Jump to content
Annons

Vart får man tag i en talkbox?

Recommended Posts

KRIS_O (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vart får man tag i en talkbox? 😆

ni vet sån elektronsik röst som en del Elektroniska funkband körde med för en lång tid sedan, band som t.ex. "Zapp"

Måste man köpa en talkbox eller går d få Till detta ljudet i något inspelingsprogram eller liknande?

någon som vet?

Redigerat av KRIS_O!
Annons
KRIS_O (oregistrerad)
Postat

Hur funkar d exakt då?

hur kopplar man den...måste man köra via keyboard el. annat instrument...

eller kan man bara sjunga direkt in i en mick som är kopplad till talkboxen?

Postat (redigerat)

Kris_o

Talkboxen kopplas som en högtalarlåda, d.v.s. den ansluts direkt till högtalarutaget.

(tillsammans med den vanliga lådan, så inte talkboxen får ta hela effekten)

Sen stoppar du slangen i munnen, och står framför micken som om du skulle sjunga, när du sen lirar gitarr eller klaviatur samtidigt som öppnar/stänger munnen, så blir det som en wha-wha/vocoder effekt av det hela.

Se till att dina plomber sitter fast ordentligt, för det blir ett enormt drag inne i käften.

Puffra

Jodå, det är ganska enkelt att bygge en talkbox, den består bara av en "compressionsdriver" d.v.s. högtalardelen på ett mellanregisterhorn.

Men för att den skall hålla, så måste det vara en driver från en "prat-tratt" (meddelande horn/tratt på travbanor, tågstationer m.m) eftersom dessa har membran av tåligare material gämfört med bra PA-horn som går högre upp i diskanten.

Det brukar också sitta en glödlampa (bil-lampa av mindre typ) i serie med driver, som fungerar som en effekt-limiter, så det blir svårare att ta livet av driven.

Slutligen är det bara att ansluta en slang till hålet på driven, och sen är är den klar.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
musik (oregistrerad)
Postat

Jag har för mig...

att det finns en Talkbox-effekt i mjukvaran från E-mu som heter Production Tools. Det var ett programpaket (9 olika, Cubase LE, Cakewalk, Sonar m.fl.) som de släppte tillsammans med sina ljudkort (kanske fortfarande?). Sedan efter ett tag så kunde man köpa det separat från hemsidan för 100 SEK ungefär eller nåt sånt. Löjligt prisvärt.

Vad är skillnaden mellan Vocoder och Talkbox? Jag trodde det var just Vocoder som Zapp använde i t.ex. "Funky Bounce"! Är det Vocoder som kanske Flash and the Pan använder i "Hey St. Peter"?

😆

:musik

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Tror det var nån tjomme på forumte som tejpade fast trädgårdsslang på sin stärkare och körde på. Spelade in en låt och la upp också, det var häftigt resultat.

Jag gav mig på att bygga en för ett tag sedan, hittade rätt enkla ritningar på hur man använder en drivtub till en volvotuta och fixar på lite slang.

här är ritningen jag följde - det blev inget färdigbyggt, kom på att jag inte gillade effekten.

Ah! här är trädgårdsslangstalkboxen: länk

Postat

Brorsan kör den riktiga Heil TalkBox (å har alltid gjort det, är en rätt bra synt-ersättare om man är riktigt duktig på att använda den). Dock blev den andra gitaristen i bandet så tänd på att spela munsynt också så han skaffade Rocktrons variant.

Rocktron Talk Box

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.