Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

* LÅTNAMN: Morning Lights Over Summer Palace

* GENRE: Klassiskt & electropop 'n jazz

* LÅTLÄNGD: 8:42

* KOMPOSITÖR: Per Rosqvist

* PRODUCENT: 1up

* INSTRUMENTERING: 1up, Per Rosqvist

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 12256kb

* STATUS: Färdig demo

En blandning av svävande & melodiöst klassiska toner med frisk doft av Kina, avrundat med värmande electro 'n jazz!

Ett spännande samarbetsprojekt mellan Dividend och 1up; Dividends låt med ny instrumentering och mindre arr-justeringar samt produktion av 1up. Coolt jazz-solo dessutom av Diwic!

Dividend, Diwic och 1up önskar er nöjessam lyssning. :rolleyes:

Annons
Postat (redigerat)

Jag bara älskar detta! Det är snyggt och spännande. Det ger mig verkligen en "vill höra mer" känsla.

Kul blandning mellan klassiskt och mer dance-orienterat. Men på ett bra sätt, inte som de där skitkassa covers man hör i bland. Up-tempo på gamla Mozart ...

Detta är grymt kul och jag blir inspirerad.

Edit:

Har lyssnat ett par ggr och vill göra lite tillägg och förklaring på vad jag gillar med musiken.

Jag tycker att det är en mycket bra blandning mellan flera olika stilar, där det som är "groovy" används i resp stil, på ett sätt som verkligen känns fräscht och naturligt.

Redigerat av Light Head
Postat

Det tackar vi för Light Head och tar åt oss av berömmet! 😉

Att få höra att musiken som kommer fram är "fräsch" känns speciellt skönt. Och det är långtifrån omöjligt att det blir fler samarbeten i framtiden.

Som kuriosa lite intressant hur stilarna kan bilda en enhet trots sin varierade art. Men det är väl så... musik som musik... det är samma språk men lite olika infallsvinklar så de gör sig tillsammans.

Postat

Var ska man börja.. En kanonlåt med en riktigt fin uppbyggnad och skön mix av stilar. En imponerande insats, speciellt kompositionen. Definitivt inte nåt man slänger ihop varje dag.

Postat

Bra gjort! Personligen tycker jag dock att orkesterarret skulle kunna vara en aning fetare! Känns lite tunnt! (OBS! Bara personlig smaksak och egentligen ingen direkt kritik)

Postat (redigerat)

Inget jag lyssnar på i vanliga fall, men detta var klart soft lyssning...

Eftersom jag inte pysslar med electronisk musik så är jag nog inte rätt person att bedömma ljudbilden. Men i mina öron låter mixen helt rätt, kanske att ljudet på "jazzsolot" känns lite fattigt och plastigt. Visserligen bidrar detta till charmen iofs, det ska ju inte låta "äkta" om jag fattat det rätt.

Bra jobbat hursomhelst, trevlig bit

Redigerat av Yllet
Postat

Jag blev avtänd när ni själva beskrev musiken som Klassiskt & electropop 'n jazz. Lite Robert Welles-varning :rolleyes: men det här var ruggigt smakfullt! Ljudmässigt är orkestern lite väl reverbdränkt, men jag föredrar alltid torrare mixar. Electropop är ingen genre jag är särskilt bekant med, och jag tycker att de klassiska elementen erbjöd på den allra högsta kvalitén. MER!

Postat
Jag blev avtänd när ni själva beskrev musiken som Klassiskt & electropop 'n jazz. Lite Robert Welles-varning :rolleyes: men det här var ruggigt smakfullt! Ljudmässigt är orkestern lite väl reverbdränkt, men jag föredrar alltid torrare mixar. Electropop är ingen genre jag är särskilt bekant med, och jag tycker att de klassiska elementen erbjöd på den allra högsta kvalitén. MER!

Tack till Yllet och vessongs, m fl, för uppskattande kommentarer. SKall se om vi kan lägga upp en maffigare verre (fler stämmor) längre fram. Som jejje och en del andra önskade sig.

Får väl sätta mig igen med detta snart 2-3 år gamla projekt

Postat

Spännande. Hade faktiskt inte hört den här versionen tidigare.

Jag har själv funderat på att försöka blanda klassiskt och elektroniskt, det här är ju ett exempel på hur man kan göra detta på ett sätt som jag tycker funkar rätt bra instrumenteringsmässigt.

Det är sällan man ser klassiskt och elektroniskt i kombination. Det jag kommer att tänka på är diverse schlagers när nån kommer in och spelar något i "mellanspelet". Men det här är ju en helt annan sak.

Vad jag vill säga är att det är en domän som man borde utforska mer!

Annars kliar det i fingrarna att säga att "du, kan du flytta den där och den där tonen liiite mer i synk" på mitt solo. Laidbackstilen kanske ska minskas lite med ett mer fast tempo som det är i den här låten.

// David

Postat

Grymt bra låt roligt att ni blandar klassika toner med elektroniska blir tummen upp här! 😎

Postat

Tack, tack P-O för att du lyssna och gillar de! 🙂

Kul också att du hitta låten till slut, Diwic! De lite off beat-tonerna får vi leva med. Det ger bara skön mänsklig feeling i mitt tycke. 🙂

xzeet (oregistrerad)
Postat

Väldigt intressant! Jag gillar det skarpt...

Något som jag kan invända mot är att syntharna låter väldigt programmerade och väldigt mjukvara. Du kanske skulle lägga på något reverb och kanske hitta andra synthar som inte låter så otroligt tv-spel?

Baskaggen är förövrigt rätt trist, bytt ut den mot någon som låter mer "live" och kanske lite dovare...

Postat

Kul du lyssnade xzeet! Och visst låter det TV-spel! Jag råkar ju älska chiptunes och allt vad blipp-blopp heter så det påverkar förstås hur ljuden väljs. 😉

Det ligger reverb på men det kanske skulle låta ännu bätre med lite mer. Kaggen tål att tänkas på likaså. Har inga suveräna trumljud dessvärre. Du kanske har?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.