Jump to content
Annons

Det där med dubbla hårddiskar?

JJRockford

Recommended Posts

Lite funderingar till det här med att ha separata hårddiskar för programvara och ljudfiler... Varför? Vad är riskerna med att inte ha det? Och går det bra att t ex köra den ena hårddisken extern via firewire?

Dela på andra sajter

Annons

Anledningen till att man vill ha dubbla diskar är att det höjer prestandan på din dator då du inte kör allt från samma disk. Det blir också lättare att hålla diskarna i trim. En Firewire disk bör funka mycket bra.

Dela på andra sajter

Aha. Förstår att det är svårt att tala i generella termer här, men hur "hårt" får man köra innan man slår i tak med en disk? 24, 32, 64 kanalers inspelningar?

Dela på andra sajter

Det beror helt på program i hur bra skick disken är vilket uplösning man spelar in i osv. Generellt så klarar man sig utan att slå i taket någon gång om man har en audio disk.

Dela på andra sajter

Det beror lite på övrig datorkonfigurering också hur bra prestanda du får, men generellt är det väl mest en säkerhetsgrej att ha Audiofilerna på en separat disk..OM något händer med bootdisken vid en hård audiosession blir det ju jobbigt att installera om hela operativet, alla program, all konfigurering, har du sen alla sparade Cubase-sessions där också kan det ju bli ganska förödande... 🙂

Jag kör med en stor bootdisk, med operativet, + Cubase o alla pluggar o.s.v +1st 40GB partitionerad i 5st 8Gb partitioner varav 2 partitioner på disken håller alla samplingar man kör med i Battery=30 - 40.000 samplingar

Dela på andra sajter

Det beror lite på övrig datorkonfigurering också hur bra prestanda du får, men generellt är det väl mest en säkerhetsgrej att ha Audiofilerna på en separat disk..OM något händer med bootdisken vid en hård audiosession blir det ju jobbigt att installera om hela operativet, alla program, all konfigurering, har du sen alla sparade Cubase-sessions där också kan det ju bli ganska förödande...  🙂

Ehrm. Men om du installerar om O/S måste du ändå installera om alla programmen oxå. Eller du menar att det är större risk att det händer ngt med den disk/partition som man kör in audio på? Och om den pajar behöver du inte installera om O/S om den ligger på annan disk/part? Är det så du menar? 😛

Jag kör med en stor bootdisk, med operativet, + Cubase o alla pluggar o.s.v +1st 40GB partitionerad i 5st 8Gb partitioner varav 2 partitioner på disken håller alla samplingar man kör med i Battery=30 - 40.000 samplingar

5st 8Gb partitioner??? Jösses, kör du DOS eller??? 😄 Det där verkar helt galet tycker jag, vad vinner du på det?? 😆

Dela på andra sajter

Eller du menar att det är större risk att det händer ngt med den disk/partition som man kör in audio på? Och om den pajar behöver du inte installera om O/S om den ligger på annan disk/part? Är det så du menar?  😉

5st 8Gb partitioner??? Jösses, kör du DOS eller???  😆 Det där verkar helt galet tycker jag, vad vinner du på det??  😲

Jag menar det jag skrev... i det fall det händer att C-disken brakar vid audiofils-hanteringen blir ju datorn mer sårbar om även operativet och alla program, cubase-arr ligger där också.. Ligger audiofilerna separat blir ju belastningen på en separat disk..vilket kanske minimerar totalkatastrof vid en ev. krasch...

é ru mé nurå?

att jag gjort 8Gb beror på diskens fysiska storlek och ungefär hur mycket filer jag vill ha på varje partition... G:\SAMPLES: .... H:\CUBASE SX SESSIONS o.s.v

mer ett sätt att själv få ett strukturerat sätt att spara filer på och sen att jag har dom utdelade i mitt interna nätverk gör det lättare att bara dela ut vissa bibliotek när jag hämtar och skickar filer vid redigering....

vaddåå..är du partitions-polis elle.. 😆

Redigerat av demoniqus
Dela på andra sajter

Jag menar det jag skrev... i det fall det händer att C-disken brakar vid audiofils-hanteringen blir ju datorn mer sårbar om även operativet och alla program, cubase-arr ligger där också..  Ligger audiofilerna separat blir ju belastningen på en separat disk..vilket kanske minimerar totalkatastrof vid en ev. krasch...

é ru mé nurå?

Yes box! 😲 (edit: om vi pratar separata diskar alltså, splittade partitioner gör föga nytta belastningsmässigt)

att jag gjort 8Gb beror på diskens fysiska storlek och ungefär hur mycket filer jag vill ha på varje partition... G:\SAMPLES: .... H:\CUBASE SX SESSIONS  o.s.v

mer ett sätt att själv få ett strukturerat sätt att spara filer på och sen att jag har dom utdelade i mitt interna nätverk gör det lättare att bara dela ut vissa bibliotek när jag hämtar och skickar filer vid redigering....

Men här är jag inte alls med. Det är minst lika lätt att dela ut "vissa bibliotek" om du har allt på en stor disk/partition. Och det är lika lätt att navigera oxå, om man strukturerar det smart. Vill du tvunget uppleva den där Novell/DOS känslan med en massa enhetsbokstäver istället för underkataloger kan du mappa typ G: till C:\SAMPLES osv. Men bäst är att kunna låta bli. 😆

Den stora nackdelen med att splitta upp på ditt sätt är att du inte kommer att kunna utnyttja allt utrymmet optimalt (typ du har 1gigg ledig per disk men behöver trycka in en fetsamplings-cd på 2gigg). Att splitta i en massa puttinuttiga partitioner är ett förlegat koncept som härstammar från DOS begränsning på max 2GBs partitioner. 🙂 Bortsett från din första argument då förståss. 😉

Sen kan man ju ifrågasätta varför jag står på mig... din disk, ditt liv. 😆

Redigerat av hackeman
Dela på andra sajter

Bortsett från din första argument då förståss. 😠

Sen kan man ju ifrågasätta varför jag står på mig... din disk, ditt liv. 😛

🙁 ..det var tur att du skrev dom där raderna.. annars!!!!! 😆

..

..

skojar bara..🙂

Jag är inte så där nogräknad med några meggabajt hit eller dit..det är arbetssättet som är djupt rotat och känner inget behov av att ändra det... det är ju inte alltid man kan slösa med något...så varför inte slösa på meggabajten.. 😆 hårddiskutrymme är inte speciellt dyrt heller...

Men det är väl nåt att fundera på om man skulle göra något drastiskt i studiomiljön man har idag... t.e.x uppgradera till dubbla AMD 64:or och 4st MOTU 24 I/O=96kanaler in o ut... lixom börja om på nytt med allting superoptimerat??

Dela på andra sajter

Har också en förkärlek till att partitionera upp hårddiskar. Har iofs allt musikproduktionsrelaterat på en disk förutom samplingar till EXS24an som jag lagt på en 10gb-partition. Men annars är det ju såå skönt att ha en massa enheter istället för en oregerlig mappstruktur.

Dela på andra sajter

Det blir ju i princip samma sak ändå...

Drives eller mappar tycker jag inte spelar någon roll och jag tycker det blir smidigare med backup och annat skoj också om man inte har många partitioner...

Efter att ha tvingats av operativsystemet att partitionera i oändlighet på Atari Falcon (för en helt bombsäker funktion i Cubase Audio, var det någonstans runt 700MB som var max för en partition... många partitioner blir det...), så har jag undvikit det till största delen.

I dag har jag delat upp min ena 120GB-disk i en systemdisk på 44GB och en diverse-disk på 67GB. När jag byter disk nästa gång kommer jag nog att dela i två lika stora partitioner i stället... Den andra disken tjänstgör som audiodisk och är bara en partition på 120GB - och så har jag min backupdisk på 200GB, som också är en enda stor partition.

Dela på andra sajter

Har också en förkärlek till att partitionera upp hårddiskar. Har iofs allt musikproduktionsrelaterat på en disk förutom samplingar till EXS24an som jag lagt på en 10gb-partition. Men annars är det ju såå skönt att ha en massa enheter istället för en oregerlig mappstruktur.

VacUm: Visst är det trevligt med MÅNGA saker..så även partitioner... 😆🙁 ..

aehh..man kanske inte ska stöta sig för mycket med hackeman.. 😠

Claes: Det är väl så att man måste få en vinkling av någon för att börja rota i gamla vanor..det kan ju faktiskt vara så att man får till något som blir bättre..

Dela på andra sajter

Det viktigaste är helt klart att man hittar ett sätt som man trivs med - men jag trivdes aldrig med upplägget på Falcon, där en 4GB-disk fick ha 6 partitioner för att fungera säkert med Cubase Audio 🙂 - så när jag bytte plattform till PC, kändes det som en befrielse att äntligen kunna ha en HEL hårddisk som en enda partition... 🙂

Dela på andra sajter

Det viktigaste är helt klart att man hittar ett sätt som man trivs med - men jag trivdes aldrig med upplägget på Falcon, där en 4GB-disk fick ha 6 partitioner för att fungera säkert med Cubase Audio  🙂  - så när jag bytte plattform till PC, kändes det som en befrielse att äntligen kunna ha en HEL hårddisk som en enda partition... 🙂

Hear hear!! 😄

Det blir ju i princip samma sak ändå...

Drives eller mappar tycker jag inte spelar någon roll och jag tycker det blir smidigare med backup och annat skoj också om man inte har många partitioner...

Hear hear, hear hear!! 😄

Som sagt, det blir ju lika lätt att navigera i en vettig mappstruktur på en och samma disk som att navigera mellan olika diskar. Visst, på DOS tiden när man knappetiknappade CD \HIT och CD \DIT gick det snabbare att hoppa mellan enheter och korta katalognamn, men inte med dagens Windows gränssnitt. I så fall har man nog missuppfattat konceptet och gjort nån bakåtsträvande struktur. 🙂

Demon, ska bli kul o höra vad du säger när dina samples är dubbelt så många och inte längre får plats på din G: partition utan måste delas upp på två olika diskar... 😛

Dela på andra sajter

Kör själv med 2 diskar och har alltid gjort det. Stabilast så. När man ska formatera slipper man alla dessa tomma CD skivor man ska bränna backupen på. Allt flyter på perfekt i musik programen och mycket lättare backup. Nu när hårddiskar börjar bli så billiga tycker jag inte det finns något argument för att inte köra med 2 diskar....

//Farbror Blå

Dela på andra sajter

pappabalkan (oregistrerad)

Btw, kör ni ert musik-OS uppkopplat (ni skriver ju här) eller har ni separata OS för musik och tvivelaktiga sidor? 🙂

Själv har jag allt uppdelat väldigt preussiskt men inget funkar ändå. Jag har en Compaq...

Dela på andra sajter

Demon, ska bli kul o höra vad du säger när dina samples är dubbelt så många och inte längre får plats på din G: partition utan måste delas upp på två olika diskar...  😛

Hahahaha..Eoo..va du ee kluddig...hackeman...det är ju knappast så att jag bara för att man kan använda vanlig katalogstruktur skulle rensa 30Gb med data och göra om allting?

Hear Hear...

Om det nu är en känslig fråga för en IT tekniker att skriva ordet "partition" kan jag ju skriva igen att...om jag nu skaffar en disk till vore det ju värt att fundera på att göra på något annat sätt...

Min musik lär ju knappast låta på något annat sätt om alla ljud ligger på samma disk....eller har Ljudfiler ett hemligt liv vi vanliga dödliga inte har en aning om?.. 🙂😛😄

jajajaja..jag ska inte partitionera min nästa disk..jag lovar.. 🙂

Kan vi avsluta den här diskussionen fredligt nu?... :

p.s jag har H:\ I:\ J:\ K:\ L:\ M:\ N:\ också 😄🙂

Pappabalkan: Jag har en annan uppkopplad dator för tvivelaktiga diskussioner.. 😆

Edit: Flyttat tvivelaktiga smileys

Redigerat av demoniqus
Dela på andra sajter

Btw, kör ni ert musik-OS uppkopplat (ni skriver ju här) eller har ni separata OS för musik och tvivelaktiga sidor? 🙂

Själv har jag allt uppdelat väldigt preussiskt men inget funkar ändå. Jag har en Compaq...

Jag kör både musik, Office, Internet och allt annat på en och samma maskin - och har aldrig riktigt förstått hur man orkar ha en maskin som inte är uppkopplad. Det finns ju knappt några upppdateringar som är mindre än 10MB...

Jag har mycket bra prestanda och har inte ens känt behov av att göra någon omfattande tweaking. När jag kör normalt i Cubase, så har jag både brandväggen och Seti@home igång i bakgrunden. Behöver jag lite mer kräm, så kopplar jag ner från Nätet och stänger av dem... Jag har ingen virusdödare och har aldrig haft det - tack vare att jag har ZoneAlarm Pro, så stoppas både intrångsförsök och körbara mailattachments effektivt och skoningslöst. Jag kör några få spel också, förresten - men det är inte många, men ändå - fortfarande på samma OS utan dual-boot och annat jobbigt. 🙂

Dela på andra sajter

Som Claes ungefär, fast har en linuxburk som sköter http-server och massa sånt. Att ha igång ett litet nätverk tar ju i stort sett ingen processorkraft, och såpass snabba som datorerna är nu så funkar det ju o köra rubbet i ett OS.

Dela på andra sajter

Som Claes ungefär, fast har en linuxburk som sköter http-server och massa sånt. Att ha igång ett litet nätverk tar ju i stort sett ingen processorkraft, och såpass snabba som datorerna är nu så funkar det ju o köra rubbet i ett OS.

Jag har det dels för att jag har tweakat ett OS för musikproduktion, det blev faktiskt snärtigare efter att ha följt några guider. Främsta anledningen är dock för att min dator blir en sopstation av spyware och skit efter några veckor, men det beror väl på var man surfar.. Får testa zone-alarm.

Dela på andra sajter

Kör själv med 2 diskar och har alltid gjort det. Stabilast så. När man ska formatera slipper man alla dessa tomma CD skivor man ska bränna backupen på. Allt flyter på perfekt i musik programen och mycket lättare backup. Nu när hårddiskar börjar bli så billiga tycker jag inte det finns något argument för att inte köra med 2 diskar....

//Farbror Blå

Jag kör oxå två diskar; 2 * 160 GB SATA (överväger att spegla/raida dem istf 320GB). Det var att splitta upp diskar i en massa små partitioner jag ifrågasatte så ivrigt. Men jag ska sluta med det nu, jag lovar (att försöka). 🙂

Dela på andra sajter

Btw, kör ni ert musik-OS uppkopplat (ni skriver ju här) eller har ni separata OS för musik och tvivelaktiga sidor? 😎

Jag har det dels för att jag har tweakat ett OS för musikproduktion, det blev faktiskt snärtigare efter att ha följt några guider. Främsta anledningen är dock för att min dator blir en sopstation av spyware och skit efter några veckor, men det beror väl på var man surfar.. Får testa zone-alarm.

Jag har 12 st burkar som alla är konstant uppkopplade (så fick jag sagt det 🙂), inkl Studio-burken. Kör ZoneAlarm firewall och Norton AntiVirus. Det enda jag stänger av (om ngt alls) när jag kör Cubase SX är MSN Messenger (edit: och jag kör även Office, Photoshop, spel, film, etc. på Studio burken, men inte samtidigt förståss 😎).

Det enda tweakandet jag gjort i Windows XP är under System Properites > Advanced > Performance / Settings:

• Visual Effects fliken: Adjust for best performance (eller custom för att vara exakt, och detta gör jag på de flesta av mina egna XP installationer)
  • Advanced fliken: Adjust for best performance of: Background Services (till förmån för ASIO drivers)

Spy/Adware ser jag aldrig röken av på mina burkar, men det kan bero på att jag dels tänker innan jag klickar 🙂 men oxå att jag kör Google Toolbar med dess inbyggda popup blocker. Om ni inte kör någon popup blocker rekommenderar jag varmt denna, finns på: http://toolbar.google.com (installera med advanced features).

toolbar.gif

Redigerat av hackeman
Dela på andra sajter

Kör gärna Ad-Aware - http://www.lavasoftusa.com - lite då och då för att ta bort spyware. Enbart brandvägg är inte hela sanningen - men som det nämndes tidigare, så beror det lite på hur suspekta sidor man besöker...

Rekordet i spyware måste nog en av mina arbetskamrater ha. Han hade samlat på sig över 150st sådana "trevliga" saker som Ad-Aware rensade bort... 🙂 Han undrade varför datorn hade blivit så seg - och det var ganska kul att kunna visa varför... 😎

Google toolbar? Innehåller den inte spyware-skrot, som alla sådana tillägg brukar göra...? Man skulle kanske våga sig på att testa det på jobbet först... 😎

Dela på andra sajter

Google toolbar? Innehåller den inte spyware-skrot, som alla sådana tillägg brukar göra...? Man skulle kanske våga sig på att testa det på jobbet först... 😎

Det verkar inte så. Jag har förvisso inte monitorerat den, men jag har kört den i ett antal år och på ett antal burkar utan att märka något. Dessutom är den skitbra som snabb-sök-funktion, både mellan och inom sajter.

edit: jag har dock inte använt autofill funktionerna där man kan knappa in sina personliga uppgifter, inkl kreditkort.. host. 🙂

Redigerat av hackeman
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Rekordet i spyware måste nog en av mina arbetskamrater ha. Han hade samlat på sig över 150st sådana "trevliga" saker som Ad-Aware rensade bort...

Min far köpte sin burk 1997. Jag körde Adaware (för första gången) för en månad sen och rensade 225 elakartade saker, varav flera malwares.

Jobbigt förresten att Spybot identifierade ett 50-tal Sexsearch, Sexbot och Sexads-program. Men så är han ju lite till åren också... 🙁

Dela på andra sajter

...

Rekordet i spyware måste nog en av mina arbetskamrater ha. Han hade samlat på sig över 150st sådana "trevliga" saker som Ad-Aware rensade bort...

Min far köpte sin burk 1997. Jag körde Adaware (för första gången) för en månad sen och rensade 225 elakartade saker, varav flera malwares.

Jobbigt förresten att Spybot identifierade ett 50-tal Sexsearch, Sexbot och Sexads-program. Men så är han ju lite till åren också... 😉

225? Det har jag fan efter en månad 😳

Jag brukar iofs smyga in på härliga cRaCkz n 3l337 z3rIalZ-sidor när jag behöver utvärdera något ALDRIG musikrelaterat program. Jag tycker iofs att Windows brukar lyckas att söka upp skit av sig själv om man stoppar i en TP-kabel.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.