Jump to content
Annons

Italien - Riva del Garda


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Eventuellt ska jag på en "sällskapsbunden" resa till Italien nästa vår, kanske vid Riva del Garda (Gardasjön) närmare bestämt. Därför undrar jag:

1) Har du varit där? Erfarenheter?

2) Finns det några musikaffärer i det som kallas Gamla Stan där? Märkligt nog så är det ju egentligen ett antal mindre städer vid Gardasjön, bredvid varann, så hur de kan kalla det "Gamla Stan" är konstigt. Vilken av städerna tillhör den nämnda "Gamla Stan"?

3) Om vi bortser från Riva del Garda, vilka musikinstrument förknippas med Italien överhuvudtaget? Tänkte köpa något...

4) Eventuellt blir det en del utflykter, Verona, Venedig, Florens etc. Nån som varit där nånstans? Vilken/vilka ska vi satsa på beträffande musikaffärer då?

En cello cello.jpg

eller en cembalo cembalo.jpg

blir väl tungt att bära på, men... mandolin? MANDOLB1.gif

piccolaflöjt? piccolaflojt.jpg

fiol? fiol.jpg

Bontempi-keyboard? Bontempi%20-%20Hit%20Organ%20.jpg

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

...tänkte alltså det vore lite käckt att köpa något landstypiskt instrument med sig hem...

😱

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Instrument som är typiska för Italien och musikaffärer där, har jag inte koll på - men om det blir utflykt till Verona, så se till att planera in ett besök på Arena di Verona. Att se t ex Aida där, är en mäktig upplevelse! 😳

Blir det utflykt till Venedig, så skulle det kanske vara kul med något instrument som är gjort i glas? Glas är ju enormt stort i Venedig.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Finns det nån som vet vad alla märkliga italienbyggda elgitarrer heter? Elli har jag letat efter, men utan framgång via google iaf.

När det gäller keyboardbiten, så vet jag ju att Bontempi är italienskt, men så även Elka väl? Hur är det med Farfisa f.ö.? Något annat märke?

Just nu lutar det åt en piccolaflöjt, eftersom jag redan har en mandolin (förvisso Levin).

Instrument i glas? Jösses. Ja, transparenta elgitarrer i akrylplast finns det ju...

😉

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...