Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jo, jag ... Va? jo, jag har sökt på forumet... 🙁 Hittade inget svar på min fundering:

Min musikburk, en P4:a 2,4 /1,1 GB, har tre år på nacken men har funkat stabilt tills nu. Men nu när jag arbetar i ett projekt, där processorbelastningen ligger på kanske 40 -50%, kan helt plötsligt muspekarn börja lagga rejält (ca en uppdatering per sekund). Därefter går CPU-stapeln upp i 100%. Fem minuter senare har jag med en snigels tålamod lyckats få upp muspekaren till nedstängningskrysset och lyckats spara projektet. Då piggnar datorn till och då kan jag köra igång Cubase igen. Ofta funkar det, men ibland kan det börja lagga igen, och då kopplar jag bort några pluggar, VSTi eller går och lägger mig.

Jag har provat felsöka genom att koppla ur pluggar en efter en, var nästan säker att en reverbplugg var boven, men även sen jag slutade använda den hände det igen. 🙂

Någon som kan tolka symptomen? Hårdvarufel, eller är detta naturligt beteende för Cubase på en dator som drivits över sin förmåga?

Har Cubase SE1, helt laglig 🙂

Annons
Postat

Har du kanske ett billigare ljudkort? testa kolla med uppdateringar? även på moderkortet eventuellt..

osb jag är ingen expert..

Postat

När formaterade du om senast? Det tenderara att samlas en hel del "smolk" i systemet om man inte formaterar om hårddisken ibland. Det märks särskilt på en lite äldre dator.

Postat

Kanske finns det någon plugg som inte klarar denormal-problemet...?

Lösningen finns HÄR om så är fallet...

Du kanske försöker köra med för låg latency? Då kan det också hända märkliga saker ibland... Öka latency och se om det hjälper...

Postat

Marc: Jag har inte installerat nåt nytt på sistone, förutom ett trådlöst nätverkskort, men det är deaktiverat när jag kör Cubase.

Snake: (är vi släkt? 😆 ) Det var lääänge sedan jag formaterade om. Det tar ju sån rackarns tid att ladda in alla program på nytt. Men det lär nog bli där jag hamnar om inget annat hjälper.

Claes: Mycket intressant, symptomen stämmer precis på denormal-problemet. När mätarn spikar är det oftast när jag sitter och editerar etc, och inte när jag kör låten. Har provat med större och fler buffertar, och visst blev det bättre. En hel vecka eller så. 😛

Måste testa detta - hehe, vem trodde att ännu en plugg kunde vara lösningen?

Tack alla för tips och råd.

Postat

Defragmentering av samtliga inblandade hårddiskar är också ett sätt att få det att gå lite smidigare.

Postat

Defraggat gjorde jag förra veckan, samtliga partitioner. Borde jag ha skrivit, förstås...

En tanke slår mig när du skriver om diskar:

Systempartitionen är på 10GB, och det lediga utrymmet blir ju inte mer med tiden. Har nu ca 3 GB ledigt. Är det för lite med tanke på swapperfilen? Kan öka den till 40 om jag slår ihop två partitioner.

Men å andra sidan, hårddiskbelastningen är måttlig och jag klarar av att köra 35 spår fast diskarna ligger på samma IDE-kanal.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Denormalisering. Mycket typiska symptom.

Postat

Jag hade problem som hade liknande symptom på min gamla bärbara dator (använde också Cubase SE 1(.07?) vid tillfället.

Efter att jag hade lämnat in datorn för en "dammsugning" så fungerade det perfekt igen, så i mitt fall verkade det handla om nåon typ av överhettning av processorn som gjorde att den agerade skumt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.