Jump to content
Annons

Recommended Posts

Cleff (oregistrerad)
Postat

Hur gör man då? Det funkar inte att sitta och gissa...Finns det nån plug som klarar det, eller nåt annat sätt som FL kan få reda på BPM antalet?

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)

mmm, jag jobbade jättelite i en version och tror att det fanns något som man kunde tappa tempot med spacebar i takt med musiken. Så får man ett ungefärligt. Sen finjustera med dina två. Om det var fruity

Varför tog dom det namnet, förresten? Fruity loops. "Fruity" är ju bögigt på gangsterslang.

Redigerat av maxmaxmax
Postat

Gör så här:

Högerklicka i Temporutan. En meny kommer up, där man kan klicka på TAP

Klicka på TAP och spela up din acapella. Medans den spelas klickar du på "kranen" i rutan som kom up när du klickade på TAP.

Klicka sedan i takt til din acapella, och VIPS så har du hittat BMP`et till din acapella.

😕

Postat

En metod som kan funkar bättre om du har dåligt takt sinne är:

Lägg in acapellan i nedre delen av fönstret (PL). Klicka på den lilla nedåt pilen på ljud klippet och välj "Detect tempo" (eller nått) Välj sedan hur snabb du tror att den är. välj sedan att sätta projektet i rätt tempo :rolleyes:.

awt (oregistrerad)
Postat
Varför tog dom det namnet, förresten? Fruity loops. "Fruity" är ju bögigt på gangsterslang.

😄 jag har också funderat på det... iofs heter det ju "FL Studio" nuförtiden, säger man det lite snabbt sådär så är det ingen som tänker på att fråga vad "fl" står för 🙁 namnet "fruity loops studio" gör inte riktigt programmet rättvisa enligt mig..

Och undra hur många som har låtit bli att testa programmet just för att det innehåller orden "fruity" och "loops"

Postat

Ja, det där är faktiskt en av de många anledningar till att det heter FL Studio numera. 😳

Postat

Ja, till en början trodde jag faktiskt att Fl-studio bara kunde göra loopar (PGA namnet). Men Efter som tiden gick så öppnades fler å fler dörrar för mig =).

Postat

Ja, det där är faktiskt en av de många anledningar till att det heter FL Studio numera. 🙂

Mao : Bögig studio:P

Postat

För övrigt är fruityloops en slags flingor i USA.

typ sådana här runda i grnt, gult o rött.

Och sen har väl imagine-line som tillverkade fruityloops tyckt att just "loops" i !fruityloops" var fiffigt och därför döptes Fruityloops till Fruityloops =)

min teori iaf 😱

• 3 veckor senare...
Postat
Lägg in acapellan i nedre delen av fönstret (PL). Klicka på den lilla nedåt pilen på ljud klippet och välj "Detect tempo" (eller nått) Välj sedan hur snabb du tror att den är. välj sedan att sätta projektet i rätt tempo 😄.

Asså, jag letar men kan inte hitta vad du menar.. 😉 kan du eller någon annan schyrre förklara en gång till 😆

Postat

Stampa takten och titta på en klocka.. 120 BPM = 120 takter på en minut 😄

Postat
120 BPM = 120 takter på en minut 😕

Näääää!!!!

120 BPM = 120 taktslag per minut = 30 takter/min i 4/4 takt = 40 takter/min i 3/4 takt osv...

/H.

Postat
120 BPM = 120 takter på en minut 😄

Näääää!!!!

120 BPM = 120 taktslag per minut = 30 takter/min i 4/4 takt = 40 takter/min i 3/4 takt osv...

/H.

😉 - Nu blev jag lite förvirrad här 😎

Postat
120 BPM = 120 takter på en minut 😉

Näääää!!!!

/H.

Nu är det ju faktisk inte ALLA här inne som är såååå JÄKLA duktig som du då.... 🙂

Postat

Näääää!!!!

/H.

Nu är det ju faktisk inte ALLA här inne som är såååå JÄKLA duktig som du då.... 🙂

Eh. Det var väl inte så svårt? BPM står för "beats per minute", inte "bars per minute". Beat betyder i det här fallet taktslag, fjärdedelar alltså, och i 4/4 är det 4 taktslag på en takt, dvs du måste dela BPMen på fyra för att få antalet takter per minut. Dvs 30. 🙂

Postat

Näääää!!!!

/H.

😉 - Nu blev jag lite förvirrad här 😄

Det var bara en liten anmärkning på att taktslag och takter inte är samma sak. Det är 120 taktslag som det handlar om i det här fallet.

Nu är det ju faktisk inte ALLA här inne som är såååå JÄKLA duktig som du då.... 😆

Ehhh??? Det är väl bara bra om jag rättar något som kan uppfattas felaktigt? Var inte meningen att skriva någon på näsan ifall någon uppfattar det som det. I så fall så ber jag om ursäkt! 🙁

/H.

Postat
120 BPM = 120 takter på en minut 😄

Näääää!!!!

/H.

😕 - Nu blev jag lite förvirrad här 😄

Det var bara en liten anmärkning på att taktslag och takter inte är samma sak. Det är 120 taktslag som det handlar om i det här fallet.

Nu är det ju faktisk inte ALLA här inne som är såååå JÄKLA duktig som du då.... 🥰

Ehhh??? Det är väl bara bra om jag rättar något som kan uppfattas felaktigt? Var inte meningen att skriva någon på näsan ifall någon uppfattar det som det. I så fall så ber jag om ursäkt! 😄

/H.

att ta reda på orginal låtens tempo först är enklare, bara tappa med en bpm counter, om man vill ta reda på exakta tempot kan man lägga in orginal mixen i en seqeunser och justera tempot tills den ligger i takt med sequensern därmed har du sedan tempot på acappellan.

• 1 år senare...
Postat
Lägg in acapellan i nedre delen av fönstret (PL). Klicka på den lilla nedåt pilen på ljud klippet och välj "Detect tempo" (eller nått) Välj sedan hur snabb du tror att den är. välj sedan att sätta projektet i rätt tempo 🙂.

Asså, jag letar men kan inte hitta vad du menar.. 🙂 kan du eller någon annan schyrre förklara en gång till 🙂

Lägg till Accapellan i Playlisten där man vanligtvis har sina Automation Clips, Click and drag 🙂 högerklicka sedan på pilen i hörnet av acapellan och välj detect tempo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.