Jump to content
Annons

Inspelningsproblem

afasi

Recommended Posts

Hej jag har ett extremt irriterande inspelningsproblem. Förra veckan skaffade jag mig en enkel hemmastudioutrustning för demoinspelning bestående av en condensatormick: TSM, MT 47 class A med tillhörande fantommatning. När jag kopplade samman micken med fantommatningen och fantommatningen med min bärbara dator (DELL Inspiron 6000) fick jag signal från micken. Den slog över i ljudstyrka så jag gick in på intställningarna för mikrofonen i windows för att sänka volymen på micken. När jag sen öppnade ACID 5.0 som jag försöker spela in, la ut en kanal med ett beat och tryckte på rec spelade programmet bara in en ny kanal med beatet. Jag får heller ingen signal från micken när jag t.ex testar den i ljudinspelaren, men kopplar jag en vanlig handhållen mick direkt i datorn får jag signal. Det verkat således inte vara nåt fel i datorn. Kan det vara fel på fantommatningen? Vad gör jag för fel? Tacksam för goda råd!

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Låter som om micken inte får ström, för den handhållna är troligtvis en dynamisk och kräver inte det.

vad menar du med tillhörande fantommatning? Antar att du menar preamp?

Edit: Läste på lite, såg att den har egen matning och jag antar att det är något krux med just det. Lämnar över till någon som känner till denna mick.

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
min pappa var störst och starkast
Back in the dayyyys!
smygkikade in på tjejernas

? 🙂

DET VAR

BACK

IN

THE

DAYS!

Dela på andra sajter

ja, afasi, den är jag.

ja, det är preamp jag menar. det går en strömsladd från preampen till eluttaget. so, sagt gav micken utslag första gången jag provade den. vad kan ha hänt? kan det vara något med programmet (acid 5,0) - någon inställning råkat komma åt?

jag är inte skithaj på det här, uppenbarligen, och i stort behov av hjälp.

jag kör med det inbyggda ljudkortet.

Redigerat av afasi
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
jag vet inte, jag fick preamp och mic som paket i en silverväska, en av de billigare på den svarta lådan står det: tube mic power suply

Billigare svarta lådan?

Är det någon flygmojäng eller? 🙂

Dela på andra sajter

jag menade att micken och preampen är av den billigare sorten. svarta lådan är preampen. det saknades något skiljetecken. så, jag vet inte men på preampen står det: tube power mic suply

Den "svarta lådan" är ingen preamp, den är bara nätaggregatet, strömförsörjningen till mikrofonen som är en rörmick.

Dela på andra sajter

Jag har hört en låt av dig och dina homies (du är nog mycket väl medveten om vilken och är nog uttjatad på den)...lycka till med att skapa nästa hit 😎

Det är lite speciellt för den micken ska ha egen powersuply så det är nog ingen preamp.

Edit: Violiner var först

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Afasi:

Berätta hur du har kopplat allting, från vad och till vad, kolla inställningarna på involymen på mikrofoningången i egenskaper för ljudenheten.

och: funkar det att spela in med handjagaren i ljudinspelaren? Switcha mellan den och rörmicken, funkar det fortfarande?

EDIT:

Personligt meddelande

se till att hjälpa afasi nu, han är en bra kille.

Jag måste stryka en skjorta.

Elvis has left the building

Redigerat av maxmaxmax
Dela på andra sajter

tube power mic suply

Det är inte nån preamp.

Det är en transformator som försörjer mikrofonen med fantomspänning.

Edit. ja, det va några som hann före...

Redigerat av Jari
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
tube power mic suply

Det är inte nån preamp.

Det är en transformator som försörjer mikrofonen med fantomspänning.

Edit. ja, det va några som hann före...

... likväl funkar handjagaren.

Dell har ju mikrofoningång med usel om än fungerande preamp.

Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Har två såna mickar dom funkar skitbra men som sagt du behöver nog en preamp för att det ska bli bäst fjong på grejorna. Dock så borde du ju få nån signal som maxmax säger så är det inte bara sladdstrul då. Du måste väl ha nån slags converter från xlr till minitele eller har du lött själv, kanske läge att kolla på sånt. Det kanske är en stereo minitele in på datorn så är det nåt fel med sladden så kanske det strular till det. Sen är det väl bara stereospår i Acid men borde väl inte strula till det men kolla för säkerhets skull om det finns inställningar i programmet som du måste mecka med.

Göran

Dela på andra sajter

Personligt meddelande

se till att hjälpa afasi nu, han är en bra kille.

Jag måste stryka en skjorta.

Elvis has left the building

Back again!

Fan vad jag hatar dom där funksydda skjortorna i supertjock bomull.

Eller, jag älskar dom såklart, men det är ett helvete att stryka dom när sömmarna i ärmarna inte är paralellsydda.

Är du nära en lösning afasi?

Redigerat av Danny Cort
Dela på andra sajter

och: funkar det att spela in med handjagaren i ljudinspelaren? Switcha mellan den och rörmicken, funkar det fortfarande? handjagaren funkar men rörmicken gör det inte. Alla sladdar sitter där dom ska, jag har en konverter från xlr till minitele och den verkat ju funka, den gör det i allafall när jag kopplar in handjagaren.

Dela på andra sajter

och: funkar det att spela in med handjagaren i ljudinspelaren? Switcha mellan den och rörmicken, funkar det fortfarande? handjagaren funkar men rörmicken gör det inte. Alla sladdar sitter där dom ska, jag har en konverter från xlr till minitele och den verkat ju funka, den gör det i allafall när jag kopplar in handjagaren.

Men då vet vi ju var felet sitter!

Gå tillbaks med micen till det ställe du köpte den på och be om en ny!

Dela på andra sajter

Jag vägrar tro att det ska behöva va så segt att det är den enda lösningen. Jag sitter i Malmö, 4sound ligger i Stockholm...

4sound har en butik i Lund också med mycket hjälpsam personal.

Jag bor i Malmö och handlar ofta hos dom.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.