Mergel Kratzer (oregistrerad) Postat 27 september 2006 Dela Postat 27 september 2006 Hej! Har fått tag i en liten rektangulär lokal på blott 4x1,8 meter.. Med dörr och fönster på kortsidorna.. Tänkte försöka mig på konststycket att få plats med en studio där inne 😳 Min fråga är: Bör jag ställa monitorerna på rummets kort- eller långsida? Kör jag på kortsidan (mot fönstret) blir det ju massor med reflektioner från sidoväggarna. Kör jag på långsidan får jag inte så mkt utrymme bakåt.. Jag tänkte klämma in så mycket absormerande material som möjligt.. Gardiner, soffa, matta.. dessutom har jag tillgång till några akustikskärmar (sådana som ibland används i skolor etc). Vet inte riktigt hur de funkar i musiksammanhang, men de är väl rätt tjocka, ca 12 cm.. Lokalen har även ganska högt till tak. Ca 3 m skulle jag tippa på. I vilken utsträckning påverkar det akustiken? Det sitter några sorts absorbenter i taket (sådana som är vanligt förekommande i kontorslokaler).. De kanske hjälper lite.. Men som det är nu är det riktigt otäck akustik i rummet. Hårt och jobbigt ljud... Någon som har några råd? 😆 / Joel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 27 september 2006 Dela Postat 27 september 2006 Tekniskt sett borde det inte vara någon större skillnad, eftersom du om rummet inte har några snea vinklar torde få ganska stora problem med tidiga reflexioner i alla fall. Jag hade nog försökt se till att rummet var så väl dämpar (dött) som möjligt, i ett så litet utrymme. Då borde det inte spela någon större roll vilken sida du väljer att ha monitorerna, men det borde vara mer bekvämt på långsidan, tycker man ju? Observera att om jag var du hade jag också inväntat fler svar, med tanke på att det finns en möjlighet att jag gravt misstar mig 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mergel Kratzer (oregistrerad) Postat 27 september 2006 Dela Postat 27 september 2006 Jo, det är på långsidan jag hade tänkt mig monitorerna från början. Vill gärna ha utrymme till prylar på sidorna.. Sedan hade jag tänkt klämma in någon form av diffusor bakom mig (får bli en jäkligt grund bokhylla..) Blir det problem med stående vågor i ett så här litet utrymme? Hur räknar man ut sånt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 27 september 2006 Dela Postat 27 september 2006 Du kan se vilka frekvenser du kan förvänta dig problem med, om du knappar in de aktuella måtten här: http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm Har du bara 1.8m i djupled, så blir det enorma problem med reflektioner - så ordentlig diffusion på väggen bakom din rygg, är extremt viktig. Jag skulle nog inte förlita mig på en bokhylla i ett sådant läge, utan hade hellre byggt ihop en diffusor i stil med denna, fast större på höjden: Eftersom det är så dåligt med utrymme, så borde du också sätta bra med absorbenter på väggen bakom monitorerna - och sätt monitorerna så att de trycks in i absorbenterna. Glöm inte heller dämpkuddar mellan monitorerna och underlaget - t ex Auralex MoPads eller GA IsoMon - för att undvika att alla vibrationer från högtalarna går ner i underlaget och förstärks ytterligare... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 27 september 2006 Dela Postat 27 september 2006 Nu är jag inte helt erfaren på detta område, men till vilken nytta är egentligen diffusorer i ett så litet utrymme? Han kommer ändå få enorma problem med "kamfilter" och förvirrad stereobild på grund av alla tidiga reflexioner (som ju faktiskt i princip kan komma även bakifrån i det här fallet). Vore det inte då bättre att göra rummet så absolut dött som möjligt? Visst, det blir rätt tråkigt ljud, men det blir åtminstone mer ärligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 27 september 2006 Dela Postat 27 september 2006 Både ja och nej... Jag tror ändå att en stor diffusor bakom ryggen är bättre än att död-dämpa. Visst blir det problem när det är så litet - men en diffusor kommer ju att göra rummet lite "större" ändå, eftersom studsarna blir mer oregelbundna både i riktning och tid... Kanske skulle man ha en tjock absorbent på väggen, precis där ljudet kommer att träffa - och så diffusorer runt om denna absorbent...? På sitt sätt hade det kunnat bli bättre att placera sig mot kortsidan i stället - eftersom man då slipper de stora problemen med tidiga reflexer från väggen bakom ryggen... Man får problem med fönster på väggen bakom monitorerna i stället - men det går ju att placera flyttbara absorbenter där - t ex från RealTraps eller Ghost - eller om man pillar ihop något lämpligt själv med mineralullskivor. Man kan också välja att flytta sig lite längre bak, så att det kan bli längre avstånd mellan monitorerna och väggen bakom dem... Sitter man på det hållet, så måste det också upp absorbenter på sidoväggarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mergel Kratzer (oregistrerad) Postat 27 september 2006 Dela Postat 27 september 2006 Nåt sånt här då: De blåa grejerna är absorbenter.. de långa vågformade sakerna framför fönster och dörr är gardiner/draperier.. Två diffusorer av det slaget du visade sitter på väggen, med en absorbent emellan. Är det något speciellt man bör tänka på när man tillverkar en sådan diffusor? Är det bara att ta en fyrktstav och kapa i varierande längder för att sedan limma på spånplatta eller liknande? Ska försöka skissa på något förslag till om jag skulle sitta på kortsidan också.. man kanske skulle kunna ha diffusor på dörren? 😄 Det blir ju lite en fråga om tidiga reflektioner från sidan kontra reflektioner bakifrån.. frågan är vad som är värst? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mergel Kratzer (oregistrerad) Postat 27 september 2006 Dela Postat 27 september 2006 Ok, här är den andra varianten: Har snedställt några absorbenter bakom monitorerna, på de sättet bör de väl fungera som en sorts basfällor? Eller är jag helt ute å cyklar? 😄 Har placerat diffusorn på dörren, får se om det går att lösa i praktiken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 27 september 2006 Dela Postat 27 september 2006 Du är inte alls ute och cyklar, utan det är helt rätt att skära av hörnet, som du har tänkt dig, eftersom basen förstärks extra i hörnen... Jag tycker att den sista varianten spontant känns som den bättre - just för att man slipper kraftiga tidiga reflektioner bakifrån. Tidiga reflektioner från sidoväggarna kan du lättare dämpa bort med absorbenter, lite mer tillförlitligt än om du sitter mot långsidan och har väggen så nära bakom dig... Diffusorn finns det säkert uppgifter om någonstans på Nätet, men det ska vara rätt längder på stavarna och de ska placeras ut slumpmässigt. Jag ska höra med min kompis om han har kvar uppgifterna om längdförhållande o dyl... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mergel Kratzer (oregistrerad) Postat 27 september 2006 Dela Postat 27 september 2006 Diffusorn finns det säkert uppgifter om någonstans på Nätet, men det ska vara rätt längder på stavarna och de ska placeras ut slumpmässigt. Jag ska höra med min kompis om han har kvar uppgifterna om längdförhållande o dyl...🙂 Ja gör det! Har letat en hel del på nätet men inte hittat något.. Jag placerar nog monitorna mot kortsidan då, känns vettigere efter att ha skissat å klurat på det lite 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 29 september 2006 Dela Postat 29 september 2006 HÄR finns lite läsning i ämnet - och HÄR är ett verktyg för uträkningar... 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mergel Kratzer (oregistrerad) Postat 2 oktober 2006 Dela Postat 2 oktober 2006 Ok, schysst 😲 Som jag förstod det så spelar rummets storlek ingen roll för kalkylatorn.. utan endast vilka frekvenser man vill påverka? Ska testa iaf. Kan lägga upp bilder på hur det blev... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 (redigerat) gör gärna de, kommer snart själv att ha ett i princip likadant rum, att "möblera" till studio, mitt är dock något bredare (2,20)... Nån som vet ett enkelt sätt att dämpa taket (dvs, att det ska vara så tyst som det går, mot övervåningen)? Lirar akustiska stränginstrument och har dotterns sovrum ovanför.. skulle va skoj att kunna lira lite på kvällarna också 😄 EDIT; Ursäkta mig om jag är inne och kapar i tråden, men då vi har ungefär "samma" rum, så är det ju onödigt att skapa en till tråd... Redigerat 11 oktober 2006 av Umemagnus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 gör gärna de, kommer snart själv att ha ett i princip likadant rum, att "möblera" till studio, mitt är dock något bredare (2,20)... Nån som vet ett enkelt sätt att dämpa taket (dvs, att det ska vara så tyst som det går, mot övervåningen)? Lirar akustiska stränginstrument och har dotterns sovrum ovanför.. skulle va skoj att kunna lira lite på kvällarna också 🙂 EDIT; Ursäkta mig om jag är inne och kapar i tråden, men då vi har ungefär "samma" rum, så är det ju onödigt att skapa en till tråd... Dämpning är lite annat än akustikbehandling - och du behöver i så fall isolera bättre genom att bygga ett nytt innertak med luftspalt och dämpmaterial. Du får alltså sänka taket en del för att kunna dämpa läckaget till rummet ovanför... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 (redigerat) gör gärna de, kommer snart själv att ha ett i princip likadant rum, att "möblera" till studio, mitt är dock något bredare (2,20)... Nån som vet ett enkelt sätt att dämpa taket (dvs, att det ska vara så tyst som det går, mot övervåningen)? Lirar akustiska stränginstrument och har dotterns sovrum ovanför.. skulle va skoj att kunna lira lite på kvällarna också 🙂 EDIT; Ursäkta mig om jag är inne och kapar i tråden, men då vi har ungefär "samma" rum, så är det ju onödigt att skapa en till tråd... Dämpning är lite annat än akustikbehandling - och du behöver i så fall isolera bättre genom att bygga ett nytt innertak med luftspalt och dämpmaterial. Du får alltså sänka taket en del för att kunna dämpa läckaget till rummet ovanför... Tack för svaret, finns det idéer om mått, mtrl osv? EDIT; Mitt rum är ca 2,20x 4 meter. Har på ena kortväggen fönster (golv-till-tak, som är ca 1 meter breda) och ena långsidan en skjutdörr (längst bort, från fönstret sett) Redigerat 11 oktober 2006 av Umemagnus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Håller med Claes om att placering längs med rummet oftast är bättre. I detta fall skulle motsatt placering innebära att du kommer att sitta nära mitten av åtminstone två dimensioner vilket nästan aldrig är bra eftersom du då sitter antingen i en nod eller anti-nod för de Axiala stående vågorna där rumsresonanserna är som starkast (vilket innebär peakar eller dippar i basregistret). Den ultimata placeringen (när det gäller stående vågor) kan hittas med hjälp av olika program (t ex Room Optimizer, RPG) men då måste man ha alla mått och rummet (läs stommväggar) måste vara rektangulärt. Observera att SBIR (Speaker Boundary Interference Response) också spelar stor roll och i ett så litet rum så skulle jag nog säga att det bästa är att ställa monitorerna så nära framväggen som möjligt och kompensera bashöjningen med dipswitcharna på högtalaren. Om du vill kan jag köra en snabb simulering för att hitta bästa placering och förutspå vilka frekvenser du kommer få problem med och vilka väggar som är upphovsmän till vilka resonanser (d v s vilken vägg som skall dämpas och vid vilken frekvens). MVH Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Det finns rum som är optimala i sina dimensioner och det finns rum som är rena katastrofer, vilket trådskaparen har kan jag inte uttala mig om, bäst att kolla med uträkningstabellerna Claes talar om osv, men att ställa monitorerna på kortsidan får väl ändå ses som en vedertagen regel, samt att man sitter bäst på samma avstånd som högtalrna har emellan sig-i en liksidig triangel, i ditt fall är 1,8 m väl kort-2.5 till 3 hade varit mkt bättre, i umemagnus fall är proportionerna klart bättre. man skall akta sig för att döddämpa ett rum, blanda och ge, det skall ju någonstans likna en normal lyssning som folk har hemma trots allt, spar lite kala/reflekterande/diffuserande ytor allt efter konstens alla regler, läs läs och läs och gör det som du finner bäst, kolla in spegeltricket bl.a så skall du nog ro i land till slut, fast jävla smalt rum asså! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 (redigerat) men, va säger ni om att "tok-dämpa" taket? (Med anledning av mitt tidigare inlägg) Redigerat 11 oktober 2006 av Umemagnus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 men, va säger ni om att "tok-dämpa" taket? (Med anledning av mitt tidigare inlägg) det är ju väldigt svårt att säga så här på rak arm, har ju ingen aning om vda det är för väggar, o bakom väggarna etc. men tokdämpa kan iofs vara en bra idé om man vill ha ett tråkigt o dött rum.. själv hade jag nog använt absorbenterna på ett diffuserande sätt.. dvs vinklat dom så att de inte bara fångar upp allagalna frekvenser utan även diffuserar dem smått.. en bit ut från väggen gör att man kommer åt de lägre frekvenserna.. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 men, va säger ni om att "tok-dämpa" taket? (Med anledning av mitt tidigare inlägg) det är ju väldigt svårt att säga så här på rak arm, har ju ingen aning om vda det är för väggar, o bakom väggarna etc. men tokdämpa kan iofs vara en bra idé om man vill ha ett tråkigt o dött rum.. själv hade jag nog använt absorbenterna på ett diffuserande sätt.. dvs vinklat dom så att de inte bara fångar upp allagalna frekvenser utan även diffuserar dem smått.. en bit ut från väggen gör att man kommer åt de lägre frekvenserna.. 😆 fast nu är "problemet" att jag måste dämpa så gott det går, då ag har min dotter sov/lek-rum alldeles ovanför... å jag vill pyssla med mmusik på kvällstid... Så det är takarbete som behövs här... Inser också att mitt studioutrymme får ge vika för hur man bor... Sen om det inte är optimalt... det får vara en annan grej, men nu måste jag få bort ljudet uppåt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 men, va säger ni om att "tok-dämpa" taket? (Med anledning av mitt tidigare inlägg) det är ju väldigt svårt att säga så här på rak arm, har ju ingen aning om vda det är för väggar, o bakom väggarna etc. men tokdämpa kan iofs vara en bra idé om man vill ha ett tråkigt o dött rum.. själv hade jag nog använt absorbenterna på ett diffuserande sätt.. 😄 dvs vinklat dom så att de inte bara fångar upp allagalna frekvenser utan även diffuserar dem smått.. en bit ut från väggen gör att man kommer åt de lägre frekvenserna.. 😛 fast nu är "problemet" att jag måste dämpa så gott det går, då ag har min dotter sov/lek-rum alldeles ovanför... å jag vill pyssla med mmusik på kvällstid... Så det är takarbete som behövs här... Inser också att mitt studioutrymme får ge vika för hur man bor... Sen om det inte är optimalt... det får vara en annan grej, men nu måste jag få bort ljudet uppåt... är det villa eller lägenhet?? äre villa, kan man ju helt enkelt sätta upp reglar i taket o bygga isolering på det med: regel 10 cm, fylla på med iso 10cm, sen gipsskiva.. o sen räcker inte det, kan du ju alltid sätta iso inklädd i tyg av ngt slag..!! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 men, va säger ni om att "tok-dämpa" taket? (Med anledning av mitt tidigare inlägg) det är ju väldigt svårt att säga så här på rak arm, har ju ingen aning om vda det är för väggar, o bakom väggarna etc. men tokdämpa kan iofs vara en bra idé om man vill ha ett tråkigt o dött rum.. själv hade jag nog använt absorbenterna på ett diffuserande sätt.. 🙁 dvs vinklat dom så att de inte bara fångar upp allagalna frekvenser utan även diffuserar dem smått.. en bit ut från väggen gör att man kommer åt de lägre frekvenserna.. 🙂 fast nu är "problemet" att jag måste dämpa så gott det går, då ag har min dotter sov/lek-rum alldeles ovanför... å jag vill pyssla med mmusik på kvällstid... Så det är takarbete som behövs här... Inser också att mitt studioutrymme får ge vika för hur man bor... Sen om det inte är optimalt... det får vara en annan grej, men nu måste jag få bort ljudet uppåt... är det villa eller lägenhet?? äre villa, kan man ju helt enkelt sätta upp reglar i taket o bygga isolering på det med: regel 10 cm, fylla på med iso 10cm, sen gipsskiva.. o sen räcker inte det, kan du ju alltid sätta iso inklädd i tyg av ngt slag..!! 😄 blandning.. parhus 🙂 men jag tror jag kör på "villagrejjen"... Tackar för tipset! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 men, va säger ni om att "tok-dämpa" taket? (Med anledning av mitt tidigare inlägg) det är ju väldigt svårt att säga så här på rak arm, har ju ingen aning om vda det är för väggar, o bakom väggarna etc. men tokdämpa kan iofs vara en bra idé om man vill ha ett tråkigt o dött rum.. själv hade jag nog använt absorbenterna på ett diffuserande sätt.. 🙂 dvs vinklat dom så att de inte bara fångar upp allagalna frekvenser utan även diffuserar dem smått.. en bit ut från väggen gör att man kommer åt de lägre frekvenserna.. 🙂 fast nu är "problemet" att jag måste dämpa så gott det går, då ag har min dotter sov/lek-rum alldeles ovanför... å jag vill pyssla med mmusik på kvällstid... Så det är takarbete som behövs här... Inser också att mitt studioutrymme får ge vika för hur man bor... Sen om det inte är optimalt... det får vara en annan grej, men nu måste jag få bort ljudet uppåt... är det villa eller lägenhet?? äre villa, kan man ju helt enkelt sätta upp reglar i taket o bygga isolering på det med: regel 10 cm, fylla på med iso 10cm, sen gipsskiva.. o sen räcker inte det, kan du ju alltid sätta iso inklädd i tyg av ngt slag..!! 😄 blandning.. parhus 😉 men jag tror jag kör på "villagrejjen"... Tackar för tipset! 😉 puss 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.