Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

En låt som jag tycker autotune gör sig bra, är Christian Walz - Wonderchild. Där använder de autotune på vissa delar av refrängen och skapar en rätt ball effekt. Jag märkte inte att de använda autotune förrän efter många lyssningar. Detta pga av att de bara använder den på småpartier i refrängen. Sen om Wonderchild är en bra låt eller ej låter jag vara osagt. Men den var ju oneklligen populär.

Annons
Postat

Hallå grabbar, jag har undrat SÅÅ mycket om det där. Läste allt här så nu vet jag 😳. men problemet är att... JAG HITTAR INTE AUTOTUNER =( Hittat melodyne, men jag vill ha AutoTuner... nån som kan skicka på msn? Eller som kan nån sida där jag kan ladda ner AutoTuner ? Snälla.. Tack! 😕

Postat
Hallå grabbar, jag har undrat SÅÅ mycket om det där. Läste allt här så nu vet jag 🙂. men problemet är att... JAG HITTAR INTE AUTOTUNER =( Hittat melodyne, men jag vill ha AutoTuner... nån som kan skicka på msn? Eller som kan nån sida där jag kan ladda ner AutoTuner ? Snälla.. Tack! 😄

😕😳😄

• 1 månad senare...
Postat
Jag tror faktiskt inte alls på att det är en vocoder. Helt enkelt därför att effekten är alldeles för lätt att få fram med lite sneda inställningar i en autotuner. En vocoder låter dessutom helt annorlunda. Förklaringen att endast klippa ut stavelser och limma ihop med originalsången känns klumpig och osannolik.

Jag är paranoid och känner mig istället helt säker på att det hela är en efterkonstruktion. Varken Cher eller hennes tekniker vill bli kända som flitiga Auto-tune användare vilket ledde till att man pekade på en helt annan burk när frågor började dyka upp.

/Majken

Japp, det är Autotune på Cher. Det berättade Brian Rawling (executive producer eller nåt annat tjusigt) efter några öl 🥰 hehe

Men de hittade på en lång förklaring innehållande hårdvaruburkar, hade för mig att det var en Digitech-pedalgrunka och nordlead eller nåt? Just för att AutoTune var nytt och de inte ville nämna en sån produkt och Cher i samma mening 😆

De kom iaf fram till att det blev bäst om man lät sista stavelsen på varje rad vara "normal". Annars lät det helt maskinellt, nån psykologisk effekt där tydligen.

Skivbolagsbossen avskydde effekten och hotade med att säga upp sig. Men Cher gillade det och det gick som det gick. Kul med såna små studiotrick som går och skriver historia (och nästan legender)..

/Lasse

Postat
Hallå grabbar, jag har undrat SÅÅ mycket om det där. Läste allt här så nu vet jag 🙂. men problemet är att... JAG HITTAR INTE AUTOTUNER =( Hittat melodyne, men jag vill ha AutoTuner... nån som kan skicka på msn? Eller som kan nån sida där jag kan ladda ner AutoTuner ? Snälla.. Tack! 😄

Här tror jag:

be-cool.org

Postat

Här tror jag:

be-cool.org

🙂😉😄🙂

Postat

Det gäller att sjunga falskt på "rätt" ställen, och ha lagom mkt effekt på så kan det nog bli något av din botenanna, min kompis gjorde en cover på den, ruskigt bra gjort, fick varenda ljud på rätt plats..

Postat

Jag har för mig att jag djuplyssnade på Cher's Belive, då, för längesen och kom fram till att det faktiskt inte är särskilt mycket "autotune" sång i låten. Dessutom som Lars XLN Audio nämnde att det är mkt sparsamt. Har för mig att jag även kom fram till att det nästan hela tiden var mer eller mindre ihopmixat med vanliga sången så den hörs lite svagt i bakgrunden. Efekten var väl så ny då så man reagerade och att en så etablerad och mainstream artist gör något så

iög®onfallande.

Jag tror faktiskt att det även kan vara en Talkbox inblandad, en sån där slang som man har i munnen och formar klangen med munhålan !!!

Tjohpopp

/X

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.