Jump to content
Annons

Boten Anna

Curry_Man

Recommended Posts

Hur får man sången att låta så där kontrollerat (cher effekt)

Själv har man prövat med Autotune för att få till den där "digitala" effekten men det blir väldigt okontrollerat.

Finns det andra vst pluggar som man kan använda sig av eller är det mer träning av Autotune som gäller?? :rolleyes:

Dela på andra sajter

Annons

he.. har själv funderat på saken och kommer inte på något annat än att man anänvder sig av tillexempel autotune. ska hålla mig uppdaterad här så att jag också fårsvar på den frågan.

känns skönt att man inte är den enda som undrar. 😳

Dela på andra sajter

Hur gör man?

Man låter bli!

Snälla 😳

Instämmer. Den effekten är så uttjatad, att det känns mest pinsamt om någon använder den - men om man tvunget vill ändå, så finns sökfunktionen... 😲

Dela på andra sajter

hur gör man?

man gör inte.

allvarligt, hur många mer cher-believe tror du skivbolagen/allmänheten vill ha?

kommer du ihåg fågeldansen? näha, kommer du ihåg "heyyyy baybe, hu, ha, i wanna know.." etc. pöbeln är inte så dum att den köper din cherversion av din låt.

i all välmening.

Dela på andra sajter

Grabbar ni m[ste l'ra er s;ka p[ Google lite b'ttre. :blink:

http://www.soundonsound.com/sos/feb99/articles/tracks661.htm

@Mark: "It all began with a Korg VC10, which is a very rare, very groovy-looking analogue vocoder from the '70s, with a built-in synth, a little keyboard and a microphone stuck on top", he enthuses. "You must mention this, because SOS readers will love it -- and I know, because I've been reading the mag for years!"

det är ingen autotune eller något annat vst-plugin utan en hårdvaru vocoder som användes för originalet med Cher.

Dela på andra sajter

jojo, visst är det vocoder.

nu kommenterade jag dock inte hur man får till den effekten rent tekniskt utan varför man överhuvudtaget ska göra det.

vocoder, i all ära, kommer alltid finnas i mer eller mindre smakfulla sammanhang men att göra en cher eller en basshunter kommer å det snaraste kännas extremt tjatigt.

Dela på andra sajter

Jag förstår er som är trötta på det soundet, men kom inte och påstå att detta inte funkar, för det är precis det verkar göra, och det förvånar mig inte om nästa sommarplåga har samma sound.

Jag är bara nyfiken har man gör detta, har sökt på forumet och kommit fram till att det är just Autotune som är hemligheten, men har liksom inte kontroll på effekten, får till soundet vissa ögonblick men det är allt.

Har även testat att skruva upp sången några cent innan den genomgår manglingen i Autotune, men fortfarande inte på ett kontrollerat sätt.

Dela på andra sajter

Finns/fanns fina tutorials på Melodynes sida när det var på tapeten. Där visades det hur man kunde få till det där cher ljudet (om man nu vart helt tvungen).

Det sades också att Melodyne var bättre än andra autotuners eftersom den kunde flytta runt toner UTAN att det skulle bli en sådan effekt.

Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt inte alls på att det är en vocoder. Helt enkelt därför att effekten är alldeles för lätt att få fram med lite sneda inställningar i en autotuner. En vocoder låter dessutom helt annorlunda. Förklaringen att endast klippa ut stavelser och limma ihop med originalsången känns klumpig och osannolik.

Jag är paranoid och känner mig istället helt säker på att det hela är en efterkonstruktion. Varken Cher eller hennes tekniker vill bli kända som flitiga Auto-tune användare vilket ledde till att man pekade på en helt annan burk när frågor började dyka upp.

/Majken

Dela på andra sajter

För att få till "cher effekten" med autotune eller melodyne så måste du sjunga medvetet lite falskt. Effekten uppstår när man ligger så nära tonen över så att man halkar över ibland. Då tror programmet att man är på en ny ton och höjer/sänker alltihop. Ett tips är att spela in sång utan att höra sig själv, då är det lättare att sjunga fel.

Dela på andra sajter

Någon som kan rekomendera någon annan autotuner förutom Antares och Melodynes som är bra?

Waves Tune är enklast och låter bättre än autotune och har som en inbyggd melodyne fast som VST-plugg vilket gör den mycket snabbare att jobba med än melodyne.

Den är dock sämre om man vill ha Cher.effekt!

Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag förstår er som är trötta på det soundet, men kom inte och påstå att detta inte funkar, för det är precis det verkar göra, och det förvånar mig inte om nästa sommarplåga har samma sound.

Nej.

Det funkar inte längre.

Dela på andra sajter

Nej.

Det funkar inte längre.

Daddy Dj var ju en sommarplåga och hade autotune...inte nog med det, basshunters andra låt, lirar data, är ju en cover på den.

Dela på andra sajter

Nej.

Det funkar inte längre.

Daddy Dj var ju en sommarplåga och hade autotune...inte nog med det, basshunters andra låt, lirar data, är ju en cover på den.

DOTA!

Dela på andra sajter

jojo, visst är det vocoder.

nu kommenterade jag dock inte hur man får till den effekten rent tekniskt utan varför man överhuvudtaget ska göra det.

vocoder, i all ära, kommer alltid finnas i mer eller mindre smakfulla sammanhang men att göra en cher eller en basshunter kommer å det snaraste kännas extremt tjatigt.

det verkar som om du inte tycker om den där effteken. Men grejen är ju den om man undrar något så tycker jag att man ska fråga. för om du går runt och aldrig förstår hur sakerna fungerar så kommr du ju aldrig blir bra på att mxa eller. nu mernar jag inte bara just robot effekten utan andra grejor också. det är skönt att veta hur man får till det så att man bland annat kan svara på sådana frågor och att man kan plocka fram den i de tillfällen som mantycker att det kan passa.

Jag säger; va frågviss!!

Dela på andra sajter

Nej.

Det funkar inte längre.

DOTA!

Haha, när jag hörde den första gången tänkte jag "undrar hur många det är som kommer tro att han säger data på skånska". 🥰

Basshunters lyrik är verkligen för komplex för genomsnittslyssnaren, två låtar in i karriären och båda har blivit missförstådda.

Dela på andra sajter

Jag håller med majken. Blev besatt av det där ljudet när "Believe" var het. Testdade men bla en hårdvaru vocoder och mekkade som fan, kom inte ens i närheten, inte alls samma karaktär.

Sen när jag testade autotune för första gången och ställde den lite för aggresivt, förstod jag. Och man behöver inte alls vara lite sned för att få den att låta så. Det är dock autotune 1 jag pratar om nu, AT 3 , tror jag det är, som är nyast nu verkar vara mindre aggresiv.

Klart som fan det är en efterhandskonstruktion 🥰

Att säga att det var autotune är ju att säga att Cher sjöng snett i studion.

Dela på andra sajter

Nej.

Det funkar inte längre.

DOTA!

Haha, när jag hörde den första gången tänkte jag "undrar hur många det är som kommer tro att han säger data på skånska". 🙂

Basshunters lyrik är verkligen för komplex för genomsnittslyssnaren, två låtar in i karriären och båda har blivit missförstådda.

Jo, det är säkert många som tror att han sjunger "data". Man vet ju att han är en datanörd och det låter som han säger det... Och dessutom verkar han ju ha nåt knasigt talfel... Så är det väl inte så konstigt...?

Men försök inte förklara vad han egentligen säger, jag vill inte veta!

Redigerat av android
Dela på andra sajter

DOTA = Defense Of The Ancients, populär multiplayerkarta till Warcraft 3. Riktigt kul minns jag från min tid som datorgamer. Nu tjänstgör den bra datorn som studioburk och jag har börjat spela tvspel istället MENN offtopic.

Ventrilo, "Venten", är ett program för röstkommunikation som används av alla riktiga gamers.

Redigerat av surikatmamma
Dela på andra sajter

Ventrilo, "Venten", är ett program för röstkommunikation som används av alla riktiga gamers.

Själv har jag upptäckt att TS är bättre än vent 🙂

Fast vent har coolare dataröst när man joinar. 😄

sry för OT.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.