Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej å hå!

Jag kör en Behringer V-AMP2 in i mitt M-Audio 2496 ljudkort och när jag spela in akutiskt så tycker jag alltid att det låter sååå statiskt och "inburkat".

Beror detta helt på att jag kör lineat hela vägen eller kan man bearbeta detta ljud med EQ så det låter "fylligare"?

Just nu har jag ingen mic eller mixerbord för jag spelar inte in sång, men jag börjar fundera på om det kan vara värt att inskaffa enbart för att få bättre ljud vid inspelning av elgitarr och akustiskt.

Sedan vore det nice om nån kunde posta en snutt där ni spelar med preamp in i Cubase så ja får höra hur de kan låta. 😉

Annons
Postat (redigerat)

Hehe ska kika sidan. 😉

Ja det är det jag också hört. Att det låter bättre med mickat...

Men nu när jag inte kan göra det, hur kan jag då göra för det ska låta lite bättre?

Jag har kikat lite på EQs och så men finns det ingen plugin eller speciell EQ för akutisk gitarr?

edit: Såg att ni körde genom RME ADI-96 Pro och den är ju inte direkt billig eller har dålig elektronik så visst borde ljudet bli betydligt bättre i era test än om jag köper en av micar och kör genom en preamp som t.ex Behringer V-AMP2 eller Line6 POD?

Detta är gitarr preamps såklart men går att köra som enbart preamp för ren signal.

Redigerat av nyqa
Postat

Spelar in akustiskt säger du??? Men rummet och micen ska ge känslan ju.. Hur bär du dig åt om du "linar" akustiskt? :rolleyes:

Postat
Spelar in akustiskt säger du??? Men rummet och micen ska ge känslan ju.. Hur bär du dig åt om du "linar" akustiskt? :rolleyes:

Han menar antagligen en akustisk gitarr med inbyggda mickar. 😳

Postat (redigerat)
Spelar in akustiskt säger du??? Men rummet och micen ska ge känslan ju.. Hur bär du dig åt om du "linar" akustiskt?  :rolleyes:

Just nu har jag ingen möjlighet till att micka även om jag skulle vilja göra det.

Men om jag ska inhandla grejor för detta, vad kan ni tipsa om då?

Mick + preamp

Eh, alltså jag HAR ingen mick och jag har en stålsträngad halvakustisk gitarr med inbyggda mickar så då kan du ju räkna ut själv hur jag linar. 😳

Hursomhelst, om jag ska köpa grejor för detta snart, vad kan ni tipsa om då?

Mick + preamp

Redigerat av nyqa
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Vet inte om du är hjälpt av det här men på den här låtidén har jag lajnat elguran via en Behringer mic 200 preamp in i datorn genom Guitar Rig. När det gäller akustisk så går de nog inte att få nåt bra ljud utan mickar desvärre. Billigaste med ett någorlunda resultat men ändå ganska medelmåttigt är väl en ADK A 51 (tror jag den heter) och Behringerpreamp mic 100 eller mic 200 som ovan. Har en blueslåt på min SoundClick "The Eyes" som är inspelad med en sån till både gura och sång. Det får du för en 1600 spänn eller nåt men Claes har bra koll på vad som gäller och hur mycket kvalité man får för pengarna så lyssna pån.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=30846

Postat

Spelar du in akustisk gitarr, så vill du kanske få in den så rent som möjligt? Då kan en Line Audio Design DMP vara preampen för dig. en svensk konstruktion som är förhållandevis billig och som du inte behöver byta ut på väldigt länge, även om du skulle byta upp dig på andra områden i riggen. :rolleyes:

Postat
Hej å hå!

Jag kör en Behringer V-AMP2 in i mitt M-Audio 2496 ljudkort och när jag spela in akutiskt så tycker jag alltid att det låter sååå statiskt och "inburkat".

Beror detta helt på att jag kör lineat hela vägen eller kan man bearbeta detta ljud med EQ så det låter "fylligare"?

Just nu har jag ingen mic eller mixerbord för jag spelar inte in sång, men jag börjar fundera på om det kan vara värt att inskaffa enbart för att få bättre ljud vid inspelning av elgitarr och akustiskt.

Sedan vore det nice om nån kunde posta en snutt där ni spelar med preamp in i Cubase så ja får höra hur de kan låta.  😏

Den här är ganska bra på att ta bort en del av den "inburkade" piezokänslan:

http://www.behringer.com/ADI21/index.cfm?lang=ENG

Sedan brukar det ju alltid hjälpa med lite eq och reverb.

Postat
Jag har kikat lite på EQs och så men finns det ingen plugin eller speciell EQ för akutisk gitarr?

Nej . Och det finns ingen speciell EQ för något instrument.

Ett EQ är ett EQ ( skillnader i proggramering eller elektronik givetvis ) men generellt fungerar alla likadant.Höja eller sänka i ett specifikt frekvens område.

Tidningen STUDIO har haft mixskola dom senaste nummrerna så försök få tag i dom.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.