Jump to content
Annons

Fett Driv i trummorna


TokaRew (oregistrerad)

Recommended Posts

Toka|Rew (oregistrerad)

Har länge försökt få ett bra tryck i trummorna när jag kör med FL studio, kör med kompressor mest, använder både den inbyggda samt andra software. Hursomhelst, det hela slutar alltid i att det inte blir det driv jag vill ha, förövrigt är det techno jag vill producera av det hårdare slaget.

Kan vara jag som kan programmet dåligt enbart, tacksam för tips iaf 😆

Redigerat av Toka|Rew
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Toka|Rew (oregistrerad)

Kan försöka fixa fram ett exempel av hur mina trummor låter nu och hur jag vill att dom ska låta.

Har haft fina trumsamples innan, men de försvann när jag lyckades få datorn att balla ur och formaterade den. Nu så kör jag med 909 drumsen som grund och slänger på lite annat.

Men tror inte det är trummorna jag får fel, vet bara inte redigt hur jag ska få fram en fin blandning av reverb och kompressorn förmodligen.

edit: länken jag bifogat är ett konkret exempel av hur jag vill att det ska låta ungefär, vet även att artisten använder FL studio.

detta kanske hjälper att förklara hur man får fram det, för trummorna jag får till låter betydligt plattare.

Trumexempel

Redigerat av Toka|Rew
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra samples, bra mixningsnivåer mellan percarna och lite kompressor för att få lite rundare attack på kicken så suget bildas... I det här exemplet kör han ju en loop som är distad och filtermodulerad också.

En kompressor som är bra på att ge suget i kickarna är Waves R-Compressor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Toka|Rew (oregistrerad)

Har grejat lite med det ni sa jag skulle göra, men är inte redigt där än.

så här låter det i nuläget:

Kompakt05 Loop

Är förövrigt inget seriöst jag slängt ihop, bara satt och kollade effekterna.

Jag vill ha ännu mer driv i diskanten, nästan som en shuffle/delayeffekt. Just nu låter det bara platt.

Redigerat av Toka|Rew
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... försök att programmera ett beat utan att använda reverb eller compressorer. Helst inga effekter alls, använd sedan [Eq, Compressor,EQ] på kicken och en gnutta reverb på ungefär hälfen av hihatarna. ingen compressor här inte det kan resultera i att det låter skit då. Styr upp så att du får en diskant rik kick ochså, om du satsar på hårdare stil kan du lägga till nått distat brus till toppen ochså 😉.

Link to comment
Dela på andra sajter

Toka|Rew (oregistrerad)

Ska se vad jag kan få till, är så trött på att det inte blir något "groove" i det hela.

Dessutom så märker jag själv att när man slänger på en compressor i mastern och tar i en gnutta för mycket så låter själva diskanten alldeles för dovt. Inte redigt det jag söker, ska vara precis som det exemplet jag postade tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har grejat lite med det ni sa jag skulle göra, men är inte redigt där än.

Fan alltså, tar det längre än en eftermiddag att lära sig producera techno?

😉

Nu är det så här, att dina idoler lägger all sin tid och sitt kunnande på att låta så som du vill - och du kommer inte undan med mindre.

Det har sagts förut men tål att sägas igen; det finns ingen låta-bra-knapp i något program.

Ingen här tänker lära dig sina bästa knep (om här ens finns någon över demonivå i danssvängen... inget jag hört hitills tyder på det) så du få göra som alla andra; läsa på och träna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Toka|Rew (oregistrerad)

Var inte menat att det ska låta som det jag postade, handlade mest om att jag ville ha samma tryck i det hela.

Har hållt på med att producera länge faktiskt, först nu har jag börjat lära mig programmen lite bättre och undrade om någon visste hur man får till själva effekten, iom att det känns som att det är en del av det som saknas i det som jag producerat hittills.

Edit: Tackar hjärtligt för tipset Nexustwins, har fått fram ett ganska bra driv på trummorna nu.

Såhär låter det nu: Kineticloop

Slängde på en Hades Sofsynth på den för att göra det hela lite roligare.

Redigerat av Toka|Rew
Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu, det låter fortfarande ganska grötigt du. Försök att göra trummor utan nått reverb alls. lägg på det med måtta! det är en väldigt känslig effekt men bra när man kan använda den. Använd ett referens material!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Cleff (oregistrerad)

Alltså...förstår inte riktigt varför man ska lägga ner asmycket tid på att "få till" egna trumljud när det finns en uppsjö av högkvalitativa, professionella samplingar att köpa redan. Sparar ju asmycket tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...