Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjenare tjenare!

Tänkte höra lite om musikgymnasiet Rytmus i Stockholm:

är det hård konkorens att komma in idag? alltså, krävs det riktigt bra betyg, eller är det det musikaliska som är huvudsaken? * hoppas det är så 😏 *

musikproduktionslinjen, hur ligger den till i betygsnivåer för intag? också det musikaliska som är huvudsaken där?

hör gärna av er i tråden om nån av er vet/jobbar/jobbat eller gått på den skolan 😄

tacksam för svar !

//Eken

Redigerat av EkenMusiX
Annons
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Jag var där på studiebesök för ca. 11 år sen. Såg kul ut fullt med rock och pop ungar som verkade ha hittat en utbildning som dom trivdes på så vitt jag kunde se i alla fall. Finns det forfarande kvar så tycker man ju att det borde tyda på en ganska bra kvalité ändå.

Göran

Postat

Jag har också varit där på studiebesök och fick ett skitbra intryck. Verkade va bra stämning i lärarlaget och dom eleverna jag träffade på verkade sköna. Någon östermalmssnofsighet märkte jag inte av nånstans.

Postat
Om du gillar västkustrock och har rika föräldrar så är rytmus skolan för dig!

ehh?

Närå, det är bara det att alla jag stött på som gått eller går på rytmus spelar västkustrock och har rika föräldrar, och är lite sådär mysigt kristna.

Postat

ehh?

Närå, det är bara det att alla jag stött på som gått eller går på rytmus spelar västkustrock och har rika föräldrar, och är lite sådär mysigt kristna.

De jag har träffat har varit rätt vänster och väldigt inne på avancerad fusion. Sätter på skivor på festen med vad som låter som en blandning mellan hissmusik och porrfilmsmusik.

Postat

ehh?

jo, anade det 😎

Postat

ehh?

De jag har träffat har varit rätt vänster och väldigt inne på avancerad fusion. Sätter på skivor på festen med vad som låter som en blandning mellan hissmusik och porrfilmsmusik.

crazy..... ?

Postat (redigerat)

Jag kan väl ge lite inside information eftersom jag just går sista året på rytmus med just musikproduktion som inriktning. Och jag kan säga att skolan är riktigt bra. Fast det hänger också lite på en själv. Var beredd på ett långt inlägg!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

När jag började för tre år sedan var det första året de tog i hela 5 klasser. Tidigare tog de bara in 3. De tog in 5 klasser eftersom skolan inte längre fick ta avgifter från eleverna som gick på skolan, de fick heller inte ta avgift vid antagningsprov. Därför behövde skolan ta in fler elever för att få mer skolpeng. Följder av detta blev att vi som nya ettor blev anklagade för allt tråkigt som hände på skolan. En nyinköpt bas försvann som ett exempel. (Det pågick renoveringar just när detta hände, och det cirkulerade mycket folk på skolan som inte gick där. Alltså var det troligen nån av dessa som snodde basen). Det förekom mer nedskräpning, klotter etc, som vi ettor anklagades för. Efter renoveringen upphörde allt detta. Sen när jag gick i tvåan tog de in 5 klasser åter igen, och vi klagade såklart på de nya ettorna när liknande incidenter hände. Men nu i år tog de bara in 4 klasser och det känns mycket bättre. Tycker jag personligen. Men nu till det roliga 😄

Skolan har 7 replokaler, som man får boka kvällstid och på dagtid när det inte är lektioner. Det är först till kvarn som gäller. Det finns en stor studio med ett analogt Amek Angela bord som man kan spela in från 2 replokaler, plus en större aula där en prima flygel står. Det finns grymma Neumanmikar och mycket bra trummikar. Sen finns det ett riktigt trevligt plåtreverb, och flera kompressorer som låter proffsigt. Bra lyssning med KRK monitorer finns också. Rullbandare finns också, som vi ska få spela in på nu under sissta året. Utöver detta finns det en annan hyfsat stor studio, dock utan bord, som man kan spela in från en replokal, och även liveframträdanden på scenen i fiket. Jag har inte suttit så mycket där, eftersom jag bytte till musikproduktion detta år och vi treor sitter bara i den största studion med mixerbordet. Jag gick de två första åren med inritkning piano. Men det går att gör bra inspelningar i den mindre studion också. Sen finns det två mindre "hemmastudio" med monitorer och några hyffsade preamps. Så om man vill och är målmedveten går det att göra mycket bra inspelningar. Musikproduktionslärarna är också mycket kompetenta och hjälper en mer än gärna. När något krånglar med mixerbordet är det bara att ringa någon av dem så får man hjälp direkt.

Angående antagningsproven så bedömmer lärarna både betyg och vad man presterar på intagningsprovet. Alltså 50/50. Du kan ha skitbetyg men vara grym på ett instrument eller musikproduktion så kommer du ändå in. Du kan också ha toppbetyg och vara lite sisådär på ditt instrument. Men det är cirkus 1000 som söker varje år och de tar in lite över 100. Så det är såklart rätt hög konkurens. Men om du nu ska söka musikproduktion så tror jag inte det är några problem. Inte så många som söker det, de flesta söker ju såklart sång. Intagningsprovet för musikproduktion går till så att du skickar in några låtar där du har stått för rubbet. Inspelning, mixning, mastering, ja så gott du kan. Sen intervjuar de dig för att kolla hur stor koll du har på "språket". T,ex, kanske de ber dig att berätta hur en kompressor fungerar eller något liknande. Bara lite basic sådär. Jag vet inte riktigt hur musikalisk man behöver vara. Tror inte de kollar det. Men att kunna spela något instrument är en stor fördel för att lära sig mixa. Alla musikproducentelever får också pianolektioner/gitarrlektioner alla 3 år.

Lärarna är grymma. Skön stämning mellan lärare och elever. Tror det är rätt unikt. Men eftersom alla har samma intresse så blir det så automatiskt. Sen angående att elever på skolan har rika föräldrar, spelar västkustrock och är kristna, så kan jag inte riktigt hålla med. Visst finns det vissa som har en viss förkärlek till bl.a TOTO och annan "slick" musik. Men det finns det väl överallt. Men jag skulle inte vilja påstå att det finns elever från rika familjer på skolan. Det finns säkert några med rika föräldrar. Men absolut inget man märker. Kankse förut när de tog en avgift varje termin. Men nu är det absolut inte så. Vänsterfolk finns det absolut på skolan, men det är ju en estetskola och då finns det väl vänster folk automatiskt? Miljöpartiet vann t.ex. årets skolvalet med stor majoritet. Men det är inget jag bryr mig om. Man kommer ju aldrig överens med alla, och man kan ju välja vilka man ska umgås med. Kristna finns det ju också överallt.

Rytmus är den bästa skolan om du vill sysla med musik under gymnasiet. Södra Latin finns såklart, men där är det mest jazz som gäller. Det finns heller ingen musikproduktions linje där.

Hoppas du har fått en lite klarare bild. Bara å fråga mera om du har frågor!

Edit: Jag stavar som en kratta!

Redigerat av Exil
Postat (redigerat)

Angående antagningsproven så bedömmer lärarna både betyg och vad man presterar på intagningsprovet. Alltså 50/50. Du kan ha skitbetyg men vara grym på ett instrument eller musikproduktion så kommer du ändå in

Yes min framtid är räddad 😲 inte för jag har skit betyg men inte heller NERD betyg 😄. tack så himla mycket exil !!!!!!!!!! 😄 ! bra att du utlåter dig om så mycket av det du vet, bara bra att du skriver så mycket och bra info 😄 ett stort tack!

//Eken

Redigerat av EkenMusiX
Postat

Jag gick ut Rytmus 2004! Tycker det var en kanonsoft utbildning.. gick dock piano/keyboard! Men lärarna är softa överlag och stämning är prima!

Angående musiksmaker så är det jävligt klart att det finns olika läger.. inte så att dom sätter 300 pers i aulan och poppar rosanna 2h i veckan! Finns fusionlirare, rockers, bluessnubbar, jazzzgrabbar, reggae folk, schlagerhomos och hela registret lixom! känns som en EXTREM generalisering att säga att alla har rika päron.. fan heller.. inte när jag gick i a f.. virtuositet var dock viktigt när jag gick där.. det skulle shreddas så att fingrarna blödde.. något jag diggade i o f s va.. men kanske inte alla som gör det!

Nu har dom säkert gjort hutlösa uppgraderingar av hela stället men när jag gick så kunde vi alla fall prodda en dänga utan större bekymmer och med fett resultat!

Sök ba! Kan bli jävligt soft!

hare ciao

Postat
Jag gick ut Rytmus 2004! Tycker det var en kanonsoft utbildning.. gick dock piano/keyboard! Men lärarna är softa överlag och stämning är prima!

Angående musiksmaker så är det jävligt klart att det finns olika läger.. inte så att dom sätter 300 pers i aulan och poppar rosanna 2h i veckan! Finns fusionlirare, rockers, bluessnubbar, jazzzgrabbar, reggae folk, schlagerhomos och hela registret lixom! känns som en EXTREM generalisering att säga att alla har rika päron.. fan heller.. inte när jag gick i a f.. virtuositet var dock viktigt när jag gick där.. det skulle shreddas så att fingrarna blödde.. något jag diggade i o f s va.. men kanske inte alla som gör det!

Nu har dom säkert gjort hutlösa uppgraderingar av hela stället men när jag gick så kunde vi alla fall prodda en dänga utan större bekymmer och med fett resultat!

Sök ba! Kan bli jävligt soft!

hare ciao

heh thanxx bultage 🙂 kul att höra att du oxo haft så roligt där 😆 hehe

tack för utlåtandet 😏

Postat

ehh?

Hahahaha!! 😛 Det där lät kusligt bekant...

Har ingen erfarenhet mer än cafeterian medan jag sökte till Memus. Valde Kulturama dock...

Postat

ehh?

Hahahaha!! 🙁 Det där lät kusligt bekant...

Har ingen erfarenhet mer än cafeterian medan jag sökte till Memus. Valde Kulturama dock...

okej

• 4 veckor senare...
Arin (oregistrerad)
Postat

Går bas först året är skönt som F'n, men maten är skit. 😱

Angående musikproduktion så sa dem jag snackat med att det inte var så svårt att komma in (vet inte hur mycket jag ska snacka om det men lite kan man säga).

De som sökte nu fick berätta lite om hur dem spelat in låten och lite övriga frågor. Sedan fick de sätta ihop några loopar till en låt, sen vet jag inte mycket mer..

• 3 veckor senare...
Postat
Går bas först året är skönt som F'n, men maten är skit. :rolleyes:

Angående musikproduktion så sa dem jag snackat med att det inte var så svårt att komma in (vet inte hur mycket jag ska snacka om det men lite kan man säga).

De som sökte nu fick berätta lite om hur dem spelat in låten och lite övriga frågor. Sedan fick de sätta ihop några loopar till en låt, sen vet jag inte mycket mer..

okej, nice 😉

Postat

Om man söker in på musikproduktion, får man även spela in instrument då?

Eller är det bara redigering och mixning etc.. (hoppas man får göra det mesta själv om man vill :rolleyes: )

alltså, kan man gå en tisdagkväll till en inspelningsstudio och spela in guror, kanske lite trummor, och redigera samt mixa mastra själv och sedan slutföra?

(jag hade hört att man skulle kunna dels lite på ett instrument,+ skicka in 2 låtar)

Postat

Om du vill bli duktig på ditt instrument är det nog ingen nackdel om dina klasskamrater skulle vara inne på slick musik a la TOTO, eller svår jazzfusion för den delen. Lite mer utmaning så.... Du får ju inget större motstånd om dina kursare är depprockare, indiepopare eller technofrälsta tex. Om du sen själv råkar vara indiepopare kan du ju förändra världen med att spela sådan musik bra :rolleyes:

Kör på tycker jag.

Postat
Om du vill bli duktig på ditt instrument är det nog ingen nackdel om dina klasskamrater skulle vara inne på slick musik a la TOTO, eller svår jazzfusion för den delen. Lite mer utmaning så.... Du får ju inget större motstånd om dina kursare är depprockare, indiepopare eller technofrälsta tex. Om du sen själv råkar vara indiepopare kan du ju förändra världen med att spela sådan musik bra 😉

Kör på tycker jag.

okej, yes det ska jag!

Postat

Eller är det bara redigering och mixning etc.. (hoppas man får göra det mesta själv om man vill 😎 )

alltså, kan man gå en tisdagkväll till en inspelningsstudio och spela in guror, kanske lite trummor, och redigera samt mixa mastra själv och sedan slutföra?

(jag hade hört att man skulle kunna dels lite på ett instrument,+ skicka in 2 låtar)

Självklart får du spela in vad du vill på fritiden. Det finns 2 studios som du kan göra stora produktioner i och 2 mindre som du kan göra lite små skisser i eller mixa redan inspelade projekt.

Du får såklart uppgifter från lärarna. T.ex. Ljudlägg en film, spela in en valfri låt eller gör ett radioprogram etc. Sen så sammarebetar de som går musikproduktion med sing/songarna och spelar hela tiden in med dem under alla 3 år på skolan. Sen så sköter man också som musikproducent på Rytmus det mesta av ljudet på alla spelningar som görs på skolan =) Altså mycket liveljud också.

Men om du vill spela in en egen låt efter lektions tid så kan du såklart göra det. Det är ju det alla göra typ. Allt är ju mycket roligare när man får välja själv vad man ska spela in =) Bara att boka en studio, och börja spela in!

Jag vet tyvärr itne precis hur antagningsproven går till. Men som du säger är det nog två låtar som gäller. Och sen så har jag också för mig att de kollar om man kan något instrument. Men det är inget speciellt man behöver kunna. Bara ta lite ackord typ. Mest eftersom man ofta får i läxa att spela in egna låtar. Så det ska nog inte vara något problem. Under alla 3 år får man också ha biinstrumentlektioner. Oftast antningen piano eller gitarr.

Postat

Eller är det bara redigering och mixning etc.. (hoppas man får göra det mesta själv om man vill 😄 )

Självklart får du spela in vad du vill på fritiden. Det finns 2 studios som du kan göra stora produktioner i och 2 mindre som du kan göra lite små skisser i eller mixa redan inspelade projekt.

Du får såklart uppgifter från lärarna. T.ex. Ljudlägg en film, spela in en valfri låt eller gör ett radioprogram etc. Sen så sammarebetar de som går musikproduktion med sing/songarna och spelar hela tiden in med dem under alla 3 år på skolan. Sen så sköter man också som musikproducent på Rytmus det mesta av ljudet på alla spelningar som görs på skolan =) Altså mycket liveljud också.

Men om du vill spela in en egen låt efter lektions tid så kan du såklart göra det. Det är ju det alla göra typ. Allt är ju mycket roligare när man får välja själv vad man ska spela in =) Bara att boka en studio, och börja spela in!

Jag vet tyvärr itne precis hur antagningsproven går till. Men som du säger är det nog två låtar som gäller. Och sen så har jag också för mig att de kollar om man kan något instrument. Men det är inget speciellt man behöver kunna. Bara ta lite ackord typ. Mest eftersom man ofta får i läxa att spela in egna låtar. Så det ska nog inte vara något problem. Under alla 3 år får man också ha biinstrumentlektioner. Oftast antningen piano eller gitarr.

Värmer hjärtat 🤪 tack Exil!

Postat (redigerat)

Var på Öppet hus idag! shit va bra det verkar! fritt och fantasifullt och fyllt av möjligheter!

Redigerat av EkenMusiX
Postat
Var på Öppet hus idag! shit va bra det verkar! fritt och fantasifullt och fyllt av möjligheter!

Vad kul, var du möjligtvis inne i studio A under dagen? Store studion med mixerbordet? Jag var nämligen nästan hela dan förutom vid 15.00-16.00

Postat

Eller är det bara redigering och mixning etc.. (hoppas man får göra det mesta själv om man vill 😄 )

Verkar ju riktigt roligt... 😆

Postat (redigerat)

Vad kul, var du möjligtvis inne i studio A under dagen? Store studion med mixerbordet? Jag var nämligen nästan hela dan förutom vid 15.00-16.00

okey, njaa. om du menar salen med svarta sitsar kanske? i s f yes där var jag och kollade 😄

sen bl.a i massor av småsalar med dator + midikeyboard i 🙂 ruskigt nice!

Hörde också av en 2:a som jag pratade med som gick musikproduktion att de håller sig uppdaterade med de senaste pluggarna! 😉 detta är ju också GRYMMT!

Redigerat av EkenMusiX
  • 1 år senare...
Postat (redigerat)

EDIT: Går sista terminen nu (2011). Galet vad tiden går fort... ..och vad världen är liten, det är ju du Erik! Tjaaa 🙂

Redigerat av Dag

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.