Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har nyligen köpt ett par Technincs SL1210mk5 och 2st ortofon concorde pro..

Undrar lite hur man ska ställa in skivspelarna osv..

med vikt osv.. hur det ska kännas och sådär..!

Övriga tips mottages tacksamt!

Tack på förhand!

Mvh,

Marcus J.

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Concorde Pro är en klassisker, lätt bästa spårningen i den prisklassen, kanske ingen vidare bra scratchnål, men eftersom du verkar vara inne på housemusik så är det antaglingen inget som du bryr dig om.

Jag hade ställt nåltrycket runt 3,5-4,0, 0 antiskating och höjd 1.

Testa lite med nåltrycket för att få en känsla för när trycket är "rätt" inställt så nålen spårar tight. Concorden kräver ett rätt högt tryck, så jag rekommenderar som sagt åtminstone 3,5.

Lycka till!

Postat

Vad gör det för skillnad?

Jag har även lite andra problem..

Vissa skivor skorrar väldigt mkt..

Samt när jag scratchar så hoppar nålen fram/tillbaka ganska mkt.. i spåret alltså..

sedan om man kör igång en låt.. så kan den hoppa in direkt på 30sek t.ex..

Är detta nål-inställningar?

Kan ju inget om sånt.. spelar bara =)

Tack för snabbt svar!

Postat

samt att det är VÄLDIGT känsligt om jag råkar lägga hörlurarna för hårt i bordet.. då knastrar det till.. är det också nålinställning?

mkt frågor! 😎

Postat (redigerat)
samt att det är VÄLDIGT känsligt om jag råkar lägga hörlurarna för hårt i bordet.. då knastrar det till.. är det också nålinställning?

mkt frågor! 😎

Knastrar till?

Har du satt på fötterna på skivspelarna?

Låter som att vibrationer letar sig upp i tonarmen.

Gen bara fan i att lägga lurarna hårt i bordet, vettja.

Redigerat av Danny Cort
Postat
Vad gör det för skillnad?

Jag har även lite andra problem..

Vissa skivor skorrar väldigt mkt..

Samt när jag scratchar så hoppar nålen fram/tillbaka ganska mkt.. i spåret alltså..

sedan om man kör igång en låt.. så kan den hoppa in direkt på 30sek t.ex..

Är detta nål-inställningar?

Kan ju inget om sånt.. spelar bara =)

Tack för snabbt svar!

Concorde Pro är ingen scratch-nål, och det låter som du inta kan scratcha från början men det har med nåltrycket att göra om nålen hoppar ur spår. Nåltrycket bestämmer hur nålen ska tracka, alltså hur tight nålen ska ligga i skivspåret.

Hur menar du att nålen hoppar in på 30 sek?

Vad har du för mixer, att skivorna skorrar har ingenting med inställningarna att göra. Vad har du för förstärkning och kablage?

Postat

Jag scratchar ju inte så sett, men för att få den ena skivan att gå itakt med andra så kör man igång den genom att föra den fram och tillbaka.. !

Om jag lägger nålen i början av spåret.. där låten inte börjat än.. så kan den hoppa in i början av introt direkt.. inte bra.. !

Jag har en djm-300.. !

Jag kör genom min hembioförstärkare lite provisoriskt.. (denon avr-3806)

med vanliga lakritssnören..!

Längst bak på armen så finns det en vad ska man säga.. ett mätinstrument eller vad man ska säga.. hur ska det vara?

ska ta en bild när jag kommer hem!

Postat
Jag scratchar ju inte så sett, men för att få den ena skivan att gå itakt med andra så kör man igång den genom att föra den fram och tillbaka.. !

Om jag lägger nålen i början av spåret.. där låten inte börjat än.. så kan den hoppa in i början av introt direkt.. inte bra.. !

Jag har en djm-300.. !

Jag kör genom min hembioförstärkare lite provisoriskt.. (denon avr-3806)

med vanliga lakritssnören..!

Längst bak på armen så finns det en vad ska man säga.. ett mätinstrument eller vad man ska säga.. hur ska det vara?

ska ta en bild när jag kommer hem!

Jag vet hur det ser ut.

Låter som om din rigg står lite ostadigt och det får nålen att hoppa, att den hoppar ur spår när du cue'ar (det du beskriver som att föra skivan fram och tillbaka) beror helt säkert på att nåltrycket är för lågt. Testa att öka antiskatenivån också, det ska egentligen inte behövas med så pass fina nålar, men testa det och se om det gör någon skillnad.

Det du kallar "mätinstrument" är delen där du stäler in nåltryck, antiskate och höjd.

Vafan, tar du inte reda på sånt här innan du köper dyr utrustning? Man köper väl fan inte bil utan att veta hur den funkar. "under ratten sitter tre pedaler som man kan trampa på, vad är dom till för?".

Att du upplever att ljudet "skorrar" beror helt säkert på att det är vajsing med hur du har ställt in ljudet eller på att du har kasst kablage någonstans i kedja.

Postat

Tanken med det hela är ju att spela musik. Jag vet ungefär vilka inställningar som behövs. Och jag bryr mig faktiskt inte om jag kan mkt om inställningar eller inte.

Jag vill spela musik thats it. visst, inställningar krävs och det är ju det jag frågar om.

Saken är den att det är bara vissa plattor som skårrar.

Och kablarna är det inget fel på. Har testat på annat håll.

Postat
Tanken med det hela är ju att spela musik. Jag vet ungefär vilka inställningar som behövs. Och jag bryr mig faktiskt inte om jag kan mkt om inställningar eller inte.

Jag vill spela musik thats it. visst, inställningar krävs och det är ju det jag frågar om.

Och det är ju det jag har svarat på;

Antiskate 0

Nåltryck 3,5-4,0

Höjd 1

Postat
Saken är den att det är bara vissa plattor som skårrar.

Det kanske är skorrhouse?

Postat

Och det är ju det jag har svarat på;

Antiskate 0

Nåltryck 3,5-4,0

Höjd 1

Detta gillade jag 😕

Postat

Dannycort: sover du dåligt om nätterna eller vadan denna attityd?

En trevlig inställning smittar.. faktiskt..

Postat

Danny Cort är svår att förstå sig på. Han och jag har haft våra dispyter också. Dock tror jag att det enbart är hur han uttrycker sig och att han inte är så bitter egentligen.

Postat (redigerat)

Jo, men jag svarade ju på din fråga alldeles i början av tråden, så varför frågar du samma sak igen?

Dessutom tyckte jag att det var lite märkligt att du har köpt så pass dyr utrustning utan att ens veta hur den fungerar.

EDIT; angående min nattsömn så är den alldeles utmärkt, men jag kan liggavaken och funder på paradoxala inlägg som detta;

Du skriver att du vet vilka inställningar som behövs, och sen frågar du om vilka inställningar som behövs och i ett tidigare inlägg frågar du vad inställningsrattarna är till för? Du skulle till och med bifoga en bild för att visa vad du menade, det bevisar ju att du inte har någon som helst koll på hur man kalibrerar en skivspelare. Om det är så att du bara ska spela musik, så borde du ha köpt betydligt billigare utrustning och lagt en större del av din budget på wax.

Förresten - dom där housetipsen du skrev om för ett tag sedan - upp med dom ny, jag behöver ny musik att lyssna på och spela!

Redigerat av Danny Cort
Postat (redigerat)

På dom bara Danny cort! 😄 du verkar ha bra koll på ortofon-inställningarna, jag bytte förra året ut min om-20 mot en piratnål till Thorénsverket, dumt nog ryckte jag loss de 4 anlutningarna från tonarmen och misstänker att jag kopplat ihop dom med fasfel...högtalarkonerna fladdrar som fan vid vinylspisning jämfört med cd, som dock alltid är ljudstarkare...

Vilka skall jag skifta för att få rätsida på skiten???

😄

har även införskaffat en sprillans OM 20 som jag ändå tänkte sätta dit nu...även här gäller frågan om vikter och antiskating-grad, har en mall som reference-audio skickade till mig...

Redigerat av Florian le Sage
Postat
På dom bara Danny cort! 😄 du verkar ha bra koll på ortofon-inställningarna, jag bytte förra året ut min om-20 mot en piratnål till Thorénsverket, dumt nog ryckte jag loss de 4 anlutningarna från tonarmen och misstänker att jag kopplat ihop dom med fasfel...högtalarkonerna fladdrar som fan vid vinylspisning jämfört med cd, som dock alltid är ljudstarkare...

Vilka skall jag skifta för att få rätsida på skiten???

😄

har även införskaffat en sprillans OM 20 som jag ändå tänkte sätta dit nu...även här gäller frågan om vikter och antiskating-grad, har en mall som reference-audio skickade till mig...

Bytte ut OM-20 mot en piratnål??? 😄

OM-20 är ju typ världens bästa nål under 1200 spänn, fast det beror ju förstås vad man har för sorts tonarm...

Jag tror du kan lita på RA's mall.

Nåltryck 1,5?

Svårt att säga hur du ska koppla utan att se "skiten", men det finns ju inte så många kombinationer att testa...

Postat
Bytte ut OM-20 mot en piratnål??? ph34r.gif

Den gamla hade liksom suttit på i över 10 år, hittade ingen häromkring just då...bondvischan du vet, nästan alla vettiga ärenden etc får man ju ta i Stockholm eller via nätet!

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag blir imponerad av att det finns så mycket kunskap på forumet!

Mmm, jag njuter!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.