Jump to content
Annons

Mycket konstigt problem !

Recommended Posts

sparven (oregistrerad)
Postat

tjena...när jag spelar in så uppkommer det konstiga sprakljud stötvis hela tiden och med oregelbundenhet....det spelar ingen roll om jag sjunger spelar piano eller gitarr...de här ljuden dyker upp hela tiden...

jag har provat med att byta sladdar köra genom mixern via adat in i ljudkortet direkt in via ljudkortet lina in i ljudkortet,....lyssnat genom hörlurar

Men inget verkar funka...jag har en aning om att dte kan vara nått elproblem...använder nämligen inte orginal nätadaptern till ljudkortet utan en universal adapter som är inställd på rätt spänning och ampere tal..

Jag har protools

M.audio FW 1814

Behringer DDx3216

Jag har spelat n en snutt med ljud så kanske ni kan identifiera vad dte är jag tampas med....

Är det nån som har en lösning vore jag innerligt tacksam...

rock on

Annons
Postat

Utan att ha möjlighet att lyssna på låten, så skulle jag gissa att du har ställt in latencyn för ditt ljudkort för lågt, mer än vad det klarar av. Hur man justerar det, får någon mer kunnig än jag berätta. 😕

sparven (oregistrerad)
Postat

Nej synkningen funkar bra...mellan adat portarna....

de knastria ljudet uppstår även om jag kör direkt in i xlr ingången på ljudkortet......asskumt.....

ställde upp buffer sizen nu....och problemet försvann en stund...men sen kom det tillbaka...

När man sätter på datorn så funkar det jättebra ett par minuter....och sedan dyker problemet upp....

vad tror ni....jag ve tinte om jag 64 samples...var kollar jag det ...

MVH Sparven

Postat (redigerat)

Du bör ha en M-Audio Control panel launch nere i högra hörnet på ditt aktivitetsfält. Om du dubbelklickar på den så ska den här kontrollpanelen dyka upp.

maudio18144.l.jpg

Du ser där det står 256 (ASIO/WMD Buffer size). Om den är för lågt ställd, exempelvis på 64, så kan du få sprak och knaster när du spelar in. Pröva att ställa upp den någonstans mellan 128-512, det är en avvägning för ju större buffer size du har desto mer fördröjning (latency) blir det på det du spelar in. Man palla runt 8-10 ms i fördröjning (latency).

*edit* såg att du redan kollat buffer size, slarvläste. Skäms.

Redigerat av Bone
Postat
Nej synkningen funkar bra...mellan adat portarna....

de knastria ljudet uppstår även om jag kör direkt in i xlr ingången på ljudkortet......asskumt.....

ställde upp buffer sizen nu....och problemet försvann en stund...men sen kom det tillbaka...

När man sätter på datorn så funkar det jättebra ett par minuter....och sedan dyker problemet upp....

vad tror ni....jag ve tinte om jag 64 samples...var kollar jag det ...

MVH Sparven

Så även om du har ryckt allt ur adatportarna så knastrar det? Har du felsökt med olika mickar kablar och olika ingångar?

Postat

Jag gissar på att det kan antagligen kan vara något program som stör ut ljudkortet exempelvis antivirus, panelprogram till skrivare, gammal drivrutin till chipset, ljudkort, grafikkort m.m.

Stäng av alla tjänster som inte används och onödiga program och prova sedan om det fungerar utan hack.

sparven (oregistrerad)
Postat

såg att ljudkortet ska ha en ström adapter på 12 volt och 1000mA

Jag kör på en som har 12 volt och 350 mA.....ska köpa en riktigt adapter i morron och sen stänga av allt annat skit som går bakgrunden i datorn....

Vore ju jävligt konstigt om det va fel på själv ljudkortet att nått...är trasigt....men det funkar ju bra i början ett par minuter...sen kommer spraket...

Postat
såg att ljudkortet ska ha en ström adapter på 12 volt och 1000mA

Jag kör på en som har 12 volt och 350 mA.....ska köpa en riktigt adapter i morron och sen stänga av allt annat skit som går bakgrunden i datorn....

Vore ju jävligt konstigt om det va fel på själv ljudkortet att nått...är trasigt....men det funkar ju bra i början ett par minuter...sen kommer spraket...

Det låter ju inte riktigt lyckat. Ska det ha en nätdel som kan lämna 1A, så duger det helt enkelt inte med en tredjedel av det...

Det är nästan så att det är konstigt att det fungerar så bra som det gör, med så mycket för låg strömkapacitet i nätdelen.

sparven (oregistrerad)
Postat

Haha......Claes när du formulerar det så där så känns det nästan som om att det är dags för mig att tatuera in idiotstjärt i pannan....*flin*

Har inte köpt nån adapter än ..men ska strax i väg och göra det ......cya

• 1 månad senare...
sparven (oregistrerad)
Postat

Ok....nu har jag testat med....en korrekt laddare, men sprak ljudet uppstår ändå efter typ 5 minuter.,.....låter nästan som om att den klipper av ljudet....

Det går hur bra som helst att spela upp ljud och mixa och lägga på effekter och klippa och skit...men just inspelningen fuckar till det....

Kan det ha nått att göra med buffertsize eller nått sånt.....jag blir tokig

Finns det nån vänlig själ...som kan veta vad det är ???

Postat

Skulle gissa nåt fuffens med din dator.

Hade likande problem för länge sen då jag hade trojaner och skit på datorn.

Postat

Jag hade samma problem och mistämkte att det kunde vara en konflikt med annan hårdvara.

Avinstallerade en hårdvara i taget . Nätverkskortet var den hårdvara som störde ljudkortet. När det var bortkopplat funkade allt så bra, så bra.

Något att testa?

Men, det låter också som om du har för mycket på gång samtidigt i datorn. Sopa undan alla msn och andra program.

Om det är det en bärbar du kör på kan det vara processorn/fläkten stökar till det genom att slå till och från maxfart. Finns program som ser till att fläkten kör på samma hastighet hela tiden.

Finns en bra artikel i studio om optimering av musikdator.

Postat
Jag hade samma problem och mistämkte att det kunde vara en konflikt med annan hårdvara.

Avinstallerade en hårdvara i taget . Nätverkskortet var den hårdvara som störde ljudkortet. När det var bortkopplat funkade allt så bra, så bra.

Något att testa?

Var det möjligen ett 3com-kort? De burkar nämligen skapa problem i musikburkar... 😄

Postat

Möjligtvis inte en laptop du spelar in med? Jag hade samma problem med min, och problemet försvann när jag drog ur strömsladden till datorn och körde enbart på batteriet vid inspelningstillfället. Jag har också externt M-Audio iofs.

sparven (oregistrerad)
Postat

Hehe...jode e en laptop....har provat att dra ur strömsladdar och stänga av alla program....nu uppstår inte problemet lika ofta....

Men ni tror inte att det är ljudkortet det är fel på ?

Jag ska testa att dra till en polare och köra det där...så får vi se. 😏

Postat
Hehe...jode e en laptop....har provat att dra ur strömsladdar och stänga av alla program....nu uppstår inte problemet lika ofta....

Jag ska testa att dra till en polare och köra det där...så får vi se. 🙂

Inte lika ofta?? Borde inte uppstå alls när du kör på batteri.

Finns ju alltid en fullösning. Att tillverka en adapter så att du endast ansluter två ledare i väggen, alltså utesluter jorden. Nu kommer säkert alla påstå att det är livsfarligt, men enligt en elektriker jag talat med är det tydligen ofarligt just när det gäller laptop att köra ojordat eftersom själva datorn inte har någon hög spänning utan adaptern.

Fan, jag kan inte förklara detta. Nån med bättre kunskaper kanske kan återge vad jag försöker säga.

Postat

Jag ska testa att dra till en polare och köra det där...så får vi se.    :rolleyes:

Inte lika ofta?? Borde inte uppstå alls när du kör på batteri.

Finns ju alltid en fullösning. Att tillverka en adapter så att du endast ansluter två ledare i väggen, alltså utesluter jorden. Nu kommer säkert alla påstå att det är livsfarligt, men enligt en elektriker jag talat med är det tydligen ofarligt just när det gäller laptop att köra ojordat eftersom själva datorn inte har någon hög spänning utan adaptern.

Fan, jag kan inte förklara detta. Nån med bättre kunskaper kanske kan återge vad jag försöker säga.

Det brukar hjälpa om man har problem med brum när nätadaptern inkopplad och brummet försvinner när man kör på batteri - men jag tror inte att det hjälper för den typen av problem som beskrivs... :rolleyes:

Postat

Jag hade en dator för några år sedan som var en Pentium-kopia. Där råkade jag ut för att det blev dataknäpp efter ett tag när vi spelade in. Vi felsökte i alla hårdvaror vi kunde och tog bort och satte dit. Inget hjälpte. Vi hade endast musikprogram installerade. När vi gick till vår kunnige vän så sade han att man alltid ska använda Pentium om man ska spela in musik. Detta tror jag kanske inte gäller längre, då de andra märkena har blivit bättre. Vi bytte i alla fall processor till Pentium och då försvann alla knäpp. Well, du kanske har Mac om du kör Pro Tools.

Jag spelar in på lap top och brukar också råka ut för brum/störningar om jag har nätadaptern inkopplad. Finns det något enklare sätt att lösa det på än att dra ur den eller bygga (en livsfarlig :rolleyes: ) adapter som utesluter jorden? Har hört talas om nåt nätfilter. Någon som vet?

sparven (oregistrerad)
Postat

Åååå vad gott det är med apelsinjos.... =)

Grejjen är att mina missljud är inga brusningar/brummningar eller nått sånt, utan det är att ljudet klipps av nån ms. vädigt oregelbundet...alltså det mer hackar till än konstant brummar ......nej jag kör PC / Protools

Intel 1,83 Ghz.....

Mina teorier ändras från dag till dag....men det här problemet hade jag inte med min förra dator.....den pajjade i o f s s¨fick jag en ny ...och nu när jag tänker på det så har problemet uppståt i o m den nya datorn....men hur faan ska man veta vad det är som är fel i datan ....det e ju briljoners med kompnenter och skit.....

Postat

Är datorn optimerad för ändamålet (musikdator alltså)?

Du har väl inte nåt fånigt antivirusprogram som vill kolla datorn lite då och då?

Kolla även med att köra "msconfig" Start->kör->"msconfig"+Enter. Kolla var som ligger i autostarten.. Kan vara en massa eländigt bröte där ju som inte behövs.

• 2 veckor senare...
sparven (oregistrerad)
Postat

Mina damer och herrar...problemet är LÖST!!!!!!!!!

De visade sig att jag hade ett Värsting grafik kort...Geforce nånting...som jag avinstallerade och vips så försvann knastret och bruset =)

Nu kan i o f s jag inte använde datan till nått annat...efter som jag avinstallerat vartenda lten program och alla nätverkskort och hårddiskar och grejjer....men jag sover gott om natten i alla fall....vilken tillfredställese.....heheh

stay metal !!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.