xarl Postat 29 september 2006 Dela Postat 29 september 2006 (redigerat) Jag har ett litet dilemma med en låt. Jag har skrivit musiken och melodin, artisten har skrivit texten. Allt frid o fröjd tills jag får beskedet att låten INTE kommer att vara med på skivan. 😉 Nu vill jag ta låten vidare och låta en annan textförfattare skriva en ny text. Kan jag göra det utan artistens(textförfattarens) medgivande? När anses text och musik sammanfogas för evigt? Vid utgivning? När man stimmar? Det finns ett bolag/förlag inblandat, men inga avtal är skrivna. Finns det risk att förlaget (som förlägger artisten) kan hävda sin juridiska rätt att texten och musiken hör ihop och är ETT verk? Vore tacksam för lite synpunkter vad ni tror/vet. PS Jag tror nog att artisten(textförfattaren) tycker att det är OK att jag tar låten vidare (kommer att kolla det), men är mest orolig för vad förlaget kan hävda för rättigheter till verket. Redigerat 3 oktober 2006 av xarl Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 29 september 2006 Dela Postat 29 september 2006 Hmm, jag vet inte men här kommer mina spekulationer... om de har bestämt att de inte vill ha med låten, och ni inte har nån deal skriven, så borde det väl vara grönt för dej att göra vad du vill med ditt bidrag? Vad skulle de ha för rätt att hindra dej? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 29 september 2006 Dela Postat 29 september 2006 Du har r'tten till din musik. Har du inte skrivit avtal, publishing, etc sa aer din musik din musik. Men, om du har ett bra forhallande till textforfattaren och kanske vill jobba mer med honom&henne i framtiden saa prata med personen och saj som det aer. *jobbigt att skriva utan utan prickar . . . 😉 Detta exempel aer en bra anledning att vara medlem i muskierfoerbundet, daa hade du faatt gratis juridisk assistans. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
xarl Postat 29 september 2006 Trådstartare Dela Postat 29 september 2006 Hmm, jag vet inte men här kommer mina spekulationer... om de har bestämt att de inte vill ha med låten, och ni inte har nån deal skriven, så borde det väl vara grönt för dej att göra vad du vill med ditt bidrag? Vad skulle de ha för rätt att hindra dej? jo, om det är så att musik och text numera klassas som ETT verk, så kan ju förlaget hävda att de förlägger 50% av verket och den nya texten är att se som en bearbetning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
xarl Postat 29 september 2006 Trådstartare Dela Postat 29 september 2006 (redigerat) Du har rätten till din musik. Har du inte skrivit avtal, publishing, etc så är din musik din musik. ..... Detta exempel är en bra anledning att vara medlem i muskierförbundet, då hade du fått gratis juridisk assistans. Jo, musiken är min, men kan jag låta göra en helt ny text, ge låten ny titel och ingen av tidigare inblandade har något att yrka på? När kan man anse att text och musik blir ETT? exempel: Kan ABBA-Björn ta "kristina från duvemåla" och låta någon göra om musiken, men använda texten, och kalla det för ett nytt verk? (anta att björn skrivit texten och benny musiken) Musikerförbundet: Jo jag vet, har fått mycket bra hjälp med kontrakt och liknande av dom. Ps fixade dina prickar i citatet 😉 /X Redigerat 29 september 2006 av xarl Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 29 september 2006 Dela Postat 29 september 2006 ja det kan du. så länge låten inte är förlagd någonstans med avtal/kontrakt så kan du göra precis vad du vill. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
xarl Postat 3 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 3 oktober 2006 Verkar vara lugnt, såhär står det på STIMs hemsida. Tack för hjälpen /X Gemensam upphovsrätt Två eller fler personer kan samarbeta vid tillkomsten av ett verk. Det kan ske på olika sätt. Resultatet kan bli sådant att vardera personens bidrag utan svårighet kan särskiljas i den färdiga produkten. En kompositör och en författare har t ex skrivit ett musikdramatiskt verk, en opera eller musikal, tillsammans, och det musikaliska verket respektive det litterära verket går att särskilja. I det fallet har vardera upphovsmannen upphovsrätt till sitt verk, och de vanliga reglerna om ensamrätt och förfoganderätt gäller. Författaren kan t ex ge ut texten separat utan att behöva be kompositören om tillstånd. Har upphovsmännen däremot skapat ett verk så att deras bidrag till det färdiga verket inte längre utgör självständiga verk i detta, tillkommer upphovsrätten upphovsmännen gemensamt. Det innebär bl a att tillstånd fordras från båda upphovsmännen för rätt att förfoga över verket. Upphovsmännen skall vidare vara överens om olika åtgärder med verket, t ex utgivning i tryckt form, filmning, etc. Skyddstiden räknas för gemensamhetsverk från den sist avlidne upphovsmannens dödsår. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.