datorer funkar övergången utmärkt men i dvdn som sagt..

Men det var ett mastringsprogram vi använde som jag inte kommer ihåg namnet på!

Waveburner heter det. Kommer med Logic.

Postat

ahh Waveburner . . . tänkte inte på den. mina erfarenheter grundar sig i bränning i Toast för ett par år sedan . . . . Tack för tipset att det går att göra en sådan bränning hemma numera!! 😳

Postat

men beror det inte på att vissa spelare automatisk har valt att ha en pause på 0.5 - 1 sec mellan spåren. vet att spelarna på datorn har alternativ ifall jag vill ha pause mellan låtarna. eller är jag ute och cyklar nu?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
men beror det inte på att vissa spelare automatisk har valt att ha en pause på 0.5 - 1 sec mellan spåren.

Har aldrig träffat på varken CD- eller DVD-spelare där man kunnat konfigurera detta. Måste ha varit nån überpro-grunka.

Postat
men beror det inte på att vissa spelare automatisk har valt att ha en pause på 0.5 - 1 sec mellan spåren. vet att spelarna på datorn har alternativ ifall jag vill ha pause mellan låtarna. eller är jag ute och cyklar nu?

Nåt är du ute och gör i alla fall. Aldrig hört talas om det. Däremot exaktheten i hur tidigt man bör sätta track start beroende på hur lång tid spelare behöver ha på sig för att hinna spela upp startpunkten.

Sätter man punkten precis där slaget ligger så finns det spelare, framför allt äldre, som inte är tillräckligt snabba och då klipper de helt enkelt bort början av låten (som nu givetvis är väldigt lite i tid, men kan betyda mycket för musiken).

Postat
Lyssnar jag tex på Manu Chaos Cd som är tänkt att vara ett långt enda spår hela plattan så händer samma grej.

Ja, då kan vi slå fast att det inte är nåt fel på er skiva - utan det är din DVD-spelare som är kass. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.